Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Tapsajm - 23.03.2021, 22:42:20

Otsikko: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Tapsajm - 23.03.2021, 22:42:20
XC60 2010 D5 151kW / 219000km. Hyvin huollettu koko historian ja ajan 10-12tkm/v. Vaihdettiin Elokuussa 2020 taas jakopään hihnat ja samalla pumppu (AISIN) yms. Korjaamo(VMS-RAcing) sanoi että jää ilmaa joten joutuu lisäämään nestettä. Koskaan aiemmin ei ole joutunut lisäilemään kuin pari kolme kertaa 2013 vuoden oston jälkeen kun tuli minulle.
Jouduin lisäilemään silloin tällöin koko syksyn muttei koskaa päässyt minimistä juuri alemmas. Nyt kovilla pakkasilla joutui lisäämään parinviikonvälein noin kolme-neljä desiä. aloin ihmettelemään ja juttelin kavereiden kanssa ja päädyin viemään auton VMS:lle tarkistukseen jossa todettiin että kannen tiiviste on mennyt.
Ihmettelin että miten voi tuosta koneesta mennä noilla kilometreillä kun ei ole koskaan antanut varoitusta lämmöstä eikä päässyt tyhjäksi tms. Kuulemma silloin tällöin kuitenkin menee...
Otin tarjoukset ja vein Tammer-Dieseliin kun Käyttöautosta kolmen Volvon aikana paljon huonoja kokemuksia ja mokia. Auto viikon siellä ja uusittiin samalla imuventtiilit kun kuulemma kuluneet sekä karstan poistoa mutta ei muita vaurioita koneessa.
Otin poishakuun Taksin (Volvo-mies sattui) ja matkalla juttelin asiasta jolloin taksari kehui hänellä menneen jakopään remontin jälkeen myös koneen: sylinteriin reikä ja kone uusiksi.
NYT tulee mielenkiintoista: taksari oli tapellut Käyttöautolta osan kuluista takuuseen MUTTA siellä oli sanottu että kannentiivisteen vaihdon jälkeen ilma on saatava pois kokonaan ja heillä on siihen laite jota VMS:llä ei ole. Ja jotkut Volvon koneet ovat erittäin herkkiä jos ilmaa jää järjestelmään ja kilkkaavat jos ilmaa on jäänyt!
Samoin juttelin kaverin kanssa jolla yhdellä kaverilla ollut Bemarissa vastaava ongelma ja kone remonttiin kun oli ilmaa jäänyt. Toisella ollut lämpöongelmaa heti jakopään jälkeen ja oli ilmattu jolloin loppui mutta Bemuissa samaa ongelmaa jajopään remon jälkeen.

Kysymys Teille viisaammille: onko tämä mahdollista ja onko tällaista ollut muilla? Voiko johtua ilmataskuista että lämmöt nousevat kun ei jäähdytys pelaa tms.? Onko tyypillistä tai mikä tuollaisen voi aiheuttaa?

En syyllistä ketään ja lasku on maksettu mutta aikalailla ihmetyttää näin kävi.

Tapsa
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: tepaa - 24.03.2021, 06:46:11
"MUTTA siellä oil sanottu että kannentiivisteen vaihdon jälkeen ilma on saatava pois kokonaan"

Tarkoitat siis että vesipumpun vaihdon jälkeen saatava ilmat pois?
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Tapsajm - 24.03.2021, 06:58:09
Kyllä.
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: hessu80 - 24.03.2021, 08:07:35
Minusta kyseessä voi hyvin olla kaksi erillistä tapahtumaa. Sanoit, että nestettä on pitänyt lisätä myös ennen jakopääremppaa. Ehjään ei tarvitse lisätä. Kannentiiviste ehkä vain päätti korkata lopullisesti rempan jälkeen.
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Tapsajm - 24.03.2021, 08:13:05
Siis ei ole tarvinnut lisätä kuin kahdeksassa vuodessa siis muutaman kerran hieman. Ei siis mitään erikoista. Ei ennen remonttia.
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Scraab - 24.03.2021, 08:57:44


kannentiivisteen vaihdon jälkeen ilma on saatava pois kokonaan ja heillä on siihen laite jota VMS:llä ei ole. Ja jotkut Volvon koneet ovat erittäin herkkiä jos ilmaa jää järjestelmään ja kilkkaavat jos ilmaa on jäänyt!


Minulla ei ole kokemusta D5, mutta bensa B5234T3 ilma poistuu heti koneen lämmettyä ja vesipumpun vaihdon jälkeen riittää omassani yksi lisäys. Ilman poistumista voi auttaa ylä- ja alavesiletkua puristamalla. Ainakaan Haynes ei pyydä imutäyttöä käyttämään, mutta helpommalla sillä toki pääsee.

VEA-koneissa alipainetäyttö on valmistajan ohjeen mukaan ainoa oikea menetelmä. Ellei korjaamolla ole siitä tietoa tai tarvittavaa alle satasen työkalua, kiertäkää paja kaukaa.

Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Tapsajm - 24.03.2021, 09:26:02
VEA-kone?

Eli lämmönnousu on voinut johtua juuri siitä?
Lämmönnousuhan ilmeisesti tiivisteen on rikkonut? Joku termostaattivikahan voi varmaan myös tehdä saman mutta termostaatti vaihdettiin joskus vuosia sitten.
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: hessu80 - 24.03.2021, 10:32:58
VEA-kone?
VEA on uudempi nelisylinterinen moottori. Siinä egr-murheiden takia vesiletkujen reititystä muutettiin jälkikäteen pariinkin otteeseen, sillä ensimmäisen muutoksen seurauksena tuli tuo ilmausongelma, jota pyrittiin korjaamaan toisella takaisinkutsulla.

Otsikon 5-sylinterisessä ei pitäisi olla vastaavia ongelmia.
Otsikko: Vs: Jakopään remontin jälkeen kannen tiiviste kilahti
Kirjoitti: Tapsajm - 24.03.2021, 11:22:38
Eli ei ole välttämättä tekemistä jakopään remontin kanssa? Ehkä Käyttöauton kommentit ovat koskeneet noita uudempia malleja? Ilmeisesti Bemareissa kuitenkin joissain malleissa ongelma myös?