Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kallekoo78 - 08.02.2021, 12:37:25

Otsikko: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: kallekoo78 - 08.02.2021, 12:37:25
Moro.

Ahdin pimahti, tilasin uuden 16T ahtimen suomalaiselta toimittajalta ja kaikki melkein hyvin.
Vanhassa ahtimessa vesikiero eri puolilla ahdinta, eli meno ja paluu vastakkaisilla puolilla, ja tässä uudessa samalla, rintapellin puolella.

Miten ootte ratkaisseet?
Banjoliitin ja letkua?

Millanen letku kestää noi lämmöt, tai miten ootte ratkaisseet?
Toinen vaihtoehto on viedä se jollekin joka tulppaa sen toisen rintapellin puoleisen lähdön ja tekee kierteet kannen puolelle niin sopii vanhat putket, mutta kait se jollakin letkullakin menee?

Niin ja autona siis V70 T5

Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: Jule - 08.02.2021, 12:40:23
Eiköhän sen lämmön nyt kestä mikä letku tahansa, kunhan et nyt puutarhaletkua laita. Jäähdyttimen/lämppärin letkua vaan harakiristä.
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: coolower - 08.02.2021, 17:59:36
Ostin saman turbon kuin sinä ja samalta toimijalta.
T5 turbon linjat muuttuu jossain välissä 2000-luvun alkua olevissa autoissa. Autosi on vissiin 2000-2003 väliltä.
Turbo sopii suoraan 2003 eteenpäin.

Itse ratkaisin ongelman viemällä turbon konepajalle. Siellä porasivat oikean puolen auki ja tekivät kierteen.Tulppasin väärän aukon.
100eur maksoi.
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: kallekoo78 - 09.02.2021, 11:04:17
Joo, mä sain onneksi aivan äärimmäisen loistavaa palvelua toiselta jälleenmyyjältä joka muokkaa ahtimen sopivaksi, eli avaa toiselle puolelle lähdön ja tekee kierteet sekä tulppaa toisen puolen.

Kun kerran auton tietojen mukaan on ahdin tilattu niin sen olis pitäny tulla oikein muokattuna.

Loppuviikosta saan ahtimen toivottavasti kiinni.
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: coolower - 09.02.2021, 12:08:04
Myyjä firma tietää kyllä mitä myy mutta noudattaa ehkäpä"dont ask, dont tell" periaatetta.
Tai sitten eivät välttämättä oikeasti tiedä missä korinumerossa se kierto vaihtuu eri puolelle.
Tuli tuo hankinta silti edulliseksi vaikka tuon kierron kanssa vähän joutui välppäämään.
Itse laitoin ko. turbon tuohon mk1 V70 2.4T koneeseen.

Varaudu asennuksessa prikka- viritykseen niiden putkien kanssa. Vaikka reikä avataan oikealle puolelle niin putket eivät mahdu sinne suoraan.
Eli prikkoja muutama sinne banjon pulttiin niin se nousee ylemmäs ja sitten mahtuvat. 2.5v vuotta pysynyt tiiviinä prikoista huolimatta.
Näin ainakin itsellä tuon mainitsemani auton ja koneen kanssa.
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: kallekoo78 - 09.02.2021, 17:01:24
Ok, kyllä vakuuttivat että ohjelma antaa suoraan että on ns läpivirtaava vesijärjestelmä, ja että he tekee sen niin että sopii kerralla suoraan kiinni.

Onkos tuossa ahtimen irroittamisessa/vaihtamisessa jotain sudenkuoppia?

DP irti, pakosarjasta ahdin irti ja putket vaan irti?
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: RILLUV70 - 09.02.2021, 20:10:50
Mä jouduin myös tekemään kierteet ja tulppauksessa käytin kartiotulppaa ja teflonteippiä, niin ei tarvi mitään prikkavirityksiä banjoihin. Toivottavasti on nosturi käytössä, oli se niin paskamaista ryömiä siellä alla ilman työkalun ojentajaa ja jos konehuoneen puolelta putos alas jotain.
Otsikko: Vs: Mitsu 16T vesikierron järjestäminen
Kirjoitti: coolower - 10.02.2021, 18:39:48
Ja tottakai vaihdat/varaat uuden tiivisteen, pinnapultit, ja mutterit sekä pakosarjan että DPn puolelle.