Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki Reijonen - 29.01.2021, 15:22:40

Otsikko: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Heikki Reijonen - 29.01.2021, 15:22:40
Ajettu nyt n 130000 ja kaikki huollot on tehty ajallaan.

Nykii tasakaasulla ja käy etenkin kylmänä huonosti. Vähän niinkuin ei joka välissä sytyttäisi. Ei pala vikavaloja...

Mistähän vikaa lähtisi haarukoimaan? MAF puhdistus?
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Heikki Reijonen - 29.01.2021, 19:42:29
Nyt tuli vikavalo ja koodi p0301, 1. sylinterin sytytyshäiriö. Aloitetaan vaihtamalla tulppa.

Obd-pulikka ja Torque Lite ei kuitanneet valoa pois, mutta akun kengän irrotus sai sen häviämään ainakin toistaiseksi.

Onko ideoita, jos tulpan vaihto ei auta?
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: insinörtti - 29.01.2021, 20:14:47
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Jos ei tulpan/tulppien vaihdolla korjaannu, niin seuraava askel lie perinteinen "vaihda sytyspuolat ristiin ja katso siirtyykö vika toiseen pyttyyn" - siis onko puolassa satunnaista pätkimistä aiheuttava vika.
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Heikki Reijonen - 30.01.2021, 18:47:08
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi. Jos ei tulpan/tulppien vaihdolla korjaannu, niin seuraava askel lie perinteinen "vaihda sytyspuolat ristiin ja katso siirtyykö vika toiseen pyttyyn" - siis onko puolassa satunnaista pätkimistä aiheuttava vika.

Onkohan nuo tulpat edes huomioitu huolto-ohjelmassa? Auto on ollut meillä 17000 ajetusta ja käynyt aina huollossa Mika Pohjolalla Lahdessa. Paikallinen sininen on niin surkea, että sinne viedään vain äärimmäisessä hädässä.
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: jak900 - 30.01.2021, 19:13:52
Ei kai sinne kannata silloin mennä äärimmäisessä hädässäkään  :D
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: J.partsi - 30.01.2021, 22:59:57
Ei kai sinne kannata silloin mennä äärimmäisessä hädässäkään  :D
Mutt' jos on siistit ja hyvät vessat, sori offtopiikki  ;D
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: insinörtti - 31.01.2021, 08:08:25
Onkohan nuo tulpat edes huomioitu huolto-ohjelmassa?
Jos ao. mallia ei ole Suomessa kaasukäyttöisenä myyty, niin ei täällä ole sille erilaista huolto-ohjelmaa eikä merkkihuolto pysty kaasujärjestelmän ongelmiin puuttumaan.
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: awd5 - 31.01.2021, 22:05:31
Tulpat ymmärtääkseni kaasuvehkeessä normaalia kovemmalla rasituksella, joten vaihtovälin pitäisi olla normaalia lyhyempi.
Mikä kaasussa syö tulppia?
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: insinörtti - 31.01.2021, 22:46:37
^ yksityiskohtaisia selityksiä ei ole vastaan tullut, mutta aika monessa paikassa julistetaan, että kaasu on heikommin syttyvää. Täältä
https://www.ngkntk.com/nordic/products/spark-plugs/ (https://www.ngkntk.com/nordic/products/spark-plugs/)
sentään tieto, että "heikommin syttyvä" olisikin korkeamman jännitteen tarve. Siinä olisikin jo jotain järkeä, vrt. kapeampi kärkiväli on mainittu yhtenä "CNG tulppien" ominasuutena. Myös ahdetuissa moottoreissa vähän samaa vaivaa -> ohjeita "käytä turbokoneen tulppia kaasulle muutetussa autossa".
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Möykky - 01.02.2021, 15:37:51
Puola vaihtoon.
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Heikki Reijonen - 03.02.2021, 21:20:02
Tulpat on nyt vaihdettu. Se p0131 ei ole uusinut, mutta nyt tuli p0171. Välillä auto meni limp home-tilaan ja veto hävisi kokonaan. Sitten taas palautui...

Ilmamassamittari oireilee?
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Möykky - 04.02.2021, 09:46:51
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56314.0
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Heikki Reijonen - 12.02.2021, 10:24:08
Vika löytyi. Ykköspytyn kaasusuutin vuoti rungosta. Osa maksaa mukavat 800€ ja työt päälle.
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Laitinen88 - 22.10.2021, 20:06:41
Vika löytyi. Ykköspytyn kaasusuutin vuoti rungosta. Osa maksaa mukavat 800€ ja työt päälle.

Löytyikö osa ja vaihdatit sen? Tarkoitatko niitä imusarjassa olevia pallon muotoisia "suuttimia"
Otsikko: Vs: V70 t5 2017 bi-fuel nykii
Kirjoitti: Lankkipäå - 13.11.2021, 13:01:02
Kiinnostaisi kuulla lisätietoja tästä, minulla nimittäin vastaava auto tekee ihan samaa.. on nyt parinviikon päästä menossa kaasu suuttimien vaihtoon (ilmeisesti kaikki) joka kustantaa 650e josta autoliike tulee vastaan maksamalla 1/3.