Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Larppa - 06.03.2021, 22:44:17
-
Onko kellään ollut vastaa ongelmaa, kuskin oven kun laitaa kiinni sitä ei saa auki ulkoa, kahva ihan veltto eikä tee mitään. Johtuu ilmeisesti siitä että se lukitus nuppi ei nouse tarpeeksi, kun käyttää lukossa niin nousee ja ovi aukeaa ja sisäpuolelta toimii ihan ongelmitta. Eli kysymys miks se nuppi ei nouse ja miten siihen pääsee käsiksi kun tossa tota peltiä eessä?
-
Itsellä on vastaava ongelma ollut kun ulkokahvasta mennyt rikki osa joka nostaa lukon tankoa joka taas avaa oven. Ulkokahva muuten helppo vaihtaa mutta jumiin ruostuneet mutterit alkavat herkästi pyöriä vain tyhjää muovisessa kahvassa.
-
Jos se nuppi sieltä kuitenkin nousee, niin mekanismi on vaan kulunut, kuiva ja/tai paskainen, eikä siten toimi enää kuten uutena. Usein auttaa, kun vain puhdistaa ja voitelee.
Vivuston sijainnin ollessa vittumainen, tämä tapahtuu ehkä helpoiten tuuttaamalla mekanismeihin reilusti vaikkapa jarrukliineriä, paineilmaa ja lopulta ase- tai muuta tunkeutuvaa öljyä. Apuna voi käyttää ohkaista letkunpätkää.
Peilillä voi katella, miten ne vivut ja nivelet siellä menee, ja kattoa räjäytyskuvista.
-
Jos se nuppi sieltä kuitenkin nousee, niin mekanismi on vaan kulunut, kuiva ja/tai paskainen, eikä siten toimi enää kuten uutena. Usein auttaa, kun vain puhdistaa ja voitelee.
Vivuston sijainnin ollessa vittumainen, tämä tapahtuu ehkä helpoiten tuuttaamalla mekanismeihin reilusti vaikkapa jarrukliineriä, paineilmaa ja lopulta ase- tai muuta tunkeutuvaa öljyä. Apuna voi käyttää ohkaista letkunpätkää.
Peilillä voi katella, miten ne vivut ja nivelet siellä menee, ja kattoa räjäytyskuvista.
Koitinki ruikkia siihen nupin tankoon aseöljyä jos se sitä pitkin valuis sinne mekanismiin mutta ei vaikutusta, täytyy ottaa se kahva irti ja ottaa peili käteen ja ynnäillä
-
Em. metodilla elvytin hiljattain takaoven, joka ei auennut kuin sisältä tai keskuslukkoa ramppaamalla, kun lukkonuppi jäi puoliväliin.
Oleellista olisi saada sitä lubrikanttia kaikkiin liikkuviin osiin, ja vuosikymmenten paskat ensin pois. Aika pienestä kiinni, että kaikki liikkuu riittävän hereästi.
Kahva sinällään ei vaikuta lukitusmekanismiin, varsinkin jos toimii ja palauttaa, mutta hyvä sitäkin on voidella. Mutta älä turhaan riko sitä irrottaessa, jos et ole vaihtamassa uutta tai parempikuntoista. Kahvasta lähtevässä tangossa on säätö, jos on kovin kuluneen oloinen.