Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: janne81 - 15.11.2011, 20:13:43
-
Potilas on -95 mallinen 940 tuolla AW71L vaihteistolla ja ongelma on seuraavanlainen: D ja 2 vaihteen välissä kepissä ei tunnu pykälää vaan keppi liikkuu vapaasti, samoin jos painaa salvan sisään ei tunnu pykäliä muutakuin aavistus P:lle mennessä.
Kokeilin kaverin autoa ja siinä on pykälä kyseisessä välissä, tosin se oli sillä vanhemmalla shifterillä.
Shifterillä ei ole tehty sitä pykälää vaan ainoastaan salvan takana olevat pykälät, sen verran tutkin ja purin.
Vaihteisto toimii muuten todella hyvin.
Onkohan vika laatikon sisällä ?
-
omassa saa vetää iha miten itestä tuntuu D -> 2
lukko kuuluu toimia jotenki näin.. pieni painallus 2->1 D -> N syvempi painallus D -> R , P
ja vanhempi keppi kysees. uudessa vaan uudet ulkokuoret ?
lukkohärdelliä pääsee ihmettelemään sieltä kepin juuresta -> pura muovit ympäriltä pois ja imuroi pölyt :buck2:
-
omassa saa vetää iha miten itestä tuntuu D -> 2
lukko kuuluu toimia jotenki näin.. pieni painallus 2->1 D -> N syvempi painallus D -> R , P
ja vanhempi keppi kysees. uudessa vaan uudet ulkokuoret ?
lukkohärdelliä pääsee ihmettelemään sieltä kepin juuresta -> pura muovit ympäriltä pois ja imuroi pölyt :buck2:
Niin kyllä minä tuon tiedän miten sen pitäisi toimia, mutta kunnossa olevassa d ja 2 välissä kuuluu olla pykälä eikä mennä pikkurillillä. Salpaa ei tarvi painaa.
Salvan takana olevat toimii mullakin ok koska ne on tehty sillä sifterin lovilla.
Huono olen selittämään, mutta kun painaa salvan ihan pohjaan niin kepissä ei tunnu yhtään pykäliä vaan sitä voi siirtää kuin 565 valmetin käsikaasua. Kaverin autossa tuntuu ne pykälät vaikka salpa on pohjassa.
Ymmärsikö kukaan ?
-
Kuudesta kaaviosta mitä käsillä äkkiseltään niin kahessa ei ole sitä pykälää ollenkaan. Toinen noista on ihan autossa kiinni ja siinä menee sama väli ihan vaikka vaan pikkurillillä tökkäämällä. En ole ajatellut kyseistä ominaisuutta vikana.
-
Mulla tuossa 97:ssa tuntuu kyllä se pykälä siinä välissä. Kyllä ihmettelisin itekki jos ei tuntuis ???
-
Kuudesta kaaviosta mitä käsillä äkkiseltään niin kahessa ei ole sitä pykälää ollenkaan. Toinen noista on ihan autossa kiinni ja siinä menee sama väli ihan vaikka vaan pikkurillillä tökkäämällä. En ole ajatellut kyseistä ominaisuutta vikana.
Kokeilitko irto laatikosta tuntuuko siinä pykäliä ?
E: Kuvassa osa 9 pitäisi mielestäni tehdä ne pykälät. Kuva on tosin jostain BW55:sta eli en ole varma onko 71.sen sisällä tuommosta, jos on niin mulla on jotain paskana tuolta *tumppuun->
(http://htmlimg2.scribdassets.com/2elrfxks8wea3uf/images/55-f19da94928.jpg)
-
E: Kuvassa osa 9 pitäisi mielestäni tehdä ne pykälät. Kuva on tosin jostain BW55:sta eli en ole varma onko 71.sen sisällä tuommosta, jos on niin mulla on jotain paskana tuolta ...
Samanlainen hammastettu mekanismi siellä on sisällä. Tuota vasten puristuu muistaakseni kahdella pultilla jotain jousiterästä oleva lätkä jonka rulla lupsahtaa noihin hahloihin.
Onko tuon vaihteensiirtäjän mekanismi säädetty kohdilleen ja pultit ja mutterit kiinni?
Toinen asentaja auton alle kurkkimaan mekanismia ja toinen käymään vaihteet läpi kabiinissa. Tangon saa myös helposti irti laatikon päästä irrottamalla sokan ja akselin. Nyt pääsee alta päin kokeilemaan vaihteita ja ihmettelemään onko pykäliä.
HUOM! Auto putoaa helposti päälle, kun P:n vapauttaa ja auto sattuu olemaan huonosti tuettu!!! Nosturille tai tekee työn montun päällä.
edit: Ja tosiaan pönkät renkaiden molemmin puolin, ettei tarvitse juosta autoa kiinni :).
-
Näyttää siltä että laatikon öljypohja on otettava viikonlopulla pois jotta pääsen asiaa tutkimaan, sen verran vaivaa mieltä. Täytyy ottaa kuvia ja raportoida. Kiitokset kaikille tähän asti. :)
-
Kokeilitko irto laatikosta tuntuuko siinä pykäliä ?
