Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 20.11.2011, 20:26:39

Otsikko: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hukka - 20.11.2011, 20:26:39
Eli tuohon mun 945 on asennettu sähköflekti. Toimii erillisellä katkaisimella.
Olisi tarkoitus saada se toimimaan syylärin termostaatin kautta.
Termostaatti näkyi olevan paikoillaan, kunto?
Kokeilin irroittaa johdot, ja laittaa ne yhteen. Mitään ei tapahtunut.
Eli toimii siis pelkästään katkaisimesta.

Miten saisin kytkettyä sen toimimaan termostaatista?
Miten voin tarkastaa onko termostaatti ehjä?

Kävisikö näin:
-Syöttää flektille virtaa esim. Parkkien johdoista.
-Laittaa maajohdon lähtemään suoraan rungosta termostaatin kautta flektille.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: The moose - 20.11.2011, 20:35:25
täällähän on ihan oivallinen kytkis tolle erilliselle flektille.

saattaa muuten parkkien sulake antautua kun lekti ottaa 70 ah virtaa lähdössä?

(http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)

tee kunnon kytkentä ilman ranetm patentteja
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.11.2011, 18:52:19
Kävisikö näin:
-Laittaa maajohdon lähtemään suoraan rungosta termostaatin kautta flektille.

Tuon "termostaatin" kärki ei kestä flektin ottamaa virtaa. Flektille pitää ajaa sähkö releen kärjen kautta kuten The moosen linkittämässä kuvassa on tehty.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: HembalanD - 22.11.2011, 19:18:51
Eihän sun flekti ole ilmastoinnin flekti eikä jälkiasennus?
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Matson66 - 22.11.2011, 21:19:25
Jos kyseessä on ihan normi käyttöauto, niin jättäisin tuon kytkimen kokonaan pois, ettei vahingossa joku jätä off-asentoon ja kesähelteellä pukkaa nesteet ulos, kun tyttäret kulkee vähissä kuteissa, eikä tuu seurattua lämpömittaria. Voisi tuon toisen releenkin jättää pois, niin puhallin jäisi vielä hetkeksi puhaltamaan vaikka virra katkaiseekin (=jälkijäähy, kuten esim 960:ssä)
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: järviin - 22.11.2011, 21:25:26
Korvaisin tuon on/off-kytkimen Auto/on- kytkimellä.
Viritetymmässä vehkeessä, juuri ennen repäisyä saisi jo ennakoitua jäähdytystarvetta.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Juzi - 22.11.2011, 21:31:34
Kytkentää kun vähän kattelette niin se on flektin pakkosyötön kytkin..
Ton koko kytkennän vois toteuttaa yhdellä releelläkin(aiakin itse todennut ihan toimivaks).
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: järviin - 22.11.2011, 21:38:04
Kytkentää kun vähän kattelette niin se on flektin pakkosyötön kytkin..
Ton koko kytkennän vois toteuttaa yhdellä releelläkin(aiakin itse todennut ihan toimivaks).
Ffffuuuuu...Niinhän se on. Luotin vain sokeasti matsonin argumenttiin, enkä "lukenut" kytkistä. :uglystupid2:
Olikin jo valmiiksi AUTO/ON-kytkis. :-\
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: The moose - 22.11.2011, 21:38:41
jossain on toinenkin kytkentäkaavio toi on dabalin projupäiväkirjasta.

omas autos on se ranetm ja katkasijalla ohjataan ilmastoinnin flektiä jonka anturikin on vielä paikoillaan, ja johdot komeesti nipus.
toiminu jo pitkään sillai mut ei huuda auton sammutuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Matson66 - 22.11.2011, 21:39:12
Kytkentää kun vähän kattelette niin se on flektin pakkosyötön kytkin..
Ton koko kytkennän vois toteuttaa yhdellä releelläkin(aiakin itse todennut ihan toimivaks).
Totta, tarkemmin asiaan perehdyttyäni on pakko todeta, ettei tuossa kytkennässä ole OFF-kytkennän vaaraa. Ja siinä on jo myös se jälkijäähy, koska heräte ei kierrä virtalukon kautta.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hukka - 23.11.2011, 07:15:23
Niin tosiaan nykyinen on/off kykin menee valokatkasimen kautta. Eli sitä ei voi unohtaa päälle.

Löysin jonkin releen käsijarrun muovien alta. Se ei ollut enään käytössä. Oli jälkiasennettu.
Onkohan tuo mahdollisesti ollut siellä välissä joskus....

Sellainen kävi mielessä, mitä jos sen on/off kytkimen korvaisi käsijarrun merkkivalon katkaisemella?

