Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mjuvis - 17.11.2011, 08:10:56

Otsikko: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: mjuvis - 17.11.2011, 08:10:56
Onko kokemusta asentamisista? Käyttökokemukset yms... Pitäisi uusia lämmitin kun entinen on hajalla.
Lohkolämmitin luonnollisesti paras mutta saako ko. malliin vielä lohkonkylkeen tulevaa ns. vanhan kansan kunnon lohkolämmitintä vai onko laitettava letku/säteily lämmitin.


Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Taavi.H - 17.11.2011, 08:16:16
Ainoa kone johon saa "perinteisen" vesitilan vastuksen, on 2,5D eli tuttavallisemmin volkkarin tdi-kone.

Muihin sitten säteilijä tai letku.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: dee viis - 17.11.2011, 14:01:02
ilmanmuuta letkulämmitin ei kannata edes ajatella säteilymallia!!
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: maurei - 17.11.2011, 14:13:55
Ehdottomasti letkulämmitin. Volvooni V70 D5 vm 06 asennettiin säteilylämmitin josta ei ole juurikaan mitään hyötyä. Polttoainelämmitintä on pitänyt käyttää. Säteilylämmitin silloitällöin päällä kun lataan akkua ylläpitolaturilla joka asennettuna autooni kiinteästi. Olen harkinnut vielä kytkeä letkulämmittimen säteilijän rinnalle jolloin voi säästää polttoainetta kun tuosta autopaikasta sähköineen joutuu maksamaan. Siis olen letkulämmittimen puolella 100 - 0.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 17.11.2011, 15:43:11
V70 d5 2003. laitoin letkulämmittimen n. 150€. on tosi hyvä ja nopea täällä ylä-lapissakin.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: jleino - 18.11.2011, 21:31:00
Minulla on ihan hyviät kokemukset myös säteilijästä. Laitatin sen pari vuotta sitten omaani. Kaksi kylmää talvea takana, ja huomaa sen antaman lämmön ihan kädelläkin kokeillen ellei sitten ole oikeasti kylmä. Käynnistäessä huomaa että lähtee kivasti ja kuulostaa siltä miltä lämppärissä olleen moottorin pitää kuulostaakin.

Se mikä tuossa on, niin saa tupla-ajan olla lämpiämässä jos vertaa vanhaan lohkolämppäriin tai sit kierukkaan.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Sami K. - 18.11.2011, 22:31:25
Minulla on ihan hyviät kokemukset myös säteilijästä. Laitatin sen pari vuotta sitten omaani. Kaksi kylmää talvea takana, ja huomaa sen antaman lämmön ihan kädelläkin kokeillen ellei sitten ole oikeasti kylmä. Käynnistäessä huomaa että lähtee kivasti ja kuulostaa siltä miltä lämppärissä olleen moottorin pitää kuulostaakin.

Se mikä tuossa on, niin saa tupla-ajan olla lämpiämässä jos vertaa vanhaan lohkolämppäriin tai sit kierukkaan.

Tuo muodostuu ongelmaksi säteilyhohkien kanssa. Eipä tuossa mitään jos saa itse ajastaa 3-4 tuntia mutta usein tolpat antavat virtaa vain 2 tuntia.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: jleino - 19.11.2011, 08:56:08
Tuo muodostuu ongelmaksi säteilyhohkien kanssa. Eipä tuossa mitään jos saa itse ajastaa 3-4 tuntia mutta usein tolpat antavat virtaa vain 2 tuntia.

Olet oikeassa. Rivarissa tai jossakin missä on ne "katkovat tolpat alle -15 asteessa, on tuo säteilijä varmasti täysin hyödytön.

