Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jet Fuel - 05.02.2021, 14:28:24

Otsikko: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Jet Fuel - 05.02.2021, 14:28:24
Hola,

Tuli kuukausi sitten hankittua allekirjoituksen mukainen XC70. Auto toimii muuten moitteettomasti, mutta kulutus on hurjaa.

Ajan konservatiivisesti, en kaasuttele valoihin, käytän moottorijarrutusta aina kun mahdollista ja muutenkin kiihdytän oikeaoppisesti. Olen nyt tankannut kaksi tankillista, joissa kulutus on (tietokoneen mukaan) 10,3l/100km ja 10,6l/100km sekalaisessa ajossa. (Virallisesti yhdistetyn kulutuksen pitäisi olla 8,3l/100km, mutta nyt tämä ylittyy jo liki 30%)

Helsingissä auto kulutti (tietokoneen mukaan) välillä Kumpula-Ruoholahti 14l/100km (talviolosuhteet ja loskainen tie, ja tietysti monet liikennevalot matkan varrella). Kun ajaa Länsiväylää ja Kehä I:stä rauhallisesti välillä Ruoholahti-Tammisto, niin saa kieli keskellä suuta kulutukseksi 7,8l/100 (kahta pysähdystä huolimatta liki ihanteellisella 80km/t keskinopeudella, pakkasta oli tietysti 9 astetta).

Onko näin kova kulutus normaalia mun Volvolle? Appiukolla on Mk2 D5 XC70 (MY04):nen ja hän leuhkii kuinka hänen keskikulutus olisi maaseudulla alle 6l/100 (ja sillä on vielä yksi vaihde vähemmän kuin minulla)

Voisiko vika olla tukkeutuneessa hiukkassuodattimessa? Miten tämän pystyy toteamaan? Pystyykö puhdistamaan esim. pitkällä ajolla tai mekaanisesti jossain tai jollain aineella (STP?) vai onko se aina uusittava?
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: RATSUNI - 05.02.2021, 14:46:17
Sanoisin että normal varsinkin jos webasto pyörii automaattisesti päällä tai ylipäätään käytät sitä. Onko nuo lukemat laskettuja vai tietokoneen lukuja?
Joka tapauksessa kannattaa käydä paikat läpi kuten ilmansuodatin ja jarrut edestä ja takaa. Jarrut voi jumittaa varsinkin jos palat alkaa olemaan loppu.

Appiukkosi on mk2XC70 kulutuksen varmaan katsonut tietokoneesta, tuo kun on noissa MK2 laitteissa yltiöoptimistinen, tuohon lukuun kun lisää kokemukseni mukaan 1,5-1,7l lisää niin on todellinen kulutus
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: ZimKörk - 05.02.2021, 14:49:53
Avainsana appiukolla on "maalla". Volvon viisisylinterisissä nousee kulutus äkkiä kun siirrytään taajamaan. Oma V60 D4 kuluttaa näillä keleillä melkein 9l kun ajelee taajama-ajoja. Kun meillä hurautetaan about kerran kuussa jonnekin eri lääniin, putoaa kulutus kutosen paikkeille tuon matkan ajaksi.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: hessu80 - 05.02.2021, 14:50:35
Eiköhän tuo ole ihan normaali talvikulutus, jos ajo on pääasiassa kaupunkia ja melko lyhyitä pyrähyksiä.
Sitten kun lähdet maakuntaan ja ajat 300 km suuntaansa, niin pääset 6 litran suuruusluokkaan.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Duke - 05.02.2021, 14:54:13
Ihan normaalilta kuulostaa jos turhake on putkessa vielä paikallaan. Tippuu reilusti jos dpf ottaa pois ja ohjelmoi. Jos mk2 on - 05 tai vanhempi niin niissä kulutus on reilusti pienempi kun on vielä kunnon mustakopoainen d5 ilman dpf:fiä tukkimassa.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Scraab - 05.02.2021, 16:39:54
Ihan normaalilta kuulostaa jos turhake on putkessa vielä paikallaan. Tippuu reilusti jos dpf ottaa pois ja ohjelmoi.

