Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kaali81 - 12.03.2021, 16:52:19

Otsikko: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: kaali81 - 12.03.2021, 16:52:19
Uutena Volvistina kaipaisin kovasti apuja, kun tekniikka ei ole entuudestaan tuttua. Ruotsin ja ameriikan foorumit olen koittanut etsiskellä läpi, eikä täältäkään vanhoja topikkeja suuresta öljynkulutuksesta kyseiselle koneelle löydy.

Konehan on D5244T17 (ehkä), 5-sylinterinen 2400cc. Mittarissa on vaivaiset 295tkm ja öljyä kuluu tällähetkellä n. 4dl/1000km.

Volvon huollossa ollaan asiaa tutkittu, mistään ei vuoda öljyä ulos ja turbo oli kuiva, kun sinne oli kurkistettu. Toki uskoisin, että turbo voi silti olla kuiva, vaikka se vähän öljyä vuotaisikin. Jokatapauksessa merkkikorjaamo sanoo, että vika luultavasti männänrenkaissa ja vaihtokone on ainoa vaihtoehto, ja sen hinta on puolet auton arvosta. Kuulemma näissä koneissa EI ole tällaisia vikoja, paitsi tietysti siinä, joka on mun pihalla.

Olen auton juuri ostanut ja myyjäliike sanoo että autossa ei ole vikaa vaan että öljynkulutus 4L/10tkm on täysin normaali, mistä olen jokseenkin eri mieltä. Raja-arvo oli ymmärtääkseni 4,7L/10tkm eli 14L öljynvaihtovälillä. Volkkarissa se kuullostaisi ihan normaalilta. :D  Onko jollain muulla vastaavaa öljynkulutusta??

Saab-foorumilla oltiin erikoistuttu männänrenkaiden liottamiseen, mutten ole vakuuttunut liottamisen hyödyistä vaikka vanha turbosaabi hieno olisikin.

Nyt olisi hyvät ideat kullan arvoisia, eihän ne männänrenkaat kalliita ole, mutta menee kotikonstein koko kesäloma pilalle kun lähtee irroittamaan konetta. Ja sitten kyllä loman jälkeen harmittaa, jos vika olikin jossain muualla, mutta missä??

Olen pelkkänä korvana hyville ideoille! :)
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: Duke - 12.03.2021, 20:38:11
Kannattaisi varmaan puristukset mittaa ensiksi.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 12.03.2021, 21:04:03
Tuota asiaa en amatöörinä tullut ajatelleeksi, eli jos jossain pytyssä on matalampi puristus, vuotaa sieltä joko männänrenkaat tai venttiilit? Tämäkin mittaus menee kyllä kesään, pakkasessa ei viitsi purkaa edes senvertaa, että saisi näitä mitattua.

Jotenkin toivoisin, että jollain olisi ollut vastaavaa ongelmaa ja tarinaa mahdollisesta ratkaisusta...

Auto ei siis savuta ja päästöarvotkin ovat normaalit, koska meni leimasta heittämällä läpi.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: belarus - 12.03.2021, 21:08:34
Tuo moottori on varmaan D5244T17 mitä öljyä käytät?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 12.03.2021, 22:09:08
Ihan sitä Volvon tälle suosittelemaa, olikohan se 0W30?! Mielestäni puhdas vesikin on paksua tähän verrattuna, vanhemmassa mallissa, jossa 20tkm huoltoväli, oli 5W40 samalle koneelle, tätä ajattelin koittaa seuraavaksi. Onko suosituksia öljyn merkistä? Vai uskaltaisiko koittaa vielä paksumpaa?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: tuomaril - 12.03.2021, 22:59:15
Tuo paksumman öljyn käyttäminen tuskin on erityisen suositeltavaa, ei se öljynkulutus sillä lopu jos se on nytkin jo noin miehekkäällä tasolla. Onko auton huoltohistoria ihan normaalilla tasolla, vai onko auto ollut erityisen huonolla pidolla joka voisi selittää koneen ennenaikaisen kulumisen tms?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 12.03.2021, 23:01:37
Täysi volvon merkkihuoltokirja uudesta asti, mikään ei viittaa siihen, että huoltoja olisi laiminlyöty.  :'(
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: varttimondeo - 13.03.2021, 05:40:07
Kokeiltiinko turbon laakerit. PCV venttiilin voisi tutkia. Onko moottorin ohjelmaa sorkittu, luulisi että DPF on jo tukossa jos polttaa öljyä ja siittä pitäisi tulla häly.
Venttiilin ohjurit/tiivisteet jne
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: belarus - 13.03.2021, 22:18:43
Ihan sitä Volvon tälle suosittelemaa, olikohan se 0W30?! Mielestäni puhdas vesikin on paksua tähän verrattuna, vanhemmassa mallissa, jossa 20tkm huoltoväli, oli 5W40 samalle koneelle, tätä ajattelin koittaa seuraavaksi. Onko suosituksia öljyn merkistä? Vai uskaltaisiko koittaa vielä paksumpaa?
Eikä kannata ylärajaan ölyjyä täyttää! Itse täytän min-mac puoliväli D5244T17  :)
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 13.03.2021, 23:15:20
Eikä kannata ylärajaan ölyjyä täyttää! Itse täytän min-mac puoliväli D5244T17  :)