Omaa autoa en nykyisin saa enää lämmittimeen esimerkiksi töissä jossa auto saattaa seistä useamman tunnin. Tekisi mieli webastoa mutta tiedä onko siinä järkeä alkaa bensa-volvoon sellaista jälkikäteen laittamaan.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: V70XC99 - 20.11.2011, 00:23:10
Säteilylämmittimellä ei tee mitään, sen lämpö säteilee vissiin kaikkialle muualle paitsi koneeseen  *tumppuun->

Ellei sitten pistä lämmitintä (säteily) tulille viikkoo ennen liikkeelle lähtöö.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rasseli - 20.11.2011, 02:32:43
Olet oikeassa. Rivarissa tai jossakin missä on ne "katkovat tolpat alle -15 asteessa, on tuo säteilijä varmasti täysin hyödytön.

Omaa autoa en nykyisin saa enää lämmittimeen esimerkiksi töissä jossa auto saattaa seistä useamman tunnin. Tekisi mieli webastoa mutta tiedä onko siinä järkeä alkaa bensa-volvoon sellaista jälkikäteen laittamaan.
Itellä on bensakoneeseen laitettu kylkeen jälkikäteen eberi ja en kyllä kadu yhtään sen asennusta!
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: jleino - 20.11.2011, 12:15:20
Missäs päin rasseli laitoit sen? Itse pähkäilen samaa josta postasinkin hetki sitten tuonne ilmastointi/lämmitys osioon
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rasseli - 20.11.2011, 12:57:01
Soinissa laitatin. 1600€ tuli asennettuna hintaa kyseiselle laitokselle.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: pomo - 20.11.2011, 13:15:28
Tuo muodostuu ongelmaksi säteilyhohkien kanssa. Eipä tuossa mitään jos saa itse ajastaa 3-4 tuntia mutta usein tolpat antavat virtaa vain 2 tuntia.
Kyllä mulla 850:ssä kahen tunnin lämmitys säteilijällä auttoi kovemmillakin pakkasilla. Oli selvä ero jo -15 asteessa että oliko lämmityksessä vai ei. Ja yli kahen tunnin lämmityksiä ei edes suositella, ei vastaavaa hötyä, menee lämpöä harakoille.
Ei sen lämmittimen ole tarkoitus lämmittää käynti lämpötilaan.   ;)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: raimo - 20.11.2011, 22:49:24
No ei se säteilylämmitin nyt niin huono ole.Pitempi aika vaan täytyy olla päällä kuin muilla lämmittimillä.Kyllä eron huomaa ihan selvästi onko ollut päällä vai ei.

Mulla olisi joku muistikuva,että Calixin lämmittimen saa lohkon vesitilaan -05 bensakoneessa.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Taavi.H - 27.11.2011, 08:09:11
No ei se säteilylämmitin nyt niin huono ole.Pitempi aika vaan täytyy olla päällä kuin muilla lämmittimillä.Kyllä eron huomaa ihan selvästi onko ollut päällä vai ei.

Mulla olisi joku muistikuva,että Calixin lämmittimen saa lohkon vesitilaan -05 bensakoneessa.

Samat kokemukset täällä tuon S60:n kanssa, kyllä se lämmittää ihan hyvin mutta tosiaan aika on pidempi.

Olisko tuo muistikuvasi kuitenkin näistä S40/V50 nelisylinterisistä bensakoneista (omaa sukua Ford)? Volvon tinavitoseen ei tuota lohkon vesitilaan tulevaa lämmitintä saa.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Borisj - 27.11.2011, 19:48:06
Mun s80-04 on calixin lämmitin asennettu öljynlauhduttimen letkuihin, hyvin ainakin toistaiseksi pelittää ::)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: raimo - 28.11.2011, 22:18:56
Kattelin tossa Calixin sivuja ja ei siellä ollut lohkolämmitintä joten muistin väärin.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Taavi.H - 28.11.2011, 22:35:39
Kattelin tossa Calixin sivuja ja ei siellä ollut lohkolämmitintä joten muistin väärin.

