Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jontteri - 02.02.2021, 22:33:35
-
Eli 2.0d -10 kyseessä. Ongelmana oli pari kk sitten että tauluun tuli herja jarruneste vähissä, vaihdoin nesteet ja homma pelitti nyt pari kk vähäisellä ajolla. Sama ilmoitus ilmestyi ruutuun uudemman kerran, pinta oli vähäsen tippunut alle minimin. Seuraavana päivänä alkoi oikutella kytkin. Kytkin jäi pohjaan, pumppaamalla sai toimimaan. Nyt lisäsin kytkinnestettä ja ilmasin kytkimen, toimii taas moitteetta. Samassa huomasin jarrunestesäiliön olevan märkä, tänään taas vaikutti kuivalta joten ehdin huokaista olisiko vika vaan säiliön vuodossa. Edellinen omistaja teettänyt 2 vuotta sitten kytkinremontti jossa huoltokirjassa maininta kytkin huolto + vauhtipyörä. Pahin skenaario olisi että työsylinteri olisi selvä. Mietinkin tehdäänkö edellä mainituissa kytkinhuolloissa työsylinterille mitään? Ei napostelisi viedä taas korjaamolle.
-
Onkos se työsylkkä vaihelootan päällä. Helpompi vaihtaa mitä se mikä painaa suoraan asetelmaa. Eikä niitä kytkimen vaihdossa hypistellä ellei ole sekin rikki.
-
Työsylkkä on näissä integroitu painelaakeriin, uusi tulee täydessä kytkinpaketissa mukana. Pelkkää levy+paineasetelmaa saa myös, mutta kerran tähän vaihdettu myös kaksoismassa luulis sylkänkin vaihtuneen.... But who knows.
Mutta jos nestettä vuotaa säiliön tai tuliseinän puolelta on vika siellä. Pääsylintereitäkin on näistä mennyt.
Niin ja lisäyksenä: vuotohan voi olla myös jarrupääsylinterissä tai pelkästään säiliössä. Turvallisyyssyistä säliön rakenne lienee sellainen, että neste loppuu ensin kytkimen puolelta jotta jarrut vielä pelaisi.
-
Kiitoksia! Seurailen tässä nyt pysyykö nesteet. Tänään ajelin 100km, kytkin tuntui toimivan normaalisti.