Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Arno P. - 26.02.2021, 20:37:23
-
Olen autellut velipojan -75 240 projektin kanssa. Tekniikka on -84 B19ET K-Jetillä ja orkkis turbolla. Lisättynä on välijäähdytin.
Ongelman on se, että ahtorikastus ei toimi oikein. Kahdella ”ahtomittarilla” mitattuna, paineensäätimelle ei tule sama ahtopaine kuin mikä vallitsee imisarjassa. Jos ahdot on 0.8 bar imusarjassa, niin paineensäätimen putkissa ei ole kuin 0.3-0.4 bar paine. Letkut (2kpl t-haaralla yhdistettynä) paineensäätimelle tulee kaasuläpän yläpuolelle. Kysymys kuuluukin, että missä kohdissa nuo letkut oikein kuuluvat imusarjassa olla?
-
Puhut siis ohjauspaineen säätimestä? Jos sieltä on kalvo rikki, niin paine pääsee karkuun, eikä siksi nouse samalle tasolle imusarjan paineen kanssa.
-
Niin, juuri tuo ohjauspaineen säädin. Ongelma ei ole kalvossa. Meillä oli auki tuo värkki ja kalvo oli ehjä. Jos paineensäätimelle laittaa tuon ”ohjearvojen mukaisen” n. 0.5 barin paineen, niin silloin ohjauspaine laskee oikeaan arvoon... Oli muuten se metallinen suodatin todella tukossa. Sen putsaaminen vaati koko paineensäätimen purun ja puhdistussprayn ja paineilman reilua käyttöä. Tukkoisuus aiheutti sen, että lämpötilalla ei ollut vaikutusta ohjauspaineeseen.
-
Netin syövereistä eikä ”Green Book:eista” ei löydy Vacuum hose kaaviota missä näkyisi ”aukottomasti” nuo alipaine/boost letkut. Kaikille muille moottoreille löytyy, paitsi ei B19ET moottorille (siltä ainakin vaikuttaa).
Erittäin mielenkiintoinen projekti kaiken kaikkiaan. Tuo tekniikan siirto johtosarjoineen ja kaikkineen on melko työlästä varsinkin, kun nuo B19ET osat oli kaikki irrallaan. Ei voinut ottaa mistään mallia...
Nyt auto toimii muuten, paitsi tuo ahtorikastus. ARF mittarin mukaan seos on täysillä ahdoilla noin 12.3, kun saisi varmaan pudota tuonne lähemmäs 10:ä.
-
Tuo 10afr on kyllä jo kokolailla rikas täyskaasulla. Uskoisin ettei ole haittaa 12,3afr täyskaasulla, vaikkakin se vakiona varmaan tippuu siitä alemmas. Onko muuten polttoainelinjasto katsottu kuntoon siten, polttoaineen paineet on pumpun jälkeen ovat riittävät?
-
En olisi asiasta kyllä erityisen huolissani, jos seos on kuitenkin tuon 12,3. Kyse kuitenkin periaatteessa vakiomoottorista, jonka suorituskyky todennäköisesti laskee, jos seos menee kympin tuntumaan.
-
Mulla on tuohon letkukaaviot jossain jemmassa. Koetan alkuviikosta muistaa etsiä, jos ei joku muu kerkeä ensin. Äkkiseltään kuulostais kyllä oikealle kytkennälle.
-
Tuo 10afr on kyllä jo kokolailla rikas täyskaasulla. Uskoisin ettei ole haittaa 12,3afr täyskaasulla, vaikkakin se vakiona varmaan tippuu siitä alemmas. Onko muuten polttoainelinjasto katsottu kuntoon siten, polttoaineen paineet on pumpun jälkeen ovat riittävät?
Polttoaineen paineet riittävät kyllä. Ongelma on vain siinä, että ohjauspaineen säätimelle ei mene riittävää ahtopainetta, jotta se reagoisi...
-
Mulla on tuohon letkukaaviot jossain jemmassa. Koetan alkuviikosta muistaa etsiä, jos ei joku muu kerkeä ensin. Äkkiseltään kuulostais kyllä oikealle kytkennälle.
Tämä olisi hienoa!
-
Tässä video täyden kaasun kiihdytyksestä viimeisimpien säätöjen kanssa...
https://youtu.be/Y3_xGtNwJ3I
-
12,3 AFR on aivan hyvä seos ja antaa hyvin liki parhaan tehon. Toimii vielä 350hv teholuokassakin. Jos haluaa rikastaa niin ehkä johonkin 11,5 enintään. 10 AFR vie tehoa jo jonkin verran. Jos nakuttaa ei syy ole seoksessa vaan ennakossa tai muualla.
-
12,3 AFR on aivan hyvä seos ja antaa hyvin liki parhaan tehon. Toimii vielä 350hv teholuokassakin. Jos haluaa rikastaa niin ehkä johonkin 11,5 enintään. 10 AFR vie tehoa jo jonkin verran. Jos nakuttaa ei syy ole seoksessa vaan ennakossa tai muualla.