Eli ainakin vedät käsijarrsuta, niin flekti pyörii.. Näin aina parkissa ollessa auto saisi viilennystä.
Ja tarvittaessa voisi nostaa käsijarrua vain yhden pykälän, jollain flekti pyörii mutta käsijarru ei vielä ota.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hevonen - 23.11.2011, 07:15:53
Ite oon laittanut näin. Jos jälkijäähyn haluaa, 86 akulta. Yksi rele riittää. Pakkokäyttökytkinkin on.

(http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: mikan - 23.11.2011, 11:36:28
Eli tuohon mun 945 on asennettu sähköflekti. Toimii erillisellä katkaisimella.
Olisi tarkoitus saada se toimimaan syylärin termostaatin kautta.

Eikös sinun 945:ssasi ole LH2.4 ?

Jos on, niin LH osaa ohjata flektiä. Jos flekti on vieläpä orkkis, niin se on kaksi nopeuksinen.

LH käynnistää flektin moottorin lämpötilan mukaan. Ensimmäinen nopeus käynnistyy 105C lämpötilassa ja kakkosnopeus käynnistyy 115C lämpötilassa (en ole itse kokenus moista kuin testaamalla). Kakkosnopeus onkin jo melkoisen vihaista vilennystä.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hukka - 23.11.2011, 11:48:39
Eikös sinun 945:ssasi ole LH2.4 ?

Jos on, niin LH osaa ohjata flektiä. Jos flekti on vieläpä orkkis, niin se on kaksi nopeuksinen.

LH käynnistää flektin moottorin lämpötilan mukaan. Ensimmäinen nopeus käynnistyy 105C lämpötilassa ja kakkosnopeus käynnistyy 115C lämpötilassa (en ole itse kokenus moista kuin testaamalla). Kakkosnopeus onkin jo melkoisen vihaista vilennystä.

Täytyy sanoa että en tiedä onko LH2.4  8)
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Wille - 23.11.2011, 12:14:40
Eikös sinun 945:ssasi ole LH2.4 ?

Jos on, niin LH osaa ohjata flektiä. Jos flekti on vieläpä orkkis, niin se on kaksi nopeuksinen.

LH käynnistää flektin moottorin lämpötilan mukaan. Ensimmäinen nopeus käynnistyy 105C lämpötilassa ja kakkosnopeus käynnistyy 115C lämpötilassa (en ole itse kokenus moista kuin testaamalla). Kakkosnopeus onkin jo melkoisen vihaista vilennystä.

Osaako kaikki lh 2.4:n purkit ohjata flektiä? Se on tiedossa, että flektinohjausta ei käytetä noissa vanhemmissa, mutta niinkuin esimerkiksi ajonesto yms tuli vasta uudempiin purkkeihin, niin kuuluuko tämä samoihin ominaisuuksiin?
Kukaan ei ole osannut vastata vielä kysymykseen osaako -563 loppuinen purkki ohjata flektiä?
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hevonen - 23.11.2011, 12:29:04
Täytyy sanoa että en tiedä onko LH2.4  8)
Salapoliisityötä... Sulla on ilmeisesti -91 malli, kyllä siinä pitäis olla lh 2.4, vikakoodinlukulaatikot kuskin puolella konehuoneessa.
Ei taida montaa 940 turboa liikkua muulla moottorinohjauksella kuin tuo 2.4. Paitsi jälkiasennetut. ;)
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: vippe - 23.11.2011, 13:55:19
onko muuten missää jonkunäköstä kytkentäkaavioo että sais alkupään 940:en lh2.4 ohajttua sitä flektiä? ja onko porukka minkälaisia flektejä laitellu autoihi/onko muissa kaaroissa 2n-opeuksisia flektejä
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: mikan - 23.11.2011, 14:11:13
LH:n pinnat 10&11 ohjaavat flektin relettä.
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
löytyvät kohdasta
"LH-jetronic 2.4 multiport fuel injection system ( MFI )
( B 200 FT, B 230 FT/GT )"

Täytyy tutkia huoltomanuaalista asiaa...


Tässä linkissä eka skema on aiheesta:
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volvo_docs/documents/volvo_740__1991.pdf
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: hukka - 23.11.2011, 14:54:09
Salapoliisityötä... Sulla on ilmeisesti -91 malli, kyllä siinä pitäis olla lh 2.4, vikakoodinlukulaatikot kuskin puolella konehuoneessa.
Ei taida montaa 940 turboa liikkua muulla moottorinohjauksella kuin tuo 2.4. Paitsi jälkiasennetut. ;)

Kori on 91 ja tekniikka 94.. Ei ole alkuperäinen turbo.. vikakoodinlukulaite löytyy.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Wille - 23.11.2011, 15:17:57
LH:n pinnat 10&11 ohjaavat flektin relettä.
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
löytyvät kohdasta
"LH-jetronic 2.4 multiport fuel injection system ( MFI )
( B 200 FT, B 230 FT/GT )"

Täytyy tutkia huoltomanuaalista asiaa...


