Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki Reijonen - 29.01.2021, 15:22:40
-
Ajettu nyt n 130000 ja kaikki huollot on tehty ajallaan.
Nykii tasakaasulla ja käy etenkin kylmänä huonosti. Vähän niinkuin ei joka välissä sytyttäisi. Ei pala vikavaloja...
Mistähän vikaa lähtisi haarukoimaan? MAF puhdistus?
-
Nyt tuli vikavalo ja koodi p0301, 1. sylinterin sytytyshäiriö. Aloitetaan vaihtamalla tulppa.
Obd-pulikka ja Torque Lite ei kuitanneet valoa pois, mutta akun kengän irrotus sai sen häviämään ainakin toistaiseksi.
Onko ideoita, jos tulpan vaihto ei auta?
-
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Jos ei tulpan/tulppien vaihdolla korjaannu, niin seuraava askel lie perinteinen "vaihda sytyspuolat ristiin ja katso siirtyykö vika toiseen pyttyyn" - siis onko puolassa satunnaista pätkimistä aiheuttava vika.
-
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Jos ei tulpan/tulppien vaihdolla korjaannu, niin seuraava askel lie perinteinen "vaihda sytyspuolat ristiin ja katso siirtyykö vika toiseen pyttyyn" - siis onko puolassa satunnaista pätkimistä aiheuttava vika.
Onkohan nuo tulpat edes huomioitu huolto-ohjelmassa? Auto on ollut meillä 17000 ajetusta ja käynyt aina huollossa Mika Pohjolalla Lahdessa. Paikallinen sininen on niin surkea, että sinne viedään vain äärimmäisessä hädässä.
-
Ei kai sinne kannata silloin mennä äärimmäisessä hädässäkään :D
-
Ei kai sinne kannata silloin mennä äärimmäisessä hädässäkään :D
Mutt' jos on siistit ja hyvät vessat, sori offtopiikki ;D
-
Onkohan nuo tulpat edes huomioitu huolto-ohjelmassa?
Jos ao. mallia ei ole Suomessa kaasukäyttöisenä myyty, niin ei täällä ole sille erilaista huolto-ohjelmaa eikä merkkihuolto pysty kaasujärjestelmän ongelmiin puuttumaan.
-
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi.
Mikä kaasussa syö tulppia?
-
^ yksityiskohtaisia selityksiä ei ole vastaan tullut, mutta aika monessa paikassa julistetaan, että kaasu on heikommin syttyvää. Täältä
https://www.ngkntk.com/nordic/products/spark-plugs/ (https://www.ngkntk.com/nordic/products/spark-plugs/)
sentään tieto, että "heikommin syttyvä" olisikin korkeamman jännitteen tarve. Siinä olisikin jo jotain järkeä, vrt. kapeampi kärkiväli on mainittu yhtenä "CNG tulppien" ominasuutena. Myös ahdetuissa moottoreissa vähän samaa vaivaa -> ohjeita "käytä turbokoneen tulppia kaasulle muutetussa autossa".
-
Puola vaihtoon.
-
Tulpat on nyt vaihdettu. Se p0131 ei ole uusinut, mutta nyt tuli p0171. Välillä auto meni limp home-tilaan ja veto hävisi kokonaan. Sitten taas palautui...
Ilmamassamittari oireilee?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56314.0
-
Vika löytyi. Ykköspytyn kaasusuutin vuoti rungosta. Osa maksaa mukavat 800€ ja työt päälle.
-
Vika löytyi. Ykköspytyn kaasusuutin vuoti rungosta. Osa maksaa mukavat 800€ ja työt päälle.
Löytyikö osa ja vaihdatit sen? Tarkoitatko niitä imusarjassa olevia pallon muotoisia "suuttimia"
-
Kiinnostaisi kuulla lisätietoja tästä, minulla nimittäin vastaava auto tekee ihan samaa.. on nyt parinviikon päästä menossa kaasu suuttimien vaihtoon (ilmeisesti kaikki) joka kustantaa 650e josta autoliike tulee vastaan maksamalla 1/3.