Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jerrywss - 10.03.2021, 11:27:52
-
Moro, otsikon kulkine päätti alkaa hieman hakemaan huomiota viikonloppuna ja päätti esittää sarjan käyntihäiriöitä. Vuosimalli siis 2000, moottorina B5234T3 ja manuaali.
Perjantaina laite toimi vielä hyvin, lauantai-aamuna olikin jo erittäin nihkeä käynnistys, hetken sai sahata että käynnistyi, jonka jälkeen kävi reilun minuutin normaalisti kunnes alkoi melko paljon vajaapyttyiseltä kuulostavan tyhjäkäynti, jota kesti muutaman sekunnin verran kunnes auto sammui. Tämän jälkeen muutaman käynnistysyrityksen ajan sammui heti käynnistyessään/kaasupolkimeen koskiessa. Lopulta käynnistyi kuitenkin, pitämällä heti käynnistyksen jälkeen kierroksia 2000rpm pinnassa.
Ensimmäiset vikakoodit kiinalaisella obd-palikalla olivat:
P0013- Camshaft Position - Open or Short in Oil Control Valve (OCV) (Bank 1)
P0102- Mass air flow sensor -- Signal too low
P0134 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
P1238 - Fuel Pump Secondary Circuit Fault
P1332 - Knock Sensor 4 Low Input
Nollasin koodit ja ei, edelleenkään ei käynyt tyhjäkäyntiä tasaisesti ja luin koodit uudelleen jolloin tuli vain:
P1655 - EVAP Purge Solenoid Control Circuit
P0354 - Ignition Coil 4 Primary/Secondary Circuit Malfunction
Näiden jälkeen pääsin vihdoin lukemaan vidalla koodit,
ECM-6440, ECM-1300, ECM-3330 ja ECM-644A
ECM-6440 Camshaft Reset Valve. Signal Faulty
ECM-644A Camshaft Reset Valve. Faulty Control
ECM-1300 Mass Air Flow (MAF) Sensor (Signal Too High Or Too Low)
ECM-3330 Ignition Coil Cylinder 4, Signal Faulty.
Puolat ja tulpat on vaihdettu äskettäin boschilaisiin, jakohihna viime kesänä. MAF vaihdettu uuteen, edelleen koodi pysyy yllä ja lukemana 0. Suurin piirtein 2000rpm ylöspäin auto toimii normaalisti, mutta heti kun pääsee ahtamaan niin alkaa pätkimään. Voiko tuo vvt-solenoidi aiheuttaa tälläisiä ongelmia, vai voisiko ongelma olla vaikkapa nokka-akselin asentotunnistimessa? Kylmänä auto tuntuisi käyvän ihan ok tyhjäkäyntiä, lämmetessään sekä ajossa ei oikein toimi.
Myös sellaisia vikoja tullut havaittua mitä ei aiemmin ole tullut vastaan, eli flekti käynnistyy heti täydellä nopeudella kun auton sammuttaa, vaikka olisi aivan kylmä kone ja -20c ulkona. Myöskään jarrua painaessa kaasupolkimesta ei tapahdu yhtään mitään.
-
Hei
Voisiko akku olla huonossa kunnossa kun on ollut näitä pakkasiakin,ja lataako kunnolla?
-
Hei
Voisiko akku olla huonossa kunnossa kun on ollut näitä pakkasiakin,ja lataako kunnolla?
Selvitän tämänkin illalla vvt-solenoidin lisäksi. Hyvin on aiemmin tänä talvena pitänyt virrat sisässä, eikä nytkään tuntuisi että olisi ongelmia sen suhteen.
-
Okei, eli edelliset käyntiongelmat paljastuivat puolan syyksi. Nyt täysin uusi ongelma, alipaine/ahtovuoto ainakin ahtomittarin mukaan (tyhjäkäynnillä -0.4 ja täyskaasulla 0.7) ja ahtovuotoa vastaava suhina kuuluu kiihdyttäessä. Ahtoputket ehjät ja kunnolla kiinni, cooleri näyttäisi ainakin ehjältä. Joku evapin letku oli imusarjan alla halki, vaihdoin ehjään millä ei ollut vaikutusta.