Kannattaa ainakin pääkaupunkisudulla pitää puhdistimet paikoillaan. Typen oksidit ja hiukkaset eivät ole varsinaisesti vitamiineja varsinkaan taajamissa pakkaskeleillä. Lämpö ja sähkö siellä tuotetaan pääasiassa kivihiilellä ja kierrätyskelpoista materiaalia polttamalla. Lähimmät tuulivoimalat taitavat olla tuossa Forssan ja Turun välillä. Helsingistä kuitenkin meitä nöyrempiä kiusataan ja kuritetaan.

Kannattaa tutustua esimerkiksi LVM:n joulukussa julkaisemaan Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa -julkaisuun. Esille tuodaan mm pakkokeinolaki, jota nykyisellään sovelletaan jo paljastinlaite-epäilyissä. Raskas liikenne on ensin liipaisimella, mutta ei tarvita kristallipalloa nähdäkseen, mihin ollaan menossa.

Liikenteen valvojille on aina riittänyt ylenpalttisesti resursseja uusimman tekniikan ja valvontakaluston hankkimiseen, tähän mennessä se on kohdistunut lähes yksinomaan nopeusvalvontaan, eikä siitä jatkossakaan tingitä. Katsastajien mittauslaitehankinoille on maksaja selvillä.

Raskaan kaluston valvonta on tietyillä alueilla jo johtanut ajoneuvojen purkutoimenpiteisiin. Sama odottanee kevyempää kalustoa. Voipi tulla kalliiksi viedä auto ennallistettavaksi hyväksyttyyn korjaamoon ja yleensä Traficomin suunnalta tulee veroluonteisia seuraamuksia rötöstelystä :nohnoh.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Duke - 05.02.2021, 21:34:23
Joo kyllä on ollu mielessä toi niiden tarkkailun parantaminen. Siksi olenkin tossa miettinyt että ostankin käyttikseksi 20 vuotta nykisiä diesel kulkineita vanhemman bensa auton, niin ei tule ongelmia missään tilanteessa. Kesäisin mennään jo - 85 vuoden autolla ilman huolia.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 06.02.2021, 01:37:25
Tuli kuukausi sitten hankittua allekirjoituksen mukainen XC70. Auto toimii muuten moitteettomasti, mutta kulutus on hurjaa.

Ajan konservatiivisesti, en kaasuttele valoihin, käytän moottorijarrutusta aina kun mahdollista ja muutenkin kiihdytän oikeaoppisesti. Olen nyt tankannut kaksi tankillista, joissa kulutus on (tietokoneen mukaan) 10,3l/100km ja 10,6l/100km sekalaisessa ajossa. (Virallisesti yhdistetyn kulutuksen pitäisi olla 8,3l/100km, mutta nyt tämä ylittyy jo liki 30%)

Helsingissä auto kulutti (tietokoneen mukaan) välillä Kumpula-Ruoholahti 14l/100km (talviolosuhteet ja loskainen tie, ja tietysti monet liikennevalot matkan varrella). Kun ajaa Länsiväylää ja Kehä I:stä rauhallisesti välillä Ruoholahti-Tammisto, niin saa kieli keskellä suuta kulutukseksi 7,8l/100 (kahta pysähdystä huolimatta liki ihanteellisella 80km/t keskinopeudella, pakkasta oli tietysti 9 astetta).

Onko näin kova kulutus normaalia mun Volvolle?

