Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: THElias - 16.02.2021, 11:21:20
-
Taustaa:
Elikkäs jääradalle on ollut rakenteilla 940 D24tic.
Vanha kone oli niin väljä, ettei se siellä ollut enään puristuksia ja siihen vaihdettiin toisesta autosta vaparin alakerta ja kansi. Suuttimet ja pumppu on tästä autosta. Hehkut testattiin, että ne toimivat ennenkuin laitettiin paikoilleen.
Koneenvaihdon jälkeen autoa ei saanut kylmänä käymään muutakuin pilotilla ja sahaamisessa. Aluksi sama homma oli myös lämpimän koneen kanssa, mutta ennakkoa säätämällä sen sai lämpimänä pelkällä pienellä sahaamisella käyntiin.
Tämän hetkinen tilanne:
Ajoin sen hallista paikalleen ja sammutin siihen. Se ehti seisoa siinä päälle viikon jonka jälkeen ei lähtenyt millään käyntiin.
Työnnettiin se sisälle ja koitettiin pilotilla käyntiin, mutta ei lähtenyt. Huomattiin ettei tuoksu yhtään diisseli ja putkesta ei tule yhtään mustaa. Eli ei saa soppaa. Seuraavaksi otettiin suodattimen ilmausruuvi auki. Sieltä ei tullut mitään edes sahaamisella. Vedettiin paineilmaa tankkiin ja saatiin polttoaine tulemaan pumpulle saakka. Availtiin suutinputkia sammalla kuin starttailtiin ja niistä tuli ainetta ja ilmakuplia.
Vaan ei vieläkään ei edes lupaillut. Avattiin yksi suutinputki kokonaan ja huomattiin, että sieltä aine tulee valumalla kun pyörittää. Eli onko pumppu jo niin väljä ettei saa imettyy tarpeeksi ainetta? Vai mikä neuvoksi. :idiot2:
-
Pumppukin voi olla väljä. Sen tarkistamiseen en osaa antaa sen kummempia neuvoja, kuin kokeilla toista pumppua. Itse kokeilisin ehkä laittaa ulkopuolisesta tankista suoraan tavaraa pumpulle. Sillä saa suljettua pois kaikki ilmaongelmat löpölinjoissa, sekä tankkilaitteessa.
Hehkutukseen osaan sen verran sanoa, että hehkun täytyy toimia kesälläkin. Ainakaan oma yksilö aikanaan ei edes inahtanut ilman hehkua, vaikka oli +20 lämmintä.
Vaikka hehkut on mitattu toimiviksi ja hehkuvalo mittaristossa syttyy, se ei kuitenkaan kerro meneekö hehkuille virtaa, sillä polttimon virransyöttö on eri piirissä kuin hehkujen syöttö. Varmuuden saa mittaamalla jännitettä suoraan hehkukiskosta hehkutuksen hetkellä. Jos virtaa ei mene, kannattaa aluksi tarkastaa hehkureleen pohjassa oleva "sulake" (metallinen levynpala).
EDIT: suodattimen ilmaruuvin avaaminen ja sitten starttaaminen on mielestäni varma tapa saada järjestelmä täyteen ilmaa. Syöttöpumppu imee tankista tavaraa, eikä siellä muuta erillistä siirtopumppua ole. Eli suodattimesta ei kuulukkaan tulla mitään startatessa, koska ei siellä painettakaan ole.
-
Kun vauhtipyörä on ollut irti, niin onko ajoitus sieltä kohdillaan?
-
Kun vauhtipyörä on ollut irti, niin onko ajoitus sieltä kohdillaan?
Vauhtipyörä menee näissä vain yhdessä asennossa takaisin.
-
Kun auton saa käymään, se käy ihan hyvin ja vedotkin tuntuu olevan tallessa. Muistelisin, että havaitsin pientä tyhjäkäynnin seilaamista ennenkuin sen viimeisen kerran sammutin. Pienetkin syöttöruuvin säädöt tuntuivat paljon vaikuttavan käyntiin lähtemiseen.
