Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Toni V - 18.03.2021, 16:30:45
-
Moi, kävin tänään valtuutetussa volvokorjaamossa kysymässä automaattilootan öljynvaihdosta. Juu kyllä tehdään samalla huuhtelutekniikalla kuin mk2 automaatteihin, mutta öljy on vaihtunut. Sanottiin että 2010 vaihtui eri öljyksi. Onko tietoa mikä öljy sopii volvon oman öljyn lisäksi? Mikä Castrol, Mobil tai Teboil esimerkiksi? Videoitakin kun olen katsonut, niin öljyn värikin on...sanoisko harmaan ja vihreän sekaista. Ei punaista kuten mk2:seen meni. Videotkin valitettavasti ovat pääosin itänaapurin tekemiä joissa öljynvaihtoa ei tehdä huuhtelemalla lauhduttimen kanssa. En ymmärrä mikseivät tee niinkuin kuuluu. Sehän on helpompaakin kuin pulauttaa aina momentinmuuntimesta ulos se mitä tulee.
-
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
2010 vuosimalliin vaihtui tosiaan tuo ATF:n luokitusvaatimus, kun tuon 6-vaihteisen lootan 2. generaatio tuli markkinoille. Tuo linkkaamani öljy täyttää tuon vaadittavan JWS 3324 -luokituksen.
-
Käyttöohjekirjan mukaan (vm 2012) vaihteistoöljyn luokka on AW1.
Automaattivaihteisto Määrä (litraa) Määrätty vaihteistoöljy
MPS6 7,3 BOT 341
TF-80SC 7,0 AW1
TF-80SD 7,0 AW1
Tuo yllämainittu öljy täyttää myös tuon luokituksen.
-
Tänään selvisi että Volvo käyttää Liqui Moly top tec 1800. Pitää olla Dexron 6 matalaviskositeettiöljyä. Biliassa ne jopa sanoivat että käy muutkin valmistajat kunhan on tuo Dexron 6. Vaihto samalla tavalla kuin vanhemmissakin eli lauhduttimen kautta huuhtelutekniikalla. Jännä kun Youtubessa itämaisissa videoissa ne kaikki tekee tuon vaikeamman kautta ja laskee pois pohjaropusta eli momentinmuuntimesta. Kyllähän sieltä aluksi otetaan se mitä tulee, mutta loput lauhduttimen paluuletkusta. Minulla siis nyt V70 2011 2.5T. Laatikko TF-80SC 6/1. Kumma juttu jos hakee Liqui Molyn sivuilla samaan vaihteistoon V70, niin se ehdottaa top tec 1200 ja kun haen V60 uudempiiin T5 joissa myös TF-80SC 6/1, niin ehdottaa tämän top tec 1800 öljyn. Kyllä taitaa parempi olla parempaa ja tässä matalaviskositeettisessa sallii jopa kaksi kertaa pidemmän vaihtovälin. Eiköhän tuo n.100 000km ole kuitenkin aika sopiva. Mut ei sit haittaa vaikka menisi vähän pitkäksikin.
-
Ja tuo Comma MVATF+ käy myös, kiitos vinkistä. Seon ainakin paljon halvempaa kuin Liqui Moly.