Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: volvoandy - 01.02.2021, 21:40:51
-
Nonnii, ajattelin tällaisen tänne SPA-alustaisille laittaa elikä omia kokemuksia AWD -toiminnasta ja Haldexista saa tänne nakata! Omasta mielestä Volovon neliveto on kyllä ihan yliveto/yksi parhaista ja nautinnollista on ajella näin talvellakin tuollaisella isolla autolla, vaikkei auton kokoa aina sillä tavoin huomaa! Näppärästi kulkee melkein 5-metrinenkin. AWD toimii eleettömästi ja kun laittaa ESC pois niin voihan tuolla leikkiäkin ja on turvallisempi kuin ex bemarit, joissa kaikki luistonestot sun muut sai pois, mutta auts sitten saattoi tulla ylläreitä... Kokemusta on nyt siis sekä kitkoilla ja nastoilla talviajamisesta AWD ja hyvin on molemmilla toiminut! Pari kertaa olen uskaltautunut testimielessä ihan kunnolla hankeen ja vielä ei ole kiinni jäänyt...
-
Mulla on eka minkäänlainen neliveto nyt autona, V90 D4 AWD. Ja vaikea olisi enää muuta kuin nelivetoista ajatella seuraavaksi autoksi. Uuden sukupolven Haldex toimii kyllä todella hienosti ja talvinen ajelu kaupungissa on suorastaan ilo. Ei haittaa sekään että maalla auto ei jää kiinni märälle nurmikolle. :) Kulutustakaan tällainen neliveto ei tunnu lisäävän mitenkään huomattavasti vaan auto on todella taloudellinen maantieajossa.
-
Vaikea on kuvitella, miten neliveto voisi toimia paremmin.
Ei liity suoraan nelivetoon, mutta mulla kerää vanteet lunta ja pienen pysähdyksen jälkeen auto saattaa muuttua täryjyräksi, kun osa lumesta putoaa vanteen yläreunasta pois. Tähän asti olen onneksi selvinnyt vielä tilanteesta lumiharjalla.
-
Mulla on eka minkäänlainen neliveto nyt autona, V90 D4 AWD. Ja vaikea olisi enää muuta kuin nelivetoista ajatella seuraavaksi autoksi. Uuden sukupolven Haldex toimii kyllä todella hienosti ja talvinen ajelu kaupungissa on suorastaan ilo. Ei haittaa sekään että maalla auto ei jää kiinni märälle nurmikolle. :) Kulutustakaan tällainen neliveto ei tunnu lisäävän mitenkään huomattavasti vaan auto on todella taloudellinen maantieajossa.
Juurikin näin. Hyvä paketti jo tuo D3 ja D4. Tässä pienin kulutus tähän saakka joulukuulta kitkoilla kävin Lapissa n. 500 km reissun ja ajeltiin aivan sukkasillaan. Meni alle 5:n matka-ajossa ja koko tankki toiseksi paras 5,85L joten AWD ei syö juuri mitään ylimääräistä!
(https://i.ibb.co/SK7LdrT/2020-pienin-kulutus.jpg) (https://ibb.co/SK7LdrT)
(https://i.ibb.co/N7XZtpy/Screenshot-20210201-231430-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/N7XZtpy)
(https://i.ibb.co/swsVygM/Screenshot-20210201-231510-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/swsVygM)
-
Ajattelin tällaisen heittää tähän, että miten olette oikeasta AWD-kardaani nelivedosta plugareihin siirtyjät huomanneet eroja nelivedon toiminnassa?
https://www.youtube.com/watch?v=Gtr8XLR30FE (https://www.youtube.com/watch?v=Gtr8XLR30FE) Tässä suomalaisessa metsämaisemassa T8 "awd" kyntää lumessa aika hyvin.
Eli lähinnä haen sitä, että onko ollut mitään yllätyksiä T6 tai T8 suhteen nelivedossa? Sehän pitää kyllä erikseen noissa hybrideissä kytkeä päälle jne. Dieselissä oli automaattinen se haldex-järjestelmä.
Offroad-asetuksella käyttäytyy aika lailla samaan tapaan. Hybridien voimanjaosta taka-akseli/etuakseli ei vielä ole käytännön kokemusta.
-
Hevostraileria vedetty hybridillä ilman ongelmia kun pitoja talvella tarvitaan. Eilen tuli myös takavedolla leikittyä. Auto pelkälle sähkölle ja luistonesto pois päältä, kyllä perä heittää bemarien tyyliin. Kulutus 10-11 luokkaa kun perässä painoa 1400kg eli yksi heppa.