Kuinka usein joudut lisäilemään?  ;) Onko tuohon min/max puoleenväliin joku tietty syy? Mulla menee ylämerkistä hälytysrajaan se reilu 1500km... Vaikka aika usein tulee kyllä tsekattua öljymäärä nykyään, ettei hälytyksiä kyllä ole kuulunut.

En usko, että ovat turbon laakereita siellä huollossa tsekanneet, jotenkin vaikuttaa siltä, ettei ”hankalia” vikoja lähdetä edes etsimään, onko tuntiveloitus sitten niin korkea, ettei vian selvittäminen kannata?!
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: volvo2020 - 14.03.2021, 09:21:47
Eikös näissä D4 ole juuri sitä männänrengas ongelmaa eli männänrenkaissa reiät karstottuu umpeen ja öljy ei pääse palaamaan ja palaa sitten pois. Volvon korjaus ongelmaan on juurikin tuo aloituspostissa ehdotettu koko koneen vaihto uuteen  :-\

En löydä nyt haulla sitä ketjua missä asiasta on puhuttu, mutta muistaakseni volvon toleranssi normaalille öljynkulutukselle oli 0,6l/1000km eli sullahan tuo menee vielä toleransseihin. Voin olla väärässäkin kun en ketjua nyt löydä ja asiantuntevammat voi korjata.

Tässä vielä video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 14.03.2021, 10:58:27
Eikös näissä D4 ole juuri sitä männänrengas ongelmaa eli männänrenkaissa reiät karstottuu umpeen ja öljy ei pääse palaamaan ja palaa sitten pois. Volvon korjaus ongelmaan on juurikin tuo aloituspostissa ehdotettu koko koneen vaihto uuteen  :-\

En löydä nyt haulla sitä ketjua missä asiasta on puhuttu, mutta muistaakseni volvon toleranssi normaalille öljynkulutukselle oli 0,6l/1000km eli sullahan tuo menee vielä toleransseihin. Voin olla väärässäkin kun en ketjua nyt löydä ja asiantuntevammat voi korjata.

Tässä vielä video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio

En myöskään löytänyt täältä ko. ketjua, ulkomaisilla foorumeilla puhutaan 2 litraisesta 4-cyl D4 koneesta paljon, mutten ole löytänyt 5-pyttyisistä vielä mitään.

Joo volvon ohjearvo ainakin turun huollon mukaan oli n. 5L/10tkm, eli oikeastaanhan mulla ei ole ongelmaa laisinkaan. Paitsi että jotenkin on.

Hassua, ettei foorumilla ole ketään jolla samoja ongelmia...

