Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volovov70 - 20.11.2011, 12:59:45

Otsikko: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 20.11.2011, 12:59:45
Mitähän mahtaa tarkoittaa kyseinen ilmoitus, nestettä on oikea määrä, tohtiiko ajaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2011, 14:04:25
Mitähän mahtaa tarkoittaa kyseinen ilmoitus, nestettä on oikea määrä, tohtiiko ajaa?

Mitä ohjekirja sanoo ja minkä värinen valo palaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 20.11.2011, 14:24:02
Keltanen kolmio, ohjekirja meinas vaatii huollon tapauksissa, että huollon pitäis tarkastaa auton mahdollisimman pian.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2011, 14:35:10
Keltanen kolmio, ohjekirja meinas vaatii huollon tapauksissa, että huollon pitäis tarkastaa auton mahdollisimman pian.

Eli sitten auto korjaamolle mahdollisimman pian, ohjekirjan mukaan siis voi vähäsen ajaakkin, mutta käytännössä se tarkoittaa yleensä varovasti korjaamolle tms.
Se, että mitä vahinkoa voi aiheutua, sitä ei oikein voi arvioida, koska vika täytyy ensin tietää ja sitten voi antaa sellaisen arvion..

Eli joku volvon pikahuolto, johon pääsee jonottamalla, voisi olla ratkaisu, niin saa selville, mikä auta vaivaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 20.11.2011, 15:52:14
Flektit huutaa täysillä heti kun käynnistää koneen, vaikka kone on kylmäkin. Eikä kyllä lämpene kunnolla ajossa vaikka lisälämmitinki päällä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 20.11.2011, 16:50:40
Flektit huutaa täysillä heti kun käynnistää koneen, vaikka kone on kylmäkin. Eikä kyllä lämpene kunnolla ajossa vaikka lisälämmitinki päällä.

Eli jostain viasta johtuen flektit on asetettu pyörimään varmuuden vuoksi kokoaika täysillä, että moottori ei ylikuumenisi...  voisi olla jokin lämpötila-tiedon uskottavuus ongelma.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 20.11.2011, 21:41:55
Alkoi pelittämään ittestään, tarkkaillaan tilannetta!.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: turre - 21.11.2011, 20:27:45
Termostaatti vika...
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 13.12.2011, 11:51:18
Onko normaalia ettei moottori lämpene ajossa näillä pikku pakkasilla ilman lisälämmitintä?
Eli ajossa ei lämpöä tuu kabiiniin ilman lisälämmitintä muutaman asteen pakkasella.

Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: -jadi- - 13.12.2011, 15:22:34
Taitanee olla aika normaalia, ettei nämä nykyajan dieselit lämpene talvella, siksi omasta kärrystä laitoin taas nokan umpeen.
Alaosa pitää ottaa poies näillä suojakeleillä. Autossanihan on Scangauge2-mittari, josta näkee moottorin lämmöt ym. 

(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/maskin%20suojus/002-1.jpg)
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Masked Jackal - 16.12.2011, 11:06:33
Onko normaalia ettei moottori lämpene ajossa näillä pikku pakkasilla ilman lisälämmitintä?
Eli ajossa ei lämpöä tuu kabiiniin ilman lisälämmitintä muutaman asteen pakkasella.

Kyllä lähtökohtaisesti vaikuttaa siltä , että termostaatti on koko ajan vähän auki > autossa on vika.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: turre - 23.12.2011, 22:02:50
Termostaatti vika ja hankalassa paikassa vaihdon kannalta. kannattaa vaihdattaa sinisellä, ohjeaika alle 1,5 tuntia vaikka aikaa vaihtamiseen menee tuplat...
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Jouscar - 25.12.2011, 16:26:12
Jos oikein järjellä ajatellaan moottorin toimintaa, olipa kyseessä uusi diesel vanha diesel, bensa kone tai mikäpä tahaansa. Kun termostaatti on kunnossa niin moottorista jäähdyhtysneste ei kierrä syylärin kautta. (termari kiinni). Kun moottorin lämpötila nousee käydessään termostaatin avautuminlämpötilaan alkaa neste kiertää jäähdyttimen kautta ja moottorin lämpötila pysyy vakiona esim. 92 astetta. Eli pahvilla/muovilla tai muulla ilman oton peittäminen ei pitäisi tuoda lisälämpöä vaan enemmänkin sotkea järjestelmän toimivuutta. Iste osain AD-varaosamaailmasta uuden termostaatin. Vaihtoon kotipihassa meni vartti.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 25.12.2011, 16:49:16
Jos oikein järjellä ajatellaan moottorin toimintaa, olipa kyseessä uusi diesel vanha diesel, bensa kone tai mikäpä tahaansa. Kun termostaatti on kunnossa niin moottorista jäähdyhtysneste ei kierrä syylärin kautta. (termari kiinni). Kun moottorin lämpötila nousee käydessään termostaatin avautuminlämpötilaan alkaa neste kiertää jäähdyttimen kautta ja moottorin lämpötila pysyy vakiona esim. 92 astetta. Eli pahvilla/muovilla tai muulla ilman oton peittäminen ei pitäisi tuoda lisälämpöä vaan enemmänkin sotkea järjestelmän toimivuutta. Iste osain AD-varaosamaailmasta uuden termostaatin. Vaihtoon kotipihassa meni vartti.

