Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvomies22 - 12.03.2021, 23:58:35
-
Moron. Omassa v70 ilmennyt viime aikoina sellaista että automaattilaatikko vaihtelee vaihteita hieman omituisesti. Esim. sellaista ilmennyt että vaihtaa todella herkästi pienemmälle, (loivissakin nousuissa joissa pitäisi kyllä mennä pelkällä väännölläkin) ja tasaisella ajaessa välillä vaihtaa pienemmälle vaikka ajaa tasakaasulla, ja kun kaasua painaa hieman lisää niin vaihtaa taas isommalle. Tämän paremmin en osaa kuvailla ::) Mutta kysymys kuuluu onko kenelläkään ilmennyt mitään vastaavaa?
Auto on tosiaan noin kuukausi sitten käytetty ohjelmoinnissa jossa otettiin egr pois ja lisättiin hieman potkua. Auto toimi ohjelmoinnin jälkeen täysin normaalisti ja vasta viime aikoina on ilmennyt kyseisiä oireita. Vaihteisto öljyt vaihdettiin huuhtelun kera pari päivää sitten, mutta ei vaikutusta asiaan.
Auto on siis Volvo v70 D5 awd 2008
ajettu 267tkm
-
Uskaltaako udella, että missä auto käytettiin ohjelmoinnissa? Jos on käytetty jossain halvimmassa mahdollisessa puljussa, niin voi olla että "ohjelmointi" on tehty lähinnä suutinkarttoja huijaamalla, jolloinka auto (ja vaihteisto) on autuaan pihalla siitä, että paljonko tehoa/vääntöä menee renkailla ja täten vaihteisto on sekaisin, koska ei saa oikeaa dataa. Vaihteistohan noissa on ns. oppivaa mallia, eli se voisi selittää miksi oireet alkoi ohjelmoinnin jälkeen pienellä viiveellä. Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Toki voi kokeilla nollata vaihteiston opitut arvot Vidalla, mutta en tiedä auttaako se mitään.
-
Ei se nollaus juurikaan mitään tee vaan kokonaan uudelleen opetus yleensä poistaa useitakin oireita.
-
Vaihteiston paineventtiili kiukkuaa?
Mersuthan tekee ihan samaa kun on MB:n nimityksellä KYP-kytkin paskana, eli juurikin tämä pää solkka joka ohjaa paineita.
Ja siis näissä meseissä joissa tätä ongelmaa, niin on nimenomaan Aisin laatikkona.
Tuo tuomaril kommentti voi oikeesti olla myös syyllinen. Monet "seppäpuljut" jotka ohjelmointeja tekee, mulkkaa myös laatikon karttoja että asiakkaalle tulee voimantuntua enemmän kun laatikko rykii ja nykii enemmän.
-
Korjattavana oli taannoin vähän samoilla oireilla oleva volvo. Vika paikallistui jumittavaan takajarrusatulaan joka ahdisti aika tavalla menoa satunnaisesti ja laatikkohan tietenkin yritti pykältää pienempää siinä tilanteessa.
-
Uskaltaako udella, että missä auto käytettiin ohjelmoinnissa? Jos on käytetty jossain halvimmassa mahdollisessa puljussa, niin voi olla että "ohjelmointi" on tehty lähinnä suutinkarttoja huijaamalla, jolloinka auto (ja vaihteisto) on autuaan pihalla siitä, että paljonko tehoa/vääntöä menee renkailla ja täten vaihteisto on sekaisin, koska ei saa oikeaa dataa. Vaihteistohan noissa on ns. oppivaa mallia, eli se voisi selittää miksi oireet alkoi ohjelmoinnin jälkeen pienellä viiveellä. Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Toki voi kokeilla nollata vaihteiston opitut arvot Vidalla, mutta en tiedä auttaako se mitään.
Tosiaaan unohtui mainita että käytetty Turbotehoa.com ohjelmoinnissa. Nyt kun rupesin asiaa muistelemaan niin saattaa hyvinkin olla, että oli puhetta että tehty suutinkarttoja muokkaamalla. Enpä tosiaan silloin moisesta "huijausohjelmoinnista" tiennyt ??? Täytyypä melkein sitten maanantaina soittaa kyseiseen puljuun ja pyytää vakio-ohjelma takaisin. Ja tosiaan vaihteiston arvot nollattiin öljyn vaihdossa mutta ei vaikuttanut asiaan.