Tuota aiemmin mainittua PCV-venttiiliä en tästä konetyypistä ole vielä löytänyt, huohotus ilmeisesti öljyfiltterimoduulin kautta toteutettu, pitää ottaa se kuitenkin auki ja katsoa kuinka tukossa se on.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: volvo2020 - 14.03.2021, 16:05:54
Mittarissa on kuitenkin jo 300tkm eli kilometrejä on takana jo reippaasti. Jos auto toimii, Hiukkasloukku ei polta turhan usein ja auto ei savuta K-Arvo normaali niin ei muutakun kovaa ajoa. Olet auton vasta ostanut, mutta kulutus on specsien sisällä ja 300tkm ajettu moottori alkaa olemaan elinkaarensa loppupuolella. Kalliiksi mahtaa tulla vian selvittäminen. Varmaan nuo helpot asiat mitä jo mainittukin voinee tehdä, mutta myyjäliikettä ei koko kustannuksia varmasti saa maksamaan. Eli vähintään 50/50 tulee menemään.

Periaatteessa tuo DPF on osa joka voi tuosta öljynsyönnistä ottaa osumaa, jos se öljy palaa palotilassa. miten lie egr onko kunnossa?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: volvo v70 legend - 14.03.2021, 16:29:00
Pitää varmaan vaihtaa merkkiä, kun 300tkm ajettu moottori alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. ;)
Toki eihän se uusikaan ole. Jokuhan tuon öljyn syönnin aiheuttaa.
Meillä xc60 2,4d vm 2010 ja ajettu 220tkm eikä tarvitse lisätä öljyä 20tkm vaihtovälillä.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: volvo2020 - 14.03.2021, 16:49:46
Pitää varmaan vaihtaa merkkiä, kun 300tkm ajettu moottori alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. ;)
Toki eihän se uusikaan ole. Jokuhan tuon öljyn syönnin aiheuttaa.
Meillä xc60 2,4d vm 2010 ja ajettu 220tkm eikä tarvitse lisätä öljyä 20tkm vaihtovälillä.

Näinhän ne maahantuojat ja kuluttajansuojakin taitaa asian ilmaista. Olikohan se 250tkm moottorin osille laskennallinen käyttöikä? voin olla väärässäkin ja tapauskohtaistahan tämä on. Suomalaiselle tuo 300tkm on vasta sisäänajo ja eihän tuon pitäisi olla matka eikä mikään toimivalle koneelle. Toisille riittää jo 100tkm  nykylaadulla  :buck2:
Mutta jokuhan sen öljynsyönnin aiheuttaa ja tuskin se ainakaan tuosta vähenee. Ilmeisesti ketjun aloittajalal pysyy kuitenkin työkalut käsissä ja pystyy itsekin korjaamaan. Tässä säästänee euroja jonkin verran.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: v-femtio - 14.03.2021, 18:45:08
Tällainen keskustelu löytyi:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=265942


but to recap I think the high oil consumption is a combination of rings and the oil separator valve...


Mikä on tuo oil separator valve?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: Niclashki - 14.03.2021, 19:13:21
Tällainen keskustelu löytyi:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=265942


but to recap I think the high oil consumption is a combination of rings and the oil separator valve...


Mikä on tuo oil separator valve?

Yleisesti käytetään ilmaisua huohottimesta.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 14.03.2021, 20:25:23
PCV-valve eli huohotinhan se lienee kansankielellä...
Monesta suunnasta tullut nyt viittausta tuohon huohotukseen, muutamalla satasella saa uusittua kaiken asiaan liittyvän, mikä on hyvin kohtuullista ja palikat ovat hyvin saavutettavissa. Männänrenkaista ei vieläkään mitään selkeää mistään lähteestä, vaikka kyllähän ne siis falskaa kun paine kampikammiossa nousee liian suureksi jos huohotin ei toimi.

Tuossa aiemmin jaettu u-tube video taisi olla 4-sylinterisestä 2-litraisesta, laitoin julkaisijalle viestiä, niin katsotaan mikä konetyyppi oli kyseessä. Kaksilitraisissa kuitenkin jonkin verran ollut ongelmaa vm. 2015-2016 kun virheellisesti suunniteltuja männänrenkaita ollut tuotannossa. Palataan tähän ehkä myöhemmin.

Tämä menee vielä mielenkiintoiseksi, kai nuo työkalut kädessä pysyy, mutta edellinen projekti oli escortin kansiremppa 20 vuotta takaisin. Ajatuksena oli ajaa tällä mahtavalla autolla ainakin 500tkm, joten kaiken aion tehdä, että se toteutuu!