Lohkon vesitilaan tuleva lohkolämmitin kun on ihan silkka mahdottomuus näissä Volvon tinavitosissa. :)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rocky - 10.12.2011, 23:24:33
Kenenkä tekemä lämmitysjohto (se panssarikuorinen) on? Kun pätkii yhteys ja todennut, että vika on siinä päässä.
Malli on vielä isopäinen.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rocky - 30.12.2011, 00:47:31
Onko kellään tietoa, minkä kokoinen on alavesiletku S70 -97. Pitäis katella letkulämmitintä tuon säteilijän tilalle.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: HTK - 30.12.2011, 14:40:53
Kenenkä tekemä lämmitysjohto (se panssarikuorinen) on? Kun pätkii yhteys ja todennut, että vika on siinä päässä.
Malli on vielä isopäinen.

Eikös kaikilla valmistajilla ole noita panssarikuorisia?
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: TMOS - 30.12.2011, 14:46:56
Mulla on säteilylämmitin...  :-\

Ulkona nollassa ja auto kaksi tuntia tolpassa, niin jäähdytinneste oli +17 asteista. En sitten tiedä lämmittääkö tuo säteilijä samalla öljyäkin hieman.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rocky - 30.12.2011, 15:57:49
Eikös kaikilla valmistajilla ole noita panssarikuorisia?
Mulla on Volvon oma systeemi, löysin hajottamolta sen johdon pätkän.
Nyt kuiteski haluan vaihtaa letku versioon.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: InlineFour - 30.12.2011, 16:33:55
Letku.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: veikko - 30.12.2011, 17:22:21
Mulla on säteilylämmitin...  :-\

Ulkona nollassa ja auto kaksi tuntia tolpassa, niin jäähdytinneste oli +17 asteista. En sitten tiedä lämmittääkö tuo säteilijä samalla öljyäkin hieman.
letkulämmittimestä vertailua ni tunti tolpassa ja neste +28 asteista  :)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: TMOS - 30.12.2011, 17:51:45
letkulämmittimestä vertailua ni tunti tolpassa ja neste +28 asteista  :)

 :facepalm:

Minkäsmoinen homma on asentaa tuo letkulämmitin  :D
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Kisko - 30.12.2011, 18:32:21
:facepalm:

Minkäsmoinen homma on asentaa tuo letkulämmitin  :D
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M46.pdf (http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M46.pdf)

850:iin laitoin tuollaisen ja toimii. Ilmansuodatinkotelo ja ahdistimen imuputki pois eestä niin jo mahtuu asentamaan.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Rocky - 03.01.2012, 13:39:36
Eilen kävin Seinäjoen sinisellä kysymässä letkulämmittimen asennusta S70 -97. Melko jyrkkä ei tuli vastaukseksi. Vaikuttaa kuulemma käynnistykseen, kun tunnistimet haistelee väärää tietoa lämpötilasta.
Eli miten on, voiko vanhaan S70 laittaa letkulämmittimen vai ei. Onko jollain asentaneella ollut ongelmia vaiko ei.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Pecan - 15.01.2012, 21:08:53
Tämä calixin 850:n tarjoama malli näyttää olevan lämppärin letkuun tuleva.  Mulla on suunnitelmissa asentaa alavesiletkuun tuleva vastus, kun tälläinen sattuu olemaan. Mahtaako toimia?
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: paku97 - 16.01.2012, 12:13:29
Mun s80-04 on calixin lämmitin asennettu öljynlauhduttimen letkuihin, hyvin ainakin toistaiseksi pelittää ::)
Oikastaas hiukka,autoissa eikä edes volvossa ole mitään öljynlauhdutinta,ei moottori eikä lootaöljyille,ne ovat JÄÄHDYTTÄJIÄ.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: -jadi- - 16.01.2012, 15:37:12
Tämä calixin 850:n tarjoama malli näyttää olevan lämppärin letkuun tuleva.  Mulla on suunnitelmissa asentaa alavesiletkuun tuleva vastus, kun tälläinen sattuu olemaan. Mahtaako toimia?

Tuskin, koska vesi ei pääse lämmettyään kiertämään lohkossa, termostaatti estää. Lisäksi se alavesiletku menee kytkinkopan yli ja muistaakseni sen jälkeen vähän alaspäin ennenkuin kääntyy vesipumpulle menevään putkeen. No, termostaatti siis kompastuskivenä vedenkierrolle.
Lämmityslaitteen "kuuma"vesiletku ainut mahdollisuus ellei sitten sinne öljynjäähdyttäjän letkuihin saa laitettua.

Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Juke-Maza - 18.01.2013, 16:04:47
Työkaverilla on 850:ssä tuollainen Calix RE480 ja se on asennettu pystyyn, vastus ylöspäin niinkuin ohjeessa mutta letkut väärinpäin. Sisäkennon letku siis lämmittimen yläosassa ja kanteen menevä alaosassa kun taas ohjeessa juurikin toisinpäin.

Onko tuollaisesta asennuksesta haittaa?
Mitenpäin tuo neste tuolla kiertaa?
Lämmitinhän ei kierrätä nestettä mutta ylöspäinhän tuo lämmin neste nousee.

Tässä ohje:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M46.pdf
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: mikkomallikas - 19.01.2013, 00:48:25
Täältä kans ääni letkulämmittimelle.
Asensin juuri itsekin Calixin letkulämmittimen 2001 2.4T V70:een ja hienosti toimii näilläkin pakkasilla (-25ast.). Asentamiseen sisätilan pistorasian kanssa meni enskertalaiselta noin 4 tuntia (sisältää jonnin verran ihmettelyä ja pähkäilyäkin..)

Lämmitin asennetaan alimpaan mahdolliseen vesiletkuun ja tossa vehkeessähän se on se öljypohjan vesikiertoisen lämmittimen/jäähdyttimen vesiletku. Ja (korjatkaa jos olen väärässä) eikös termostaateissa aina ole pieni ohivirtausreikä mikä mahdollistaa pienen virtauksen vaikka termari olisikin kiinni. Kyllähän se vesi siellä sitten alkaa kiertämään...
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Sami K. - 19.01.2013, 00:54:00
Täältä kans ääni letkulämmittimelle.
Asensin juuri itsekin Calixin letkulämmittimen 2001 2.4T V70:een ja hienosti toimii näilläkin pakkasilla (-25ast.). Asentamiseen sisätilan pistorasian kanssa meni enskertalaiselta noin 4 tuntia (sisältää jonnin verran ihmettelyä ja pähkäilyäkin..)

Lämmitin asennetaan alimpaan mahdolliseen vesiletkuun ja tossa vehkeessähän se on se öljypohjan vesikiertoisen lämmittimen/jäähdyttimen vesiletku. Ja (korjatkaa jos olen väärässä) eikös termostaateissa aina ole pieni ohivirtausreikä mikä mahdollistaa pienen virtauksen vaikka termari olisikin kiinni. Kyllähän se vesi siellä sitten alkaa kiertämään...

Mikäli asensit sen 19mm letkuun ei termari siihen veden kiertoon vaikuta.

Säteilyhohkalle suositellaan kolmea tuntia pakkasella.. http://www.sss.fi/autoilunmaailma/181954.html (http://www.sss.fi/autoilunmaailma/181954.html)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: -jadi- - 19.01.2013, 08:18:53
Eiköhän se pieni reikä termarissa ole ilman poistoa varten lohkosta. Ja se reikä menee tukkoon siinä olevasta "tapista" vesipumpun paineesta moottorin käydessä.
Jos se alavesiletkuun tuleva lämmitin toimisi ihan ok, niin kait nämä valmistajat sellaisen tekisivät eikä ohuempiin letkuihin tarkoitettuja.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: hevonen - 19.01.2013, 13:47:06
Sekotetaan soppaa sen verran että ei se termostaatti sitä koneen lämpiämistä estä, eikä nesteen vapaata kulkua lohkossa.
Eihän se neste kierrä jäähdyttimeen, käytetään mitä lämmitintä tahansa, juurikin sen termostaatin ansiosta.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: arska11 - 19.01.2013, 20:09:59
Joo ja kokemuksella pariinkin näihin etuvetoihin laittanut tuon alavesiletkuun laitettavan lämppärin, niin toimii ;)
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: -jadi- - 19.01.2013, 21:09:57
Sekotetaan soppaa sen verran että ei se termostaatti sitä koneen lämpiämistä estä, eikä nesteen vapaata kulkua lohkossa.
Eihän se neste kierrä jäähdyttimeen, käytetään mitä lämmitintä tahansa, juurikin sen termostaatin ansiosta.
Joo ja kokemuksella pariinkin näihin etuvetoihin laittanut tuon alavesiletkuun laitettavan lämppärin, niin toimii ;)

