Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nfh63 - 07.02.2021, 14:50:24
-
Otsikon V70 facelift tyhjentää akkua parkissa seisoessaan. Autossa on Defan 4A kiinteä laturi piuhassa koko yön mutta illalla töistä lähtiessä startti jaksaa pyörittää juuri ja juuri auton käyntiin. Ardic ei jaksa käyttää moottoria lämpimäksi vaan sammuu ennen aikojaan.
Nyt kaukosäätimellä ovia lukitessa Volvo ei vilkauta vilkkuja eli jääkö tietokoneet päälle koko päiväksi? Jos jää, mikäköhän on virran kulutus?
Käytän auton pajalla mitattavana maanantaina.
-
Jos vilkut ei vilkahda joku ovi tai konepelti on volvon mielestä varmaan auki. Pajalla kyllä näkevät sen vikakoodeistakin luultavasti. Autossa jää enemmän tietokoneita hereille niin virrankulutus lisääntyy, mut aika paljolta tuo kuulostaa. Yleismittarilla voi jäljittää mikä sulake vuotaa noin paljon sähköä. Toki akku tai laturi on yksi mahdollisuus.
-
Taitaa olla jostain jäätynyt joku paikka.
Defan laturi antaa 14.3V ja akun lepojännite oli illalla 13.2V. Pitää aamulla mitata paljonko on jäljellä.
Autosähköpajalla saavat sitten testata akun kunnon.
-
Ja nyt aamulla lepojännite oli 12.2V.
-
Yleensähän se on paska akku joka tuon saa aikaan, mutta jos uudellakin akulla tekee tuota, niin silloin siellä on jotain virrankulutusta päällä.
Sinänsä tuon mittaaminen on helppoa, mutta siinä on helppo särkeä mittarinsa jos ei tiedä mitä tekee.
-
Tämä sitten selvisi.
Puolitoista vuotta vanha akku p@askana. Uusi paikoilleen ja toimii.
Tavallinen Varta 100Ah kun AGM:t on loppu.
-
Akun nuoruus ei auta, jos sen päästää edes kerran liian tyhjäksi. Siitä tulee epäluotettava. Agm kestää kovaa käyttöä paremmin, mut tavallisella olen pärjännyt helposti 5vuotta tarkkailemalla jännitettä ja lataamalla tarpeen mukaan
-
AGM:n tilalle kun heittää tavallisen akun pitää vahtia sen nestetasoja. AGM akkua ladataan korkeammalla jännitteella, jonka takia normi akku kiehuu hieman enemmän. Toisaalta se normiakkukin latautuu paremmin kun latausjännite on kokoajan korkeampi, ei tuota ongelmaa kun vaan musitaa vahtia nesteitä.
-
Millä konstin huoltovapaaseen akkuun lisätään nestettä?
-
Omissa vartoissa on muistaakseni vielä korkkeja teipin alla, tiiviimmissä menee vaikeaksi. Olen kyllä 6 vuotta ajanut noilla ilman ongelmia lisäämättä mitään.
-
Millä konstin huoltovapaaseen akkuun lisätään nestettä?
Väkivallalla. Kuten mainittu kyllä niissäkin yleensä korkit on, mutta siinä on se teippi päällä.
Huoltovapaa akku on sama kuin kertakäyttöinen akku. Niistä ei ihan yhtä paljon häviä nestettä kuin tavallisista korkillisista, mutta ei mun mielestä se ero ole kovin merkittävä. Järkevämpi ostaa korkillinen akku.
-
Huoltovapaa varta, josta en pelkkää teipiä irroittamalla korkkeja löytänyt, ei ainakaan ollut mulla niin tiivis että olisi selvinnyt viikon meren pohjassa oloaan kun vene upposi.
-
Mikäköhän akku tuossa 2005:ssa on alkujaan tehtaalta ollut?
Defa lataa sen 14.3V, mutta pitää mitata paljonko auton laturi antaa jännitettä.
Kasipätkässä oli 13 vuotta normaali Varta ja kertaakaan ei tarvinnut akusta murehtia. Meni auton mukana seuraavalle omistajalle. Tosin ei siinä ollut kovin paljon sähköä syövää elektroniikkaakaan.