Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sjvirt - 19.11.2011, 17:28:23
-
Jäähdytinnestettä olisi tarve lisätä, mutta kumpikos on oikeaa ´96 vuoden 850:n 5 mukiseen bensakoneeseen? Punaista vaiko perinteistä vihreätä?
-
Asiaa sivuten Valvolineltä (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/609882/25) on tullut joku uusi tuote, joka käy molempien kanssa ilman huuhtelemista. Katselin moista pönikkää ostoajatuksin, kun piti öljyä ostaa ( ihan samanlainen pönikkä kuin normi Maxlifessä ) Ite aattelin tuota kokeilla seuraavaksi kun vaihtoväliksi ilmoitettiin muistaakseni 500000 km tai 7 vuotta.
edit: Parempi linkki (http://www.valvoline.fi/t_jaahdytinnesteet.php)
-
Samaa, jota siellä on ennestään. Punaista siellä ei ole, ellei joku ole jossain vaiheessa halunnut sellaiseen vaihtaa.
-
Samaa, jota siellä on ennestään. Punaista siellä ei ole, ellei joku ole jossain vaiheessa halunnut sellaiseen vaihtaa.
Mikäs näiden litkujen sekoittamisessa on esteenä?
Vihreätä minäkin uumoilin, mutta on sen verran sakkaista nestettä, että hyvällä tahdolla voisi nähdä hieman punaistakin.
-
perinteisen ja punaisen nesteen sekoittaminen aiheuttaa hyytelöitymisen järjestelmässä, jollei huuhtele todella hyvin.
-
sanoivat ad:lla että sininen ja vihreätä voi laittaa sekaisin mutta punaiseen ei saa muita laittaa kuin punaista.....
-
Punaista ehdottomasti mikäli moottorissa alumiinikansi. Ei mene huonoksi yhtä nopeasti kuin vihreä, lisäksi on hellempää tavaraa moottorin tiivisteille (ei syövyttäviä aineita) ja vaihtoväli pidempi. Sekaisin vihreää ja punaista ei saa laittaa.
-
Noita nesteitä on Etyleeni - ja Propyleeniglykoli.
Ja noita ei saa keskenään sekoittaa.
yleinen turva on se, että ei vaihda väriä, muuten kun kunnon huuhtelun jälkeen, eli ei sekoiteta sinistä, punaista, vihreetä. ym. keskenään.
Ps. väri ei aina sano mitä tavaraa tuote sisältää ;)
-
Noita nesteitä on Etyleeni - ja Propyleeniglykoli.
Ja noita ei saa keskenään sekoittaa.
yleinen turva on se, että ei vaihda väriä, muuten kun kunnon huuhtelun jälkeen, eli ei sekoiteta sinistä, punaista, vihreetä. ym. keskenään.
Ps. väri ei aina sano mitä tavaraa tuote sisältää ;)
Juuri näin, ainakin jos ei tiedä aivan varmasti.
Ja varmaa tietoa sekoittamassa on Teutorin mainitsema ei se väri, vaan sisältö.
-
Punaista ehdottomasti mikäli moottorissa alumiinikansi.
Mistäs tämä tieto on peräisin? Volvo itse myy sinistä/vihreää uusiinkiin autoihin. (Oli vihreää vielä joku vuosi sitten, nykyään sinistä.)
-
Mistäs tämä tieto on peräisin? Volvo itse myy sinistä/vihreää uusiinkiin autoihin. (Oli vihreää vielä joku vuosi sitten, nykyään sinistä.)
Alumiini ei pidä silikaatista, joten ainakaan vihreä neste ei sille sovellu (syövyttää..). Suosittelen kovasti punaista (ovat yleensä silikaattivapaita) tai ainakin tarkistamaan ettei nesteessä ole silikaattia (tai kysymään asiaa huollosta mitä meinaavat laittaa, tuosta sinisestä nesteestä en edes tiedä mitä on).