Se ilma mitä kulkee syylärin läpi, jäähdyttää myös moottoria, koska ilma virtaa konehuoneen läpi, tällöin moottorissa kiertävä vesikään ei lämpene riittävästi.
Moottorin toimii paremmin lämpöisenä, kuin viileänä.
Kylmällä ilmalla siis on suotavaa käyttää jotain estettä syylärin edessä, mikäli lämpö ei riitä.  Volvoltakin taitaa olla tulossa saataville noita peitteitä lähiakoina.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: esal - 25.12.2011, 17:19:55
Itellä XC 60 2011 ja ilman lämpömittaria, titääkö joku saako näyttöön jollain tavalla mottorin lämpötilan?
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 25.12.2011, 17:46:32
Itellä XC 60 2011 ja ilman lämpömittaria, titääkö joku saako näyttöön jollain tavalla mottorin lämpötilan?

Ei saa moottorin lämpötilaa mittaristoon, mutta on olemassa erilliä laitteita, jolla sen lämpötilan saa näkymään obd-pistokkeen kautta erilliseen näyttöön, ei kuitenkaan volvolta saatavilla.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: -jadi- - 25.12.2011, 18:05:57
Laitetaas kanssa kommentti:
Minä kun en ajattele järjellä  :o  vaan tunnen tunteella ja ihan fyysisesti käsilläni, että paffit syylärin edessä edesauttaa moottorin lämpiämistä normaaliin käyntilämpötilaan, mistä myös jälkiasennettu mittari todistaa tunteen lisäksi.
Lämmityslaite ottaa pakkasella aikasta paljon lämpöä pois moottorin jäähdytysnesteestä ja jos moottorin rasitus ei kykene tuottamaan tarpeeksi lämpöä, niin ei se neste kuumenemaan pääse. Kovalla pakkasella auttaa tietysti lisälämmitin, muttei sekään autuaaksi tee.
Maski kokonaan ummessa jopa jäähdyttimen alavesiletku on lämmin, ohjaus on kesäisen kevyt, samoin vaihteet, ilman ei edes ylävesiletku tahdo lämmetä. Kesällä mittari näyttää 88-89 astetta, näin pikku pakkasella 87-88 ja heti jos tulee moottorijarrutus ts. polttoaineensyöttö katkeaa, aste lukemat alkaa putoamaan. 
Imuilman lämpötiloissa on kaikkein suurimmat heitot 0-kelissä. Alaosa ummessa jotain 25-35 astetta ja ilman pahvia 3-6 astetta, nämä ajossa ja siksi alaosa auki näillä keleillä. Vielä kun saisi moottoriöljyjen lämpötilan näkyviin.
Autona V70 D5 man. -08.

Autossani oleva ScanGaugeII-mittari. Oikeen lähikuva  ::)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/ScangaugeII%20-mittari/001.jpg)
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Jouscar - 26.12.2011, 00:26:42
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skannerit/3178-obd-scanner-elm327--vikakoodinlukija---bluetooth.html

http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=163_150&products_id=1329

alkaa tulemaan reali aikaista anturitietoa Volvosta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: vekang - 01.01.2012, 12:54:21
Termostaatti vika...

