Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Timo Sysmäläinen - 31.03.2021, 20:47:28

Otsikko: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 31.03.2021, 20:47:28
Herjaa koodeja ecm-2319-3220-3230-3240 faulty signal sekä ecm-2400 fuel system faulty syngnal.... ? Paineet käy startatessa 500000 plus sitten jotain 400000kpa.. ja on ilmattu ei tule kuplia juurikaan yhtään pientä poreilua kylläkin havaittavissa? Ajosta halliin ja 1 suuttmen prikka vaihtoon ja sitten mykkänä ei edes lupaa....apuuuuava
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: M141 - 01.04.2021, 01:02:19
Veikkaisin piuhapuolen probleemia ilmavaivan lisäksi. Oliko liittimiä ja antureita kuin paljon irti ja tuliko kaikki kiinni ja oikein? Nokan asentoanturi, maffi ja miksei kampianturikin piuhoineen kannattaa ainakin tarkistaa mikäli niihin koskettu. Railipaineet kuulostaa oikeansuuntaiselta ja anturikin lienee hengissä kerran lukemaa tulee.

Sitten 2.0D:ssä ainakin oli sellanen vekkuli ominaisuus, että mikäli erehtyi starttaamaan suuttimen ohjauspiuha irti niin ecu heitti sitkeän vikakoodin sille pytylle. Ja koodi piti poistaa volvoa juttelevalla obd lukijalla ennenkuin pytty heräsi henkiin. Pelkkä piuhan kytkentä ei riittänyt.

3220 - 3240 koodit näyttäs olevan kunkin pytyn misfireä eli ei halua sytyttää. Joko suuttimirn ohjaus ei ole pelissä tai ainetta mene läpi.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 03.04.2021, 09:08:24
Siis mihinkään muihin johtoihin ei koskettu kun 1 pytyn sähköliitin irti.... ja nyt kun olen ulkoisella pumpulla kierrättänyt diieseliä koneessa.. siis paluupuolelta pumpun imupuolelle ja paineet koneen imupuolelle niin havaittavissa outo ilmiö... diiseliä häviää kierrätys pullosta johonkin...  ei nopeasti mutaa pinta laskee jokatapauksess pullossa....miten on kuuluuko sitä hävitä johonkin vai onko joku rikki sielä suutin esim...
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: hessu80 - 03.04.2021, 20:46:19
Ime pumpulla polttoainetta paluulinjasta kunnes ei tule yhtään ilmakuplaa. Sitten laita kone käymään.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 04.04.2021, 18:23:58
Artikuloinko huonosti aikaisemmin vai etkö lukenut.......sitähän on tehty jo monta tuntia.. pullosta järjestelmään löpöä.. ei tuu enää kuplia mutta löpö häviää nyt purkista kuitenkin jonnekkin.. railipaineet startatessa 700 ja yli... pitkän startauksen aikana noin 450 eli ilmaa ei pitäisi olla koska paineet kohdallaan...
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: hessu80 - 04.04.2021, 22:15:10
Artikuloinko huonosti aikaisemmin vai etkö lukenut.......sitähän on tehty jo monta tuntia.. pullosta järjestelmään löpöä.. ei tuu enää kuplia mutta löpö häviää nyt purkista kuitenkin jonnekkin.. railipaineet startatessa 700 ja yli... pitkän startauksen aikana noin 450 eli ilmaa ei pitäisi olla koska paineet kohdallaan...
Ymmärsin kyllä, että ilmattu on, mutta ilmaustapa kuulosti oudolta. 1,6d ei tarvii montaa ilmakuplaa, kun ei vaan lähde käyntiin. Joskus taistellut tovin suodattimen vaihdon jälkeen.

Ilmaus tapahtuu niin, että imetään tankista löpöä suodattimen ja korkeapainepumpun läpi. Imu laitetaan paluulinjaan, jotta saadaan kaikki ilmakuplat pois koko järjestelmästä. 1,6d on tosi tarkka ilmattava, koska tankissa ei ole pumppua.

