Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Welmari - 09.02.2021, 22:43:03
-
Tästä löytyy haulla aika paljon asiaa, mutta ei ihan samanlaisesta ongelmasta kuin omasta autosta.
2007 V70 D5 nelivedolla. Laatikko on kuusivaihteinen automaatti. Ajetti 262tkm ja öljyjä vaihdettu huoltokirjan mukaan n. 60tkm välein
Ostettiin joulukuussa ja silloinhan ei ollut vielä kylmää. Laatikko toimi niinkuin pitää. Ekana kunnon pakkasaamuna ei sitten meno enää maistunut, vaan piti odotella se 10min ja välillä nostattaa hiukan kierroksia vapaalla, että kone lämpenee ja lootaan saa pitoa. Korjaamolle soittoa ja onneksi sain seuraavalle päivälle ajan öljyjen vaihtoon.
Seuraavana aamuna pahempi pakkanen ja tilanne vielä pahempi. Nyt piti odotella vielä kauemmin, että loota löytäisi pykälän. Näyttöön tuli myöskin lukemaan se "vaihteiston suorityskyky alhainen" tms.
Eli kylmänä luisti todella pahasti ja löytyi välivapaita vaihteiden vaihdon yhteydessä.
Öljyjen vaihto huuhtelemalla ja kuulemma öljyt oli todella likaiset. Eli olikohan edelliset vaihdot tehty miten? No, tämän jälkeen laatikko toimi paremmin, vielä kovassa kiihdytyksessä välivapaa saattaa löytyä ja loota iskee vaihteen todella kovan pamauksen saattelemana silloin sisään. Mutta eipä noita lähes maksimaalisia kiihdytyksiä ole kyllä tarvinnutkaan, niin tämä ongelma ei ole niin akuutti.
Laatikko siis pelitti sen pari viikkoa ihan hyvin, kunnes mökillä auto seisoi pari päivää. Pakkasta oli taas sen -20. Ja taaskaan ei meinannut löytyä pykälää. Aikansa auton lämmittelyä ja päästiin pois mökiltä. Ja taas sen jälkeen laatikkon on nyt viikon pelittänyt ihan normaalisti.
Laatikosta ei kuulu mitään ylimääräisiä sirinöitä tms. Pientä tärinää ajaessa on, mutta sitä ei nyt tiedä, johtuuko se lumesta vanteissa vai mistä.
Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Vaihtaa vielä kerran lootaöljyt ja toivoa, että siellä on vain vielä likaa öljyssä ja jumittaa venttiilipöytää? Vai lähteä vaihtamaan turbiinia ja venttiilipöytää tai koko laatikkoa?
Liikkeelle ilmoitin ongelmasta ja sanoin, että koska kyseessä oli aikalailla piilevä vika, olisi kiva jotain avustusta remppaan saada. Ehdotin, että jos ne maksaa lootan irroituksen ja paikalleen laittamisen, maksetaan me muu lysti. Varovainen hyväksyntä tälle on tullut, mutta vielä pitäisi tarkemmat tiedot remontista saada.
Toisaalta ei viittis "turhaan" parin tonnin laatikkoremppaa tehdä, jos tuo nyt tuossa kuitenkin toimii. Tosin mitä kokemuksia samasta ongelmasta olen lukenut, on tuo joillan ihan parissa viikossakin mennyt kokonaan hajalle.
-
Ottaen huomioon oireet ja vaihteistomallin, niin arpaonni suosii mielestäni ainakin lähes tukossa olevaa öljysihtiä vaihteiston sisällä. Sen takia öljynpaineet ovat olemattomat ja vaihteet ei kytkeydy/luistavat. Varmaan kannattaa välttää ajamista nyt, koska ne laatikon kytkinpakat eivät kestä luistamista, vaan ovat hyvin äkkiä pilalla. Tuo kovassa kiihdytyksessä tuleva välivapaa taas voi johtua esim. kuluneesta venttiilipöydästä tai sitten jostain muusta vaihteiston sisäisestä viasta. Itselläni oli samassa laatikossa kanssa välivapaita, niin uusin koko laatikon kerralla, niin ei tarvinnut jännittää että tuleeko kuntoon vai ei.
-
...ne laatikon kytkinpakat eivät kestä luistamista, vaan ovat hyvin äkkiä pilalla...
Laatikko ei normaalissa ajossa luista yhtään. Ainoastaan tuolloin muutamina aamuina, kun on ollut pakkasta. Tosin nyt on ollut ihan samanlaisia pakkasia ja loota on toiminut ihan normaalisti. Eli vähän arvalla mennään, luistaako aamulla vai ei.
Recrolta kyselin laatikkoa, mutta he antoivat ainoastaan tarjouksen laatikon korjaamisesta. Se ei oikein onnistu, koska ei ole paikkaa tiputtaa laatikkoa saatika seisottaa autoa.
Onko mitään hyvää vinkkiä siitä, mistä tuommoista laatikkoa kannattaisi kysellä?
-
Konehuolto Siekkinen on ainakin ammattilainen näiden vehkeiden kanssa.
-
Öljyn vaihto vielä kertaalleen. Vidalla tuota sais tutkailtua, lähinnä solenoidien toiminnan näkisi.