Mutku... :D  just se, ettei alavesiletkuun tulevan lämmitysvastuksen lämmittämälle ja ylöspäin virtaavalle jäähdytysnesteen tilalle pääse uutta nestettä vapaasti koko ajan jäähdyttimen puolelta, tämän se termostaatti nimenomaan estää, paitsi siitä termarin pienestä ilmausreijästä tuleva, estää koko systeemin toimimisen tarkoitetulla tavalla, kun se jäähdytysvesi ei pääse luonnolliseen kiertoon.

Johtumalla vesi kyllä lämpiää, mutta paljon hitaammin kuin vapaasti kiertämällä, paitsi vastuksen kohdalta ja siitä vähän ylöspäin, kun taas lämmityslaitteen/öljynjäähdyttäjän letkuun tuleva vastus lämmittää lohkoa ilman esteitä, ainoastaan letkujen halkaisija toimii rajoitteena.

Jaaha, kunpa joku taho tekisi testin, että miten paljon eroa on alavesiletkuun ja ohuisiin letkuihin tulevilla lämmitysvastuksilla ko. tapauksissa. Omat pelimerkit lämppärin letkuihin tulevalle vastukselle.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: hevonen - 20.01.2013, 14:49:19
Tietyissä moottorimalleissa alaletkussa oleva vastus toimii loistavasti, se riippuu ihan niistä lohkon ja kannen kanavista.
Esim. vinokoneessa toimii tuo letkulämppäri alle -93 malleissa mutta ei sen jälkeen ja termari on sama.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: juhagee - 24.01.2013, 22:27:13
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-6480

Pitäskö ton käydä B5254T -koneiseen s70:iin?
Pitäs meinaan asennella kun alkuperäinen Brakon säteilijä petti..., Vai laittasko tilalle vaan defan säteily elementin... pääsis helpommalla ;D.
Mihin letkuun se tulee tarkalleen tossa konetyypissä toi letkulämppä, kiitos!?
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: TVS - 25.01.2013, 11:56:13
Mutku... :D  just se, ettei alavesiletkuun tulevan lämmitysvastuksen lämmittämälle ja ylöspäin virtaavalle jäähdytysnesteen tilalle pääse uutta nestettä vapaasti koko ajan jäähdyttimen puolelta, tämän se termostaatti nimenomaan estää, paitsi siitä termarin pienestä ilmausreijästä tuleva, estää koko systeemin toimimisen tarkoitetulla tavalla, kun se jäähdytysvesi ei pääse luonnolliseen kiertoon.

Johtumalla vesi kyllä lämpiää, mutta paljon hitaammin kuin vapaasti kiertämällä, paitsi vastuksen kohdalta ja siitä vähän ylöspäin, kun taas lämmityslaitteen/öljynjäähdyttäjän letkuun tuleva vastus lämmittää lohkoa ilman esteitä, ainoastaan letkujen halkaisija toimii rajoitteena.

Jaaha, kunpa joku taho tekisi testin, että miten paljon eroa on alavesiletkuun ja ohuisiin letkuihin tulevilla lämmitysvastuksilla ko. tapauksissa. Omat pelimerkit lämppärin letkuihin tulevalle vastukselle.
Ei tee mitään eroa, kierto perustuu letkun sisällä olevan nesteen lämpötila-eroon, eli letkun yläosa on kuuma ja virtaus koneeseenpäin, alaosa jääkylmä ja virtaus lämmittimellepäin. Jotenka hyödyksi se teho menee kuitenkin, ero tulee täten vain lämpöisen kohdan siirtymisestä eri paikkaan ja kenties vastusten tehoerosta.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: Sami K. - 25.01.2013, 12:39:21
Ei tee mitään eroa, kierto perustuu letkun sisällä olevan nesteen lämpötila-eroon, eli letkun yläosa on kuuma ja virtaus koneeseenpäin, alaosa jääkylmä ja virtaus lämmittimellepäin. Jotenka hyödyksi se teho menee kuitenkin, ero tulee täten vain lämpöisen kohdan siirtymisestä eri paikkaan ja kenties vastusten tehoerosta.