Tässä linkissä eka skema on aiheesta:
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volvo_docs/documents/volvo_740__1991.pdf

Tuo viimeisen linkin kytkis käsittelee viskoflektillä olevan sähköistä lisäflektiä, joka sijaitsee jäähdyttimen etupuolella ja on yksinopeuksinen. Ei ota kantaa LH:n ohjaamaan sähköflektiin joka siis uudemmissa ja kaksinopeuksinen. 

On totta, että ainakin uudemmat LH:n boxit ohjaa flektiä suoraan kahdella nopeudella noista pinneistä, mutta kukaan ei ole vielä osannut erotella, osaako nuo alkupään purkit sitä tehdä.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: mikan - 23.11.2011, 21:23:41
Vaan sepäs selviää sillä, että joku ottaa purkin esiin ja käyttää koneen lämpimäksi, yleismittarin kouraan ja mittaa. Jos pinnien 10 tai 11 tila muuttuu kun kone on saavuttanut 105C astetta, osaa se LH ohjata flektiä.

Pystyisin katsomaan boxista sen, onko siellä romut hommaan, jos sellainen boxi olisi käsissäni. Jos se on softan ominaisuus, niin sitä on mahdoton selvittää (ainakaan minun taidoillani) ilman mittausta.

Tuo viimeisen linkin kytkis käsittelee viskoflektillä olevan sähköistä lisäflektiä, joka sijaitsee jäähdyttimen etupuolella ja on yksinopeuksinen. Ei ota kantaa LH:n ohjaamaan sähköflektiin joka siis uudemmissa ja kaksinopeuksinen. 

Niimpäs onkin... Lukaisin liian hätäisesti...  :-[
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Wille - 23.11.2011, 21:47:15
Vaan sepäs selviää sillä, että joku ottaa purkin esiin ja käyttää koneen lämpimäksi, yleismittarin kouraan ja mittaa. Jos pinnien 10 tai 11 tila muuttuu kun kone on saavuttanut 105C astetta, osaa se LH ohjata flektiä.

Pystyisin katsomaan boxista sen, onko siellä romut hommaan, jos sellainen boxi olisi käsissäni. Jos se on softan ominaisuus, niin sitä on mahdoton selvittää (ainakaan minun taidoillani) ilman mittausta.


Pitänyt jo vuoden verran selvitellä löytyykö siitä ominaisuus. sähköflekti + rele olis tallilla jo valmiina. Ei vaan ole vielä saanut aikaiseksi. Johtokammassa ei ole kyseisiä pinnejä valmiina, joten sielut sinne pitäisi hommata muistaakseni. Tai jotenkin patentoida johdot kiinni ainakin mittauksen ajaksi. Näillä keleillä lämpimäks saaminen voi vaan olla aika hankalaa, viskon irroittaminen voisi tietysti auttaa oleellisesti asiaa. Toki purkin avaaminenkaan nyt kovin suuri homma olis, piirilevyltä nyt voisi selvitä voiko edes olla mahdollinen tuo ohjaus. kai ensin siitä lähdettävä.


edit lisää:
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1994_940_wiring_diagram.pdf
Tuossa sivulla 28 yläreunassa oleva kytkis on 2-nopeuksisen flektin. Sitä siis ohjaa sekä LH, että ilmastoinnin paineanturit (2kpl).


Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: AnttiR - 29.01.2012, 16:42:06
Jokos joku on tutkinut tätä että osaako vanhemmat lh 2.4 boksit ohjata flektiä?
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Wille - 29.01.2012, 19:39:32
Kohdallani jäänyt vielä ainakin selvittämättä. Pitäisi kyllä kun vaan ennättäisi.  :-\
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: Wille - 20.02.2012, 23:53:06
Tulihan viimein viikonlopun aikana hiukan perehdyttyä aiheeseen... Uudemmat lh:n purkit osaavat siis ohjata flektiä suoraan.
Kukaan ei kuitenkaan osannut sanoa, osaako alkupään (-563 tässä tapauksessa) boksit saman. Asia selkisi kovinkin helposti,
kun totesin piirilevyltä puuttuvan nastojen 10 ja 11 perästä komponentit. Eli ei siis osaa.

