Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jorse - 17.04.2021, 22:14:10

Otsikko: Volvo 740 -90 B200f automaatista manuaali?
Kirjoitti: jorse - 17.04.2021, 22:14:10
Moi,
vuonna -90 manuaaliversio oli M47 vaijerikytkimellä? Auto sedan; kardaani pitää kai vaihtaa, entä perä, oliko se erilainen kuin automaatissa? Pitääkö vauhtipyörä vaihtaa myös?
Otsikko: Vs: Volvo 740 -90 B200f automaatista manuaali?
Kirjoitti: jon1.tur - 19.04.2021, 06:09:57
90-91 paikkeilla tuli neste kytkin, vanhemmissa vaijeri paitsi turbo ja 16v aina nestekytkimellä.
sinäänsä ei väliä kumman laittaa kun molemmat käy bolt on.

Automaatissa ei ole vauhtipyörää vaan vetolevy eli tarvitset vauhtipyörän ja vauhtipyörässä pitää olla oikea anturikehä moottorin ohjaukselle, bendix ja lh eri kehillä.
Kannattaa myös katsoa että laittaa vauhtipyörän oikeaan asentoon tai muuten ei toimi.

Käytännössä manuaaliksi muuttamiseen tarvitsee
-vaihteisto
-vaihteiston tukipalkki
-vaihdekeppi+teline
-vauhtipyörä ja kytkin
-kytkin ja jarrupoljin telineineen
-kytkin vaijeri tai nestekytkimelle pää ja työsylinteri(Huom neste ja vaijeri kytkimellä on erilainen haarukka laatikossa)
-kardaanin etupätkä
-vaihdekepin ympärys muovi
-kytkinakselin silmälaakeri(6202 2RS)
-atf öljyä vaihteistoon

Pnp kytkimen piuhat pitää yhdistää että antaa startata ja pakkivalon piuhat kävi joko suoraan tai vaati liittimen vaihtaa muita sähkötöitä ei välttämättä tarvitse tehdä mutta jos haluaa niin lh2.4 kuuluisi irrottaa eculta pinni 29(vaikuttaa hieman tyhjänkäyntiin tms en ainakaan itse huomannut suurta eroa)
Otsikko: Vs: Volvo 740 -90 B200f automaatista manuaali?
Kirjoitti: HembalanD - 19.04.2021, 10:50:26
Perä on todennäköisesti melko tiuha automaatin jäliltä, esim 4.1 välitys AW.n jäliltä on aika huutavaa menoa manuskalootalla.