Eli eroa lämmittimillä on. Alavesiletkuun laitettu lämmittää letkun termostaatille asti. 19mm letkuun asennettu kierrättää nestettä lohkon läpi.

E: Samu rai, luovutetaan... 

E2: Hyvä Samu rai, sinulta löytyi rautalankaa.  :)  Pari viikkoa sitten minulta loppui kun peeloa piti lopettaa.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: TVS - 25.01.2013, 13:47:12
Eli eroa lämmittimillä on. Alavesiletkuun laitettu lämmittää letkun termostaatille asti. 19mm letkuun asennettu kierrättää nestettä lohkon läpi.
Miksi sinä alavesiletkun laitat suoraan termostaatille? Mulla ainakin alavesiletku on syylärin ja koneen välissä, yläpää ihan jopa vesipumpussa kii.

E: Samu rai, luovutetaan...
On hyvä luovuttaa jossei tiedä mistä puhuu. Kannattaisi vaikka kokeilla ennenkuin heittelee vääriä MuTuja faktoina.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: -jadi- - 25.01.2013, 17:28:18
E: Samu rai, luovutetaan...

Luovutin jo.  :hello:
   oma lainaus tinavitoseen kuuluva:
   Jos se alavesiletkuun tuleva lämmitin toimisi ihan ok, niin kait nämä valmistajat sellaisen tekisivät eikä ohuempiin letkuihin tarkoitettuja.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: TVS - 26.01.2013, 11:03:53
Saanko vielä kysyä, miksi ihmeessä täällä on hinku väenväkisin väittää vastaan monien toimesta toimivaksi testatulle ratkaisulle? Se, että valmistaja tekee jotain ei välttämättä kerro että se olisi paras, muutenhan näissä "moduulikoneissa" lohkotkaan ei olis paperia ja ne saattais vahingossa vaikka olla halkeamatta... Jos täällä on useita käyttäjiä jotka ovat todenneet alavesiletkuun tulevan lämmittimen toimivan hyvin, eikö sitä voi uskoa että se toimii. Ja vielä jos yritän uudestaan kertoa, miksi se toimii, niin letkun yläpintaa myöten kuuma vesi nousee ylös letkua pitkin ja letkun alaosaa pitkin "valuu" kylmää vettä takaisin vastuksellepäin. Kuulostaa eksoottiselta, mutta se nyt vaan menee näin. Tuon takia matkalla vastukselta koneeseen ei saa olla juurikaan alamäkeä tai vesi ei kierrä.
Otsikko: Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
Kirjoitti: -jadi- - 26.01.2013, 11:47:01
Saanko vielä kysyä...

Saat. 
Ja vastaus: ihan vaan vänkäämisen ilosta  :P , se on kiva väittää vastaan ja saada kenties oikeassa oleva muuttamaan kantaansa väärässä olevan kantaan.
Puhumattakaan vastapuolen mahdollisesta saattamisesta itkupotkuraivarin esiasteelle ja ylikin.  :D

Tällä tavalla saadaan keskustelua aikaan ja selvitettyä asiat juurta jaksain monelta kantilta, miksi se esim. on noin ja toimii tuolleen.
Teoria ja käytäntö, joskus toinen toimii ja toinen ei, tässä ko. tapauksessa siis ilmeisesti molemmat.

Kävin taas katsomassa omaa Romua S*  ja siinä se alavesiletku kääntyy hieman alaspäin kytkinkopan ylityksen jälkeen ja juuri tähän oma epäilys perustuu. Jos se kumminkin toimii tuosta huolimatta, niin okei.