Monta hyvää ideaa nyt tullut, kiitos kaikille niistä ja näihin vinkkeihin perehtyminen on opettanut paljon uutta ko. tekniikasta.

Vielä tämä mysteeri ratkeaa ennenkuin tämä ketju päättyy. Tavalla tai koneenvaihdolla!  :2funny:
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: volvo2020 - 15.03.2021, 07:25:36
Tuota V-femtion laittamaa linkin ketjua kun luki niin aika yleiseltä on asia aikoinaan vaikuttanut.
Eli mahdollisia vikapaikkoja on monia tai sitten asia on monen asian summa
- Männänrenkaat karstan takia tukossa
- PCV- valve eli huohotin tukossa ja paineet kasvaa kampikammiossa
- Jotkut olivat irroittaneet kannenkin ja siellä oli ollut ilmeisesti jos oikein luin niin imuventtiilit ihan karstassa. Pakopuoli siisti.

Kuitenkin kaikille tuohon UK:n  ketjuun kirjoittajille oli yksi asia yhteistä. DPF tukossa ja poltti lähes jatkuvasti osalla myös tehot kateissa. Lähes jokaisella DPF poltto alkoi heti kun kenkää antoi vähänkään autolle.

Eli öljynkulutus tukkii nopeasti DPF ja sitten tulee lisää ongelmia. Aika vähilläkin kilometreillä ollut tuota ongelmaa niin kaali81 autossa tuskin vika ollut pitkään päällä. Tai sitten DPF on jo toisella tai kolmannella kierroksella vaihdettuna :)

Mutta päivittelehän tänne jos saat auton kuntoon ja ongelman selville. Mielenkiinnolla seuraan.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 15.03.2021, 07:32:20
Hups, toi UK-ketju jäi kokonaan lukematta, pitääpä kahlata se läpi tänään!
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: RATSUNI - 15.03.2021, 08:27:39
Aikoinaan omistin 1.8 bensa volvon joka moottorityypiltään on surullisen kuuluisa öljynsyöjä. Ennen kuin moottori meni palasiksi varmistin öljynsyönnin johtuvan männänrenkaiden jumista/kulumisesta. Tämä tapahtui ihan perus järkeä käyttäen, tulpat irti ja reiästä tutkia männänpäälisiä, ne jotka vuoti oli öljystä märkänä. Tämän vielä varmistin kaatamalla dieseliä männänpäälle ja hetken odottelun jälkeen männänpäällä oli tai ei ollut dieseliä.
Kurkkaa hehkun reiästä männänpäälisiä miltä näyttää ja lorauta dieseliä, tuon jälkeen voit varmistua onko männänrenkaat jumissa vai ei?
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: Beagle - 18.03.2021, 16:01:02
Minun XC70 vuoti aika reilusti öljyä öljynsuodattimen luota. Jouduttiin vaihtamaan koko suodatin/huohotinkotelo hässäkkä. Tiivisteitä ei saanut erikseen, joten koko muovihäkkyrä vaihtoon. Vuoto oli sen verran kova että ilmeisesti tyhjensi koko suodattimen.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: allwinner - 20.03.2021, 16:17:26
Helppo kokeilla se huohotus tee se kumihanska testi öljykorkki pois ja hanska siihen ei saa täyttyä
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: kaali81 - 27.03.2021, 19:44:39
Ei ollut huohotus, kaikki tsekattu ja toimivaksi todettu. Nyt oljyt ja suodatin vaihdettu ja katsotaan auttaako, tuli epäilys siitä, jos siihen kuitenkin on jostain syystä edellisessä huollossa laitettu 0w20 öljyä... Neljäsataa kilometriä vasta ehtinyt ajaa sen jälkeen ja vielä ei ainakaan digitaalinen öljynäyttö osoittanut vähenemistä. Nyt sitten vaan seuraillaan tilannetta.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
Kirjoitti: belarus - 27.03.2021, 22:40:29
Kuinka usein joudut lisäilemään?  ;) Onko tuohon min/max puoleenväliin joku tietty syy? Mulla menee ylämerkistä hälytysrajaan se reilu 1500km... Vaikka aika usein tulee kyllä tsekattua öljymäärä nykyään, ettei hälytyksiä kyllä ole kuulunut.

