Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vauxi - 25.01.2021, 17:10:03

Otsikko: 960 mk2 konehuoneen lemut hyttiin.
Kirjoitti: Vauxi - 25.01.2021, 17:10:03
Oon täs nyt paininu nelisen päivää yks kaks alkaneen voimakkaiden pakokaasu ja muun konehuoneen hajujen sisään tulvimisen kanssa. Yhtenä aamuna männäviikolla lähin töihin aamulla ardicin sammumisen jälkeen ja hytissä oli jäätävän kova kitkerä pakokaasun lemu. Aattelin että nyt eio ardic ihan toiminut kuten kuuluu ja sammunut kesken aikojen. Lähin siitä sit heti ajelee jotta ilma raikastuisi ajon aikana. Mitä vielä. Hajut paheni sitämukaa kun ajoi ja antoi koneelle kaasua. Iltapäivällä kattelin että jaa, ardicin pakoputki palanut puhki ja puhaltanut osan kaasuista konehuoneeseen. Aattellin että tämä selvä, empä käytä sitä kunnes sävellän siihe uuden rännin. No hajutpa ei kadonneet yhtään mihkään. Poistin ardicista putken ja tulppasin pöntön pohjasta lähdön. Sekun itsessään haisi edelleen erittäin voimakkaasti. Tämä ei auttanut mihinkään. Sitten kylmästartin jälkeen nosturilla kuullostelin että katalysaattorin juuresta säksättää hiukan ja puhaltaa pakokaasua eteenpäin kohti keulaa. Sekä takimmainen pakosarjan ja alkukäyrän liitos pissii suoraan tulipeltiä päin.

Otin kattiputken pois, hitsasin alkukäyrät kauttaaltaan takaisin kiinni kattiin ja tein lisätuen katin alapuolelle pellistä jotta se rasittaisi putkien ja katin hentoa liitosta. Sit vasaralla taoin alkukäyrien trumpetteja jyrkempään kulmaan ja huomasin että pakosarjojen lähdöt ovat kuluneet kilometrien ja vuosien saatossa epämuodostuneiksi. Taoin sitten varuiksi vielä lisää trumpetteja. Tarkastin pakosarjojen kireyden. Olikin niin että 6zyl mutterit aivan löysällä ja tiiviste pikkasen pullahtanut. Eli ei muuta kuin pakosarjat pois molemmat ja uudet tiivisteet. Tarkastin että 4-6zyl sarja oli tiivistepinnaltaan hieman kiero ja ajoin sitä huomattavasti suoremmaksi nauhahiomakoneella.

Moottori takas käyntiin ardicin putken teon jälkeen ja nyt ei haise pakokaasu enää. Mutta kaikki remontissa käytettyt wd40 ja muut aineet palaessaan toi hajut suoraan sisään. hajun määrää pysty säätelemään kaasun määrällä. Enemmän pakolämpöä, enemmän hajua. Ajelin tunnin verran hurua ja sinä aikana wf40 tirisi pois ja jäljelle jäi vaan kaikki mitä kuuma moottori haisee + kannen takanurkasta vuotava öljy lemuaa.

Sitten purin pois tuulilasin alusmuovin eli pyyhkijän varret pois yms. Muovin ja tulipellin välinen kumitiiviste höplötti ja ei ollut ollu vuosiin kiinni tulipellissä juuri hytin ilman oton kohdalla. Tein siihen uuden tiivisteen metritavarasta ja se on kyllä ok nyt. Samalla tuijottelin silmä kovana mahdollisia vuotopaikkoja tulipellissä ja sen perusteella tiivistin ilmastoinnin putkien läpiviennin ja tökkäsin tuulilasin alusmuovin oikean puolen vedenpoistoputken paikalleen alapäästään. Huomasin konepellin likajäljistä että juuri oikealla puolella ei konepelti ole ottanut vuosiin kiinni konepellin ja alusmuovin välissä olevaan kumitiivisteeseen. Koska tähän hätään ei ollut uutta tiivistettä siihen niin laitoin konepellin puolelle suurinpiirtein oikeaan kohtaan koko matkalle tiivistenauhaa. Konepeltihän on tietenkin taipunut koska syyt.. Joten takapäästään se on tyyliin 1cm korkeammalla kuin mitä alunperin on.

Huvittavinta tässä on se että kaikki lemu ja oireet alkoi yhdessä yössä. Tämä on vuosia ajoittain haissut lievästi pakokaasulle liikennevaloissa. Mutta vain ajoittain ja llievästi. Niistä on päässyt eroon kun on harsinut kattiputkea takas kasaan. Tälläkertaa ei tunnu auttavan mikään.

Onko jollain kokemusta että mistä näissä voisi alkaa puskee lemut sisään ? Tarkoitus on mennä hakemaan puodista metritavarana uusi mahdollisimman korkea tiiviste muovin ja konepellin väliin ja mahdollisesti soveltaa jotain vastapuolelle konepeltiin saranoiden kohdalle sekä pitkittäis suuntaan kohti ajovaloja. Mutta nämä mikään ei selitä sitä että haju alkaa sormia napsauttamalla.

Lemun saa vähiin kun pistää puhalluksen offille ja raottaa ikkunoita jotta käryn saa pois. Kun pihtää puhalluksen nollissa niin hajua ei tule tai sitä tulee niin vähän että ei huomaa. Hytti vaan haisee muutenkin jo tän koko ruljanssin jäljiltä. Heti kun puhaltimen pistää päälle, alkaa lemu. Joten pakoputkesta se ei peräkontin kautta tule.

Että semmosta.. Niin ja ardic tomiii hienosti kun sen rassas taas puhtaaksi usean vuoden yhtäjaksoisen käytön jälkeen. Vaikka sen pakoputki ei vuoda tippaakaan ja se on niin pitkä että pakokaasu ei eksy sisälle. Niin aamulla on ekaakertaa kuumaksi lämmenneen pakoputken savut sisällä.
Otsikko: Vs: 960 mk2 konehuoneen lemut hyttiin.
Kirjoitti: Vauxi - 05.02.2021, 20:11:16
Tämä on nyt kunnossa.

Etenkin takimmaisen pakosarjan kartioliitos oli kulunut takaosastaan suoraksi pinnaksi kartion sijaan. No eihän putkessa oleva vastakartio voi tiivistyä siihen millään tavoin. Lisäksi vaikka konepellin tiiviste oli ok näköinen niin se oli kuitenkin revennyt puolen metrin matkalta juuri apparin puolelta. Tilanteeseen auttoi  myös se kun kuulin että konepellin takaosassa on myös ylös alas säätö. Sainkin edelliseltä remppaajalta ylös jääneen konepellin nyt viimein lokasuojien tasalle. Toki keskeltä koholla koska ihmiset.

Paremmat käytetyt pakosarjat asentaen ja niiden sileämmäksi kuluneiden takaosien kohdalta putkien kartioita suoristaen sain kuin sainkin liitoksen tiiviiksi. Nyt on viikon verran menty ilman hajuja. Korjaantuikin juri sopivasti ennen kovempia pakkasia mikä tarkoittaa puhallusta kovemmalla. Olisi taju lähtenyt nyt lemun kera. Saikin vaahdottaa sisustaa ihan urakalla että sai tarttunutta käryä poistettua. Vaihdoin myös metritavarasta tehdyn uuden konepellin tiivisteen.