Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: B5254T3 - 16.11.2011, 19:52:23
-
Talvirenkaita vaihtaessani totesin kauhukseni moottorin etupäästä öljyvuotoa. Autolla on ajettu 58000 km, vuosimalli 2005 ja kaikki huollot tehty Biliassa. Jakopää öljystä märkänä; roiskeita kopan ala-,keski- ja yläpuolella, en uskaltanut sillä enään ajaa öljyisen jakohihnan vuoksi vaan jätin Biliaan tutkittavaksi.
Tänään ilmoittivat murheen johtuvan jakopään CVVT:stä, eli nokka-akselin ajoitusta muuttavasta hihnapyörästä.
Onkohan kyseisen komponentin kestävyys ollut normaalia lyhyempi tuotevastuuta ajatellen; automaattivaihteistohan estää kuljettajan käyttövirheet ja kaikki huollot jakohihnanvaihtoa myöten on tehty Biliassa; tuli vaan mieleen kuka maksaa ja minkäverran!
-
Käsittääkseni CVVT:n kanssa on ollut ongelmia mutta vuodoista en ole kuullut. Itsellänikin se hieman särähtää kun auton starttaa lämpimänä. Autoni on 2.4 automaatti, 2005 ja 185tkm.
-
Nostan hattua Bilialle todella korkealle; päästiin ilman riitoja, keskustelemalla, sopuratkaisuun. Jos olisin huollattanut autoani "Pärnäsen korjaamolla" olisin maksanut varmasti itse kaiken. :hello:
-
Nostan vanhaa ketjua koska oma autoni oli juuri vuosihuollossa ja tarkoitus oli vaihtaa samalla jakohihna kiristimineen sekä vesipumppu. No selvisi että jakopään puolella on jossain pieni öljyvuoto niin että roiskeet olivat kastelleet hihnan reunan. Ei ollut vielä yltäpäältä öljyssä joten vuoto on vielä pieni.
Huoltomies epäili joko nokkien tai kampiakselin stefoja mutta kun niitä ei löytynyt Autosalvasta siihen hätään, putsasi öljyroiskeet ja kehotti tarkkailemaan mistä öljy tulee. Yritetään uudestaan vaihtoa muutaman viikon päästä kunhan on selvinnyt mikä mättää ja mitä osia pitää hankkia.
Onko tämä yleinenkin vika ja tietääkö joku asiantuntija mikä siellä todennäköisimmin vuotaa? Voiko vika olla VVT-pyörässä?
N. 1,5 vuotta sitten asensin ahtopaineanturin jolloin tarkistin samalla hihnan kunnon eikä silloin ollut vielä merkkiäkään alkavasta vuodosta. Autolla on kilometrejä takana reilut 150 000.
-
Nosto.
Mitä mieltä ovat asiantuntijat, mikä on todennäköisin vuotopaikka jakopään puolella? Onko CVVT-pyörässä todella ollut öljyvuodon aiheuttavaa vikaa? Huollon mukaan öljyä oli eniten alhaalla minkä vuoksi epäili kampiakselin stefaa ensiksi. Seuraavaksi eniten öljyä näkyi takimmaisen nokka-akselin lähistöllä ja vähiten etummaisen nokka-akselin ympäristössä. Jos CVVT-pyörän paikkeilta vuotaa, valuuhan se sinne alas tietenkin...
-
Kampiakselin stefa kai perinteisesti porsii ekana jos koneessa on ylipainetta, esim. hajonneen öljynsuodatinjalan takia. Varmaan kannattaa tarkistaa huohottimet ja tuo suodatinjalan kalvo ennen kun uusit stefaa tai jakopäätä.
-
Öljynsuodattimen jalka uusittu pari-kolme vuotta sitten eli pitäisi olla kunnossa ainakin toistaiseksi. Alkoi pitää nopeasti aika kovaa ääntä kun kalvo hajosi viimeksi ja ehdin pian hätiin, öljytikku ylös.
Jenkkifoorumeilta löytyi tieto että nokka-akselien stefat ilmeisesti ovat kulutuskamaa näissä. Tietty kampiakselissa voi olla sama juttu mutta toistaiseksi koneen toinen pää on ihan kuiva. Täytyy tarkkailla tilannetta ja yrittää zoomailla mistä sitä öljyä tulee...