-
Juu Quantumin ohjelma siis sisällä ja ei todellakaan ole tehty vaihteiston eteen mitään. Pyydä vakio takaisin ja sitten sopeutuksen nollaus ja opetus jos oikein kamalaksi menee. Kunnon ohjelma sisään, jossa myös vaihteisto saa oikeat luvut tietoon.
www.lisaatehoa.fi/reseller
-
Juu Quantumin ohjelma siis sisällä ja ei todellakaan ole tehty vaihteiston eteen mitään. Pyydä vakio takaisin ja sitten sopeutuksen nollaus ja opetus jos oikein kamalaksi menee. Kunnon ohjelma sisään, jossa myös vaihteisto saa oikeat luvut tietoon.
www.lisaatehoa.fi/reseller
Näinhän se on sitten tehtävä. Toivotaan että riittäisi pelkkä sopeutuksen nollaus :-\ Luinkin juttua tuosta www.lisäätehoa.fi ohjelmoinneista, ja vaikutti kyllä että kyseisessä paikassa tehdään tehonlisäykset ynnä muut viimesen päälle kunnolla.
-
Autona 2.5 Ft 2011vm. 6 V geartronic aisinin laatikolla. Olen tässä keväällä huomannut semmoisen uuden ominaisuuden, että ajattaa todella pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla. Esim 60kmh vetää jo vitosella. Laatikko vaihtaa muuten nätisti ylös ja alas, mutta ongelma on tuo isolla vaihteella jyrryyttäminen ja sitten jos pintakaasulla lähtee nostamaan nopeutta -> Tällöin +-200 1500rpm molemmin puolin tuntuu kuin kone hyytyisi samoin kuin manuaaliaskilla yrittäisi jollain 1200-1300rpm ylämäkeen isolla vaihteella pienellä nopeudella. Äänikin muuttuu möreämmäksi/täristää. Ongelma häviää kaasun nostamalla ja uudelleen hieman reippaammin painamalla. Muilla kierrosalueilla ei ongelmaa esiinny vaan juuri tuo em. alle ja yli 1500rpm ja pintakaasulla vauhtia nostamalla.
Manuaalipuolella ajattaessa ei esiinny. Täyskiihdytykset normaaleja samoin normikiihdytykset. Laatikko vaihtaa muutoin nätisti alas ja ylös.
Auttaako asiaan Laatikon adaptaatioiden nollaus? Vai onko ongelma enemmänkin moottoriohjauksen puolella kuin laatikossa? Laatikkoöljyt vaihdettu 18tkm sitten huuhtelemalla ja pesemällä. Nyt kilometreja 199tkm.
-
Minulla s80 2007 2.5t ja vaihteisto käyttää minullakin mahdollisimman suuria vaihteita mahdollisimman pitkään. En ole huomannut asiassa mitään ongelmallista, sellaista 1500 rpm menee kaupunkinopeuksilla ja vaihtaa suurempaa viimeistään 2500 rpm kohdalla, usein aikaisemmin jo. Kerrankin ihmettelin ihan kun kierrosluku oli jyrkän ylämäen huipulla alle 1500, juuri sillä hetkellä laatikko vaihtoi pienempään. Minusta tuntuu ihan miellyttävältä kun konetta ei turhaan huudateta. Nopeammassa kiihdytyksessä tulee pienempää vaihdetta ja vaihtaminen tapahtuu korkeammilla kierroksilla. Vaihteisto on selkeästi omistukseni aikana oppinut ajamaan taloudellisemmin, edellisellä omistajalla oli keskikulutus noin 14, itselläni tippui heti 11 tuntumaan ja jopa alle 11 kaupungissa. Maantiekulutuksia en ole tarkkaillut. Kunhan tulee kesänajan mökkiajoa niin on hyvä tarkistaa maantiekulutus. Kaasujalkani on mahdollisimman kevyt. Ihan asian ulkopuolelta, mahtaako cruise toiminto ajaa taloudellisemmin vai epätaloudellisemmin kuin rauhallinen kuljettaja?
-
Päivitellään tätä vähän. Eli ongelma oli vielä läsnä ja aloin jo epäilemään turbiinia tai turbiinin lukkoa. Eli oire siis 1200-1500rpm kohdalla vain ja silloin kun isolla vaihteella ja varsinkin ylämäkeen ajaessa alkaa täristämään. Kun kaasun nostaa ja uudelleen kiihdyttää ongelma poistuu.
Täyskiihdytyksissä ei ongelmaa.
Noh jossain vaiheessa aloin epäilemään etanolia. Olen siis vuoden jo ajanut pelkästään etanolilla ja nyt iskin vpoweria tankkiin ja oire oli täysin poissa. Eli oliko tämä nyt kuitenkin polttoaineensyötössä oleva ongelma sittenkin? Tulpat on vaihdettu 100tkm sitten joten ne menee seuraavassa huollossa vaihtoon josko auttasi ongelmaan.