Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Naapi - 31.01.2021, 19:42:35
-
Morjesta. Ostin vanhan taksin vuosi sitten ja mittarissa oli 730 tuhatta, ja myyjä väitti että pa pumppu on rikki ja sitä varten välillä menee vikatilaan kun oikein runnoo kaasua. Antoi mukaan uuden pumpun. Vaihdoin vuosi sitten uuden pumpun tankin sisään eikä vika poistunut. Nyt sain käytettynä toisen polttoaine pumpun tankin sisään ja rupesin sitä eilen vaihtamaan, mutta huomasin että vanha pumppu oli sulanut ihan muodottomaksi. Tämä "uusi" pumppu ei kestänyt kuin 10km matkan ja nyt sekin on mykkä.
Onko mitään ideoita että mikä voi polttaa tankin sisällä olevan siirtopumpun, rupee itsellä ideat olemaan vähän vähissä.
Nyt auto menee jatkuvasti vikatilaan kun vähääkään polkee kaasua. Eikä kehtaa uutta tilata jos se on taas huomenna rikki. Normaali ajossa kyllä toimii mutta kaasua ei voi painaa pohjaan.
Jakotukin päähän on anturi vaihdettu eikä vaikutusta asiaan. Antaa aina vikakoodit että polttoaineen paine liian matala tai liian korkea,myös nokka akselin asentoanturista tulee koodia. Mutta sekin on nyt vaihdettu.
Niko
-
Minkäs vuoden v70 tuo on? Pitäisi varmaan katsoa sähkökaaviota että mitä kautta se sähkö pumpulle tulee
-
Siis vaihdettuna koko pumppu vai pelkkä moottori? Mikä osa oli sulanut? Pumppuhan on dieselin sisällä niin jäähdytys pelaa - onko mahdollista, että itse pumppu on jumissa ja moottori ei pyöri ja palaa sen vuoksi?
edit: eipä käy kateeksi tuo homma, muistan kun kerran otin pumpun pois ja taisin vaihtaa moottorin niin koko äijä (siis minä) oli dieselissä. Letkut ja johdot on niin lyhyet, että työskentelyä pitää tehdä siinä tankin aukon luona koko ajan.
-
Auto on vuosimallia 2002. Sain rakennettua kahdesta polttoainepumpusta yhden ehjän, eli vaihdoin pelkän moottorin tankkiyksikköön.
Mielessäni ajattelin että katkaisen pa pumpun johdot ja kytken siihen h7 polttimon niin näkee että palaako se kirkkaasti, jos rele ei päästä virtaa läpi kunnolla,että olisi sitä varten se vanha pumppu sulanut. En ole vielä varmistanut mutta uskon että tämäkin pumppu on sulanut.
Ja selvennykseksi vielä että se itse moottori oli sulanut, oli ihan sulanut mötikkä siitä päältä.
-
Kai on suodatin vaihdettu? Polttaa äkkiä sen moottorin ja tekee juuri noita oireita/vikakoodeja. Toimii ihan normaalisti ilman tota pumppua jos pitää tankissa löpöä yli vartti tankin.
-
Suodatin on noin vuoden vanha, vaihdoin sen silloin kun ostin auton ja vaihdoin pumppuyksikön.
Pistin H7:n polttoainepumpun tilalle, mutta polttimo palaa jatkuvasti, mutta se palaa kirkkaasti. Ajelin 30 minuutin ajan ja missään kohtaan ei lamppu sammunut, toki tankissakin on alle1/4 naftaa. Käyn hetken kuluttua tankkaamassa ja katson että sammuuko se h7. Ei se nyt tommonenkaan kuulu olla että ihan jatkuvasti pumpulle tulee virtaa, ymmärrän että kun lyö sytytysvirran päälle että silloin tulee ja myös silloin kun painaa kaasun pohjaan.
Toki jos polttoaineen paine on jatkuvasti hieman liian alhainen niin ehkä se yrittää sillä tankin sisäisellä pumpulla sitten vähän avittaa moottoria.
Onko siinä commonrail pumpussa jokin oma pumppu vielä sisällä? Vai millä se imee naftat sieltä tankista. Loppui tuossa muutama kuukausi takaperin nafta kotipihalla, ja tankkasin 10l ainetta tankkiin ni sahasin 5 minuuttia autoa käymään niin lähti käyntiin, ja pumppu ei todellakaan toiminut tankin sisällä silloin.