Itse ole siis sovittamassa uudemman 940:sen kaksi nopeuksista tuuletinta, joten ohjaus menikin aivan uusiin puihin.
Ohjaus tulee nyt siis kuitenkin syylärin kylmän puolen ylänurkasta, alkuperäisen anturin paikalle laitetusta kaksi toimisesta
lämpötilakytkimestä: I-nopeus 92-87 ja II-nopeus 96-92. Näihin lukemiin päädyin lämpökameran ja anturikirjan kanssa.
Ehkä pari astetta kylmemmätkin olisin voinut valita, mutta ei oikein tahtonut löytyä sitten muuten sopivaa. Pitää seurata tilannetta
kun kelit lämpeää, mutta tuolla nyt ainakin alkuun mennään.

Ja kyllä se vinokone kuulostaakin hiljaiselta ilman viskoa!  ;D Mitään voimaa modilla ei kyllä saavuteta mainittavaksi asti.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: SEN-24 - 24.02.2012, 07:19:02
Tulihan viimein viikonlopun aikana hiukan perehdyttyä aiheeseen... Uudemmat lh:n purkit osaavat siis ohjata flektiä suoraan.
Kukaan ei kuitenkaan osannut sanoa, osaako alkupään (-563 tässä tapauksessa) boksit saman. Asia selkisi kovinkin helposti,
kun totesin piirilevyltä puuttuvan nastojen 10 ja 11 perästä komponentit. Eli ei siis osaa.

Itse ole siis sovittamassa uudemman 940:sen kaksi nopeuksista tuuletinta, joten ohjaus menikin aivan uusiin puihin.
Ohjaus tulee nyt siis kuitenkin syylärin kylmän puolen ylänurkasta, alkuperäisen anturin paikalle laitetusta kaksi toimisesta
lämpötilakytkimestä: I-nopeus 92-87 ja II-nopeus 96-92. Näihin lukemiin päädyin lämpökameran ja anturikirjan kanssa.
Ehkä pari astetta kylmemmätkin olisin voinut valita, mutta ei oikein tahtonut löytyä sitten muuten sopivaa. Pitää seurata tilannetta
kun kelit lämpeää, mutta tuolla nyt ainakin alkuun mennään.

Ja kyllä se vinokone kuulostaakin hiljaiselta ilman viskoa!  ;D Mitään voimaa modilla ei kyllä saavuteta mainittavaksi asti.

Ei myöskään -89 200F:n boksista numerolla 0 280 000 590 löytynyt komponentteja flektin ohjaustoiminnolle.
Tietääkö kukaan mistä vuosimallista lähtien tuo toiminto saattaisi löytyä ja onko niissä kaikissa jo ajonesto mukana? ???
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: sekokupu - 24.02.2012, 09:05:41
Ei myöskään -89 200F:n boksista numerolla 0 280 000 590 löytynyt komponentteja flektin ohjaustoiminnolle.
Tietääkö kukaan mistä vuosimallista lähtien tuo toiminto saattaisi löytyä ja onko niissä kaikissa jo ajonesto mukana? ???

Ainakaan ahdetuista ~95 vuosimallin lintoista löytyy ECU, jossa on flektin ohjaus mutta ei ajonestoa. Eli mm. 954 boksi on tämmöinen.
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: mikan - 24.02.2012, 11:20:53
Ainakaan ahdetuista ~95 vuosimallin lintoista löytyy ECU, jossa on flektin ohjaus mutta ei ajonestoa. Eli mm. 954 boksi on tämmöinen.

Taisi olla tuon numeroinen ECU itsellänikin. 

Eli ei ole ajonestoa mutta flektin ohjaus löytyy.

Tai siis on juurikin noilla 954 numeroilla (tarkistin).
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: SEN-24 - 24.02.2012, 18:11:23
Ainakaan ahdetuista ~95 vuosimallin lintoista löytyy ECU, jossa on flektin ohjaus mutta ei ajonestoa. Eli mm. 954 boksi on tämmöinen.

Jäi sanomatta, että vapariin olis tulossa. Elikkäs jos jollakin kokemusta noista vapareiden boxeista niin numeroita olis vailla hän.  ;D
Otsikko: Vs: Sähköflektin asennusta..
Kirjoitti: janne81 - 24.02.2012, 20:22:08
Jäi sanomatta, että vapariin olis tulossa. Elikkäs jos jollakin kokemusta noista vapareiden boxeista niin numeroita olis vailla hän.  ;D
Numeroa en osaa sanoa, mutta vuosimallin -95 ilmastoitu vapari B230FD koneella löytyy sähköflekti.