Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: MikaV60 - 10.04.2021, 08:30:56
-
Eilen töihin mennessä puhallin toimi normaalisti ilman ylimääräisiä ääniä ja kotiin suunnatessa ei pihahdustakaan.
Säädintä pyöritellessä näytössä palkit muuttuu ja keskipanelissa palaa kaikki valot normaalisti.
Mikähän ihme premium-vika tuohon taas tuli? ::)
Voiko moottorille syöttää helposti virtaa johtosarjan kautta vai meneekö purkuhommiksi?
Pääseekö merkkiliike kiinni vikaan testerillä, vai onko kyseessä osta osa ja kokeile -tyyppinen ratkaisu?
Kiitos!
-
Onpahan kettumainen homma tarkistaa puhaltimen 40A sulake.
Start/stop-mallissa sulake on moottoritilan takaosassa keskellä suojamuovin alla.
Ja se ei ainakaan hommaa helpota, että kyseinen sulake on kaksikerroksisen sulakeboksin alemmassa kerroksessa.
Miten ihmeessä tuon ylemmän kerroksen saa pois??
(https://i.ibb.co/xMQwNJN/v601.jpg) (https://ibb.co/xMQwNJN)
(https://i.ibb.co/CPLrNMv/v602.jpg) (https://ibb.co/CPLrNMv)
-
Katsoppa tuota ketjua:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74595.msg1061396844#msg1061396844
Noin on helpointa todeta onko virrat hukassa, puhallin vai säädin rikki.
Sulake oli V70:ssä akun vieressä olevan sulakerasian alemmassa kerroksessa. Olisikohan V60:ssa eri tavalla?
-
Sulake oli V70:ssä akun vieressä olevan sulakerasian alemmassa kerroksessa. Olisikohan V60:ssa eri tavalla?
On eri tavalla. Kuvassa näkyvän sulakeboksin alemmassa kerroksessa paikka 6.
Olen lukenut täältä kaikki sisäpuhaltimen toimimattomuutta koskevat ketjut läpi, mitä olen löytänyt.
Pitänee alkaa kikkailemaan hyppylangalla, kun kukaan ei tiedä miten sulakkeen saa esiin :2funny:
Mutta on nämä Volvot kyllä vikaherkkiä laitteita ja sillä tavalla rakennettuja, että taisi olla ensimmäinen ja viimeinen tämän valmistajan auto. Yhdenkään aikaisemman auton kanssa ei ole ollut niin paljon ärsyttäviä pikkuvikoja ja omituisia yllätyksiä, kuin tämän kanssa. Ja pihalta on löytynyt sellaisiakin suutareita kuin 405 Mi16 ja 205 GTi. Ja Relluja ja Ooppeleita.
(https://i.ibb.co/ckz0f3t/v6012.jpg) (https://ibb.co/ckz0f3t)
(https://i.ibb.co/C9Dg3XQ/Sieppaa25.jpg) (https://ibb.co/C9Dg3XQ)
-
Minulla -2014 mallin S60ja pari viikkoa sitten sama vika. Kävi volvon sinisellä omahoitajalla ja vika oli säädin moduulista (etuvastus ). Löytyy jostakin kuskin jalka tilasta.
-
Pitänee alkaa kikkailemaan hyppylangalla, kun kukaan ei tiedä miten sulakkeen saa esiin :2funny:
99,9 % todennäköisyydellä sulake on vielä ehjä. Hyppylangan avulla sulakkeen saa poltettua, joten käyttäisin hyppylankana esim. 25 A lattasulaketta.
-
On eri tavalla. Kuvassa näkyvän sulakeboksin alemmassa kerroksessa paikka 6.
Vieläkin epäilen, sillä käyttöohjekirjan mukaan puhaltimen sulake on akun vieressä olevassa boxissa, paikka 11, alempi kerros.
Tuulilasin alla olevat sulakkeet liittyvät S&S toimintoon.
-
Minulla -2014 mallin S60ja pari viikkoa sitten sama vika. Kävi volvon sinisellä omahoitajalla ja vika oli säädin moduulista (etuvastus ). Löytyy jostakin kuskin jalka tilasta.
Olen itsekin epäillyt puhaltimen etuvastusta, sillä moottori ei pitänyt ennen sammumista mitään kummallista ääntä ja kun tänään olin sulakemetsällä auton moottoritilassa, pääsin käsin pyörittämään ropellia. Hyvin pyöri ilman rohinoita.
Etuvastus löytyy läheltä tulipeltiä kaasupolkimen oikealta puolelta, puhallinmoottorin alapuolelta. Jotta tuon pääsee vaihtamaan, pitää irrottaa kaasupoljin, sen alla oleva alumiininen kehys ja vähän raottaa / painaa lyttyyn äänieristeitä, niin pääsee pyöräyttämään 10' vastapäivään, niin se on näpeissä.
Olisi vain ollut kiva tarkistaa myös sulake, joka on jokaisen sähkölaitteen ensimmäinen tarkistuskohde. Mutta kun ei. :D
-
Vieläkin epäilen, sillä käyttöohjekirjan mukaan puhaltimen sulake on akun vieressä olevassa boxissa, paikka 11, alempi kerros.
Tuulilasin alla olevat sulakkeet liittyvät S&S toimintoon.
(https://i.ibb.co/Q69cNb7/Sieppaa3.jpg) (https://ibb.co/Q69cNb7)
-
Olen itsekin epäillyt puhaltimen etuvastusta, sillä moottori ei pitänyt ennen sammumista mitään kummallista ääntä ja kun tänään olin sulakemetsällä auton moottoritilassa, pääsin käsin pyörittämään ropellia. Hyvin pyöri ilman rohinoita.
Etuvastus löytyy läheltä tulipeltiä kaasupolkimen oikealta puolelta, puhallinmoottorin alapuolelta. Jotta tuon pääsee vaihtamaan, pitää irrottaa kaasupoljin, sen alla oleva alumiininen kehys ja vähän raottaa / painaa lyttyyn äänieristeitä, niin pääsee pyöräyttämään 10' vastapäivään, niin se on näpeissä.
Olisi vain ollut kiva tarkistaa myös sulake, joka on jokaisen sähkölaitteen ensimmäinen tarkistuskohde. Mutta kun ei. :D
Minulla meni samoilla oireilla talvella etuvastus. Ensin ei puhallellut mitään ja sitten vain täysiä, ihan sama oliko autossa virrat tai ei. Vähän vaikuttaa siltä, että tuo etuvastus on sinne tahallaan laitettu sulakkeeks
-
Ja puhallin toimii taas, syynä oli tuo etuvastus. Yllättäen oli aika kakkamainen vaihtaa, 2,5h siinä meni tehdessä / ihmetellessä / kiroillessa 8) Kaasupolkimen ja puhallinyksikön välistä piti ottaa pieni pala äänieristettä pois, että vastuksen muoviosan sai pyöräytettyä ylöspäin ja vastuksen nitkuteltua ulos.
-
Voiko olla etuvastuksesta johtuva myös sellainen oireilu, että automaattiasetuksella ei puhallin lähde pyörimään (paitsi kun ruuvaa lämmöt => Low, jolloin starttaa täysille), mutta manuaalisesti asettamalla puhallinnopeuden pyörii kyllä muitakin nopeuksia?