-
Jotkut kun sanovat, että Haldex on etuvetopainoitteinen, niin kyllä tuo T8 on siihen nähden pelkkä etuveto. :D
Ei ole ihmekään, kun keulassa on reilu 300hv ja takana vajaa 100hv, niin kyllä tuollainen voimanjako eroa tekee.
Siinä missä Haldexilla ei täydellä tasakaasulla kertaakaan vilkkunut luistonestovalo, niin tässä vilkkuu koko ajan. Mutta, ei tuokaan nyt niin huono ole, itse olen kyllä tykännyt autosta. :)
-
Väärin, jakaumasuhde ei ole noin suuri. Edessä noin 400Nm parhaimmillaan, takana 240Nm bensakoneen kierrosnopeudesta minuutissa saati vaihteesta riippumatta
-
Vilkkuuhan se ajonesto kun etuveto repii raivona ja takapää vaan tuuppaa vähän 87hv. Oikeisiin nelivetoihin verrattuna aika onneton.
-
Jotkut kun sanovat, että Haldex on etuvetopainoitteinen, niin kyllä tuo T8 on siihen nähden pelkkä etuveto. :D
Siinä missä Haldexilla ei täydellä tasakaasulla kertaakaan vilkkunut luistonestovalo, niin tässä vilkkuu koko ajan. Mutta, ei tuokaan nyt niin huono ole, itse olen kyllä tykännyt autosta. :)
P3-alustan V60 Haldex kyllä toimii hienosti. Heti lähtee perä irti kun painaa kaasua mutkassa.
Kun nelivetoisella autolla painaa kaasua ratti suorassa, ei luistoneston valon pitäisikään syttyä. Auto ei tiedä, että pito on menetetty kun kaikki renkaat pyörii samaa nopeutta. Kun renkaat lyövät tyhjää ja käännetään rattia - auto lähtee puskemaan, sivuttaiskiihtyvyysanturin ja ratin asentoanturin arvot poikkeaa toisistaan niin luistonesto/ajonvakautus aktivoituu ja tappaa auton etenemisen. Sama tapahtuu, jos ajonvakautus päällä kesken luisun tekee vastaohjauksen.
-
Vilkkuuhan se ajonesto kun etuveto repii raivona ja takapää vaan tuuppaa vähän 87hv. Oikeisiin nelivetoihin verrattuna aika onneton.
Onhan tuo tietyllä lailla vajaavetoinen tai suhde etuakselin/taka-akselin kanssa selvä, mutta jos laittaa ajonvakautuksen pois päältä, niin voi tuolla talvikelissä ainakin kitkoilla vähän leikkiä ;D
Löytyy kuitenkin off road -ajotila eli kohtuu pahoistakin paikoista pitäs päästä ja on myös alamäkihidastin. Vitsi kun en ole löytänyt yhtä videota, missä menee kyllä älyttömän jyrkkää ylämäkeäkin
nelivedolla ihan huoletta jne, jossain kiinassa tehty video eli siinä ei ole mitään selostusta ja kiinankielisiä merkkejä. Laitan sen tähän jos löydän uudelleen... (Editoitu myöhemmin eli : Löytyi!!!)
https://www.youtube.com/watch?v=YLTvUWr1gqU (https://www.youtube.com/watch?v=YLTvUWr1gqU) En kyllä ite uskaltais edes noin jyrkkään mäkeen T8 AWD:lla lähteä :buck2:
https://www.youtube.com/watch?v=IrULKopGqxg (https://www.youtube.com/watch?v=IrULKopGqxg) Tässä myös plugari XC60 awd selviää kyllä melkoisista mutkista ja alas tullessa melkein menee vasen kulma ruttuun, mutta saa oikaistua!
https://www.youtube.com/watch?v=piQhwjIkVUo&t=2s (https://www.youtube.com/watch?v=piQhwjIkVUo&t=2s) Ja tässäkin Ukrainassa T6 eAWD pääsee mutalammikosta melko helposti eli aika kyvykäs silti on! Talvivideoita pitäs ettiä lisää :)
Vajaaveto tai ei, mutta parempi silti kuin etuveto ja on sentään jonkinlainen neliveto!
-
P3-alustan V60 Haldex kyllä toimii hienosti. Heti lähtee perä irti kun painaa kaasua mutkassa.
