Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Kotari - 16.02.2021, 10:40:33
-
Oletteko vaihdattaneet Haldexin ja peräöljyjä, kun ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan.
Missä km-määrässä ja mihin hintaan?
-
Oljypiste tarjous kulmavaihde, perä ja haldex, öljyt ja työt 260 e.
V90 D5 vm 2017 mittarissa nyt 88 000 joten kohtapuoliin on ajankohtaista
-
Noissa vanhemmissa malleissa, jos ei oltu mitään koskaan tehty, niin reilun 200 tkm jälkeen alkoi yleensä ilmenemään ongelmia. Varmaan näihin uudempiinkin tuollainen 100-150 tkm on hyvä vaihtoväli, etenkin kun tuo ei kovin kallista ole.
Omaan edelliseen XC90 vaihdettiin ensimmäisen kerran 231 tkm kohdalla ja suodatin oli jo ihan mössöä ja asentaja sanoi, että oli viimeisiä hetkiä tulla. Siitä ajoin 120 tkm ilman ongelmia tuon vaihdon jälkeen (enkä enää vaihdattanut tuona 120 tkm aikana).
-
Kävin vaihdattamassa omaani öljypisteellä nuo ja makso n. 260e. Haldexista imivät vaan vanhat öljyt pois ja uudet tilalle, pumppua ei otettu pois tai sihtiä putsattu. Onkohan tosta öljynvaihdosta kauheasti hyötyä, jos pumpun sihti on kuitenkin tukossa ???
Autolla ajettu nyt reilu 160tkm
-
Mä vaihdatin edellisessä XC60 2014 115tkm kohdalla ja sihti oli haldexissa jo täysin tukossa. Nykyisessä V90 D5 AWD 2018 vaihdatin 65tkm kohdalla ja sihti jo silloin täynnä töhnää. Eli jokainen voi päätellä tästä, mikä ehkä voisi olla hyvä vaihtoväli voimansiirron öljyille. (vw/audi konsernilaisissa on esim haldexin öljynvaihto ja sihdin putsaus huolto-ohjelmassa 60tkm välein).
-
Miro: ehdottomasti Haldexin suodatin vaihtoon. Tosin iso työ siinä on generaatiosta riippuen voi joutua kardaaanin irroittamaan
-
Oletteko vaihdattaneet Haldexin ja peräöljyjä, kun ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan.
Missä km-määrässä ja mihin hintaan?
Pe menee huollon yhteydessä vaihtoon, kaikki voimansiirron öljyt.
55tkm taulussa.
-
Tuosta näkee Haldexin imusihdin kunnon, kun autolla on ajettu 60 tkm.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88671.msg1061534987#msg1061534987
Perän ja kulmavaihteen öljyt eivät ole aivan yhtä suurella rasituksella, mutta kyllä nekin pitäisi aina välillä vaihtaa.
-
Miro: ehdottomasti Haldexin suodatin vaihtoon. Tosin iso työ siinä on generaatiosta riippuen voi joutua kardaaanin irroittamaan
Auto on uudemman mallinen V60 eli Haldexissa ei ole enää varsinaista suodatinta vaan pelkkä sihti ennen pumppua.
Ja uusi pumppu näyttää maksavan öljynvaihdon hinnan niin mennään nyt varmaan tällä eteenpäin, kun ei ole itselläkään paikkaa missä ottaa pumppua pois ja putsata
-
Auto on uudemman mallinen V60 eli Haldexissa ei ole enää varsinaista suodatinta vaan pelkkä sihti ennen pumppua.
Ja uusi pumppu näyttää maksavan öljynvaihdon hinnan niin mennään nyt varmaan tällä eteenpäin, kun ei ole itselläkään paikkaa missä ottaa pumppua pois ja putsata
Ei sitä suodatintä näissä uudemmissa vaihdeta, vaan sihti putsataan. Nämä sihdit taisi tulla jo 2010 tai jotain näihin vaihdettavan suodattimen tilalle uudemmassa haldexin generaatiossa.
-
Ei sitä suodatintä näissä uudemmissa vaihdeta, vaan sihti putsataan. Nämä sihdit taisi tulla jo 2010 tai jotain näihin vaihdettavan suodattimen tilalle uudemmassa haldexin generaatiossa.
Varmaan noilla main tuli. 2008 S80 oli vielä suodatin. 2014 S60 mallissa on pestävä sihti. Oli omassa 150tkm ajettuna jo aikamoisessa jankissa.
-
Auto on uudemman mallinen V60 eli Haldexissa ei ole enää varsinaista suodatinta vaan pelkkä sihti ennen pumppua.
Ja uusi pumppu näyttää maksavan öljynvaihdon hinnan niin mennään nyt varmaan tällä eteenpäin, kun ei ole itselläkään paikkaa missä ottaa pumppua pois ja putsata
Pumppu voi maksaa sama kuin öljyn vaihto, mutta entä sen pumpun vaihto siihen päälle?
