Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Sakuh - 22.01.2021, 14:53:55
-
Terve, tuli jälleen kerran uusi, yllättävän ärsyttävä ongelma.
Eli siis potilaana toimii tollanen vaparijätemylly 740, joka nyt lopetti lämpimän puhaltamisen kabiiniin.
Vuotaa hieman jäähäriä lämmityskennon liittimestä konehuoneen puolelta, oon koittanut kiriä enemmän sitä letkuliitintä, mutteipa vaikuttanut ollenkaan.
Sekä se jokin hana on ilmeisesti vaijeritoiminen koska alipaineletkuja ei mene, muuta en ossaa oikein sanoa.
Ilmastoimaton, Puhallin toimii hyvin, puhaltaa lujaa, mutta vain ja ainoastaan viileätä taikka kylymää. Koneen lämmöt on normaalit ja vesi pitäisi kiertää ihan normaalisti. Syyläri sekä muut letkut ovat lämpimiä (paitsi alavesiletku moottorin ja syylärin välissä).
Ongelma ilmeni/paheni moottorin ja lämppärin välisen letkun vaihdon jälkeen, kun poistin välissä olevan ylimääräisen rikkinäisen jälkiasennus vesipumpun ja hajonneen letkun.
Tätäkin ennen, ei kovin kuumaa puhaltanut, sekä ei puhalla/puhaltanut ilmaa ollenkaan ikkunoille ovien kautta, mutta taas kojelaudan reunoista puhaltaa kylmää/haaleaa normaalisti.
Lämppärin letkut menee konehuoneen puolella seuraavasti, Koneen takaa menee letku ylempään liittimeen, ja koneen kyljestä letku menee alempaan liittimeen. Onhan oikeinpäin?
-
Lämmittimen hana jumissa voisi olla vika taikka tukossa. Alavesiletku on aina noissa D24 viileä, varsinkin talvella. Kannattaa käsin kokeilla sitä hanaa rämpätä vaikuttaako mitenkään.
Tai sitten on ilmaa jäähdytinjärjestelmässä. Helpoin ilmata D24 on ottaa se kylmäkäyntipatruunalle menevä vesiletku, kannen liitoksesta irti ja päästää siitä ilmat pois, se mikä lähtee ylöspäin. Kuuleman mukaan D24 on välillä hankala ilmata.
-
Lämmittimen hana jumissa voisi olla vika taikka tukossa. Alavesiletku on aina noissa D24 viileä, varsinkin talvella. Kannattaa käsin kokeilla sitä hanaa rämpätä vaikuttaako mitenkään.
Tai sitten on ilmaa jäähdytinjärjestelmässä. Helpoin ilmata D24 on ottaa se kylmäkäyntipatruunalle menevä vesiletku, kannen liitoksesta irti ja päästää siitä ilmat pois, se mikä lähtee ylöspäin. Kuuleman mukaan D24 on välillä hankala ilmata.
Mitenkäs ton lämmittimen hanan kans tehään, missä se lienee ja mitähän oisin sille sitte tekemässä kunhan löydän sen, Eikös se ole Periaatteessa polkimien yläpuolella jossain siinä?
Ja ilmaa voi periaatteessa olla järjestelmässä, Nimittäin en ihmeemmin ilmaillut tuota kuin pistin nesteet koneeseen ja lisäilin termarin auettua.
-
No sitten se todennäköisesti onkin ilmavika, että kennossa ilmaa ja vesi ei kierrä siksi. Kun kerran vika ilmestyi letkunvaihdon jälkeen kanssa. Tuolla on hyvät ohjeet ja vinkin D24 jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2692.0
-
No sitten se todennäköisesti onkin ilmavika, että kennossa ilmaa ja vesi ei kierrä siksi. Kun kerran vika ilmestyi letkunvaihdon jälkeen kanssa. Tuolla on hyvät ohjeet ja vinkin D24 jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2692.0
Kiitoksia, pistetään huomenna kokeiluun! :)
-
Löysimpä tavan saada lämmintä kabiiniin. Puhallin 0:lle, hetken odotus ja sitten puhallin puhaltamaan, taas lämppärin viiletessä takasin 0:lle ja toisto ;D aivan hirviätä