Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kinspani - 21.03.2021, 16:51:33
-
Hei,
Otsikon mukaisesti syksyllä minulle tullut V70 (2010, ajettu 225 tkm) täristää rattiin, kun jarruttaa kevyesti. Voimakkaasti jarruttaessa ei tärise. Jarrulevyt ja -palat ovat kohtuullisessa kunnossa mielestäni. Huollossa todettiin 15 tkm sitten jarrujen osalta ainoastaan, että taakse tulee vaihtaa jarrupalat n. 30 tkm kuluttua. Liukutappien toimintaa en ole tarkistanut. Alustaan ei tietääkseni ole tehty mitään koko auton historian aikana. Huoltotietoja en saa, kun edellinen omistaja (Ruotsi) ei suostu antamaan lupaa tiedustella huoltoliikkeestä tehtyjä huoltoja.
Ensimmäinen ajatus useimmilla lienee, että etujarrulevyt ovat kierot. Pitäisikö silloin kuitenkin täristä myös voimakkaassa jarrutuksessa?
Voisiko vika olla etutukivarren heloissa?
Aluksi kuitenkin taidan tarkistaa etujarrusatulan liukutappien toiminnan. Etteivät ne jumita. Seuraavaksi voisin mitata jarrulevyt ja palat, vaikka huollossa eivät niistä antaneetkaan pyyhkeitä. Mistä voisi selvittää ohjemitat jarrulevyihin ja -paloihin?
-
Kyllä ne etulevyt voivat olla kierot noilla oireilla.
-
Joo aivan, että vaikka voimakkaasti jarruttaessa ei tunnu tärisevän, niin siitä huolimatta..
Todettakoon, että jarrulevyjen reunoihin ei ole muodostunut mitään järkyttävää pykälää.
Jarrulevyn ohjemitan sain tarkistettua Alfamerin kirjasta. Taidan nyt tehdä niin, että mittaan jarrulevyn paksuuden. Jos levy on yhtään ohentunut lähelle minimimittoja, niin vaihdan etulevyt ja -palat suosiolla. Katsotaan sitten, loppuko tärinä vai ei. Etujarrujen korjaaminen nyt on tässä kuitenkin yksinkertaista toisin kuin takana joutuu säätämään sähköisen käsijarrun kanssa. Levyn kierouden mittaamiseen minulla ei ole työkalua kotona.
-
Vaiha ne levyt suosiolla vaan.
-
Jos levyt eivät ole alimittaiset, niin kannattaa vain ajella. Joskus levyt vääntyvät kovan (kuumentuneet) jarrutuksen jälkeen, mutta oikenevat ajan kanssa.
Jos levyt ajettu kuumaksi, niin esim valoissa ei kannata painaa jarrua, koska ne palojen kiinni ollessa jäähtyvät eri tahtiin kuin muu osa levystä ja vetävät levyt hieman kieroon.
-
Katsopas vielä jarrusatulat että molemmat männät toimivat että ei ole toinen jumissa,yleensä pala kuluu patakiilaksi ja aiheuttaa lievää tärinää. ::)
-
Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Että tällainen oire voisi joissakin tapauksissa jopa hävitä itsestäänkin. Sitä ei kuitenkaan varmaan voi pitää ensisijaisena skenaariona, koska jotenkin ajattelisin, että tuollainen tärinä kuormittaa muita paikkoja pitkän päälle. Tilasin jo autodocista Aten levyt ja palat, mutta eihän niitä ole pakko vielä laittaa paikallensa. Nyt taitaa olla tilanne se, että koneen ääressä ei enää tämän viisaammaksi tule. Täytyy siis kääriä hihat :)
Joskus olen polkenut valoissa tms. jarruja voimakkaasti juuri sen vuoksi, että liukutapit eivät jumiutuisi. Täytyy jatkossa harjoittaa tätä varmistaen ensin, että levyt eivät olisi kovin lämpöiset.
-
Aikanaan tämä vika hävisi tosiaan levyjen vaihdolla. Järkyttävä tosiasia on se, että nyt 1,5 vuotta/50 tkm myöhemmin rattiin täristää taas jarruttessa. Eiköhän se taas levyjen kierous ole kyseessä. Tänä kesänä jouduin uusimaan kuskin puolelle satulan, oli jumiutunut. Satulan ollessa rikki levy oli ajoittain tulikuuma. Olenkohan tällöin ajanut vesilätäkköön tms. että taas on vetänyt levyn kieroon. Käy vähän lompakon päälle jos vuosittain joutuu vaihtamaan jarrulevyt…
-
Omassa V70:ssä oli kerran sama ilmiö. Kevyesti jarrutettaessa vähän täristi. Arvelin tuon tulleen yhdessä äkkillisessä mutta lyhyessä jarrutuksessa. Toivoin ilmiön aikaa myöten tasoittuvan ja näin kävikin. Edelleen samat levyt eikä täristä.
-
Voisin itsekin seurailla hetken tilannetta, josko oikenisi itsestään. Etten uudehkoja levyjä lähtisi vielä vaihtamaan.
-
Voisin itsekin seurailla hetken tilannetta, josko oikenisi itsestään. Etten uudehkoja levyjä lähtisi vielä vaihtamaan.
Levyt ja palat suosiolla vaihtoon vaan, tuo vatkaaminen tuskin itsestään loppuu ja rasittaahan se hiukan muitakin paikkoja vatkatessaan, tuskin nyt kuitenkaan rikkoo mitään mutta mukavampi ajella.