Kannattaa muistaa että huonoilla nesteilläkin saa kone/kansiremontin aikaiseksi, vaikka moottori kestääkin useimmiten kauankin vääriä/vanhoja nesteitä. Vahinko (esim. kansiremppa) tulee usein viiveellä, sille jo vaihtuneelle omistajalle. Itse olen vaihtanut 2.5tdi- koneeseen (alukansi..) punaiset silikaattivapaat jo aikapäiviä sitten. Vähän kalliimpaa oli mutta laskin olevan sijoituksen arvoinen.
-
Alumiini ei pidä silikaatista, joten ainakaan vihreä neste ei sille sovellu (syövyttää..).
Esim. vm 2000 V70:n ohjekirjassa kehotetaan erityisesti käyttämään Volvon omaa jäähdytinnestettä, joka on erityisen hyvin korroosiolta suojaavaa (Volvon vihreä tyyppi C). Siinä koneessahan on alumiinia melkein kaikki muu paitsi ne mihin jäähdytinnesteen ei pidäkään koskea eli männät, kanget jne.
Tyytyväisenä on ajeltu 11 v. / 200+ tkm eikä ainakaan päällepäin ongelmia, tiedä sitten minkänäköisiä pinnat koneen sisällä, mutta jotenkin vahvasti epäilen että Volvo ei suosittaisi, myisi ja tehtaalla itse käyttäisi aineita jotka eivät toimi?
EDIT: kaivelinpas oikein Volvon jäähdytinnestepurkin käsille. Tarkka kemiallinen koostumus ei tietenkään käy purkin kyljestä ilmi, mutta tämän verran sanotaan: "contains ethylene glycol, inhibitors, emetics etc." ja erikseen mainittuna että 1,2-etaanidiolia.
-
On myös vihreää nestettä, joka sopii erityisesti alumiinikantisiin (ja lohkoisiin) moottoreihin. En jaksa lähteä talliin katsomaan mitä kanisterissa lukee.
Edit. Piti käydä katsomassa purkin kylkeä, merkiltään Origo ja sisältää 93 % monoetyleeniglykolia. Soveltuu paljon alumiinia sisältäviin moottoreihin.
-
Tottakai sillä kannattaa mennä mitä valmistaja suosittelee, tuskin nekään silikaatteja sisältävät mikäli neste on alumiinin kanssa tekemisissä. Itselläni oli auton ostohetkellä jotkin täysin värittömät nesteet -47c pakkaskestolla (mitattiin), mutta vaihdoin ihan varmuuden vuoksi punaiseen silikaattivapaaseen.
-
Aina erehtymätön Wikipedia on tätä mieltä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antifreeze_%28coolant%29
Traditionally, there were two major corrosion inhibitors used in vehicles: silicates and phosphates. American made vehicles traditionally used both silicates and phosphates. European makes contain phosphates and other inhibitors, but no silicates.
ja lähteenä tuossa COOLANT CONFUSION: It's Not Easy Being Green... or Yellow or Orange or... -> http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3828/is_200408/ai_n9453107/?tag=content;col1
Ilmeisesti siis väristä ei voi yksioikoisesti päätellä silikaattisisältöä.
-
Ilmeisesti siis väristä ei voi yksioikoisesti päätellä silikaattisisältöä.
Erittäin hyviä ja mielenkiintoisia linkkejä. Tietenkään väri itsessään ei tarkoita sopiiko ko. tuote omaan autoon (esim. veikkaan että nykyinen Sinisen sininen jäähdytinneste todennäköisesti passaisi hyvinkin omaan autoon). Kuitenkin, kannattaa varmistaa aina ennen nesteiden vaihtoa että varmasti on luokitukseltaan OK tavaraa omalle autolle. Nimenomaan jenkkiautojen kautta itsekin tutustunut eri jäähdytysnesteiden ominaisuuksiin (kaikki niistäkään vanhemmista eivät ole kaikkiruokaisia, vaan päinvastoin erittäin tarkkoja mitä nestettä käytössä).