-
Nostetaan tätä kun omassa autossa vuotoa ei vielä ole paikallistettu. Kävi nimittäin niin että mursin ranteeni fillarionnettomuudessa (kaaduin ihan itse, lukkopolkimet...) ja auto oli lähes ajamatta 6 viikkoa. Nyt pitäisi pikkuhiljaa saada selville mitä kilkkeitä hommaan valmiiksi korjausta varten.
Avasin sen muovisuojuksen jokin aika sitten ja yritin tutkia, näenkö mistä öljyä tulee mutta vaikea sanoa. Muovisuojukseen oli roiskunut hiukan öljyä mutta se saattoi olla vanhaakin. Hihna oli käytännössä kuiva (lohkon puoleisessa reunassa hiukan jälkiä), etummaisen nokan hihnapyörä oli täysin kuiva mutta takimmaisen nokan pyörän sisäpinnalla oli juuri sen verran öljyä että sen huomasi. Eli öljy tulee joko takimmaisen nokan stefasta, kampiakselin stefasta tai sekin voi olla mahdollista että sen takimmaisen pyörän VVT-mekansimi vuotaa. Onko sen rakenne ylipäänsä sellainen että voi kehittää öljyvuodon vai syökö se vaan stefan nopeammin?
Mitä mieltä olette, hommaanko vaan kampuran ja nokkien stefat sekä venttiilikopan tiivisteen vai onko VVT-pyörä myös vaihdettava?
-
Nostanpa aihetta kun ratkaisua ei ole löytynyt eikä tästä aiheesta ole muuta ketjua.Mulla -01 v70 vapari ja alan kallistumaan siihen että vvt-pyörä roiskii öljyä jakopään aivan märäksi. Pienenkin ajon jälkeen tipahtaa maahan varmaan desi ölppää. Vaihdoin kampiakselin stefan, pääöljykanavan paineensäätimen kupariprikan, kansiremontissa katoin kyllä että nokkien stefat paikoillaan eikä se sieltä näytä tulevankaan. Venttilikansikin tiiviisti kiinni.
Ennen kansiremppaa vuoti samalla lailla öljyä ja vaihdoin vvt-pyörän nokkineen remontin yhteydessä joten en millään voinut olettaa että vika voisi olla vvt-pyörässä, eli vaihto vvt:kin vuotaisi.Nyt on kuitenkin niin että jos vvt solenoidin nyppää irti niin silloin ei öljyä vuoda, kun ei tule painettakaan vvt-pyörään. Ja jakopää on tosiaan niin öljyssä että rotaatioliikkeen kautta se sitä sinne roiskii ympäri ämpäri ja valuu sitten maahan. Tyhjäkäynti ei vuotoa paljasta koska silloin ei overlappia vvt tee. Vaihto vvt:ssä oli näköjään pituussuuntaista välystä enemmän kuin edellisessä. Mutta minusta tuntuu että se roiskii siitä vvt-pyörän suojahatusta, siellä on o-rengas.
Täytyy vielä tarkkailla tilannetta mutta enään en keksi mitään muuta vuotokohtaa jakopäässä.
-
Hups, unohdin päivittää mitä omalle autolle on tehty. Kampiakselin stefa vahdettiin jakohihnan uusinnan yhteydessä ja öljyvuoto jakopään puolelta näyttää nyt hävinneen. Korjauksen suorittanut huoltomieskin oli sitä mieltä että se öljy mitä muutaman ajoviikon aikana oli ehtinyt tulla ennen korjausta oli peräisin nimenomaan kampiakselin suunnalta. VVT-pyörissä ei havaittu enempää öljyä.
Tästä huolimatta pientä öljyvuotoa alkoi taas näkyä talvella ja ajattelin että eipäs tullutkaan se jakopää kuntoon... Tarkistin kuitenkin hihnan ja se on täysin kuiva, öljy siis tulee muualta. Arvaan että kytkimen puoleinen kampiakselin stefa saattaa nyt tiputella mutta pitää katsoa tarkemmin kunhan pääsen kurkkimaan kunnolla auton alle. Vuoto on pientä sillä öljymäärä on normaali ja edellisestä vaidosta on jo reilu puoli vuotta aikaa.
-
Joo,ei mullakaan hihna kastu ku vvt roiskii suojakoteloon jaa siitä valuu venttiilikannen päälle ja muualle..mulla ainaki vähä hikoaa vaihteistoöljyä vetoakselien stefoista tasauspyörästöstä.Muutama tippa sieltä saattaa välillä tiputtaa sille puolen konetta.