Edit: edellisessä S80 oli pumppu mennyt vähän vajaa 170tkm ajettuna kun ei ollut öljyjä vaihdettu.
-
Justiinsa varailin omalle V60 D5 2015 voimansiirron öljyjenvaihdon. 120tkm mittarissa, eikä mitään ole aiemmin vaihdettu. Kokonaishinta jäänee noin 900e hujakoille, sisältäen 150tkm huollon jarrunesteineen, öljyt vaihdelaatikkoon, haldexiin, perään ja kulmavaihteeseen. Lisäksi sovittiin, että irrottavat pumpun ja rapsuttelevat sihdin puhtaaksi. Pelkkä o-rengas- ja mutterisarja maksaa gen5 pumppuun 50e sinisellä + tietenkin työt, mutta on se silti halvempaa, kuin kokonaan uusi pumppu.
Ellei autokuume iske ennen, olisi tarkoitus pitää vollea ainakin 200tkm asti, niin pitänee ainakin kertaalleen nuo haldex+kulma +perä vaihtaa siinä välillä...
-
Varmaan noilla main tuli. 2008 S80 oli vielä suodatin. 2014 S60 mallissa on pestävä sihti. Oli omassa 150tkm ajettuna jo aikamoisessa jankissa.
13-14 kohdalla vaihtui, veikkaisin vm.-14. Uudempaan öljynvaihto on kyllä mukava verrattuna vanhoihin. Niissäkään ei välttämättä tarvitse koko kardaania irrottaa.
-
On kyllä niin helppo homma vaihtaa itsekin nuo öljyt kulmavaihteeseen haldexin ja perään. Öljytkään ei paljoa maksa. Ihmetyttää miten moni jättää vaihtamatta. Taidan jatkossa kerran vuodessa vaihtaa.
-
On tämä homma edessä. Onko kaikkiin (kulmavaihde, Haldex, perä) omat öljynsä vai käykö sama kaikkiin tai vain osaan?
Volvon alkuperäisiä öljyjä on siis tarkoitus käyttää, joten jos jollain tietoa niin olisin kiitollinen. Auto xc70 awd vm. 2013.
-
Ikävä kyllä näihin on omat öljyt. Perässä ja kulmavaihteessa saattoi olla sama, mutta Haldexissa on oma erikoisöljynsä. Motonet myy myös Volvon omaa Haldex öljyä.
-
Ihan aihetta suoraan lainaten, onko kukaan vaihdattanut automaattiaskin, jakolaatikon, haldexin ja perän öljyjä öljypisteellä? Eivät todennäköisesti käytä Volvon omia öljyjä, mutta varmaan luokitukset täyttäviä kylläkin.. Hinta olisi hieman kohtuullisempi koko hommalle vs merkkiliike.
-
Moro. Onko jossain ohjetta peräöljyjen vaihtoon V90 AWD malliin? Jostain olen kuullut että täytetään ylivuotoon ja sitten imetään 50 tai 100ml pois riippuen onko etu- vai takaperä. Olisi hyvä tietää tarkemmin että pitääkö paikkansa. Kiitoksia vastauksista.
-
Eiköhän tuossa v90 "etuperä" ole vaihteistossa kuten kaikissa muissakin etuvetotekniikan autoissa.
-
Eiköhän tuossa v90 "etuperä" ole vaihteistossa kuten kaikissa muissakin etuvetotekniikan autoissa.
Käsittääkseni siinä on jonkulainen murikka välissä mistä lähtee voima taka-akselille.
-
Käsittääkseni siinä on jonkulainen murikka välissä mistä lähtee voima taka-akselille.
Voima lähtee vaihdelaatikosta.
-
Voima lähtee vaihdelaatikosta.
Nyt puhutaan kulmavaihteesta, joka on vaihdelaatikon jatkeena. Siellä 0,5 litraa perinteistä vaihteistoöljyä. Se on eri tavaraa kuin automaattilaatikossa. Itse täytin kulmavaihteen ja perän täyttöpropun reunaan saakka. Sitä en tiedä, että oliko oikea tapa.
-
Nyt puhutaan kulmavaihteesta, joka on vaihdelaatikon jatkeena. Siellä 0,5 litraa perinteistä vaihteistoöljyä. Se on eri tavaraa kuin automaattilaatikossa. Itse täytin kulmavaihteen ja perän täyttöpropun reunaan saakka. Sitä en tiedä, että oliko oikea tapa.
Totta, jotenkin ajattelin että näissä poikittaisissa se olisi laatikossa sisällä taakse lähtisi kardaani suoraan laatikosta. Mutta pakkohan siellä olla joku kun laatikko ei ole keskellä eikä kardaani mene viistosti.