En usko, että ovat turbon laakereita siellä huollossa tsekanneet, jotenkin vaikuttaa siltä, ettei ”hankalia” vikoja lähdetä edes etsimään, onko tuntiveloitus sitten niin korkea, ettei vian selvittäminen kannata?!
Anteeksi nyt kesti :-[20000km välein vaihdan eikä ole tarvinnut lisätä :)
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: kaali81 - 11.05.2021, 21:18:37
Ölynkulutuksen syy ei koskaan selvinnyt, sain vain reklamoidessani viasta sähköpostin, jossa yksiselitteisesti ilmoitetaan, ettei autossani ole mitään vikaa ja viitataan Volvon manuaalissa olevaan taulukkoon, että alle 5L/10000km on täysin normaali öljynkulutus (ilmeisesti kaikille volvon malleille).

Koneen äänimaailmaa kun vertasin vähemmän ajettuun yksilöön, aloin vahvasti epäillä, että vika voisi kuitenkin olla kannessa, sen verran pahasti kone naputti ja kilkutti. Tämä ei koskaan tule selviämään, sillä auto meni vaihtoon...

Sen enempää en tapauksesta näemmä kuitenkaan viisastunut, sillä ostin tilalle täsmälleen samanlaisen. Paras omistamani auto ikinä, ainakin ajo-ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: volvoandy - 15.12.2022, 15:34:27
Hyvää tietoa, kiitos! Meillä ollut nyt parina talvena VEA D4 dieselmasiinassa vähän samaa oiretta ja muutamasta desistä puhutaan. Viime talvena eka kerran lisäsin jonkin verran vaihtovälillä, olisko ollut 2-4 desiä ja nyt sama asia tänä talvena, kun isommat pakkaset alkoivat. Eli nyt on mennyt 2 kertaa öljynmitta-asteikko aika lyhyelläkin välillä täydestä suunnilleen 2/3 osaan ja lisäsin ensin vähän 1-2 desiä sekä nyt uudelleen saman verran. Eli tuo huohotin on syytä tarkistuttaa nyt seuraavassa huollossa, kun on muutenkin valohoitoon menossa. Kun auto oli tallissa, niin huomasinkin sellaisen pienen "laimeamman öljylammikon" eli ei suoranaisesti öljyä, mutta jotain öljynsekaista kuitenkin. Ensin ajattelin, että onko webastosta valunut jotain tai sitä karstaa tms lumen sulaessa talliin sisälle, mutta olisko tuosta huohottimesta siis tullut. Viime öljynvaihdossa se öljynsuodattimen ja öljypropun/pohjan alue oli kyllä aika öljyinen eli piti pyyhkiä muttei kai se suodatin voi alkaa kovin helposti falskaamaan?
Onko tuo huohotin siis vain joku letkunpätkä vai onko siinä PCV-venttiilissä yms enemmänkin tekniikkaa eli mitähän ne mahtais maksaa, jos vaihdattais sen sitten ettei enää vastaavaa tekis? Kun öljynvaihdot olen ite tehnyt näin talvella, niin selvästi alkaa tuo ilmiö seuraavaa öljynvaihtoa ennen ja meidän ajoilla suunnilleen 15tkm paikkeilla. Mutta pitäshän nuo pysyä kohtuu vakiona öljymäärät eli ei ole 5v autolle kovin hyvä, jos nyt alkaa tuo öljyntäyttörumba vaikkei ole vasta kuin 170tkm mittarissa...  :nohnoh
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: volvotdi - 16.12.2022, 11:02:10
170tkm on jo paljon vakiolle VEA moottorille. Pienemmästäkin ajomäärästä on suuria öljynkulutuksia, joka poikkeuksetta johtaa moottorin vaihtoon. Toisessa ketjussa lisää VEA moottorin ongelmista.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: Teinipajero - 20.12.2022, 00:05:51
Hyvää tietoa, kiitos! Meillä ollut nyt parina talvena VEA D4 dieselmasiinassa vähän samaa oiretta ja muutamasta desistä puhutaan. Viime talvena eka kerran lisäsin jonkin verran vaihtovälillä, olisko ollut 2-4 desiä ja nyt sama asia tänä talvena, kun isommat pakkaset alkoivat. Eli nyt on mennyt 2 kertaa öljynmitta-asteikko aika lyhyelläkin välillä täydestä suunnilleen 2/3 osaan ja lisäsin ensin vähän 1-2 desiä sekä nyt uudelleen saman verran. Eli tuo huohotin on syytä tarkistuttaa nyt seuraavassa huollossa, kun on muutenkin valohoitoon menossa. Kun auto oli tallissa, niin huomasinkin sellaisen pienen "laimeamman öljylammikon" eli ei suoranaisesti öljyä, mutta jotain öljynsekaista kuitenkin. Ensin ajattelin, että onko webastosta valunut jotain tai sitä karstaa tms lumen sulaessa talliin sisälle, mutta olisko tuosta huohottimesta siis tullut. Viime öljynvaihdossa se öljynsuodattimen ja öljypropun/pohjan alue oli kyllä aika öljyinen eli piti pyyhkiä muttei kai se suodatin voi alkaa kovin helposti falskaamaan?
Onko tuo huohotin siis vain joku letkunpätkä vai onko siinä PCV-venttiilissä yms enemmänkin tekniikkaa eli mitähän ne mahtais maksaa, jos vaihdattais sen sitten ettei enää vastaavaa tekis? Kun öljynvaihdot olen ite tehnyt näin talvella, niin selvästi alkaa tuo ilmiö seuraavaa öljynvaihtoa ennen ja meidän ajoilla suunnilleen 15tkm paikkeilla. Mutta pitäshän nuo pysyä kohtuu vakiona öljymäärät eli ei ole 5v autolle kovin hyvä, jos nyt alkaa tuo öljyntäyttörumba vaikkei ole vasta kuin 170tkm mittarissa...  :nohnoh
Onko kyseessä tuo allekirjoituksen auto v90? Ihan mielenkiintoista kuulla, mikä mahdollisesti löytyy syyksi. Nuo tukkeutuvat männänrenkaat pitäisi kai jo noissa malleissa olla korjattu, mutta tiedä häntä.
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: laatikkovika - 20.12.2022, 09:19:10
Mitä tuossa ylempänä oli että volvolta vastattu ja manuaalissa on alle 5 litraa / 10000km on normaalia?
Missä maailmankaikkeudessa?

