Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VolvoVector - 23.01.2021, 09:39:59
-
XC 60 D5, 2010, 300000 km
Joku kolahtaa, lähinnä klonksahtaa etupäässä, molemmilla puolilla. Ääni on ennemmin " pehmeämpi " kuin metalli -metallia vasten. Käytetty huollossa, eivät löytäneet vikaa / löysää mistään. Myös Iskarit mitattu.
Korjaamolla eivät koeajossa löytäneet koko ääntä, siihen asiantuntevuuteen en halua palata tässä kohtaa :)
Ääni on selkein pienillä teillä ja näin talvella loivissa kuopissa mutta varsinkin töyssyissä. Helpoiten sen erottaa esim. kauppakeskusten pihassa ja suojateiden edessä olevista hidaste töyssyistä kun koko akseli tulee samassa kulmassa töysyyn noin 25 - 40 km nopeudella. Klonksahtaa todella selvästi molemmilta puolilta samaan aikaa. Ääni voi tulla myös pelkästään toiselta puolelta jos vain toinen rengas on " ottollisessa " töyssyssä.
Jälkikäteen mietittynä tähän voi liittyä loppusyksystä 45 km nopeudessa ajettuun tietyö " kuoppaan " Asfaltti oli rullattu pois koko leveydeltä eikä varoitus merkkejä ollut vielä paikallaan. Keula " tipahti" alas ja hetken kuluttua nousi takaisin asfaltin reunaan, takaisin tien pintaan siis. Vähäisestä nopeudesta huolimatta tärähdys oli kova, vanteet ovat kuitenkin ehjät ja suorat.
Alkaa ärsyttämään tuo ääni, itse en löydä mitään ja huollon väittämä ( kaikki kunnossa ) ei mene läpi
Raidetangon päät, uloimmat, oikea ja vasen on uudet. Uusittu hiljattain. Kun auton alle menee ja niitä vääntää ääri asentoon tulee saman suuntainen kolahdus mikä töyssyissä. Mietin kyllä että missä kohtaa se voisi vääntyä noin ääriasentoon hiljaisessa vauhdissa, vai voiko vika olla Sisemmissä / jossain muualla että vääntäisivät uloimman raidetangon pään ääri asentoon
-
Etu-iskarien yläpäät hajalla tai sitten jousen alapään kumisen suojan puuttuminen jos kerran muut kohdat on tutkittu..
-
Pitääpä tutkia tarkemmin vielä nuokin vaihtoehdot. Vaikka Huollossa mittasivat iskarit niin vika yläpäässä ei näy testerissä ?
-
Vaikka Huollossa mittasivat iskarit niin vika yläpäässä ei näy testerissä ?
Tuollaiset pienet ei näy.
-
Näkeekö konepellin alta, muovisuojan edestä purkamisen jälkeen osviittaa jos vika on siinä vai pääseekö sitä kautta vaan kiristämään ?
Matkustamoon se klonksahdus kuulostaa että tulisi renkaan tasolta, kai se runko äänen voi johdatella mihin vaan.
Äänihän alkoi kun autoa jouduttiin korjaamon tekemien remontti virheiden takia nostamaan nosturilla ilmaan lyhyen ajan sisällä neljä kertaa. Samoin pyörät jouduttiin nelipiste suuntaamaan kolmesti tässä prosessissa. Tämän jälkeen kävin reklamoimassa tuota uutta ääntä ja silloin kävivät kaikki läpi alustasta, toki ääntä eivät löytäneet ajossakaan. Tämän jälkeen nauhoin heille sen äänen ja nyt uskovat että jossain vika on mutta eivät osaa sanoa että missä. Luonnollisesti siihen korjaamoon en enää mene. Viimeisin arvio heiltä oli että jos useat nostot nosturilla olisi iskun vaimentimet rikkoneet
-
Vahva veikkaus alkaa olla iskarin yläpää tai jousi poikki / menossa poikki yläpäästä. Konepellin puolelta iskarin " yläpään kuppia " pystyi kolmesta mutterista kiristämään jonkin verran, jopa ilman isompaa voimaa, samoin keskimutteria sai vähän tiukattua. Ääni vaimeni ja hävisi kokonaan pienemmissä töyssyissä, isoissa tulee vielä esille.
-
Kuulostaa samalta kuin edellisessä II kopan V70, kun jousen ja alalevyn välissä pieniä kiviä. Kumit oli siitä kulunut välistä loppuun.
Ilmalla kun puhalteli välin puhtaaksi jousta isolla ruuvitaltalla hieman liikutellen, oli aina hiljaa siihen asti kun sai taas jostain soratieltä kiviä kyytiin.
Nuo pienet kivet oli Pohjanmaan Autohuollon ensimmäinen ajatus ongelmaan kun se alkoi esiintyä ja aina puhdistus toimi.
-
Taisi selvitä tämä, kaksin vikaa.
Pienet kivet yksi syypää, paineilmalla ja vedellä huuhdeltuna äänet häviää puolet pienemmäksi, mutta kolahdus / klonksahdus tulee edelleen.
Nyt on kaikki puslat, nippelit, luut ym. hilavitkuttimet testattu ja kaikki 100 % kunnossa, myös testeri näyttää että iskarit täysin kunnossa.
Sinne jää enää jousijalan tukilaakeri ja / tai jousilautanen. Kuulemma XC60 ja varsinkin XC90 ongelmia.
