Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JukkaK - 25.03.2021, 08:33:10
-
Terve.
Tuli ostettua monen vuoden tauon jälkeen volvo taas itselle. Kyseessä siis kolariauto. Volvoissa ilmeisesti on myös ns sulake tuossa akun jälkeen mikä estää käynnistymisen kolarin jälkeen. Katselin että niitä olisi kaksi siinä, eli toinen startille menevä ja toinen mahdollisesti muualle menevän johdon välissä. Autoon tulee kyllä virrat päälle. Onko jollain laittaa osanumeroa siihen että löytäisi osan? Ja mikä sen virallinen nimi on?
-
Ei pitäisi olla Volvoissa kolarissa laukeavia sulakkeita. Tokihan se on voinut mennä rikki, jos on joku sopiva johto mennyt maihin, mutta ei tosiaan törmäyksen takia mene.
Jos autosta on turvatyynyjä ollut rikki, niin sitten ongelmasta pitäisi selvitä testerillä. SRS vikakoodien nollaus ja CEM törmäystilan palautus. Joskun näiden jälkeen pitää vielä ottaa toviksi akkupiuha irti.
-
Okei. Sivuverho oikealta ja penkin tyyny on mosahtanut. Täytyy parsia autoa kasaan ja katsoa sitten se nollaus testerillä.
-
näissä volvoissa 07 ja taaksepäin tuo kolarimuisti oli vielä nollattavissa. 07-13 sensijaan jo pelkkä turvavöiden kiristimien laukeaminen,sai aikaan airbacin ohjausyksikön kolarimuistin täyttymisen jota ei voikaan nollata testerillä, volvolla tuo hoidetaan vaihtamalla upouusi tyhjä ohjausyksikkö ja se ohjelmoidaan lisäksi.itse teetätin tuon yksikön korjauksen ja ohjelmoinnin yksityisellä asiansa osaavalla korjaamolla.tuli maksamaan noin 40 prossaa marmorin hinnasta noin 500e. uskoisin että noissa vielä uudemmissa volvoissa tuota tapahtumaa tuskin on yhtään helpotettu.mutta toivottavasti olisi.
-
näissä volvoissa 07 ja taaksepäin tuo kolarimuisti oli vielä nollattavissa. 07-13 sensijaan jo pelkkä turvavöiden kiristimien laukeaminen,sai aikaan airbacin ohjausyksikön kolarimuistin täyttymisen jota ei voikaan nollata testerillä, volvolla tuo hoidetaan vaihtamalla upouusi tyhjä ohjausyksikkö ja se ohjelmoidaan lisäksi.itse teetätin tuon yksikön korjauksen ja ohjelmoinnin yksityisellä asiansa osaavalla korjaamolla.tuli maksamaan noin 40 prossaa marmorin hinnasta noin 500e. uskoisin että noissa vielä uudemmissa volvoissa tuota tapahtumaa tuskin on yhtään helpotettu.mutta toivottavasti olisi.
Tämä ei pidä paikkaansa. Lähes kaikki boksit saa Volvon testerillä uudelleen toimimaan.
-
Pitäisin ainakin kummallisena jos ei pystyisi nollaamaan. No se selviää kunhan saan penkin ja sivuverhon bagit vaihdettua. Taidan keulankin kasailla siinä sitten kun osat on hankkinut ja maalattu ni ei ole sitten mitään estettä. Mutta se tosiaan siitä kolarista varmaan johtuu ettei halua avainta ottaa edes virtalukkoon sisälle ja auto pyytää laittamaan p asentoon kepin vaikka se sielä on. Jarrua painamalla ei vapaudu se kepin lukituskaan niin oletan että se jonkinlaisessa crash modessa on, mutta se selviää kunhan saan vähän osia ja tietokoneen niin sittehän sen näkee. Lisätään vielä että tähän siis riittää ihan tämä volvon vida mikä harrastajilla on käytössä?
-
Tuo vika kyllä kuulostaa joltain muulta. Kyllä virrat pitäisi tulla ja mennä ihan normaalisti, mutta auto ei vaan starttaa, jos srs-vika on päällä.
Onko -13 mallin autossa vielä sellainen virtalukko, mikä vetää avaimen sisälle? Mun mielestä niissä olisi jo sellainen, missä avain vaan painetaan sinne reikäänsä ja se napsahtaa pohjaan.
Kiinan-Vida pitäisi riittää.
-
Virrat menee päälle kyllä normaalisti, mutta avainta ei pysty painaan reikään ollenkaan muutakuin sen verran mitä se nyt menee "tyhjää" normaalistikkin, rattilukkokaan mene päälle ollenkaan. Ja keppi tosiaan vaikka on p asennossa niin silti herjaa että laita keppi p asentoon. Jotenkin ne toisiinsa liittyy varmasti, täytyypä koittaa jos sellasen nyt tilais tai jos löydän tältä alueelta jonkun jolla vida on.
-
Mullahan teki -08 tuon ihan akun vaihdon jälkeen, pääsi ylläpitolaturin johot käymään ristissä akkua irrottaessa niin tuli tuo vika. Tokeni kun toisilla avaimilla käytin ovet lukossa(omat oli lukossa paikallaan) ja avasin.