Tuo olisi normaali kulutus, jos perässä lukisi T6 AWD. Pääsin itse tuollaisiin kulutuksiin vm. 2008 V70 T6 AWD:llä siis, nykyinen vm. 2012 XC70 D5 AWD on mennyt tämän vuoden tähänastiset tankkaukset keskikulutuksilla 7.4 l / 100 km, 7.2 l / 100 km ja 8.3 l / 100 km (tämä tankkaus kovimmilla pakkasilla + harvinaisen paljon lyhyttä pätkäajoa). Suurin osa pk-seudulla pyörimistä, ja autoa lämmitetty webastolla noin 20 min. ennen ajoon lähtöä, jos auto on ollut ulkona. Kylmällä moottorilla en ole lähtenyt pakkasella ajamaan.

Eka kysymys on, että oletko lämmittänyt moottorin webastolla ennen ajoon lähtöä, ja laittanut myös webaston pois päältä ennen kuin olet lähtenyt liikkeelle? Ainakin oma auto on niin tyhmä, että jos webasto on päällä ja käynnistää auton, webasto ei sammu itsestään, vaan jää päälle. Nyt TFT Retrofitin jälkeen sen onneksi näkee mittariston symbolista, alkuperäisellä mittaristolla sitä ei nähnyt. Ajon aikana webaston pitämisessä päällä ei ole kovin paljon järkeä, koska ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä normaaliin tapaan jo muutaman minuutin ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Jet Fuel - 06.02.2021, 14:14:42
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).

Harmittaa kyllä toi kulutus. Varmaan tyhmä kysymys, mutta hiukkassuodatinta ei varmaan saa poiskaan ottaa? Auto on kyllä katsastettu 10/2020 eli se olisi varmaan hylätty jos suodatin olisi silloin ollut tukossa? Jos se on tulkossa, siitä ei varmaan tule mitään merkkivaloa tms.? Voikohan sen kunnon helposti huollossa tarkastaa?
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Sute - 06.02.2021, 15:39:14
Kannattaa ainakin pääkaupunkisudulla pitää puhdistimet paikoillaan. Typen oksidit ja hiukkaset eivät ole varsinaisesti vitamiineja varsinkaan taajamissa pakkaskeleillä. Lämpö ja sähkö siellä tuotetaan pääasiassa kivihiilellä ja kierrätyskelpoista materiaalia polttamalla. Lähimmät tuulivoimalat taitavat olla tuossa Forssan ja Turun välillä. Helsingistä kuitenkin meitä nöyrempiä kiusataan ja kuritetaan.

Kannattaa tutustua esimerkiksi LVM:n joulukussa julkaisemaan Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa -julkaisuun. Esille tuodaan mm pakkokeinolaki, jota nykyisellään sovelletaan jo paljastinlaite-epäilyissä. Raskas liikenne on ensin liipaisimella, mutta ei tarvita kristallipalloa nähdäkseen, mihin ollaan menossa.

Liikenteen valvojille on aina riittänyt ylenpalttisesti resursseja uusimman tekniikan ja valvontakaluston hankkimiseen, tähän mennessä se on kohdistunut lähes yksinomaan nopeusvalvontaan, eikä siitä jatkossakaan tingitä. Katsastajien mittauslaitehankinoille on maksaja selvillä.

Raskaan kaluston valvonta on tietyillä alueilla jo johtanut ajoneuvojen purkutoimenpiteisiin. Sama odottanee kevyempää kalustoa. Voipi tulla kalliiksi viedä auto ennallistettavaksi hyväksyttyyn korjaamoon ja yleensä Traficomin suunnalta tulee veroluonteisia seuraamuksia rötöstelystä :nohnoh.

Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Scraab - 06.02.2021, 16:36:41
Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.

Noinkin voi olettaa, toki kokemuspohjaisesti merkit viittaavat valvonnan kiristymiseen. Selvittelyyn tarvitaan ainoastaan riittävän tarkka mittari, jollaisia ollaan ihan Euroopan tasolla vaatimassa katsastusasemille. Vaivalloisempaa on esimerkiksi polttoainenäytteen ottaminen, mutta sitäkin tehdään.

1.3. alkaen Traficom voi määrätä jopa 30000,- seuraamusmaksun, jos yritys muuttaa ajoneuvoa tai osaa siten, ettei se muutoksen jälkeen täytä suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia.