Rail paineet ovat kyllä tarpeeksi suuret, jotta ecu antaa luvan käynnistyä. Lupaako yhtään?
Edellä mainitut vikakoodit saattavat myös estää käynnistysluvan saannin.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 05.04.2021, 15:03:49
Juu ei pitäis paineiden puolesta ilmaa olla.. ja juurikin nuo ilmot saattaa estää ecua antamasta suuttimille lupaa aueta... hitto ku on vaikeeta.. ensteks teinkin vaan että imupuolelta ilmaisin..  mut sit erillinen siirtopumppu väliin ja meno.paluu kierrolla ilmausta... en enää tiiä...
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: M141 - 05.04.2021, 17:22:59
Noi vikakoodit mua ihmetyttää. Esim ton 2400 vaihtoehdot:
ECM-2400 Front HO2S, bank 1, heating
ECM-2400 Fuel pump (FP) relay

Onko noi katottu millä ja onko pääsyä Vidan tai Delphin piuhaan? Live datasta voisi selvitä tarkempi syy
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Stail - 07.04.2021, 10:00:39
Asiaa sivuten..

Minkä kokoinen kalvain sopii putkeen?

Pitäisi ehkä vaihtaa itsekkin tiiviste d4164 koneesta ja ilmeisesti pitää pyöräyttää vähän kalvaimella että tiiviste pitää vaihdon jälkeen?
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: nall3 - 07.04.2021, 10:41:01
Asiaa sivuten..

Minkä kokoinen kalvain sopii putkeen?

Pitäisi ehkä vaihtaa itsekkin tiiviste d2164 koneesta ja ilmeisesti pitää pyöräyttää vähän kalvaimella että tiiviste pitää vaihdon jälkeen?
Olisikohan 4162 moottori mitä tarkoitat? 1.6d?
17mm kalvain
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Stail - 07.04.2021, 11:32:13
Olisikohan 4162 moottori mitä tarkoitat? 1.6d?
17mm kalvain

Jaha.. typottelin mallin.  :buck2:
D4164T
17mm siis. Kiitos.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 07.04.2021, 16:59:26
Joo vidalla katsottu ja oudolta tuntuu minustakin.. eihän pitäis edes olla mitään sähköistä pumppua... missähän tollanen polttoainepumppun rele sijaitsee...
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 09.05.2021, 12:08:57
Siis eikö täällä olekkaan tietäjiä.... ja kukaan osaa kommentoida ei käy vieläkään....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: kapperi - 09.05.2021, 18:49:30
Katsoo sillä vidalla vielä ettei ole mitään vikakoodia varmasti varsinkin jos suuttimen johto ollut irti ja on käynnistetty.

Ilmauksesta riipouvainen tuo ei ole, kyllä se yrittäisi välillä jos olisikin ilmaa. Itsellä ei suuttimien irtiottamisessa tarvinnut edes ilmata.

Tuommoinen polttoainepumppuun liittyvä vikakoodi varmastikkin estää tuota käynnistymistä.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 11.05.2021, 19:43:48
Niimpä mistä sitä lähtee haeskelemaan ku tuossa ei ole edes sähköistä pumppua  :-[  ja tulee koodit nollauksen jälkeen heti kohta takas... ja mitä toi lamda sielä kummittelee...
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: M141 - 13.05.2021, 01:40:54
Oskiloskooppia rinnalle kiinni suuttimen piuhoihin niin näkee yrittääkö ecu edes ruikkia tavaraa starttihetkellä. Joku ledi + sopiva etuvastus saattas toimia myös indikaattorina.

Ja minkä vuoden pirssi tämä nyt olikaan? Ei ainakaan 1999.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: kapperi - 13.05.2021, 01:42:59
Niimpä mistä sitä lähtee haeskelemaan ku tuossa ei ole edes sähköistä pumppua  :-[  ja tulee koodit nollauksen jälkeen heti kohta takas... ja mitä toi lamda sielä kummittelee...

