Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Huikkoster - 18.04.2021, 01:01:25
-
Ikuisuushaave tuli ostettua muutama viikko sitten S*.
(https://i.ibb.co/1TMyZmJ/IMG-20210328-135729.jpg) (https://ibb.co/1TMyZmJ)
(https://i.ibb.co/YyZxVrm/IMG-20210328-133131.jpg) (https://ibb.co/YyZxVrm)
242 GT -80. Jenkkimalli eli koneena B21F (k-jet lambdaohjauksella. M46, kattoluukku, sähkölasit, nappilämppäri ja mailimittari.
Auton historiaa löytyy 1980 vuodesta asti kun tallessa on mm ensimmäinen rekisteriote Mainen osavaltiosta ja ostohetkeltä rahoitussopimus. Maksoi muuten 11025 dollaria joka nykyrahaan käännettynä on 29801€. Suomalainen pariskunta tilasi tämän ja 1981 he toivat tämän suomeen. Pitivät käyttöautona etelä-suomessa 1999 asti jolloin mittarissa oli 336tkm. Sitten tuli pari omistajaa 99-09 jonka jälkeen tämä meni Tornioon ja oli siellä ajamatta 2016 asti. 2016 katsastettu ja 2017 meni minua edeltäneelle omistajalle joka laittoi seisontaan. 1400km tuli ajoa tuossa vuoden aikana. Eli käytännössä 2009-2021 ollut piilossa katseilta.
Ja nyt Mittarissa on 237000mailia (379tkm). Kun huomasin ilmoituksen nettiautosta niin tajusin heti että tämä on saatava. Isällä oli -79 GT ja olen siinä kyydissä ollut yli 10v elämästäni, alkaen kun synnäriltä minut GT:llä tuotiin kotiin.
Kävin trailerilla hakemassa ja pudotin illalla tämän katsastuskonttorin pihaan ja aamulla tarjoamaan inssille.
(https://i.ibb.co/MBJrHmp/IMG-20210329-115717-01-01.jpg) (https://ibb.co/MBJrHmp)
(https://i.ibb.co/pvcycy3/IMG-20210329-113956.jpg) (https://ibb.co/pvcycy3)
(https://i.ibb.co/png4qvP/IMG-20210328-185107.jpg) (https://ibb.co/png4qvP)
(https://i.ibb.co/HDWSpp8/IMG-20210329-114618.jpg) (https://ibb.co/HDWSpp8)
Puhdas 2v leima :o. Hämmästelivät päästöjä kun lähes vähäpäästöisen arvoihin päästiin.
Sitten missäs kunnossa tämä on.
Autoa on huollettu paljon. Jarrut, iskarit ja jouset ainakin uutta. Myös hitsailtu ja ylimaalattu. Peräpelti on vaihdettu uudemmasta ja samalla väärät takavalot. Noista pitää päästä eroon, onneksi vanhan mallin valot tulivat mukana.
Kaiken kaikkiaan autosta on pidetty hyvin huolta mutta tekemistäkin on.
(https://i.ibb.co/QH7NzwY/IMG-20210417-WA0001.jpg) (https://ibb.co/QH7NzwY)
Ensimmäinen ongelma tuli kun koeajoin autoa ennen katsastusta. Kone pätki ja sammui aina kun käännyin tai kiihdytin. Bensaa oli tankissa yli puoli tankkia mutta silti tuntui että se loppuisi. Oireet loppui kun tankkasin kymmenen litraa lisää. Ajoin kotia ja laitoin talliin.
Kotona otin tankkilaitteen ulos. Oli muuten tiukassa sen kiinnitysrengas mikä ei varmasti ole kenellekkään yllätys.
Ja sieltä vika löytyi. Pumpun yhdistävä letku oli hävinnyt olemasta.
(https://i.ibb.co/5TYS7FG/IMG-20210410-154736.jpg) (https://ibb.co/5TYS7FG)
Laitoin uutta upotettavaa bensaletkua pätkän. Maakaapeli murtui irti joten siihen ruuvikiinnitys. Putsailin enimmät ruosteet ja pikkaisen maalia päälle. Paluun muoviputken vaihdoin letkuun.