-
Mitä ihmettä. Mulla on ollut eurooppalaisia, amerikkalaisia ja japanilaisia kiuluja ja koskaan en ole varonut sekoittelemasta eikä koskaan ole ollut mitään jäähdytinnesteongelmia tai korroosio-ongelmia. Vihreetä on tupannut aina jäämään käteen varaosaliikkeistä.
-
Mitä ihmettä. Mulla on ollut eurooppalaisia, amerikkalaisia ja japanilaisia kiuluja ja koskaan en ole varonut sekoittelemasta eikä koskaan ole ollut mitään jäähdytinnesteongelmia tai korroosio-ongelmia. Vihreetä on tupannut aina jäämään käteen varaosaliikkeistä.
Edelleen, suosittelen käyttämään sitä mitä auton valmistaja suosittelee. Se että on väärät jäähdytinnesteet autossa ei tarkoita että vahinkoa tulee välittömästi, vaan enemmänkin pitkän ajan kuluessa.
Viittasin jenkkiautoihin lähinnä esimerkkinä vaikka menikin jo pois aiheesta (kts. esim. Cadillac Seville 4.6 Northstar- moottorilla, löytyy suomeksikin tietoa).
-
No mitäs nykyinen neste kestää pakkasta ja miksiköhän tarve lisätä?,remontti vai joku muu syy?>laittaa vaikka vettä jos lisäysmäärä vähäinen ja pakkaskestävyys ok?.>vaihtaa sitten ne suositellut tinakonelitkut ,kun syy selviää ja remontti suoritettu :P.
>kunnossa oleva kone ei kai kovin suuria määriä nestettä hukkaa?
-
No mitäs nykyinen neste kestää pakkasta ja miksiköhän tarve lisätä?,remontti vai joku muu syy?>laittaa vaikka vettä jos lisäysmäärä vähäinen ja pakkaskestävyys ok?.>vaihtaa sitten ne suositellut tinakonelitkut ,kun syy selviää ja remontti suoritettu :P.
>kunnossa oleva kone ei kai kovin suuria määriä nestettä hukkaa?
Litkujen ominaisuudet huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein ;)
-
Litkujen ominaisuudet huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein ;)
Jep, ja nykyisin ne autotkin voi vaihtaa....samalla ;).
-
Jep, ja nykyisin ne autotkin voi vaihtaa....samalla ;).
Mutta jos sattuu olemaan persaukinen, pitää vaihtaa ite ne litkut , jotka joku on jättänyt vaihtamatta kun autonsa on uuteen vaihtanut ;)
-
Litkujen ominaisuudet huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein ;)
Kyllä. Itselleni oli yllätys että jarrunesteetkin suositellaan vaihtamaan 40tkm tai 2 vuoden välein, ainakin omaan (V70tdi) autoon.
-
Mutta jos sattuu olemaan persaukinen, pitää vaihtaa ite ne litkut , jotka joku on jättänyt vaihtamatta kun autonsa on uuteen vaihtanut ;)
No mie vaihoin vanhempaan jossa kaikki läpikäyty>omistaja jo aivan kypsä joten halavalla sain ja möin sen uudemman (huonomman) ja jäi vielä pari kolikkoo dieseliinkin ,vanhus ei sähkötoiminen kaikessa mukavuudessaan tosin ole> e/km menee huomattavasti vähemmän silti.
-
Itselleni oli yllätys että jarrunesteetkin suositellaan vaihtamaan 40tkm tai 2 vuoden välein, ainakin omaan (V70tdi) autoon.
Johtuu siitä, että jarruneste imee itseensä vettä. Vesi jarrunesteessä taasen aiheuttaa syöpymistä putkissa ja satuloissa ja alentaa kiehumispistettä. Jarrunestettä ei pitäisi voimakkaan vedensitomisen takia lisätä autoon purkista joka on ollut avattuna pitempään.