Luulisin äkkiseltään että joku liitin irti tai liittimestä johto murtunut. Kyllä kai se pumppu jotenkin sähköjä tottelee? Kannattaa tarkistaa kaikki liittimet siitä pumpun läheltä.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 18.05.2021, 09:34:05
Oskiloskooppia rinnalle kiinni suuttimen piuhoihin niin näkee yrittääkö ecu edes ruikkia tavaraa starttihetkellä. Joku ledi + sopiva etuvastus saattas toimia myös indikaattorina.

Ja minkä vuoden pirssi tämä nyt olikaan? Ei ainakaan 1999.


Joo 2009 on vuosimalli
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 18.05.2021, 09:34:52
Luulisin äkkiseltään että joku liitin irti tai liittimestä johto murtunut. Kyllä kai se pumppu jotenkin sähköjä tottelee? Kannattaa tarkistaa kaikki liittimet siitä pumpun läheltä.

Edelleenkään ei ole pumppua.... ? Siinä on mekaaninen siirtopumppu korkeapainepumpun kyljessä...
Ja mihinkään muuhun liittimiin ei ole koskettu kuulema kuin siihen yhteen suuttimen liittimeen kun prikka vaihdettu....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: kapperi - 18.05.2021, 10:29:46
Edelleenkään ei ole pumppua.... ? Siinä on mekaaninen siirtopumppu korkeapainepumpun kyljessä...
Ja mihinkään muuhun liittimiin ei ole koskettu kuulema kuin siihen yhteen suuttimen liittimeen kun prikka vaihdettu....

Joo, pumppupa se on korkeapainepumppukin. Olen itsekkin monesti luullut että mihinkään muuhun en ole koskenut mutta voihan se vaikka työkalu kolahtaa johonkin johtosarjaan tms.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 19.05.2021, 13:02:23
Joo, pumppupa se on korkeapainepumppukin. Olen itsekkin monesti luullut että mihinkään muuhun en ole koskenut mutta voihan se vaikka työkalu kolahtaa johonkin johtosarjaan tms.

Toihan nyt on itsestäänselvää.... muttaku ei vaan vikaa löydy... ja liittimiä kyllä tutkittu.....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: nall3 - 19.05.2021, 13:26:21
Edelleenkään ei ole pumppua.... ? Siinä on mekaaninen siirtopumppu korkeapainepumpun kyljessä...
Ja mihinkään muuhun liittimiin ei ole koskettu kuulema kuin siihen yhteen suuttimen liittimeen kun prikka vaihdettu....
Eli itse et ollut tekemässä tuota remppaa, niin eihän sitä voi olla varma, ettei muihin piuhoihin ole koskettu.
Jätä ylimääräset täyttöpullot pois ja paluupuolen letkusta imua, niin saat varmasti ilmatuksi järjestelmän.
Niin kun aiemminkin on todettu, piuha voi olla rikki ja yleismittarilla saa mitattua liittimistä, kulkeeko siellä virtaa ollenkaan.
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: M141 - 20.05.2021, 00:23:01
Onko tätä koitettu hinaamalla käyntiin? Ainakin näissä 1.6HDi pannuissa on sellainen ominaIsuus, että saattavat pitkässä seisonnassa tai moottoria hiljaa esim käsin pyörittämällä valuttaa öljyt nostajista. Starttikierrokset ei riitä nostamaan öljynpainetta nostajille vaan vaatii kunnon mäkistartin tai hinaamisen, jotta lähtee.

