Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 25.02.2021, 13:53:56
-
Niin, onko putkien pituudella tuommoisessa pulssisarjassa mitään merkitystä, kun mulla on pakoventtiilistä turbon laipalle 58cm pitkästi putkea ja kaikki on samanpituiset.
Mihinkään suuntaanhan niitä ei tuosta voi muuttaa mutta onko sillä ylipäätään mitään merkitystä, onko pidemmät parempi vai tulisiko niiden olla päinvastoin mahdollisimman lyhyet mutta kuitenkin samanpituiset.
-
Niin, onko putkien pituudella tuommoisessa pulssisarjassa mitään merkitystä, kun mulla on pakoventtiilistä turbon laipalle 58cm pitkästi putkea ja kaikki on samanpituiset.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei.
Pakosarjan mitoitukseen vaikuttaa niin moni seikka että se on aina kompromissi
Pitkillä ja pätkillä, saman- ja erimittasilla kaikilla ajettu kovaa.
Tuossa vaikka mallia aika toimivasta sarjasta ;)
(https://i.ibb.co/TvkVRzh/1024px-Honda-RA168-E-engine-rear-Honda-Collection-Hall.jpg) (https://ibb.co/TvkVRzh)
-
Ei ainakaan nykyaikaisissa moottoreissa kai ole niin justiinsa kun niissä ei ole pakosarjaa ollenkaan. Esim. Honda civikin typer motista saa upgradeturbolla varmaan 500hp ja ahdin on pultattu suoraan kanteen, samoin uudessa suprassa ja bemarissa jossa molemmissa on bmw moottori ilman pakosarjaa ja silti saa liki tuhannen heppaa. En olisi kovin huolissani muutaman sentin heitoista tai edes kymmenien senttien. Usein mitä pidempi pakosarja sen huonompi kun pakokaasun lämpöenergia hukkuu matkalle ahtimelle, lyhyt pakosarja on heti sykkeessä mukana.