-
Kulmavaihteeseen laitetaan kyllä peräöljyä. "Oikeissa" maastureissa on etuakselilla samanlainen tasauspyörästömurikka kuin takanakin, jonka takia niitä kutsutaan usein etuperäksi, mutta tarkoittaa tosiaan sitä tasauspyörästön sisältävää osaa, joka volvoissa on siellä vaihteistossa.
-
Ajattelin että sieltä etupäästä löytyy tällainen (P31492191 osanro), mutta täytyypä tutkia tarkemmin mitä siellä on.
-
Kulmavaihteeseen laitetaan kyllä peräöljyä.
Rakkaalla lapsella monta nimeä. Laittaisin SAE 75W-90 API GL-5 luokitukset täyttävää.
-
Ihan aihetta suoraan lainaten, onko kukaan vaihdattanut automaattiaskin, jakolaatikon, haldexin ja perän öljyjä öljypisteellä? Eivät todennäköisesti käytä Volvon omia öljyjä, mutta varmaan luokitukset täyttäviä kylläkin.. Hinta olisi hieman kohtuullisempi koko hommalle vs merkkiliike.
Vaihdatin edelliseen V90 D5 AWD malliin. Käyttävät Funchin öljyjä, paitsi Haldexiin laittavat Volvon omaa. Kannattaa muistaa muistuttaa, että samalla putsaavat haldexin sihdin. Mulla jättivät sen ekalla kerralla tekemättä niin joutuivat sitten uudestaan vaihtamaan öljyt ja putsaamaan sihdin ns. takuuseen.
-
Vaihdatin edelliseen V90 D5 AWD malliin. Käyttävät Funchin öljyjä, paitsi Haldexiin laittavat Volvon omaa. Kannattaa muistaa muistuttaa, että samalla putsaavat haldexin sihdin. Mulla jättivät sen ekalla kerralla tekemättä niin joutuivat sitten uudestaan vaihtamaan öljyt ja putsaamaan sihdin ns. takuuseen.
Käytin itse kuitenkin merkkiliikkeessä, kun ei se hinta niin kamalan paljon kalliimpi ollut kuin öljypisteellä. Avainvaunulla tekivät siis kaikkien voimansiirron öljyjen vaihdon ja puhdistivat myös sen haldexin sihdin. Automaatin öljytkin vaihtoivat kertomansa mukaan huuhtelemalla, en tiedä sitten millaiseen huuhteluun se 9L öljyä riitti. Ompahan ainakin Volvon omat öljyt, ja se mielenrauha ;D
-
Automaatin öljytkin vaihtoivat kertomansa mukaan huuhtelemalla, en tiedä sitten millaiseen huuhteluun se 9L öljyä riitti. Ompahan ainakin Volvon omat öljyt, ja se mielenrauha ;D
Jos on käytetty sitä öljynvaihtokonetta joka kytketään jäähdyttimen tilalle, ei kovin paljoa mene ylimääräistä öljyä... Tosin mun mielestä tuo ei ole "huuhtelumenetelmä"
-
Jos on käytetty sitä öljynvaihtokonetta joka kytketään jäähdyttimen tilalle, ei kovin paljoa mene ylimääräistä öljyä... Tosin mun mielestä tuo ei ole "huuhtelumenetelmä"
Tuo koneellinen vaihto on varmasti käytetyn öljymäärän kannalta tehokkain varsinkin jos vanha öljy on hyvin likaista. Tällä perinteisemmällä tyhjennä, täytä, käytä, toista-menetelmällä vanhaa öljyä sekoittuu kuitenkin enemmän uuteen ja siten vaatii monta tyhjennys- ja täyttökertaa että öljyä vaihtuu riittävästi. Tässäkin korostuu se, että kun öljyt vaihdettaisiin riittävän usein, se vanha öljy ei koskaan olisi kovin huonoa ja silloin riittäisi vähempikin läträäminen.
Tuo "huuhteluvaihto" nyt alkaa jo olla sellainen legenda että ihan naurattaa. Kaikki siitä vauhkoaa mutta kukaan ei taida olla ihan varma mitä sillä edes tarkalleen tarkoitetaan. :2funny:
-
Tuo "huuhteluvaihto" nyt alkaa jo olla sellainen legenda että ihan naurattaa. Kaikki siitä vauhkoaa mutta kukaan ei taida olla ihan varma mitä sillä edes tarkalleen tarkoitetaan. :2funny:
Tästä se porukka juurikin jaksaa vääntää. Hämeenauton "huuhtelu" vaihto on juurikin propusta öljyt pois ja uutta tilalle. Tämä toistetaan pari kertaa.
-
Joskus miettinyt että olisiko järkevintä aina koneöljynvaihdon yhteydessä vaihtaa myös laatikkoon se ~2,5l mikä sieltä tulee pelkän ropun avaamalla.