Traficom voi myöskin lätkäistä ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroja, jos esimerkiksi veron perusteena olevia päästöjä on manipuloitu.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 06.02.2021, 19:29:57
Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.

Ei ne sattumoisin ala tutkimaan vaan jos epäilevät vahvasti, että pönttö tuhottu eli kiihdytyksessä savuttaa perhanasti ja auto on euro 5 päästäluokan ajoneuvo. Euro 4 luokalliset ei enää kiinnosta. Pitää siis epäillä ja sattumoisin olla ko laite mukana autossa = erittäin huonoa tuuria, joskin mahdollista
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: paavomp - 06.02.2021, 21:43:07
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).


No tuosahan taitaa olla yksi selitys. Volvoilla on tapana pitää lämmitintä päällä ihan helkkarin pitkän jos käyttää ajastinta, olisko jopa 50 minuuttia.  Tuo yksittäinen 50 minuutin lämmitys vie jo sen 0,5 litraa, eli jos 100 kilometrin matkalle tulee vaikka 5 tuollaista lämmitystä, tuo se heti kulutukseen lisää 2,5 litraa/100km. Toki tätä ei suoraan noin voi laskea, koska vaihtoehto olisi sitten lähteä kylmällä koneella, jolloin auto tietysti kuluttaa enemmän ennen kuin lämpenee. Luulen kuitenkin, että suurella webaston käytöllä saa kulutukseen jonkun 1,5 litraa lisää, ns. "kevyempään" käyttöön verrattuna olettaen siis, että ajomatkat on lyhyitä.

Itse en ole koskaan tavannut pikkupassilla lämmittää yli 20 minuuttia, ja kovemmillakin pakkasilla 30 minuuttia yleensä riittää. Enemmän jos hehkuttaa, tulee toppavaatteissa autossa tarpeettomasti hiki.

Muuten pidän kyllä automaattikäytön päällä, niin se on tarkoitettu toimivaksi. Moottori pysyy oikeassa lämpötilassa ajon aikana ja kabiiniin saa tarvittaessa riittävästi lämpöä.

Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Sute - 06.02.2021, 22:56:49
Noinkin voi olettaa, toki kokemuspohjaisesti merkit viittaavat valvonnan kiristymiseen. Selvittelyyn tarvitaan ainoastaan riittävän tarkka mittari, jollaisia ollaan ihan Euroopan tasolla vaatimassa katsastusasemille. Vaivalloisempaa on esimerkiksi polttoainenäytteen ottaminen, mutta sitäkin tehdään.

1.3. alkaen Traficom voi määrätä jopa 30000,- seuraamusmaksun, jos yritys muuttaa ajoneuvoa tai osaa siten, ettei se muutoksen jälkeen täytä suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia.

Traficom voi myöskin lätkäistä ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroja, jos esimerkiksi veron perusteena olevia päästöjä on manipuloitu.

Katsos tuo olikin uudessa ajoneuvolaissa. Pikaisesti kun vilaisin, niin nuo seuraamusmaksut koskevat tosiaan talouden toimijoita, eli yrityksiä. Täytyy lukea tarkemmin vielä perustelut. Mutta aika huono munkki kävisi, että joku henkilöauto johonki tarkempaan syyniin joutuisi, kohdistunee enemmän raskaaseen kalustoon.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 07.02.2021, 02:20:33
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).

Jos webastossa on kauko-ohjain, kokeile käyttää sitä kauko-ohjattuna niin, että pistät kauko-ohjaimesta päälle 20 minuuttia ennen lähtöä (tai puoli tuntia, jos on enemmän kuin kymmenen astetta pakkasta), ja pistät kauko-ohjaimesta pois päältä, kun menet sisään autoon.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: ZimKörk - 07.02.2021, 08:05:15
Kulutuksia on melkolailla turha vertailla eri ihmisten/talouksien välillä jos ei voi olla varma että elintavat ovat melkein identtisiä. Itsellä on siitä erityinen tilanne että lapset ovat meillä joka toinen viikko joten pääsen mittaamaan kahden täysin erilaisen talouden ajokulutusta.

