Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvika - 21.02.2021, 14:55:24

Otsikko: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: volvika - 21.02.2021, 14:55:24
Kytkimen jumittelua jonkin verran ollut muillakin, mutta teen oman topicin, kun en oikein keksinyt, mihin olisin jatkanut.

Potilas 5-syl. diesel vuodelta 2013. 200tkm.

Eli vaivana, että kytkin jää joskus alas tai ei se ihan pohjassa taida olla. Viime kesänä teki kerran ja nyt on tehnyt muutaman kerran. Jalalla/kädellä nostaen taas pelittää. Nestepinta ei ole säiliössä laskenut. Epäilin aluksi sitä poljinmekanismia, mutta se taitaa siellä alhaalla olleessaan olla irrottamattomassa tilassa, eli ehkei ole siinä. Pitää vielä tarkkailla.

Aiempien juttujen perusteella pääsylinterin vaihto, lisäpalautusjousi tai ilmaus eivät ole oikein tainneet tuoda lopullista ratkaisua.

Eli sittenkö se työsylinteri, kytkin tai vauhtipyörä... Mielellään kuulisin vielä kokemuksia aiheesta. Aika iso remontti, jos näistä kyse.

Osaako joku selittää, että miten, jos tuo vauhtipyörä voi kytkimeen tehdä tuollaiset oireet?
Otsikko: Vs: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: Tetu - 21.02.2021, 18:57:55
Työsylinteri vaihdettiin omaan juuri samasta syystä
Otsikko: Vs: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: Retuperä - 21.02.2021, 19:05:59
Minulla bensa/kaasu ja samalla oireella vaihtui työsylinteri.
Otsikko: Vs: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: volvika - 24.02.2021, 19:00:44
Kiitos vastauksista.

Koitin, jos olisi jotenkin sopivasti polkemalla tai muuta saisi vikaa päälle. Ei onnistu. Tulee lähinnä, kun tekee jotain parkkeerausta ja parkista lähtöä. Tiellä pelaa ok.

Mahtaakohan tässä olla kuinka iso vaara, että hajoo yllättäen kokonaan..?

Eka korjaamo oli vikakuvauksen perusteella kovin varma, että olis pää- eli poljinsylinterissä :). Aika vaikea tätä taitaa olla etukäteen varmaksi diagnosoida.
Otsikko: Vs: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: volvika - 02.03.2021, 14:00:24
Vaikka se kyllä todennäköisemmältä tuntuu, että vika on tuolla työsylinterin suunnilla, ajattelin vaihtaisko pääsylinterin kuitenkin ensin. Aika paljon helpompi. Onko joku irrottanut tuota kytkinpoljinhässäkkää s/v60? Pultit näyttäis olevan yllättävänkin helpoissa paikoissa. Mutta mahtuuko se poljin taittumaan pois ilman muuta purkua?
Otsikko: Vs: Kytkinpoljin jää alas
Kirjoitti: Ege_ - 04.09.2025, 10:47:22
Meillä oli/on vm. -16 D4 V70:ssä kytkinvaivaa. Alkoi pikku hiljaa takkuamaan, että poljin jäi puoleen väliin ja se piti jalalla vapauttaa ja sen jälkeen pumpata pari kertaa. Toimi pumppauksen jälkeen enemmän tai vähemmän, kunnes juuri ennen kytkinremonttia alkoi selkeästi pahenemaan. No pari viikkoa 1 500 euron kytkinremontin jälkeen auto oli pakko pysäyttää tielle, kun ei enää poljin noussut ylös ja ei pystynyt oikein vaihdetta vaihtamaan. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta tilanteesta, että uusi kytkin olisi porsinut näin? Onko linja täynnä ilmaa vai onko uusi työ- tai pääsylinteri pettänyt? Hinattu on samalle korjaajalle, mutta haluaisin näin etukäteen tietää, mistä voisi kiikastaa.

EDIT: hinautettiin auto remontin tehneelle mekaanikolle ja hän ilmasi kytkimen. Oli kuulemma ollut täynnä ilmaa eli onneksi mikään uusista osista ei mitä ilmeisimmin ollut sökönä. Vielä joudumme kolmannen kerran viemään auton sinne, kun pitää vaihtaa kytkinputki, jonka tiiviste vuotaa selkeästi. Jospa tämä saaga saataisiin sillä päätökseen.