-
Jatketaanko tässä vai luodaanko oma topic jäähdytinnesteen vaihdolle otsikossa mainituille volvoille ?
Kuinka tuo tehdään oikein ?
Tuota valvolinea on 5 ltr kannu varattuna toimenpiteeseen ;)
-
Jatketaanko tässä vai luodaanko oma topic jäähdytinnesteen vaihdolle otsikossa mainituille volvoille ?
Kuinka tuo tehdään oikein ?
Tuota valvolinea on 5 ltr kannu varattuna toimenpiteeseen ;)
No niin asiaan> ajeleepi volgan tasaselle antaapi konhen jähtyä noottei sormiloita polta.
>Sopivan laakea astia alle
>Sitten ettii sieltä alavesiletkun klemmarin seutuvilta sen "hanan"/tulpan syyläristä jos/kun ei löydy voihan se litku tulla pois ottamalla alavesiletkun klemmarin auki ja letku irti jähtyttimestä> ei muuta ku lämppäri tuliselle asennolle,paisuntasäiliön korkki auki ja oottelemaan koska se lorina loppuu.
Sitten ku ei ennää mittään tuu siihen astiaan jossa tietenkin tarkat mittaviivat? katotaan jotta paljonko sitä uutta lientä tarvitaan.>laitetaan se rosterilemmari sen ruostuneen alavesiletkun klemmarin tilalle ,varovasti letku kiinni syyläriin ja lorautetaan sitä uutta ohjeen mukaan lantrattua litkua paisuntasäiliöön niin paljon kuin menee ,ootellaan puristellaan letkuja operaation nopeuttamiseksi>kun menny melekein samanverta kuin tuli poiskin,kone käyntiin ajo hiukan nokka pystympään asentoon kone seis ja loputkin ilmat sieltä lämppärin kennolta houkutellaan pois ja silloin pitäs ollakkin jo sama määrä litkuja sisällä kuin aikasemmin pois tuli.
Korkki kiinni kone käymään hanaa muutama polkaisu ja silmä tarkkana seuraten nouseeko lämpöviisari tasaisesti normaaliin ja aukeeko termari sekä puhaltaako lämpöstä>ne lämpötilan säädöthän ovat operaation ajan punaisella.>vuotaako se muovinen alavesiletkun ja syylärin liitoskohta>jos ei niin koeajo ja aamulla vielä tsekkaus oliko nestepinta paisarissa kohillaan ennen starttia.>vai lammikko alla?>syylärin päädyt vuotaa tms..kipeää letkun heiluttelusta jne..
Voihan sitä huuhdellakkin jos tykkää.. lämpösellä vedellä vasten virtaussuuntaa jne..>silloin vaan jää sitä vettä kuitenkin osa sinne lohkoon ym. kolosiin vaan hiukan väkevämmällä seoksella tasottuupi ja on sitten tuoreempaa tavaraa kokonaisuudessa sisällä.
No niin peli avattu mikähän meni oikein?, nyt sitten vääntämään ,jotta mihin suuntaan huuhdotaan ja miksi ei olisi helpompaa katsoa käyttöohjekirjasta ,jotta seettemän pilikku kaheksan litroohan se oli mitä sitä mittailemaan ja miksi sinne ei mahu ku kuuspistekaheksan..jne ... ;).
-
Mittasin klemmarin kooksi n.47mm eli Würthin 40-60mm rosteriklemmarit passaa oikein hyvin, vaihdoin molemmat. Sen pohjamuovin poistaminen helpottaa työskentelyä. Omasta sain talteen n. 5litraa vanhaa ja loput taisi vaihtua kun laskin vettä läpi alavesiletkun kautta.
Seoksen väkevyydeksi tuli 5ltr nestettä / n.3,5ltr vettä