Noina lapsiviikkoina autoilu sisältää paljon lyhyttä ajoa. Aamulla kun pakkanen on kovimmillaan, heitetään lasta päiväkotiin parin kilometrin päähän. Aamusta riippuen VOCista katsoen kulutus tuolla matkalla on ollut 15-23 litraa/100km. Reitti on pientaloaluetta. Tuohon vaikuttaa paljon kauanko ehtii pitää webaa päällä ja paljonko auto seisoo tyhjäkäynnillä kun lapselta unohtui lapanen tai on jotain muuta säätöä päiväkodilla. Iltapäivällä lapset haetaan kotiin. Sen lisäksi itse joudun käymään konttorilla 2-3 kertaa viikossa jolloin ajan ensimmäiset pätkät taajamassa liikennevaloista toiseen, sitten motaria/maantietä 20 min ja loppupää taas kaupunkiajoa valoista toiseen. Näinä viikkoina keskikulutus on lähellä kymmentä. Lapsiviikkoina myös yllättävät lisä kaupassakäynnit ovat yleisiä.

Sitten on ne viikot kun lapset eivät ole meillä, ja ainoat ajot ovat nuo minun työmatkani ja kulutus on seitsemän pintaan.

Kesällä kaikista luvuista voi pudottaa litran pois.

Eli, sama asuinsijainti, sama auto, sama työmatka... Jos lapset asuisivat meillä koko ajan olisi kulutus pysyvästi ysin-kympin pinnassa, jos lapset eivät asuisi meillä lainkaan olisi kulutus kuuden-seiskan pinnassa. Puhutaan siis +50% korotuksesta lapsiarjen ajoilla. Ja yleisesti ottaen minulla kulutus näyttää 8-9 litran välille pitkällä ajanjaksolla koska nuo viikot ovat 50/50 vuorotellen. Kulutuslukemia vertaillessa pitäisi ainakin laittaa mukaan mittarista keskinopeus joka antaa vähän edes osviittaa millaisissa ympyröissä tulee ajeltua.

Ja nämä siis pienemmällä autolla kuin topicin otsikossa, eli V60 ja D4, joten en otsikon autolla pidä mitenkään mahdottomana yli 10l kulutusta jos ajot vain ovat sellaisia että ne sinne asettuu.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Supoman - 07.02.2021, 18:58:53
Täällä xc60 awd d5 2016 ja kovat kulutukset, kovalla pakkasella vei 13.3ltr ja
Ja nyt 6-8 pakkasella semmosta 11ltr. Pätkä ajoa taajama/keskusta koko enimmäkseen. Webastolämmityksia tulee noin 3kpl/vrk ja ajoa 15km/vrk, se taitaa olla tuon lasketun kovan kulutuksen syy. Matkaajossa meni 7ltr/100km
 4aikusta ja teini , auton tietsikka sanoo keskikulutus 8.7 :) mut siinä ei webasto näy...
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Jet Fuel - 07.02.2021, 21:25:17
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Supoman - 08.02.2021, 23:48:10
Mittasitko kulutuksen vai uskoitko sitä mukavaa näyttävää auton tietsikkaa?
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 09.02.2021, 01:13:33
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?