Pykälät tuntuu laatikossa irtona kyllä, mutta liikkuu tosiaan autossa kiinni silti tuolla välillä ilman mitään ongelmia vaikka pikkurillillä.
Tuntuu pykälät jopa noissa hajonneissa kaikissa vaikka niissä ei enää ole liikkuvia vaihteita.
Hukkuu vaan johonkin matkalla kepille kerta siinä ei tosiaan tunnu itellä pykäliä.
-
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011289.jpg/_medium.jpg?hash=32147)
Jousilipare näkyy tuossa venttilikoneistossa oikealla alhaalla, rullaseuraimen kanssa.
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011290.jpg/_medium.jpg?hash=32155)
Vastaavassa kohdassa taas akseli, jonka pykäliä jousi seuraa.
Kasattuna olevasta laatikosta ei nyt hetkessä löytynyt kuvaa, mutta jos edes noista olisi jotain apua.
Avaamatta vikaa tosiaan vaikea saada selville, saatika korjattua, mutta tiedät ainakin mitä sisältä löytyy.
Ja omassani on tuon jousen ansiosta ainakin selvät pykälät, niinkun oli edellisessäkin laatikossa.
-
Pykälät tuntuu laatikossa irtona kyllä, mutta liikkuu tosiaan autossa kiinni silti tuolla välillä ilman mitään ongelmia vaikka pikkurillillä.
Tuntuu pykälät jopa noissa hajonneissa kaikissa vaikka niissä ei enää ole liikkuvia vaihteita.
Hukkuu vaan johonkin matkalla kepille kerta siinä ei tosiaan tunnu itellä pykäliä.
Jaaha, mihinkähän se pykällys vois sitten siinä matkalla kadota?
-
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011289.jpg/_medium.jpg?hash=32147)
Jousilipare näkyy tuossa venttilikoneistossa oikealla alhaalla, rullaseuraimen kanssa.
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011290.jpg/_medium.jpg?hash=32155)
Vastaavassa kohdassa taas akseli, jonka pykäliä jousi seuraa.
Kasattuna olevasta laatikosta ei nyt hetkessä löytynyt kuvaa, mutta jos edes noista olisi jotain apua.
Avaamatta vikaa tosiaan vaikea saada selville, saatika korjattua, mutta tiedät ainakin mitä sisältä löytyy.
Ja omassani on tuon jousen ansiosta ainakin selvät pykälät, niinkun oli edellisessäkin laatikossa.
Joo vastaavan kuvan löysinkin jostain jo aamulla ja tosiaan tuo mulla taitaa olla rikki. Käsittääkseni tuon systeemi on näkyvillä vaikka tuo venttiirunko olisikin paikoillaan.
-
Joo vastaavan kuvan löysinkin jostain jo aamulla ja tosiaan tuo mulla taitaa olla rikki. Käsittääkseni tuon systeemi on näkyvillä vaikka tuo venttiirunko olisikin paikoillaan.
Laatikosta kokeiltuna pykälät ottaa ihan kunnolla vastaan, jotta kepissä tuntuvat. Jousen kiinnitys löysällä? Tai sitten kepin asemointi ei täsmää noiden laatikon pykälien kanssa?
Ja näkyyhän tuo systeemi purkamatta enempiä, koneisto on vaan kiinnitettynä tuohon alemman kuvan päälle. Ei vaan sattunut sopivaa kuvaa olemaan arkistossa.
-
Tuossa pari kuvaa laatikosta jossa sitä pykälää ei tunnu. Yhtälailla -95 71l kyseessä.
(http://i4.photobucket.com/albums/y113/Sjtv/Farkku/12082010012.jpg)
Ja sitten kun on paikoillaan hilppeet.
(http://i4.photobucket.com/albums/y113/Sjtv/Farkku/12082010021.jpg)
Jaaha, mihinkähän se pykällys vois sitten siinä matkalla kadota?
Voi kun tietäskin, kerta osassa laatikoista mitä tässä on rikottu vuoden sisään tuo on tuntunutkin. Tosin keppitelinekkin on vaihtunut välissä ja tais silloin samalla hävitä, ei muista enää varmaks.
-
Aika selkeestihän niiden pykälien kuuluis tuntua. Ja niin kyllä tuntuu omassakin lootassa.
-
Nyt tuntuu pykälät, siellä oli se kuvassa näkyvä alareunassa oleva "jousilipare" poikki.
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011289.jpg/_medium.jpg?hash=32147)
Tilalle laitoin BW55 laatikosta jousen joka meni heittämällä.
-
Nyt tuntuu pykälät, siellä oli se kuvassa näkyvä alareunassa oleva "jousilipare" poikki.
(http://vesalav.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/AW71L/06092011289.jpg/_medium.jpg?hash=32147)
Tilalle laitoin BW55 laatikosta jousen joka meni heittämällä.
Jotain sen kaltaista oletinkin löytyvän. Hyvä että selvisi.
-
Semmonen huomio että tuo 55:n jousi on aavistuksen jämäkämpi johtuen siitä että siinä ei ole sellaista "kevennyslovea" kuin 71:n jousessa. Jousi oli poikki juuri tuon kevennyksen juuresta.