-
Joskus miettinyt että olisiko järkevintä aina koneöljynvaihdon yhteydessä vaihtaa myös laatikkoon se ~2,5l mikä sieltä tulee pelkän ropun avaamalla.
Sillonhan ne pysyis aina hyvänä ne öljyt. Sitku vielä joskus vaihattaa vielä ne öljyt ni onpa hyvä. tf80sc lootasta, niin mistä siihe saa lisättyä öljyä? olen miettinyt tätä samaa hommaa itsekkin.
-
Sillonhan ne pysyis aina hyvänä ne öljyt. Sitku vielä joskus vaihattaa vielä ne öljyt ni onpa hyvä. tf80sc lootasta, niin mistä siihe saa lisättyä öljyä? olen miettinyt tätä samaa hommaa itsekkin.
Päällä on täyttökorkki.
-
Päällä on täyttökorkki.
Näkyy ilmanputsarin alapuolella, sellainen metallinen "tulppa"
-
Näkyy ilmanputsarin alapuolella, sellainen metallinen "tulppa"
Ok. mikähä lie käypä öljy tuohon? Eli ¨vaihto menis näin, että pohjasta ensin mittaputken korkki pois ja sitten se toinen tulppa pois, valutellaa astiaan mitä tulee ja saman verran tilalle, Mites öljytason tarkastus, auto sammuksissa vai käynnissä, jos haluaa siitä mittaputkesta tarkastaa öljyn oikean määrän`?
-
Vanhempaan JWS 3309 ja uudempaan JWS 3324.
8-vaihteiseen AW1.
Moottori käynnissä tason tarkastus.
-
Vanhempaan JWS 3309 ja uudempaan JWS 3324.
8-vaihteiseen AW1.
Moottori käynnissä tason tarkastus.
Pakko varmistaa vielä, eli 6v geartronic vm07 käy tuo jws 3324?
https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvatf-5-l-automaattivaihteistooljy?product=59-0329&fromsparepartssearch=true tekisköhä nuilla comman öljyillä mitään? tuo ainaki pitäs käydä vissiin´
Ja tää pitäs kans olla passelia? mitä ite laittasitte nuista öljyistä? Mulle nyt se hinta oo nii justiisa, mut kunha ois laadukasta öljyä
https://www.vaihteistokauppa.fi/fi/oljyt-ja-kemikaalit/automaattivaihteistooljy-ravenol-atf-t-iv-fluid/p/1212102/
-
Pakko varmistaa vielä, eli 6v geartronic vm07 käy tuo jws 3324?
https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvatf-5-l-automaattivaihteistooljy?product=59-0329&fromsparepartssearch=true tekisköhä nuilla comman öljyillä mitään? tuo ainaki pitäs käydä vissiin´
Ja tää pitäs kans olla passelia? mitä ite laittasitte nuista öljyistä? Mulle nyt se hinta oo nii justiisa, mut kunha ois laadukasta öljyä
https://www.vaihteistokauppa.fi/fi/oljyt-ja-kemikaalit/automaattivaihteistooljy-ravenol-atf-t-iv-fluid/p/1212102/
Käy.
Commaa olen laittanut viisivaihteisesta kasivaihteiseen.
-
Käy.
Commaa olen laittanut viisivaihteisesta kasivaihteiseen.
ok kiitos! missä vuodessa menee sit uuden ja vanhan raja nuissa tf80sc lootissa?
-
ok kiitos! missä vuodessa menee sit uuden ja vanhan raja nuissa tf80sc lootissa?
Vuosimalliin 2010 tuli uudempi kuusivaihteinen.
-
2018 valmistetussa tf-80sc vaihteistossa luki tulpassa "aw-1 oil", eli ei se nyt mikään 8 pykäläisen yksinoikeus ole.
-
2018 valmistetussa tf-80sc vaihteistossa luki tulpassa "aw-1 oil", eli ei se nyt mikään 8 pykäläisen yksinoikeus ole.
Tuota Commaa voi laittaa viisivaihteisesta kasivaihteiseen, kuten tuossa aiemmin kerroin laittaneeni.
-
Moro. Onko jossain ohjetta peräöljyjen vaihtoon V90 AWD malliin? Jostain olen kuullut että täytetään ylivuotoon ja sitten imetään 50 tai 100ml pois riippuen onko etu- vai takaperä. Olisi hyvä tietää tarkemmin että pitääkö paikkansa. Kiitoksia vastauksista.
Etsin myös tähän vastausta. Olen ymmärtänyt että kulmavaihteesta imettäisiin 100 ml ja perästä 50 ml öljyä pois sen jälkeen kun murikka on täytetty täyttöaukkoon asti. Löytyykö faktoja tähän?
Autona V90CC 2018.