(https://i.ibb.co/1X56HV0/IMG-20210417-180427.jpg) (https://ibb.co/1X56HV0)
(https://i.ibb.co/BNB0wQV/IMG-20210417-180424.jpg) (https://ibb.co/BNB0wQV)
Kasaan ja koeajolle. Ei nykimisiä, vetää iloisesti ja tuntui siltä että voisi ajaa pidemmällekkin. Mutta kun pikkulenkin jälkeen katsoin auton alle niin bensaa valuu taka-akselilta. Ensivilkaisulla vaikuttaa siltä että paluulinjan ruosteinen putki murtui kun laitoin siihen uuden letkun. No huomenna tutkin sitä lisää.
Tavoite on että ajaisin tällä koko kesän ja Avensiksen voisi laittaa pois liikennekäytöstä.
Tehtävälistaa ja tiedossa olevia ongelmia:
(päivitän tähän itselle muistilistaa)
-Uudet renkaat
-Ruostesuojausta ja pohjan siistimistä.
-Nokkahihnan vaihto
-Lämpömittari menee nopeasti tappiin vaikka kone ei niin kuuma ole. (Mittariston jännitteensäädin?)
-Taustavalojen vaihtoa.
-Ajovaloumpioiden vaihto (liian pienet)
-Kattoluukun ja ikkunoiden herkistely
-Takavalojen vaihto ja joskus koko takapellin vaihto.
-Konepellin pintapelti irti liimauksista
-Alkuperäinen radio ei sammu ja vinkuu kierrosten mukaan.
-vilkkuviiksessä kosketushäikkää
-takapuskurin kumilista irti
-alapallonivelien mallin tarkastus
-rapeiden sähköjohtojen uusintaa
-oikea sähköikkuna ei toimi
-kojelauta rämisee
-kardaani tärisee, ristinivelet?
Ja lista jatkuu...
Ja jos joku keski-suomessa, tai miksei kauempanakin, haluaisi auttaa peltitöissä niin voisi vinkata. En ala ostamaan hitsauskonetta ja peltityökaluja vaan sijoitan mieluummin henkilölle jolla ne on ja osaa niitä käyttää.
Torista ostin aiheeseen sopivaa materiaalia.
(https://i.ibb.co/jLc2Jk3/IMG-20210408-220634.jpg) (https://ibb.co/jLc2Jk3)
(https://i.ibb.co/Q8mtXpj/IMG-20210408-220607.jpg) (https://ibb.co/Q8mtXpj)
Mutta hyvältä tuntui ajaa lenkki unelma-autollani. :P
-
Unelmat on tehty toteutettavaksi ;) todella hieno auto ja hyvä että päätyi harrastajalle.
Kyseistä yksilöä kanssa silmäilin kun oli myynnissä ja arvelinkin ettei kauan ilmoitus vanhene.
Innolla odottaen jatkopäivityksiä :nälkä:
-
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D
-
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D
Todella hieno ja keulahan tuossa GT:ssa on aivan erityisen kaunis, muutenkin hienoin 240-sarjalainen. Onnittelut hienosta löydöstä 8)
Noita tulee aina välillä kateltua Nettiautosta, mutta kaikki olleet ihan riiskuja.
Miten niin liian pienet ajovaloumpiot ? Ei suoraa keulakuvaa niin ei oikein hahmota.
-
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D
Olen samaa mieltä. Alan itse tottua ja luulen että pidän gt keulan vaikka gtx jenkkimaskia harkitsin tunnesyistä.
Tuossa näkyy miten huonosti lampun kehys istuu umpioon. Jenkkiumpiot ovat pienemmät, ja ne alkuperäiset pienemmät lampun kehykset tulikin mukana.
(https://i.ibb.co/vQjS7qC/Screenshot-20210418-120926.jpg) (https://ibb.co/vQjS7qC)
-
Siisti peli,oikeankokoiset umpiot paikoilleen niin paranee vaan :)
Ja tuo perälautakin siisti tuollaisenaan,jos on hyvin tehty niin anna olla 8)
Pussihousuilut sitten erikseen...