Koodia näyttää ecm-91cf ja maffille liian suurta ilmavirtaa.
Mistä voisi vuotaa, jarrut suhisseet aina ja eikai se jarrutehostimen stefa tuollain vaikuta kuitenkaan. Tänään moottoritiellä ilmestyi ”jarruteho alentunut” ja auto limp modeen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kulki normaalisti. Cruise pysyy päällä ehkä 10 sekuntia. Auto myöskään ei tahdo pysyä käynnissä jos pysähtyy, hetken jälkeen käy ok tyhjäkäyntiä. Täyskaasulla siis vedot kateissa, jää miettimään välillä vaihtaessa isommalle (manuaali)
-
Jarrutehostimiahan näistä menee.
Koitas tulpata sen letku ja käytä tai aja varovasti kun ei ole tehostusta. :3/4 jättää sen:
Veikeetä että se näyttää Engine control module (ECM), internal fault vaikka kuuluu suhinat...
-
Joo kyllä mä lähtisin myös tutkimaan tuota tehostinhommaa..
-
Jarrutehostimiahan näistä menee.
Koitas tulpata sen letku ja käytä tai aja varovasti kun ei ole tehostusta. :3/4 jättää sen:
Veikeetä että se näyttää Engine control module (ECM), internal fault vaikka kuuluu suhinat...
Joo kyllä mä lähtisin myös tutkimaan tuota tehostinhommaa..
Tehostin ja tehostimen letku todettu ehjiksi
-
Hei
Suhiseeko ne jarrut koko ajan?,,,oletko tarkistanut jarrupolkimen juuressa hytin puolella olevan haitarikumin (voi olla jotain muoviseostakin) ettei siellä ple alipainevuoto.
-
Hei
Suhiseeko ne jarrut koko ajan?,,,oletko tarkistanut jarrupolkimen juuressa hytin puolella olevan haitarikumin (voi olla jotain muoviseostakin) ettei siellä ple alipainevuoto.
Jarrutehostimen letkun tukkimalla sama vika, ei siis siellä vikaa
-
Eli siis jarrutehostimen voi poistaa mahdollisista vikakohteista, kuten myöskin ne ahtoputket. Savutesti olisi varmaan kohdillaan :idiot2:
Auto ei siis ahda edes hukkiksen letku irroitettuna
-
Ja siis välillä ahtojen noustessa tuntuu aivan kuin auto sammuisi hetkeksi, melkein jopa tulisi mieleen että hukkuisi bensaan kun naama melkein osuu rattiin kesken kiihdytyksen :D
-
Hei
Hankala ongelma tuntuu olevan.
Tuli vielä mieleen,että olisiko imusarjan tiivisteessä vuoto tai MAP anturi (imusarjan alipainetunnistin) hajalla tai sen alipaineletku rikki.
-
Ja siis välillä ahtojen noustessa tuntuu aivan kuin auto sammuisi hetkeksi, melkein jopa tulisi mieleen että hukkuisi bensaan kun naama melkein osuu rattiin kesken kiihdytyksen :D
Ennemmin näkisin että polttoaineen syöttö katkeaa jos kiihdyttäessä kyykkää noin.
-
Ennemmin näkisin että polttoaineen syöttö katkeaa jos kiihdyttäessä kyykkää noin.
Fuel cut? Turbon kellon letku risa?
Tuo ei liene ratkaisu pääasialliseen vikaan.
Jos pitää jotain heittää niin ahtopaineensäätöventtiili ja/tai nokan asentotunnistin.
Noilla se on moni häikkä häipynyt. >:D
-
Fuel cut? Turbon kellon letku risa?
Tuo ei liene ratkaisu pääasialliseen vikaan.
Jos pitää jotain heittää niin ahtopaineensäätöventtiili ja/tai nokan asentotunnistin.
