Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rola - 04.02.2021, 17:44:18
-
Terve, herätevirta releelle pitäisi ottaa laturilta, mutta meikäläisellä ei ole mitään käryä miten tai mistä. Rosvoliittimellä jostakin laturille menevästä virtajohdosta, sulakkeelta, jostakin johtosarjasta vai mistä?
-
Mikä rele kyseessä?
-
Tulee mieleen että miksi? On se tehtävissä mutta ei välttämättä kannata...
-
Kyllä sitä herätettä otettavissa monestakin paikkaa..
Helpottaisi auttajia kun tiedetään mitä ollaan kytkemässä / rakentamassa.
-
Mikä rele kyseessä?
Normaali 12V valorele.
Tulee mieleen että miksi? On se tehtävissä mutta ei välttämättä kannata...
Tulen asentamaan autooni jälkiasenteiset xenonajovalot, ja näissä alkuperäisesti xenonittomissa halogenmalleissa valojen on tapana käynnistyksen yhteydessä syttyä-sammua-syttyä, tämä ei tee hyvää ballastille tai polttimolle. Toki jos muita, fiksumpia ratkaisuja löytyy niin ennemmin sitten silleen. Xenonmalleissahan ajovalot syttyvät vasta käynnistyksen jälkeen, joten olisikohan CEMissä/Vidalla/tjsp mahdollista muuttaa valot syttymään vasta kun auto on käynnissä?
Kyllä sitä herätettä otettavissa monestakin paikkaa..
Helpottaisi auttajia kun tiedetään mitä ollaan kytkemässä / rakentamassa.
Tarkoitus saada heräte lähteestä jossa virta alkaa juoksemaan auton ollessa käynnissä. Yllämainitusti tarkoitus asentaa jälkiasenteiset xenonajovalot ja kytkeä valot syttymään vasta käynnistyksen jälkeen. Suunnittelin tämän perinteisellä valojen releytyksellä, mutta releelle tulisi virta ajovalojen omista johdoista sekä sitten herätevirta laturilta.
-
Voi hitsi, kaikki hiljeni.
-
Mulla on orkkisxenonit, ja pistän valot parkeille kun starttaan kylmänä. Kyllä ne xenonitkin rupee räpsymään jos hehkutus kestää liian pitkään. Eli ongelmaa ei mun mielestä kannata ratkaista teknologialla välttämättä.
-
Mulla on orkkisxenonit, ja pistän valot parkeille kun starttaan kylmänä. Kyllä ne xenonitkin rupee räpsymään jos hehkutus kestää liian pitkään. Eli ongelmaa ei mun mielestä kannata ratkaista teknologialla välttämättä.
Eli siis lopulta ovatkin hehkuttaessa syttymässä? Isäni P2 XC70:ssä lamput syttyvät joka kerta vasta silloin kun moottori on käynnissä.
-
Kyl ne d5:ssä syttyy lopulta kun sytytysvirta on tarpeeksi kauan päällä. En ole varma odottaako hehkutuksen loppua mutta stattaus on myös myrkkyä päällä oleville xenoneille. Oma on 2003 mallia että voi olla että tuota on päivitetty sittemmin.
-
Kyl ne d5:ssä syttyy lopulta kun sytytysvirta on tarpeeksi kauan päällä. En ole varma odottaako hehkutuksen loppua mutta stattaus on myös myrkkyä päällä oleville xenoneille. Oma on 2003 mallia että voi olla että tuota on päivitetty sittemmin.
Allekirjoituksen -05 V70 sytyttää xenonit kun sytytysvirta on tarpeeksi kauan päällä.
-
Kaikissa on tähän mennessä syttynyt xenonit kun virrat on hetken päällä.
-
Eli onkohan nuo sitten CEM vai ihan fyysisten johdotuksien muutoksia? Relekytkennällä tuon saa joka tapauksessa vältettyä, pitäisi vain saada heräte laturilta. Mitä nyt etsiskelin niin kabiinin sulakerasiasta sulake 25(?) oli käynnistykseen liittyvä sulake.