Mietin jos kokeilisi laittaa sähköisen siirtopumpun. Olisikohan siitä mitään apua.. ???
Hehkuista katottiin, että virtaa tulee. Virtaa tuli myös pumpun sammutinsolenoidilta.
-
Se syöttöpumppu ilmaa itsensä automaattisesti. Ei kannata avata sitä suodattimen ilmaruuvia tosiaan. Ettei vuoda vaan se pumpun tai suodattimen banjoliitin ilmaa välistä, mikäli vanhoilla kupariprikoilla kasattu. Solenoidiin pitää tulla jatkuva +12 volttia. Pilotilla saa dieselmoottorin kanssa pilalle nopeasti. Vahvasti kuulostaa ilmavialta, eli jostain vetää ilmaa järjestelmään. Sekä on talvilaatua kanssa tankissa, eikä kesälaatua.
Kai pumpun ennakko on se 0.95 mm-1.00 mm.
Pariinkin kertaan, vaikka ollut syöttöpumppu irrallaan ja asentanut takaisin. Niin ei ole tarvinnut kovinkaan pitkään sahata, että käyntiin on D24TIC lähtenyt.
Eihän myös tulo/paluu ole menneet vahingossa väärinpäin, siihen pumppuun ?
-
Itsellä sama vika, tosin vaparissa. Suuttimien paluuletkut vaihdettu, pumpunkannen hela ja kaasuakselin O-rengas, ei vaikutusta. Vuotaa nestettä ulos ja ilmaa sisään käyttöakselin stefasta hihnapyörän alta pumpun takaa, Lähtee käyntiin pienellä sahauksella jossei tyhjäkäytä ollenkaan ennen sammutusta, Tyhjäkäynnillä kierrokset vähän seilailee, ja meinaa tukehtua välillä tyhjäkäynnillä, ajossa ei minkäänlaista ongelmaa. (Veikkaisin että pumpusta katoaa neste nopeampaa tyhjäkäynnillä kuin saa imettyä lisää tilalle joka aiheuttaa kyseisen ongelman) Vähäsen autto, kun laittoi juuri ennen pumppua polttoaineletkuun takaiskuventtiilin, ei polttoaine valunut takaisin suodattimelle.
-
Juu talvilaatua on tankissa ja varmuudenvuoksi heitettiin joskus syksymmällä Diesel satasta sinne. Pitää vielä tarkastaa tuo jatkuva +12v
Voisin myös koittaa tuota erillisestä kannusta aineen ottamisen pumpulle.
Ennakosta ei ole mitään tarkkaa tietoa, koska ei ole ollut heittokelloa.
En usko, että on mennyt väärinpäin, koska se on kumminkin käynyt noilla letkuilla.
-
Saa sen ennakon säädettyä digitaalisella työntömitallakin kohdalleen. Sillä olen itsekin monesti ajoittanut pumpun.
-
Asiaa tutkittu lisää:
- Sammutinsolenoidille vedettiin akulta suora virta. Ei ollut vaikutusta.
- Paluupuolen linjat kanssa puhallettiin läpi ettei ole tukossa.
- Otettiin uutta Dieselii suoraan pullosta pumpulle, mutta ei mitään vaikutusta. Aine kyllä katosi, mutta taisi mennä paluupuolta pitkin tankkiin.
- Suutinputkista tuli taas vain valumalla ainetta.
Voiko tosiaan olla, että pumppu on entinen? ??? Onko enään muita vaihtoehtoja kuin pumpun vaihtaminen? Ennakon ei pitäisi vissiin vaikuttaa paineen tuottamiseen?
-
Jotain vikaahan siinä on, että nestepää ei tee painetta ollenkaan. Tai sitten pumpusta siirtopumppu hajalla, ettei nosta löpöä.