Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TTracing - 07.03.2021, 00:17:01
-
Mikähän on kun seokset seilaa? Käy rikkaalla sykli noin 5sec, ajossakin välillä huomaa pientä humppaamista.konehan on B6304F, täysin vakio, ei räpelletty mitään.
-
Itse lähtisin etsimään vikaa imupuolelta, mahdollisesti se saa sivuilmaa jostakin, eli hapertuma jossain imupuolen letkussa tai huono liitos. Myös likainen ilmamassamittari aiheuttaa epätasaista käyntiä. Imuvuoto on melko helppo paikantaa StartPilotilla, suihkuttele sitä epäilyttäviin kohtiin moottorin käydessä ja jos kierrokset kohoavat, se on merkki vuodosta.
-
Itse lähtisin etsimään vikaa imupuolelta, mahdollisesti se saa sivuilmaa jostakin, eli hapertuma jossain imupuolen letkussa tai huono liitos. Myös likainen ilmamassamittari aiheuttaa epätasaista käyntiä. Imuvuoto on melko helppo paikantaa StartPilotilla, suihkuttele sitä epäilyttäviin kohtiin moottorin käydessä ja jos kierrokset kohoavat, se on merkki vuodosta.
imuvuotoo ei jäännöshapen mukaan ole, massamittarin just putsasin ennen päästötestiä :-[ yksi mikä epäilyttää niin evap ja lisäilmapumppu, tosin nyt en edes pääse rassailemaan kun jalka sökönä.
-
Eikai näissä ole vielä sen kummempaa EVAP järjestelmän tarkkailua ? Ite en kyllä muista että niissä olis takavedoissa ollut ikinä mitään vikaa. Toisioilmapuhaltimen venttiili toimii magneettiventtiilin voimin ja on päällä parikytä sekunttia vain kylmästartissa. Ei sen jälkeen. Se ei tee eroa käyntiin että pyöriikö puhallin vaiko ei tuona aikana. Tasainen noin 5s sykli ei vaikuttaisi johtovialta.
Sensijaan pitkä sykli rikkaalla ja pitkä sykli ohuella heti perään kertoo kyllä siitä että lambda on hidastunut aivan sairaasti. 960 stä juuri syksyllä vaihdoin lambdan uuteen koska sen ylä ja alatilan vaihtoon meni toista sekunttia. ECU ei tästä sanonut mitään kun ei 4.4 motronicissa ole varsinaista lambdan toiminnan tarkkailua. Tuokin teki sellaista että tietyllä kaasun kevyellä asennolla humpasi ajaessa lievästi. 4.4 on hidas ohjainlaite. Mutta uudella lambdalla lambdan reagointiaika lyheni yli sekunnilla. Ajossa tuntuva humpaus loppui siihen.