Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Oski - 27.03.2021, 18:29:12

Otsikko: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: Oski - 27.03.2021, 18:29:12
Tietääkö kukaan, soveltuuko loppupään B20:n kansi (44mm. imuventtiilit) suoraan lyijyttömälle bensalle? Sattuu sellainen notkumaan hyllyssä. Jostakin muistelen lukeneeni, että -76 ja uudemmat toimii lyijyttömällä. Pystyykö sarjanumerosta tms. asian varmistamaan?

(https://i.ibb.co/XDhk0bt/A971412-C-7-B76-4-B6-C-A46-B-20-AA1020659-A.jpg) (https://ibb.co/XDhk0bt)

(https://i.ibb.co/KWhH2PC/396728-F8-77-EC-4-DF8-8-DB8-E8-CE48-DBA35-F.jpg) (https://ibb.co/KWhH2PC)
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: luchadore - 27.03.2021, 21:17:10
Olen siinä käsityksessä elänyt että ainoastaan kannen seetit sitä lyijyä tarvitsee  ???
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: Oski - 27.03.2021, 21:38:10
Olen siinä käsityksessä elänyt että ainoastaan kannen seetit sitä lyijyä tarvitsee  ???
Näsäviisatelua! Eli jos kannessa on erilliset seetirenkaat, eikä istukkapinta ole koneistettuna suoraan valuun => toimii lyijyttömällä? Toisinkysyen, onko myöhemmissä B20:ssa ollut erilliset seetirenkaat tehtaan jäljiltä? Tuosta omasta kannesta en saanut tolkkua, vaikka venttiilin irroitin.
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: luchadore - 27.03.2021, 22:07:44
Luin/ymmärsin itse vähän huonosti tuon ensimmäisen kysymyksen, ei niissä ole terässeetejä valmiina missään tikkukoneessa. Kyllä sen pystyy havaitsemaan jos ne on sinne jälkikäteen istutettu. Ja joo terässeetit ei tarvitse enää lyijyä/korviketta.
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: leka - 28.03.2021, 09:35:41
B20F-kannessa seetit tehtaalta. Todella harvinainen kansi.
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: Oski - 28.03.2021, 10:10:17
B20F-kannessa seetit tehtaalta. Todella harvinainen kansi.

No perskules! Wikipedian mukaan isommat venat ja kanavat on myös B20E kannessa!
Mutta onkohan siinäkin nuo seetit?

B20E: 10.5:1 compression. Bosch D-Jetronic electronic fuel injection up to 1973 then K-Jetronic mechanical fuel injection from 1974 on. 130 bhp (96.9 kW) for 1970 and 1971 and 135 bhp (100.7 kW) from 1972. First produced in 1970.
B20F: 8.7:1 compression. D-Jetronic fuel injection up to 1973 then K-Jetronic fuel injection from 1974 on. 118 bhp (88.0 kW). First produced in 1972 for lower emissions.
The B20E and B20F versions featured larger valves, and intake/exhaust ports and for 1974-1975 switched from electronic D-Jetronic to mechanical K-Jetronic injection
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: The_OttoB - 28.03.2021, 11:48:00
Ei ole B20E kannessa irtoseetejä.
Otsikko: Vs: B20 ja lyijytön bensa
Kirjoitti: Oski - 28.03.2021, 14:11:20
Ei ole B20E kannessa irtoseetejä.
Joo, eipä ole irtoseetejä, äsken kannen purin. Eli mulla on kuitenkin tuo B20E kansi, mikä lähtee seuraavaksi koneistamolle seetien asennukseen. Ruttuja tulee mukavasti, kannen paksuus on 86mm.