Pitänee samalla pyörittää koko kierros jousia ja iskareita, alkuperäiset on, 10 vuotta vanhat ja kilometrejä yli 350000 niin onhan nuo jo palvelleetkin
-
Mulla kolis edellisessä aikoinaan heitoissa koiranluu. Oli sen nivelet kuivuneet mutta välystä ei ollut missään. Ensiapuna marinadiruiskulla vaseliinia koiranluun palloniveliin ja kolinat lakkasi
-
Kysympä myös täältä, mulla tyhjäkäynnillä kuuluu kolinaa luultavasti apukuskin puolella ja luultavasti kone tilassa. Jos kaasua painaa esimerkiksi niin vähän ettei edes kierrokset nouse,tai hyvin vähän, niin kolina häipyy, ajaessa ei kuulu mitään. Mikähän tuo ääni ON. Voisko olla laturin laakeri, muutama vuosi sitten sitä käsin pyöritin, niin oli mielestäni jo aika jäykkä. Kompuran laakerin olen vaihtanu n.3vuotta sitten. Kiitos.
-
Kysympä myös täältä, mulla tyhjäkäynnillä kuuluu kolinaa luultavasti apukuskin puolella ja luultavasti kone tilassa. Jos kaasua painaa esimerkiksi niin vähän ettei edes kierrokset nouse,tai hyvin vähän, niin kolina häipyy, ajaessa ei kuulu mitään. Mikähän tuo ääni ON. Voisko olla laturin laakeri, muutama vuosi sitten sitä käsin pyöritin, niin oli mielestäni jo aika jäykkä. Kompuran laakerin olen vaihtanu n.3vuotta sitten. Kiitos.
Vai liittyykö kaksoismassaan? Muuten tässä topikissa on kyse alustan äänistä ja kolmoskoppaisista autoista. Jos sinun allekirjoituksen auto on vian kohteena niin kannattaa selvitellä tuolta mk2 puolelta.
-
Koitan huomenna vaihtaa alapallonivelen,on vähän käytettyjä. Taskastan kaikkia ruuveja, päivällä ajoin hilvaa kaupungissa ja jarrutin hiljaa niin ääni ja pieni tärinä tuli.
Mikä on "kaksoismassa"
-
Koitan huomenna vaihtaa alapallonivelen,on vähän käytettyjä. Taskastan kaikkia ruuveja, päivällä ajoin hilvaa kaupungissa ja jarrutin hiljaa niin ääni ja pieni tärinä tuli.
Mikä on "kaksoismassa"
Kirjoitit että tyhjäkäkäynnillä kuuluu ääntä, kaksoismassa vauhtipyörä tuli mieleen siitä.
-
Vauhtipyörä ja kytkin uusittu, olisko 1.5vuotta sitten, alkuperäiset osat. Ajattelin moottorin oikeapuolen tuki rungossa, olen kyllä sen vaihtanu muutaman vuoden sitten, oli joku halvin. :'(
-
Vähän ohi aiheen mutta kuitenkin samassa asiassa :D
Nyt autossa kiinni olevassa iskari / jousi paketissa on jousen aluskumi jousen alla jossa se lepää, mutta uusissa Sachs iskareissa sitä ei ole. Pitäsikö jousi laittaa " kolisemaan " ilman kumia. En purkanut vielä kokonaan että näkisi, kävisikö tuo vanha jos on ehjä. ?
-
Vähän ohi aiheen mutta kuitenkin samassa asiassa :D
Nyt autossa kiinni olevassa iskari / jousi paketissa on jousen aluskumi jousen alla jossa se lepää, mutta uusissa Sachs iskareissa sitä ei ole. Pitäsikö jousi laittaa " kolisemaan " ilman kumia. En purkanut vielä kokonaan että näkisi, kävisikö tuo vanha jos on ehjä. ?
Käy, yleensä kunnossa ja siirretään uusiin lautasiin. Varaosiana löytyy noita kumeja, jos haluaa uusia.
-
Vauhtipyörä ja kytkin uusittu, olisko 1.5vuotta sitten, alkuperäiset osat. Ajattelin moottorin oikeapuolen tuki rungossa, olen kyllä sen vaihtanu muutaman vuoden sitten, oli joku halvin. :'(
Eilen vaihdoin kumituen apukuskin puolelle, edellinen oli rikki, pelti minkä alla kumi, pelti oli irronnu. Nyt uusi, tuntui hyvältä, äänet ja tärinät tuntui hävilleen, pitää vielä testata, vaikka kovalla vauhdilla.
-
Vika selvisi
Etu jousijalan ylätuki ja / tai laakeri.
Samalla huomattiin alkavaa remontti tarvetta lähitulevaisuudessa alustassa muuallakin niin viikon päähän uusi aika ja paljon osaa vaihtoon.
Kybin, Sachsin, Lemförder ja Meylen HD osilla mentiin. Ihanan kallista vanhaan autoon, tai miten nyt lasketaan, 1400 e töineen. Toki eipä ole alusta ollut ikinä näin hyvä missään käytetyssä autossa ja tarkoitus pidempään autoa pitää niin tulipahan tehtyä
Iskarit ja jouset Eteen suojakumeineen
Eteen jousijalan ylätuki laakereineen + alakumit
Eteen koiran luut
Eteen alapallot
Eteen raidetangon päät, ulommat ja sisemmät
Taakse iskari ja jouset + takaiskarin yläpää + vaimennuskumit
Taakse koiranluut + nelipiste suuntaus