Mulla teki just saman tänään(V70 -10 2.4 D, 200tkm). Vaikuttaisi tosiaan termarivialta, mutta pitänee käytättää volvolla huomenna. Selkisikö vika jo Volovov70:llä?
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Jouscar - 02.01.2012, 21:24:17
Eikös imuilman pitäisi olla mahdollisimman viileää (sitoo enemmän happea) kuin lämmintä. Sitä varten on asennettu coolerit? Vielä en ole ajanut mittarit kiinni auttoiko termarin vaihto. Näppituntuma on että lämppäristä tulee lämpimämäpää kuin ennen.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: vekang - 03.01.2012, 21:55:47
Vikailmoitus katosi itsestään ja Volvolla sanoivat, että tarkkaillaan ja palataan, mikäli uusii tempun...
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 05.01.2012, 13:42:52
Termostaatti vika ja hankalassa paikassa vaihdon kannalta. kannattaa vaihdattaa sinisellä, ohjeaika alle 1,5 tuntia vaikka aikaa vaihtamiseen menee tuplat...
. Missä termari tarkalleen on?
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: turre - 19.01.2012, 20:14:44
Moottorin takana. Pitää irroittaa mm. egr, akku ja sitten käsikopelolla irroittaa... Vitsimäinen homma kaiken
kaikenkaikkiaan uusinta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Jouscar - 21.01.2012, 09:31:25
Onko näissä D5:ssa useampi termati. Minä vaihdoin omaani tämän termarin joka on moottorin etupuolella edestä katsottuna vasemmalla paksun ylävesiletkun "päässä" sellaisessa kotelossa. Olisin liittänyt kuvan mutta en osaa. Lämmöt matka-ajossa  -6 asteen pakkasella 87-90 astetta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: (Miksu) - 21.01.2012, 10:56:01
Onko näissä D5:ssa useampi termari.

Ei oo, mutta D5 moottoreita on useampi, sulla lienee D5244T4 joka on siitä alkuperäisestä D5:sta seuraava kehitysversio, tuon kehitysversion jälkeen on tullut.... hmm.. ehkä kymmenkunta eri varianttia, suurimpien erojen yleensä ollen polttoaine- ja turbojärjestelmässä, eroja toki on sitten myös muissa osissa jonkinverran, kuten jäähdytysjärjestelmässä.
Itse en nyt yhtään muista, että mikä versio se oli, jossa tuo termari oli tuola takana, mutta 2010 mallein paikkeilla se oli...   ehkä joku D5244T10 tai T14...  ei muista :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Jouscar - 24.01.2012, 20:56:07
136 kW MK3 9/07
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 31.01.2012, 22:16:32
Kyllä se nyt alkaa vaikuttamaan siltä että termostaatti on tosiaan viallinen, tuosssa ajelin vajaa 100km -22 pakkasessa ja auto on todella kylmä, lisälämmitin päällä mutta eipä siitäkään paljon iloa ole. Huomenna soitto wetterille mitä tuon kanssa tehtäisiin.
Maskiakin vois vielä kokeilla peitellä.
Entinen -01 v70 2.5d oli kyllä huomattavasti lämpimämpi vaikka siinä ei webastoa ollutkaan..
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: volovov70 - 01.02.2012, 13:09:12
Kylläpä alkoi lämpenemään paremmin kun laittoi keulan umpeen, sama pakkanen ku eilen ja pikku testilenkin jälkeen kyllä huomas eron. Pitää vaan olla varovainen ku ei oo sitä lämpömittaria.
Pitänee ostaa tai tehä tommonen kunnon viimasuoja kun nyt väsäsin tommosesta ruskeesta pahvista, eipä oo mikään kaunistus, mutta selvis ainakin että on positiivinen vaikutus.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: Mariini - 01.02.2012, 21:20:39
En usko, että niin kauan kun ulkolämpötila on jatkuvasti nollan alapuolella olisi pienintäkään riskiä kiehauttaa moottoria vaikka kuinka muuraisit keulan umpeen. Aina senverran ajoviimaa pääsee moottoritilaan ja jäädytysjärjestelmät on näihin keleihin ylimitoitetut hyvän matkaa missä me elämme.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: hannutt - 25.02.2012, 19:35:20
Kuulin tänään sellasen tiedon, että on ollut flektin korjauskamppanja. Itselläni eilen tuli tuo vastaava virhe kun olin ajellut 150km -5asteen pakkasessa. Auto tuntui kylmältä, kun pysähdyin niin flekti huusi kun viimestä päivää. Tänään ajellut lyhyttä lenkkiä, ei ongelmia. Auto on vm 2010 S80 D5
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: hannutt - 02.03.2012, 21:49:08
Kyllä on mennyt kehitys per....seen, termostaatin vaihtoon ei riitä puolipäivää :o Mutta nyt on auto lämmin.
Otsikko: Vs: V70 D5 -10 Jäähd. järjest. vaatii huollon
Kirjoitti: teepee - 19.01.2014, 18:23:29
Tuliko maahantuoja yhtään vastaan kustannuksissa?