-
Ja jos öljyt vaihtaa, huuhtelu koneella vastasuuntaan tai ihan vain paineilmalla ensimmäisenä sen jälkeen kun tyhjennysroppu on avattu. Puhdistaa sisäisen suodattimen kuonasta.
-
Tämä laatikko on nyt toiminut normaalisti tuon viimeisimmän luistatuksen jälkeen. Tänäänkin pakkasta oli -26, mutta ei mitään sen kummempia ongelmia ollut.
Olisiko siellä ollut jotain likaa venttiilipöydässä, joka olisi lähtenyt liikkeelle?
-
Voi hyvinkin olla, kannattaa nyt kuitenkin lähiaikoina se uusi öljynvaihto tehdä varmuuden vuoksi.
-
Ja jos öljyt vaihtaa, huuhtelu koneella vastasuuntaan tai ihan vain paineilmalla ensimmäisenä sen jälkeen kun tyhjennysroppu on avattu. Puhdistaa sisäisen suodattimen kuonasta.
Kaverilla v70 -07. 2.5t awd 5-vaihteinen automaatti täsmälleen samat ongelmat luistamisessa kuin topicin aloittajalla.
Voisitko kertoa tarkennuksia miten toi paineilma-puhdistus käytännössä tehdään? Pitää varmaankin olla suodatettua ilmaa.
-
Laatikon ylempi jäähdytysletku irti jäähdyttimeltä, sopiva letku reikään jonka toiseen päähän sujahti paineilmapistooli. Proppu pois ja pistoolilla paineilmaa linjaan öljyn kiertosuuntaa vasten.
Näin ainakin toimin oman viisvaihteisen kanssa ja toistaiseksi pelaa sekä öljy pysynyt oikean värisenä.
-
Laatikon ylempi jäähdytysletku irti jäähdyttimeltä, sopiva letku reikään jonka toiseen päähän sujahti paineilmapistooli. Proppu pois ja pistoolilla paineilmaa linjaan öljyn kiertosuuntaa vasten.
Näin ainakin toimin oman viisvaihteisen kanssa ja toistaiseksi pelaa sekä öljy pysynyt oikean värisenä.
Kiitos, minkälaisia paineita ja kuinka pitkään? Kuulostaa lupaavalta. :)
-
Laatikon ylempi jäähdytysletku irti jäähdyttimeltä, sopiva letku reikään jonka toiseen päähän sujahti paineilmapistooli. Proppu pois ja pistoolilla paineilmaa linjaan öljyn kiertosuuntaa vasten.
Näin ainakin toimin oman viisvaihteisen kanssa ja toistaiseksi pelaa sekä öljy pysynyt oikean värisenä.
Ei onnistu noin kuusi vaihteisella tomaatilla. Liitin on niin ahtaassa paikassa.
-
Ei onnistu noin kuusi vaihteisella tomaatilla. Liitin on niin ahtaassa paikassa.
Viisi vaihteinen loota kaverin autossa. Hyvä tietää toi kuusi vaihteinen kun niitäkin on.
-
Ei onnistu noin kuusi vaihteisella tomaatilla. Liitin on niin ahtaassa paikassa.
Ei jäähdyttimen päässä ole tilan puoleen eroa.
-
Kiitos, minkälaisia paineita ja kuinka pitkään? Kuulostaa lupaavalta. :)
Oiskohan ollu 5-6bar painetta. Jokusen sekunnin aina kerrallaan puhalsin, välissä annoin valua ja taas puhalsin. Kukin kokeilee tietenkin omalla vastuulla :)
-
Oiskohan ollu 5-6bar painetta. Jokusen sekunnin aina kerrallaan puhalsin, välissä annoin valua ja taas puhalsin. Kukin kokeilee tietenkin omalla vastuulla :)
Kiitos! :)
Tämä onkin viimeinen oljenkorsi, lootan etsiminen alkanee jos ei auta..
edit: Neuvot ovat edelleen tervetulleita..
-
Kaverin kommentit toimenpiteen jälkeen:
Propusta tuli reilu neljä litraa öljyä ja kun painetta oli työnnetty oli saavissa 5,5 litraa ölppää. Samean harmaan näköistä tavaraa.
En kovin pitkää testilenkkiä ajellut. Ainakin kolmosella tekee ihan samaa kuin aikaisemminkin. Kun kakkoselta vaihtaa isompaa, niin näennäisesti vaihtaa vaihteen mutta ei ota kiinni vaan luistattelee pari sekuntia korkeammilla kierroksilla ennen kuin nappaa oikeasti kiinni.
Yleinen toiminta on kyllä aiempaa pehmeämpää. Varmaankin risa, ehkä sai vähän lisäaikaa.
-
Useamman laatikon uudelleen opettaneena nämä ongelmat ovat poistuneet, suosittelen tätä.
-
Samean harmaan näköistä tavaraa.
Jos laatikkoöljyt menee suht nopeasti harmaaksi, niin jäähdyttimen kunto kannattaa varmistaa. Ettei jäähdyttimessä mene jäähdytysnesteet ja laatikkoöljyt sekaisin ts jäähdytysnestettä pääsee laatikkoöljyn sekaan.