Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aapee45 - 10.03.2021, 19:49:42
-
Moi
Olen monesta paikasta lukenut, että laatikko "rallattaa/raksuttaa" kytkimen vaihdon jälkeen.
Syy on hyvin yksinkertainen - pajat eivät viitsi hankkia oikeita työkaluja kytkimen vaihtoon vaan tekevät sen vanhan kansan mallin ilman paineasetelman puristustyökalua ja tulos = susi - se saattaa onnistua tai ei.
Omaani 2 korjaamoa vaihtoi uuden kytkimen ja tulos sama . rallattaa/ravistaa eikä irroita kunnolla= vaihteita ei saanut päälle auto käynnissä.
Molemmat korjaamot väittivät että laatikko rikki - tilasin 100thkm ajetun laatikon - sama vika - toinen korjaamo otti uudelleen laatikon alas ja tarkasti kytkimen- ei vikaa - laatikko sökö - tilaa uusi.
Paloi hermot ja sovin kaverin korjaamon kanssa että saan itse olla tekemässä homman Volvon ohjeen mukaan ja näin tehtiin - purettiin loota pois - vaihdettiin uusi kytkin Ja se vanha risa laatikko takaisin. niin johan alkoi vaihteet pelaamaan kun se tehtiin oikeilla työkaluilla Volvon ohjeen mukaan.
Haistakaa kukkanen te ammattilaiset jotka olette tehneet remppoja "NÄIN SE ENNENKIN TEHTIIN"
Ilman Volvon ohjetta kytkintä ei olisi koskaan saat pelaamaan - puhutaan 0.2mm heitosta . Oikeat työkalut oikeaan paikkaan niin homma hoituu kerralla.
Valitettavasti kytkimen hinnaksi tuli reilut 2000€
Jos olisin heti alkujaan vienyt oikeaan paikkaan niin olisi varmaan tonni säästynyt.
Firmat säästää työkaluissa ja tekevät sutta - nuo oikeat työkalut maksoi 290€, eli ei paha kun sai kytkimen kuntoon kertaheitolla
-
Kahteen autoon olen ollut vaihtamassa itse säätyvällä asetelmalla varustettua kytkintä. Asetelma on ollut kytkintehtaan jäljiltä kokoon puristettuna ja asentaessa tarkistettu ettei säätö ole päässyt pomppaamaan ulos. Asetelma paikoilleen, auto kasaan, kytkimen ilmaus ja kovaa ajoa. ??? Irrottaa, ei luista, ei ravista. Omalla autolla on vedetty asuntovaunua remontin jälkeen ilman kytkinongelmia.
Omassa allekirjoituksen seitenkymppisessä on n. 312tkm takana. Kytkin vaihdettu n. 280tkm kohdalla. Laatikko rallatti ennen ja jälkeen remontin. Kun kytkimen painaa pohjaan, rallatus loppuu. Ennen remonttia painelaakeri piti ääntä kun kytkimen painoi pohjaan.
-
Onko noita bensa, diesel vai molemmissa koneissa?
-
Uusi itsesäätyvä kytkin ei tarvitse työkalua asennuksessa jollei esijännitys ole jostain syystä lauennut. Asetelman saa viritettyä ilman erikoistyökaluakin uudestaan jos esijännitys on lauennut tai laitetaan vanha asetelma takaisin.
Onko noita bensa, diesel vai molemmissa koneissa?
On molemmissa tullut vastaan.