Kun nelivetoisella autolla painaa kaasua ratti suorassa, ei luistoneston valon pitäisikään syttyä. Auto ei tiedä, että pito on menetetty kun kaikki renkaat pyörii samaa nopeutta. Kun renkaat lyövät tyhjää ja käännetään rattia - auto lähtee puskemaan, sivuttaiskiihtyvyysanturin ja ratin asentoanturin arvot poikkeaa toisistaan niin luistonesto/ajonvakautus aktivoituu ja tappaa auton etenemisen. Sama tapahtuu, jos ajonvakautus päällä kesken luisun tekee vastaohjauksen.
Sen verran pitää korjata, että kyllä se nelivetokin suorassa suttaa. Luistoneston valo syttynee jo siinä vaiheessa kun perä kytketään mukaan ja sen jälkeenkin molemmilla akselleilla voi toinen pyörä sutia paljonkin, eikä ratin asennolla ole kyllä mitään merkitystä.
-
Sen verran pitää korjata, että kyllä se nelivetokin suorassa suttaa. Luistoneston valo syttynee jo siinä vaiheessa kun perä kytketään mukaan ja sen jälkeenkin molemmilla akselleilla voi toinen pyörä sutia paljonkin, eikä ratin asennolla ole kyllä mitään merkitystä.
Joo, oli taas epäselvästi ilmaistu. Suoraan ajaessa rattia saa veivata mutta jos mutkassa auto lähtee puskemaan, silloin ajanvakautus tappaa tehot pois kunnes mennään taas riittävän suoraan.
Takapää on ainakin P3-alustaisessa hyvinkin mukana heti liikkeelle lähdettäessä ja pysyy mukana xx-nopeuteen asti ja senkin jälkeen on tarvittaessa mukana. Luistoneston valo ei syty vaikka takapää on kytketty mukaan. Luistoneston valo syttyy mm. siinä vaiheessa kun perä menettää pidon ja auton sivuttaiskiihtyvyys on liian suuri.
Jatkuvasti liukkaalla talvikelillä on tilanne liikennevaloissa, että liikkeelle lähdettäessä Haldex-neliveto lyö (oletettavasti) kaikilla renkailla tyhjää. Luistoneston valo loistaa poissaolollaan niin kauan kun auto menee suoraan.
-
Joo, oli taas epäselvästi ilmaistu. Suoraan ajaessa rattia saa veivata mutta jos mutkassa auto lähtee puskemaan, silloin ajanvakautus tappaa tehot pois kunnes mennään taas riittävän suoraan.
Takapää on ainakin P3-alustaisessa hyvinkin mukana heti liikkeelle lähdettäessä ja pysyy mukana xx-nopeuteen asti ja senkin jälkeen on tarvittaessa mukana. Luistoneston valo ei syty vaikka takapää on kytketty mukaan. Luistoneston valo syttyy mm. siinä vaiheessa kun perä menettää pidon ja auton sivuttaiskiihtyvyys on liian suuri.
Jatkuvasti liukkaalla talvikelillä on tilanne liikennevaloissa, että liikkeelle lähdettäessä Haldex-neliveto lyö (oletettavasti) kaikilla renkailla tyhjää. Luistoneston valo loistaa poissaolollaan niin kauan kun auto menee suoraan.
Ei näissä kyllä mitää lukkoja ole, et 2 pyörää siellä pääsääntöisesti vetää per akseli. Voit vaikka katsoa tubesta rollertest videon niin valaisee asiaa paljon.
-
Ei näissä kyllä mitää lukkoja ole, et 2 pyörää siellä pääsääntöisesti vetää per akseli. Voit vaikka katsoa tubesta rollertest videon niin valaisee asiaa paljon.
Eipä niitä pyöriä ole kahta enempää per akselia. :juhau: Etupäätä välillä tasataan käyttöjarrulla kun pyörintänopeusero kasvaa liian suureksi.
Aivan sama mulle, vetääkö kiihdyttäessä liukkaalla kaksi, kolme tai neljä pyörää, ero kaksivetoiseen on merkittävä.
-
Joku voi pitää tätä (näsä)viisasteluna, mutta oikeasti yhden akselin pyörillä on aina sama vääntömomentti. Heikommin pitävä pyörä alkaa sutia, mutta myös se toinen pyörä vetää/työntää autoa täsmälleen samalla voimalla. Vaikea selittää ja ymmärtää, mutta niin se on.
Tasauspyörästön lukolla voidaan viedä enemmän vääntömomenttia toiselle saman akselin pyöristä, jos ensimmäisen pyörän alla ei ole pitoa.
-
Jotenkin nyt muistuu mieleen Speden naisen logiikka jotenkin tähän tapaan: Turhaan sitä hiekkaa on sinne sutivan pyörän alle heittää, sehän pyörii aivan hyvin. Se toinen, paikoillaan oleva pyörä se ongelma on!