Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jartsa 242 - 16.11.2011, 20:43:19
-
Tervehdys!
Olen vaihtamassa volvo 242 moottoria.Nykyinen moottori on siis b19a ja tarkoitus olisi vaihtaa tilalle b230a.
Mitäköhän kaikkea muuta menee vaihtoon?Kävin katsastuskonttorilla ja pyysivät toimittamaan volvolta paperin.
Soitin volvolle ja lähettävät teholapun...Mutta kiinnostais tässä nyt onko ketään tehnyt näin ja mitä tuli eteen?
Turbotuksesta löysin kyllä haulla vaikka mitä.Mutta jos vaihtaa tuollaiseen vapariin onkohan lista pitkäkin osien suhteen?
Ekaa tälläistä swappia tehden...
-
B230A ei tarvitse mitään muuta kuin jonkun lapun paljonko siinä on tehoa ja se on siinä. Et tarvitse mitään volvon lappuja. Joillekkin on kelvannut jopa käyttöohjekirjan sivuilta. Jotkut konttoristit eivät edes huomaa että sinne on isolohko vaihtunu ;) :D
Tehot nousevat niin kärpäsen ponnistuksen verran että ei tarvitse isompia jarruja eikä kaasuiskareita. Vääntöä ja käyttömukavuutta tulee jonkin verran tuolla kyllä mutta se taas ei kiinnosta konttoristia :)
-
Tehtiin vuonna 1989 tekniikanvaihto 244:ään, B19A -> B230A ja ketään ei oo kiinnostanu, papereissa edelleen B19A. Turpa kii konttorilla vaan... ;)
-
Jep, ja vakuutksetkaan ei nouse sitä satasta :D
-
No jopas nyt sitten...Kerkesin hätäpäissään sen lapunkin jo tilata!
kovasti vaan meinas katsuri että lappuja tarvitaan :(
-
Vaihda sitten konttoria. Tyhmempikin tajuaa että ei siihen tule kymmeniä hevosvoimia lisää... ::).
Ilmeisesti tilasit volvolta todistuksen että mikä moottori tuo B230A oikein on?
-
No jopas nyt sitten...Kerkesin hätäpäissään sen lapunkin jo tilata!
kovasti vaan meinas katsuri että lappuja tarvitaan :(
Hiljaksiin vaan eri konttorille autoo näyttämään ;)
95% katsastusmiehistä ei kyl huomaa et sinne mitään moottoria on vaihdettu.
Itekkin ostanu joskus vanhan 740 volvon missä oli 2.3l moottori 2l tilalla, eikä vanha omistajakaan tiennyt.
-
Juh taitaa olla ihan hyvä vaihtoehto pitää turpa vaan kiinni ja katella kattoon ::)
Volvolla kysyivät auton valmistenumeron ja sanoivat lähettävänsä teholapun...
-
Huonolla tuurilla net hoksaa mutta tuskin.
-
Jos sä olet sen lapun tilannut, niin käy nyt hakemassa se, onpahan sitten muutoskatsastus helppo, jos käy niin hillitön munkki että katsastukseen sattuu joku pilkkua viilaava volvospesialisti.
Itse muutostyö on ihan pulttaa kiinni. Suurin ero noiden koneiden välillä (kuutiotilavuuden lisäksi) on sytkä, B19a on kärjillä b230a on kärjetön, ja siihen liittyen jakajan kyljestä lähtee piuha jonka päässä on sellainen "möykky". Möykky pitää kiinnittää selästään johonkin peltiin tms, ettei se kuumene liikaa, ja lakkaa toimiasta. Sisällä siis kasa transistoreita. JOhtosarjojenkin pitäisi olla ihan samanlaiset, joskin värikoodit taisivat vaihtua B2x0 koneisiin, mutta muuten niiden pitäisi olla ihan samassa järjestyksessä. Kun se b230a kone on pydällä kannattaa tutkia missä kunnossa on johdot öp anturin ja laturin luona, ovat usein aika koppuroita, ja niiden uusiminen on helpompaa kun kone on irrallaan.
Vauhtipyörä noissa taitaa olla erilainen (??), eli jos uuden koneen mukana ei tule kytkintä, joudut sitä hieman pähkäilemään.
-
Vauhtipyörä noissa taitaa olla erilainen (??), eli jos uuden koneen mukana ei tule kytkintä, joudut sitä hieman pähkäilemään.
Ei sitä tarvi pähkäillä mitenkään.
B19 koneesta vauhtipyörä ja kytkin B230 koneeseen, jos ehjä kytkin. Kytkin remppa olisi järkevä tehdä moottorin vaihdon yhteydessä.
-
Virranjakajan täytyy olla lohkossa, ei mahdu olemaan nokka-akselin päässä
-
Moottori on vaihdettu ja moottorin perään m47 laatikko.Sitä volvon lappua odotellessa...
Oli tosiaan ihan pulttaa kiinni juttu.Samalla tuli tuo keula vaihdettua voimakeulaksi :)
Tulis nyt sitten vaan se lappu volvolta :idiot2:
-
Ei sitä tarvi pähkäillä mitenkään.
B19 koneesta vauhtipyörä ja kytkin B230 koneeseen, jos ehjä kytkin. Kytkin remppa olisi järkevä tehdä moottorin vaihdon yhteydessä.
No tuo on juuri se pähkäily mitä tarkoitin. Eli päättää kuinka päin sen kytkimen sinksauttaa, tai onko sille ylipäätään tarvetta.
Virranjakajan täytyy olla lohkossa, ei mahdu olemaan nokka-akselin päässä
B230a kone on lohkojakajalla seiskassakin.
-
B230a kone on lohkojakajalla seiskassakin.
Niin vähän muistelinki, mutta pistin nyt kuitenkin jos joku suunnittelee jotain muuta konetta...
-
No niin ja lappu saatu!Elikkä ei tosiaan mitään muutoksia tartte tehdä alustaan :)
Sais näköjään olla tehoja 162 kw saakka iskari ja jarrumuutoksilla...Pitäisköhän sitä sitten alkaa suunnittelemaan turbomoottoria :hello:
-
No niin ja lappu saatu!Elikkä ei tosiaan mitään muutoksia tartte tehdä alustaan :)
Sais näköjään olla tehoja 162 kw saakka iskari ja jarrumuutoksilla...Pitäisköhän sitä sitten alkaa suunnittelemaan turbomoottoria :hello:
No ei edelleenkään mene ohi Suomen laista se Volvon lappu paitsi poikkeuslupaa hakiessa auttaa. Se 200-sarjan maksimiteho tieliikennekäyttöön on edelleen 155hp+20%.
-
Selevä ::)