Kiitos tästä tiedosta! Auto onkin toiminut hienosti ja talvirenkaiden nastat joutuukin jo tosissaan pitelemään renkaista kiinni :)
-
Osaako kukaan sanoa, millaisilla ahdoilla tuota B19ET konetta uskaltaa turvallisesti käyttää?
-
Ei ole kokemusta miten ruisku pysyy mukana ahtojen nostossa tai kuinka ennakko käyttäytyy (uskosin myöhäistyvän samalla lienaarisella kaavalla kuin vakio ahdoillakin). Mutta nosta ahtoja ja tarkkaila laajakaistalla soppaa, se kertoo jo paljon. Tossa motissa on vakiona niin matala puristussuhde et ei varmasti pienellä ahtojen nostolla naulaa. Paljon ahtoja nyt ja mikä nokka paikallaan?
-
Ei ole kokemusta miten ruisku pysyy mukana ahtojen nostossa tai kuinka ennakko käyttäytyy (uskosin myöhäistyvän samalla lienaarisella kaavalla kuin vakio ahdoillakin). Mutta nosta ahtoja ja tarkkaila laajakaistalla soppaa, se kertoo jo paljon. Tossa motissa on vakiona niin matala puristussuhde et ei varmasti pienellä ahtojen nostolla naulaa. Paljon ahtoja nyt ja mikä nokka paikallaan?
Nyt on ahtoja noin 0,7bar ja T-nokka. Suurin tavoite oli saada moottori ensin toimimaan. Nyt kun tiedämme moottorin toimivan ja autoa koristaa alkuperäiset vuoden -75 kilvet, niin voi alkaa leikkimään...
-
Moi, mielenkiintoinen aihe. Paljon sulla näyttää AFR maantie ajossa? mulla pyörii satasen vauhdissa 16 pinnassa. Ahdoilla laskee sinne 13 kieppeille.
-
Moi, mielenkiintoinen aihe. Paljon sulla näyttää AFR maantie ajossa? mulla pyörii satasen vauhdissa 16 pinnassa. Ahdoilla laskee sinne 13 kieppeille.
Olemme säätäneet seoksen siten, että maantieajossa pintakaasulla AFR on noin 14,7. Ennen säätöä AFR pyöri 15-16 hujakoilla. Tällöin tulpat eivät saaneet lainkaan väriä pintaan.
Jotta saimme säädöt halutuiksi, säädimme ohjauspainetta, jonka avulla saimme seoksen ahdoilla tuonne 11-12 pintaan. Kruisailuseos (14,7) säädettiin teipillä K-Jetin kartiossa. Teipin kokoa ja paikkaa piti jonkin verran hakea. Teipillä saa yllättävän tehokkaasti rikastettua juuri haluttua aluetta.
-
Moi! mullla on juuri ongelma maantienopeuden laiha seos (16.5-17.5), joka aiheuttaa pientä nykimistä Imuvuotoja ei ole löytynyt. Mihinkä se kuuluisa teippi oikein tulee, kartioon. mutta mikä sen poitti on? ei oikeen nyt sytytä.
-
Tänään tuli kolmea eri ohjauspaineensäädintä kokeiltua paikallaan. Kolmas säädin alkoikin toimimaan ja afr putosi maantiellä 15-16 arvoihin. Nykiminen siten loppui
Onneks oli useampi säädin jemmassa. Ehjät on harvinaisia nykyään ja uudet törkeen kalliita
-
Moi! mullla on juuri ongelma maantienopeuden laiha seos (16.5-17.5), joka aiheuttaa pientä nykimistä Imuvuotoja ei ole löytynyt. Mihinkä se kuuluisa teippi oikein tulee, kartioon. mutta mikä sen poitti on? ei oikeen nyt sytytä.
Moi
Lautanen siellä kartiossa nousee ilmavirran mukana ylöspäin. Mitä ylempänä, niin sitä enemmän polltoainetta ruiskutetaan suuttimista. Kartiota kun katsoo, niin se itse asiassa koostuu useasta eri kokoisesta kartiosta.
Teipillä supistetaan kartiota jolloin lautanen nousee tehdasasetusta korkeammalle. Teipin tulee olla melko paksua ja lautanen ei saa siihen osua. Teipin asennus ”korkeus” ja pituus vaikuttavat tulokseen. Aloita lyhyillä pätkillä ja lisää niitä tarvittaessa. Pintakaasu alue on se kartion ihan ensimmäinen osa. Kuvassa on meidän setuppi jolla AFR laski 16:sta, 14-14.5:a pintakaasulla kun kruisailee.
(https://i.ibb.co/kHGxbPg/661004-CA-A7-B4-49-C6-A24-B-A9337-F868-E56.jpg) (https://ibb.co/kHGxbPg)
-
Moi! kiitos kuvasta. K-jetin periaate tuttu, mutta tuommoista jippoja ei ole tullut koskaan vastaan. Täytys myös kokeilla miten vaikuttas jos op-säätimen kuusiokolo ruuvia vähän pyörittelis
Miten paksu teippi on kyseessä?
-
Kuvan teippi on ehkä yhden millin paksua kaksipuoleista teippiä. Syytä olla sellaista mikä tarttuu kunnolla, mutta on kuitenkin irrotettavissa...