Noilla se on moni häikkä häipynyt. >:D
Maffin piuha irroitettuna ei kyykkäile, hukkiksen letku ehjä ja hukkiksen toiminta ok. Se bypassin kalvo on kyllä vaihtokunnossa, letkusta imemällä ei saa alipainetta aikaan jne.
Ahtopaineensäätöventtiilejä on kokeiltu alkuperäistä, toista alkuperäistä ja ipdn ”heavy dutyä”, mitään vaikutusta tosiaan ollut.
Eli skandixilta tilaukseen uusi kalvo bypassiin, samalla lähtee kyllä koko pcv-systeemi uusiksi kun nyt innostuu tilailemaan ;D
-
Uusi bypassin kalvo vaihdettu, nyt on alipaineet kohdallaan mutta vieläkään ei ahda 0.7 enempää :idiot2: ja huomaa kyllä että joku rajoittaa ahtojen nousua.
Katalysaattori ei ainakaan tukossa ollut, eikä avoimella downpipellä saavutettu muuta kuin maineen pilaaminen naapurustossa ja dieselmäiset äänet :2funny:
Pitää ilmeisesti yrittää mittailla noita antureita.
-
Eli siis lisätarkennuksena, ilmeisesti jonkinlainen fuel cut iskee, aivan kuin STC hakkaisi vastaan.
-
(https://i.ibb.co/Dg0NM8Q/F17-BE6-DA-D51-D-4-DAA-96-AF-508-E8-BE24-ACD.jpg) (https://ibb.co/Dg0NM8Q)
Maffin piuha kiinni täyskaasulla pätkii ahtamista noin, piuha irti ahtaa siihen 0.5bar tuntumaan ilman nykimisiä.
Kylmänä saattaa ahtaa jopa 0.9 :idiot2: pitäisi sinne 1.4bar tienoille päästä.
Ja edelleen, ahtoputket ehjät, alipaineletkut ehjät, vuotoja ei tunnu, cbv kalvo vaihdettu, muutamaa eri tcv kokeiltu. On meinaan jo useampi viikonloppu vietetty konehuoneessa.
Hukkiksen tanko on jäykän oloinen, kuuluuko liikkua käsineen? Ensi viikolla kaasuläpän puhdistuksen yhteydessä vaihdan imusarjan tiivisteenkin, ei tosin vaikuttaisi siitä vuotavan.
Vikakoodeja antaa tietenkin maffille, (piuha) ja vvt solenoidille, josta on kyllä useasti aiemminkin tullut koodi, jopa toimiessaan normaalisti.
-
Sulla on tuossa kuvassa tuo network oranssina, ootko testannut auton verkon toimivuuden? Sieltäkin vois jotain viitettä löytyä..
-
Sulla on tuossa kuvassa tuo network oranssina, ootko testannut auton verkon toimivuuden? Sieltäkin vois jotain viitettä löytyä..
Oranssina näkyy tosiaan koska Audio Moduleen ei saa yhteyttä ::)
-
Onko bensanpaineet normaalit??Eka viestissä vikakoodi bensapumpultakin tullut. Jos se kylmänä vielä pumppu antaa enemmän soppaa ja lämmetessään kyykähtää vielä enemmän ja paine heittelee. Vidalla varmaan pystyy seuraamaan tämän paineen jne..bensapumppu, bensan paineensäädin tai tukkonen filtteri.
-
Onko bensanpaineet normaalit??Eka viestissä vikakoodi bensapumpultakin tullut. Jos se kylmänä vielä pumppu antaa enemmän soppaa ja lämmetessään kyykähtää vielä enemmän ja paine heittelee. Vidalla varmaan pystyy seuraamaan tämän paineen jne..bensapumppu, bensan paineensäädin tai tukkonen filtteri.
Tätä oon itsekkin epäillyt tosiaan, vida ei anna tässä vuosimallissa seurata bensapaineita. Tarkoitus oli ostaa mittari, millä näkisi jopa nuo yli 3bar paineet (tuon bilteman mittarin asteikko on hieman rajallinen).