TM mittasi uudemmalle, vm. 2014 D4 AWD:lle tällaiset kulutukset (alin rivi):

(https://i.ibb.co/WPGQ79v/XC70-2014-kulutus.png) (https://ibb.co/WPGQ79v)

(http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/545/Dokumentit/Myynti/Opel/201405%20TM%20MAASTOFARMARIVERTAILU%20TOUKOKUU%202014.pdf (http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/545/Dokumentit/Myynti/Opel/201405%20TM%20MAASTOFARMARIVERTAILU%20TOUKOKUU%202014.pdf))

Tuo uudempi, vuodesta 2010 valmistettu tuplaturboversio moottorista tietenkin kuluttaa speksienkin mukaan vähemmän kuin vuosimallien 2005-2009 185-hevosvoimainen D5, mutta suhteelliset erot lienevät vastaavalla tasolla kuin EU-kulutuksen erot:

kaupunki/maantie/yhdistetty (CO2 g/km)
D5244T4 (2008-2009): 10.5/7.0/8.3 (219)
D5244T10 (2010-2011): 10.0/6.1/7.5 (199)
D5244T15 (2012-2015): 8.7/5.7/6.8 (179)
D5244T20 (2016): 6.9/5.2/5.8 (153)
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: ZimKörk - 09.02.2021, 08:22:07
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?

Jos tuo oli tietokoneen lukema niin siinä on jonkin verran "toleranssia" mutta omaan silmääni näyttää ihan normaalilta, en huolestuisi. Ei näin vanhoilla isolohkoisilla dieseleillä pääse mihinkään 4-5:lla alkaviin lukemiin kuin labraoloissa palmun alla.

Osoittaa vaan juuri pointtini tuolta aiempaa että nämä isot Volvon dieselit nostavat äkkiä kulutuksen lähes tuplaksi kun ajo siirtyy maantieltä kaupungin pikkunurkkiin. Itse asun alueella jossa on 30km/h aluerajoitus ja ympärillä laajemmalla alueella 40km/h. Näillä lumikinoskeleillä ei oikeasti voi ajaa edes noin lujaa, kun pikkulapsia ilmestyy kinosten takaa, joten monesti se ajonopeus on 15-30 luokkaa. Kulutus tässä kaupassa ja päiväkodilla käydessä pyörii jopa 15-23 hujakoilla, sitten putoaa kympin tienoille kun pääsee tuonne 50km/h alueille ja maantiellä alkaa kutosella. Omat lukemani VOC sovelluksesta, en jaksa laskea "oikeita kulutuksia", minulle riittää suuntaa antavat vertailuluvut mitä äppi antaa. Etenkin kun VOC:ista voi katsoa jokaisen yksittäisen ajon kulutuksen erikseen niin saa vertailtua ihan yksittäisten reissujen eroja, ei ainoastaan pidempää keskiarvoa.  :)
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Kojontti - 09.02.2021, 12:28:08
Jo pelkkä rengastus voi vaikuttaa yli litran/100km. Ja tämä on todettu vakiokokoisilla kesärenkailla.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: kestosippi - 09.02.2021, 14:34:29
Jo pelkkä rengastus voi vaikuttaa yli litran/100km. Ja tämä on todettu vakiokokoisilla kesärenkailla.

Jep. Minä huomasin sen litran kulutusnousun kesällä kun vaihdatin reunoiltaan kuviottomiksi kuluneet ja muutenkin paskat LingLong kesärenkaat 205/17 uusiin Dayton 225/17 renkaisiin.
Minulla talvikelillä ajotietokoneen mukaan kuluu seka-ajossa ~7litraa/100km ja oikeasti laskettuna menee ~8litraa/100km. Tässä Volvossa käsittääkseni on vain se yksi turbo ja moottori on optimoitu joitakin vuosia sitten tehokkaammaksi. Lapin reissulla olen päässyt vähän alle 6 litran kulutuksiin talvinopeusrajoitusten puitteissa ajaen.  Ja tämähän on V70 2010 malli valmistettu 2009.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 09.02.2021, 16:36:03
Jep. Minä huomasin sen litran kulutusnousun kesällä kun vaihdatin reunoiltaan kuviottomiksi kuluneet ja muutenkin paskat LingLong kesärenkaat 205/17 uusiin Dayton 225/17 renkaisiin.
Minulla talvikelillä ajotietokoneen mukaan kuluu seka-ajossa ~7litraa/100km ja oikeasti laskettuna menee ~8litraa/100km. Tässä Volvossa käsittääkseni on vain se yksi turbo ja moottori on optimoitu joitakin vuosia sitten tehokkaammaksi. Lapin reissulla olen päässyt vähän alle 6 litran kulutuksiin talvinopeusrajoitusten puitteissa ajaen.  Ja tämähän on V70 2010 malli valmistettu 2009.