-
Jos tähän kuuluisi ne kaitasemmat takalyhdyt, niin omaan silmään ne on alkanu näyttää aika hemmetin hyvälle.
Pussihousuilut sitten erikseen...
Tänä päivänä pussihousuilu alkaa olla sitä dare to be different -osastoa. ;)
-
Nuo takavalot ei sovi yhtään isojen puskureiden kanssa. Saa perän näyttämään 1000kg painavemmalta.
Tälläiseltä pitäisi saada näyttämään.
(https://i.ibb.co/56HvTVS/Screenshot-20210418-135400.jpg) (https://ibb.co/56HvTVS)
-
Tälläiseltä pitäisi saada näyttämään.
(https://i.ibb.co/56HvTVS/Screenshot-20210418-135400.jpg) (https://ibb.co/56HvTVS)
Oijoi. S*
Nuo ilmeisen hyväkuntoiset kylkiteippauksetkin, jonka tyyppisiä on joskus tullut kynsittyä pois, on aika läyhäkät. :P
-
Laitetaan seurantaan. Tässä sentään aukeaa takakontti ihan salvastaan. Siinä "alkuperäisessä" millä tulit synnäriltä, aukeaa luukku kans, mutta takaposket tulee mukana. ;D
Piä hyvin paremmin ja naatiskele.
-
Onhan ne hyväkuntoiset kun ne on uudet :D.
-
Oijoi S*
Milloinhan tajuasi itsekin ostaa tuollaisen, jota ei tarvitsisi hitsata lattiasta kattoon, niin voisi nauttia ihan ajamisestakin joskus.
-Takavalojen vaihto ja joskus koko takapellin vaihto.
Jos se pelti on vaihdettu siististi, niin nuo takavalojen aukot pystyy pienentämään melko helposti. Maalirajankin saa piiloon sinne valojen, listan ja luukun alle.
Ikuisuushaave tuli ostettua muutama viikko sitten S*.
Mutta hyvältä tuntui ajaa lenkki unelma-autollani. :P
O0
-
Tää on kyllä komee laite 8)
Autoon kuuluvat takavalot+peräpelti ym. niin kyllä kelpaa!
-
Oijoi S*
Milloinhan tajuasi itsekin ostaa tuollaisen, jota ei tarvitsisi hitsata lattiasta kattoon, niin voisi nauttia ihan ajamisestakin joskus.
Jos se pelti on vaihdettu siististi, niin nuo takavalojen aukot pystyy pienentämään melko helposti. Maalirajankin saa piiloon sinne valojen, listan ja luukun alle.
O0
Jonkunhan pitää näitä palauttaa tien päälle että seuraavat voi ostaa sitten niitä valmiita. :)
Ei ole vaihdettu siististi. :( Ulospäin asiat on hyvin mutta sisäpuolella asioita on oikaistu. Peräluukun saumakin heittää takakulmassa. En heti ala kuitenkaan mokomia pikkujuttuja tekemään että pääsisi sitä ajamistakin harrastaa.
Ja siitä puheen ollen.
Kävin äsken tutkimassa bensaputkia. Paluuputki oli helppo ottaa pois. Sen ku vaan taittoi käsillä poikki parista kohtaa. Ja samalla alkoi painepuolikin vuotamaan niin menee molemmat uusiksi. Ei nyt ehtinyt alkaa työstämään liittimiä irti bensapumpulta ja olikos siinä nyt painevaraaja vai paineensäädin?
Miten tekisitte linjat uusiksi?
-
Nylon putkesta ite oon tehnyt omaan 745 ja töissä joitamaan maasturiin mistä lahonnut alkuperäiset pois.
-
Näyttäisikö että peräfixaatiossa on lisätty myös "munapussit", kun GT:ssähän niitä ei alkujaan?
-
Ihan oikein näet. En tiedä pitäisikö antaa vaan olla kun nyt konttiin mahtuu varapyöräkin ???.
Alkuperäistä täytettävää varapyörää tuskin löytyy ja vielä vähemmän käyttökelpoista.
-
anna ollavaan,hieno auto! ;)
-
(https://i.ibb.co/N74NSXt/IMG-20210419-133944.jpg) (https://ibb.co/N74NSXt)
Aukes mutterit ilman väkivaltaa :o.