Ja käynnistymiseen vaaditaan edelleen:
-ecun hyväksyntä starttipyyntöön(avaimen tunnistus jne) ja sen jälkeen konetta tulille
-riittävät starttikierrokset >250rpm
-signaali kampianturilta
-signaali nokan asentoanturilta ja synkan kampuran kanssa
-riittävät railipaineet ja toimivat suuttimet
-puristukset riittävät, jako kohdillaan

Jokin näistä puuttuu.....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 22.05.2021, 12:28:20
Onko tätä koitettu hinaamalla käyntiin? Ainakin näissä 1.6HDi pannuissa on sellainen ominaIsuus, että saattavat pitkässä seisonnassa tai moottoria hiljaa esim käsin pyörittämällä valuttaa öljyt nostajista. Starttikierrokset ei riitä nostamaan öljynpainetta nostajille vaan vaatii kunnon mäkistartin tai hinaamisen, jotta lähtee.

Ja käynnistymiseen vaaditaan edelleen:
-ecun hyväksyntä starttipyyntöön(avaimen tunnistus jne) ja sen jälkeen konetta tulille
-riittävät starttikierrokset >250rpm
-signaali kampianturilta
-signaali nokan asentoanturilta ja synkan kampuran kanssa
-riittävät railipaineet ja toimivat suuttimet
-puristukset riittävät, jako kohdillaan

Jokin näistä puuttuu.....

Niimpä kaikki toimivat suuttimet... ? yhtä kopeloitu saattaa syy olla siinä.. ovat rikkoneet.... prikanvaihdon yhteydessä jotenki eipä tohon muuta syytä enää voi miettiä....... railipaineet startatessa plus700 joten ei kyl ilmaa ole..  joo on koitettu hinaamallakin....
Vida tunnistaa avaimen
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 22.05.2021, 12:32:35
Eli itse et ollut tekemässä tuota remppaa, niin eihän sitä voi olla varma, ettei muihin piuhoihin ole koskettu.
Jätä ylimääräset täyttöpullot pois ja paluupuolen letkusta imua, niin saat varmasti ilmatuksi järjestelmän.
Niin kun aiemminkin on todettu, piuha voi olla rikki ja yleismittarilla saa mitattua liittimistä, kulkeeko siellä virtaa ollenkaan.

Ei ole ilmaa se on varma... railipaineet plus700 startatessa.....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: Timo Sysmäläinen - 22.06.2021, 18:13:54
No niin suuttimenhan olivat rikkoneet prikanvaihdon yhteydessä...  mittailin ohmeja muista suuttimista olivat 0.7-0.9 ohmia kun taasen irroitetussa suuttimessa arvo oli tasan nolla......


Onko tätä koitettu hinaamalla käyntiin? Ainakin näissä 1.6HDi pannuissa on sellainen ominaIsuus, että saattavat pitkässä seisonnassa tai moottoria hiljaa esim käsin pyörittämällä valuttaa öljyt nostajista. Starttikierrokset ei riitä nostamaan öljynpainetta nostajille vaan vaatii kunnon mäkistartin tai hinaamisen, jotta lähtee.

Ja käynnistymiseen vaaditaan edelleen:
-ecun hyväksyntä starttipyyntöön(avaimen tunnistus jne) ja sen jälkeen konetta tulille
-riittävät starttikierrokset >250rpm
-signaali kampianturilta
-signaali nokan asentoanturilta ja synkan kampuran kanssa
-riittävät railipaineet ja toimivat suuttimet
-puristukset riittävät, jako kohdillaan

Jokin näistä puuttuu.....
Otsikko: Vs: V50 1.6 1999 suuttimen tiivisteen vaihdon jälkeen ei käynnisty?
Kirjoitti: nall3 - 22.06.2021, 22:58:40
No niin suuttimenhan olivat rikkoneet prikanvaihdon yhteydessä...  mittailin ohmeja muista suuttimista olivat 0.7-0.9 ohmia kun taasen irroitetussa suuttimessa arvo oli tasan nolla......
Montako suutinta tarviit? Muutama saattaisi olla ylimääräisenä 109hp ja 114hp 4kpl.