Jos näin on niin miksi noin kehitysasteella olevilla moottoreilla valmistetaan autoja?
Mun vanha katiska jolla ajettu joku 475tkm ei syö paljon mitään jos noihin lukuihin vertaa.

Onhan tuolla suurella öljynkulutuksella etunsakin, ei tarvi vaihtaa öljyjä kun ne vaihtuu siinä lisäyksillä. O0
Otsikko: Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
Kirjoitti: Teinipajero - 20.12.2022, 12:32:52
Mitä tuossa ylempänä oli että volvolta vastattu ja manuaalissa on alle 5 litraa / 10000km on normaalia?
Missä maailmankaikkeudessa?
Itse tulkitsin tuon aikanaan niin, että VEA-moottoreiden kohdalla ilmoitettiin tuo max. 5dl/1000km, kun öljynkulutusongelmaa alkoi ilmetä. Kun tehtaalla päätettiin korjausmenetelmä, eli männänrenkaiden vaihto ym. asiaan liittyvää, niin kulutusmaksimi laski 1,6-2,0dl/1000km (maantie-kaupunki). Itselläni auto kuului korjausmenetelmän piiriin tuon jälkeen, kun se kulutti punnituksessa 2,7dl/1000km sekalaisajossa. Suoraa vastausta tähän en koskaan saanut Volvolta, mutta ajallisesti nuo menivät yksiin ja aiemmin ilmoitettiin tuo puoli litraa. Spekulaatiota, mutta ehkä raja pistettiin ”riittävän” ylös, kunnes ”järkevä” korjausmenetelmä oli laadittu. Tuolle rempalle on siis oma työnumero merkkiliikkeessä, tarkoitan. Mutta eihän noin korkeaa öljynkulutusta silti pitäisi mielestäni esiintyä, edes noita alempia lukuja.