Paineputki 225cm ja paluuputki 330cm.
Sitten kaupunkiin etsimään uusia putkia. :)
-
Eipä ollut helppoa sekään.
Ensimmäinen liike ei voinut auttaa.
Toinen ei oikeastaan halunnut tai osannut.
Kolmas ei myöskään voinut mutta neuvoi menemään Hydfin (Jyväskylässä) liikkeeseen. Sieltä sain hyvää palvelua ja uudet putket. Ja vielä taivuttimenkin lainaan. Kiitos heille. -H-
(https://i.ibb.co/Ph3s5C7/IMG-20210419-205117.jpg) (https://ibb.co/Ph3s5C7)
(https://i.ibb.co/MgMB9fb/IMG-20210419-193405.jpg) (https://ibb.co/MgMB9fb)
On muutes aika hankalaa hommaa moottori paikallaan. Mutta siellä ne nyt on. Paluuputken ostin kahdessa osassa helpottaakseni asennusta ja kuljetusta.
Motonetistä ostin tuollaisia muovisia putkikiinnikkeitä joilla saan putket pysymään paremmin paikallaan. Pitää huomenna poistaa vanhoja ja kiinnitellä nuo niiden tilalle.
-
Kovasti näyttää uuden mallin etupuskurin alalipalta.
-
Niin se taitaa olla. Mukaan tuli alkuperäinen etulippa josta puuttuu palanen. Muodoltaan se on lähes samanlainen mutta ihan hitusen eri tavalla muotoiltu.
Haluaisin mieluummin sen vanhemman joka muistuttaa jääkiekkokaukalon päätyä.
-
Jos nelostietä suhailet etelään päin niin saattaisi vanhan mallinen alalippa vielä löytyä mailta. Täytyy vilkaista ihan muistin virkistämiseksi että missä kunnossa tuo oli.
-
No jos sellainen löytyy niin ihan riittävä syy lähteä ajelemaan GT:llä :).
-
Nyt liikkuu polttoaine eikä vuoda mistään. Porasin muutaman reiän noille kiinnikkeille, suhautin mustaa maalia reikiin ja lopuksi maalasin putket ja kiinnikkeetkin mustaksi.
Puuttuuko kuvasta mitään?
(https://i.ibb.co/rwBVkYh/IMG-20210420-153909.jpg) (https://ibb.co/rwBVkYh)
Laatikon kannattimesta puuttui pultit :o. Laitoin samalla nekin kun auton alla olin.
-
Kylläpä huvittais lähtee tällä töihin mutta fiksumpaa olisi tehdä kunnon koeajo päivällä kun ei ole kiirettä. Ja ketut...
Ajoin töihin :D
(https://i.ibb.co/472jt9d/IMG-20210421-045516.jpg) (https://ibb.co/472jt9d)
-
Tuli muuten mieleen että jos joku tekee samaa polttoaineputkien uusintaa niin kannattaa tehdä kummatkin kahdessa osassa. Ja siten että liitoskohdat tulisi vaihdelaatikon kannatinpalkin etupuolelle.
Silloin konehuoneen puolella on helpompaa sovittaa ja taivuttaa putkia. Auton alla taas putket saa helpommin kannatinpalkin yläpuolelle. Itse jouduin käyttää palkkia irti.
-
Ihan oikein näet. En tiedä pitäisikö antaa vaan olla kun nyt konttiin mahtuu varapyöräkin ???.
Alkuperäistä täytettävää varapyörää tuskin löytyy ja vielä vähemmän käyttökelpoista.
Hieno on laite. O0
Helposti väärinmuistava muistini vihjailee, että munapussit olisi puuttuneet vain alkupään GT-tuotannosta.
Ameriikan nopeusmittarilla kulkee helposti mittarin pohjaan. :)
-
Sekin on mahdollista vaikka 79 ne ainakin puuttui vielä ja 80 oli viimeinen valmistusvuosi. Paljon löytyy kuvia missä ne on. Tokihan se osansa tekee GT:n ulkonäköön. Nooh...
