Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: LTIV - 17.03.2021, 07:22:11
-
Eli seuraavanlaista vikaa Volvoon tuli. Tehot hukassa, kaupungissa kiihtyy jotenkin, kuitenkin silti laiskasti, kuin joku Mersun vapari diesel oisi. Maantiellä kulkee 90 kmh lappulattiassa. Potilas on 2009 V70 AWD D5 automaatti, ajettu rapiat 400tkm, polestar ohjelmoitu joskus.
Vikakoodit koitan lukea tänään jos onnistuu omalla lukijalla. Vastaavia kokemuksia ja neuvoja jos olis heittää? Kiitos.
-
Lisäyksenä, että egr systeemi on poistettu. Vikavaloja tai muita herjoja ei vilkuta taulussa.
-
Vidalla lukee vikakoodit ja sitten livedataa kannattaa katsoa hiukkarin lämpöantureilta.
-
Viikon päähän meni aika merkkikorjaamolle, aikaa itse pähkäillä :idiot2:
Vikakoodit luin tommosella Bluetooth potikalla ja seuraavia antoi.
P0047, boost control solenoid-circuit low
U0322(00) software incompability-body control module
P200A(85) intake manifold air control actuator bank1- performance problem
P2008(35)intake manifold air control actuator bank1-open circuit
P2004(00) intake manifold air control actuator bank1-actuator stuck open
P0045(00) boost control solenoid open circuit
-
Vika on löydetty. Vika paikannettu turbon sähköiseen ohjainlaitteeseen. Vikakoodit ecm-p004500 ja ecm-p004500.
Volvolla tarjous töineen n. 2500euroa, uutta turboa alkaisivat sovittelee? Tuon ohjainlaitteen saisi ulkomailta edukkaasti, mutta olisi varmaan järkevää laittaa se uusi turbo? (muualta kuin volvon tiskiltä), kun on kuitenkin yli 400tkm työnnelty autolla. Huoltokirjassa ei mainintoja turboon liittyen. Kertoisiko joku mistä kannattaisi alkaa hommaamaan ahdinta ja tarjotakin saa jos jollain käypänen sattuu löytymään.
-
Käyppä johdot ja liittimet ensin läpi turbon säätömoottorilta, vika todennäköisesti löytyy sieltä.
-
Juu tuolta turbolta johdot syyniin, mutta erityisesti akkukotelon vieressä oleva iso nippu saattaa olla vahingoittunut.
-
Tutkittu sen verran, että voi se olla johdoissakin vika. Nimittäin se kohta akun vieressä missä johtosarja haarautuu erisuuntiin niin juuri turbon suuntaan menevää nippua joku korjannut jesseteipillä 10 cm matkalta :idiot2: Ja se näky olevan hinkannut laatikkoa vasten, mutta ei päässyt tarkemmin purkamaan vielä.
-
Johdot oli visusti turvassa muovisen suojaputken alla johon oli kääritty lämmönsuoja kääre vielä päälle. Eli ehjät oli. Äkkiseltään näytti joltain muulta. Korjauksena Iisalmen turbohuollolta garrett paketti. Ei tosiaan ollut merkintää turbon huolloista/vaihdoista, vaikka muuten täydellinen huoltokirja ja muut lappuset autossa.. Säätimessä se vika oli. Liekkö lasketeltu 415 tkm samalla ahtimella :idiot2:
-
Ahdin vaihdettu ja samaa tekee. Ei ahda eikä kulje. Kohta paritonnia palanut kikkareeseen ja alkaa olla merkin vaihto lähellä. Näin 9 Volvoa myöhemmin. Ideoita?
-
Duken ehdottamat toimenpiteet eli DPFn lämpötila-anturien data todettu oikeaksi? Missä auto on ohjelmoitu? Jotkut (halvat) ohjelmoijat sammuttaa noita vikakoodeja, jolloinka todellisen vian iskiessä päälle, on vian paikallistaminen vaikeaa. Tuli vain tuokin mieleen, yhdellä kaverilla oli tollanen tapaus.
-
Kertaus on opintojen äiti eli: käytin wetterillä koodin luvussa ja vian selvityksessä. Tuomio oli että turbon säädin rikki. Lapussa luki, että säätimelle tulevat arvot ok. ->uusi turbo+säädin. Tarjous oli 2400e. Minä ostin saman ahtimen muualta ja vaihdatin. Kun merkkiliikkeen "experttiä" uskoin..
-
Polestar ohjelmoitu on, en tiiä missä.Kohta vuoden ollut auto minulla ja loppuunsa pelannut tosi hyvin. Eikä nuita dpf arvoja oo mitattu. Eikä anna koodeja sieltä. Vikaa selvittämättä lyyään vaan tonnin osia kiinni :idiot2:
-
Koodeja mitä antaa:
Wetterillä todettu p004700
Omalla obd+Bluetooth lukijalla sama ja:
p200A85, p200835
-
Jos säädin on myös uusi, niin jostakin on säätimelle menevä piuha poikki.
-
Kiitos avusta. Joo on uusi garretti ja hellan uusi säädin. Joku jos tietää minne ne johdot säätimeltä menee ja missä on heikot paikat. Johtojen ympärillä menee tosiaan kaapelisuojaputki ja lämpökääre, voiko silti. Kytkentäkaaviokin ois paikallaan :idiot2:
-
Mulla oli ilmamassa anturin johto irti, ottti vain 2500kierosta,oli kiva asentaa kiinni. ::)
-
Tietääkö joku pitääkö uusi säädin sopeuttaa autoon Volvolla?
-
Taas pelaa vehkeet 8) oli turboa asentanut asentaja katkonut samalla säätimen piuhat :idiot2: kiitoksia avusta.