MY2010 oli jo tuplaturbo, jos siis kyse on alunperin 205-hevosvoimaisesta moottorista D5244T10. Vuosimallien 2008-2009 185-hevosvoimainen D5 oli yhdellä turbolla. 2012 tuli 10 hevosvoimaa lisää tehoa, 2016 vielä 5 hevosvoimaa lisää ja start/stop-automatiikka.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Jet Fuel - 10.02.2021, 11:10:29
Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta, kyllä tässä varmaan sitten ihan normikulutuksilla ollaan. Kaupunkiolosuhteissa voidaan siis karkeasti puhua, että kulutus tuplaantuu maantiehen verrattuna.

Ja kyllähän tuo hiukkassuodatin varmaan ilmoittaisi olemassaolostaan, mikäli se olisi tukossa, eli jonkinlainen keltainen valo syttyisi kojetauluun. Onneksi niitäkin voi nykyisin pesettää.

Minkähän hintainen olisi pieni virilastu tuomaan kohtuulliset 10% lisätehoa tämän mun MY08:iin? Tehojen nostaminen 185-hv>205hv voisi olla vastaava myönteinen vaikutus kulutukseen myös yhdellä turbolla (?)
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 10.02.2021, 14:01:52
Minkähän hintainen olisi pieni virilastu tuomaan kohtuulliset 10% lisätehoa tämän mun MY08:iin? Tehojen nostaminen 185-hv>205hv voisi olla vastaava myönteinen vaikutus kulutukseen myös yhdellä turbolla (?)

Vdashilla tarjolla ST1 (150 kW / 420 Nm) sekä ST2 (160 kW / 480 Nm) kumpikin samaan hintaan 199€. Jos et omista itse DiCE:ä, foorumilaisista ainakin käyttäjä Ahtopaine (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=719) voinee auttaa asiassa. Hän asensi minulle ST2-optimoinnin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: Jet Fuel - 10.02.2021, 14:35:16
Vdashilla tarjolla ST1 (150 kW / 420 Nm) sekä ST2 (160 kW / 480 Nm) kumpikin samaan hintaan 199€. Jos et omista itse DiCE:ä, foorumilaisista ainakin käyttäjä Ahtopaine (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=719) voinee auttaa asiassa. Hän asensi minulle ST2-optimoinnin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Kiitti NNH, tuo ST1 voisi olla juuri sopiva pieni (10,8%) piriste tälle vanhukselle, ja se siis käytännössä päivittäisi tehot moottorin seuraavan mallisukupolven tasolle.

Vaikuttiko päivitys muuten positiivisesti kulutukseen?

Otsikko: Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
Kirjoitti: NNH - 10.02.2021, 15:27:13
Kiitti NNH, tuo ST1 voisi olla juuri sopiva pieni (10,8%) piriste tälle vanhukselle, ja se siis käytännössä päivittäisi tehot moottorin seuraavan mallisukupolven tasolle.

Vaikuttiko päivitys muuten positiivisesti kulutukseen?

Itse laittaisin tuon ST2:n, jos päivittelemään lähtisin. 2010-2011 oli vakiona sen 151 kW, 2012-2015 158 kW ja 2016 162 kW. Automaattivaihteistohan on noissa kaikissa sama, ollut jo edellisen mallisarjan vuosimallista 2006 lähtien (dieseleissä). D5T5.com:in porukan mukaan vaihteisto on speksattu 480 Nm väännölle, ja vaihteisto lienee voimalinjan heikoin lenkki.

Kulutus vaikuttaisi tippuneen hieman päivityksen jälkeen.