No aivan varmasti (140km/h) :D. Mittari on muuten todella tarkka. Todellinen nopeus on se mitä viisari näyttää.
Meinasin laittaa 195/65R15 renkaat kun nyt on 185/65. Pitääpi ottaa huomioon kun mittari näyttää sen jälkeen vähemmän kuin todellinen.
Ja onko muuten tietoa mikä palikka on kojelaudan alla. Siihen menee nopeusmittarin vaijeri, lukee vdo ja irtonainen töpseli. Estääkö se ylivaihteen kytkeytymisen liian pienellä nopeudella vai mikä? ???
-
Ja onko muuten tietoa mikä palikka on kojelaudan alla. Siihen menee nopeusmittarin vaijeri, lukee vdo ja irtonainen töpseli. Estääkö se ylivaihteen kytkeytymisen liian pienellä nopeudella vai mikä? ???
Vahva veikkaus vakionopeudensäätimen tai ajotietokoneen nopeusanturille?
EDIT
Ainakin vakionopeudensäädin on ollut tarjolla, ajotietokone ehkä myöhemmin.
https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=128716
-
Jotain sellaistakin mietin kyl mutta kummastakaan ei ole mitään jälkiä.
-
Nyt tiedän!
Se laskee 30000 mailia ja sytyttää lambdavalon kertoakseen että lambda-anturi pitäisi vaihtaa ::).
-
Nyt kun hieman enemmän pääsin tutustumaan ajettavuuteen ja uskalsin kokeilla mites tuo kulkee niin ai ai ai S* S*.
Kun kierroksia on 4000+ niin vinokone murisee todella äkäisellä äänellä. Voin kuvitella miten 80 luvun alussa kuplavolkkarit jäi nielemään pölyä.
Ja sitten ajelin ihan nätisti kattoluukku auki mutkaista tietä auringonpaisteessa. 8)
Ja ajoasento on minulle lähes täydellinen. Jos rattia saisi muutaman sentin ylös niin se olisi siinä.
Olen aivan fiiliksissä S*
-
Kaksi päivää ja reilu 120km ajoa, ei isompia ongelmia. :)
-Kardaani jyristää kun väännättää eli pitänee ristinivelet vaihtaa.
-Ohjaus on aika tunnoton ja kevyt keskialueella. Aurauskulmien säätö ainakin listalle ja tarkistan alapallonivelet että ovat varmasti tehostetusta.
-Ylivaihde ei aina kytkeydy ja saattaa hypätä itsestään pois. Jäi sellainen olo että kun käyttää vapaalla ja laittaa nelosvaihteen uudestaan päälle niin se auttaa.
-Välillä yskäisee kun kiihdyttää. Pyöriiköhän siirtopumppu? Kokeilin pöydällä että ainakin se on ehjä.
-Heti käynnistyksen jälkeen ei kestä antaa kaasua. Tyhjäkäynti on +2000rpm kuumalla koneella, tosin välillä se asettuu 1000 pintaan. Ilmavuotojen tarkistus ja saako lisäilmaluisti sähköä? Muuten k-jet toimii todella nätisti.
Todistetusti ollaan oltu ihmisten ilmoilla
(https://i.ibb.co/wR7ScDf/IMG-20210421-180106.jpg) (https://ibb.co/wR7ScDf)
Nyt säätiedotus vihjaa ja ikkunasta ulos katsominen vahvistaa että tulisi märkää taivaalta. Laitoin GT:n talliin loppuviikoksi joten aamulla Avensiksella töihin. En halua! :D
-
Parina päivänä kävin töissä kun oli hyvää keliä ja tyhjäkäynti alkoi oireilemaan pahemmin joten takaisin pajaan. Meni kaasu ylhäällä 60km/h ja suihkaisu jarrukliineria suutinten suuntaan vaikutti heti. Jäi nyt vappuajelut välistä mut ajellaan kesällä lisää.
Varastosta löytyi vanhasta yläpään tiivistesarjasta jääneitä o-renkaita. Neljä suuttimelle ja 2 suuttimenpitimelle. 2 vaihdoin tänään mutta pitää pari noita isoja ohuita metsästää.
Yhden lähteen mukaan 17.9*1,65mm. IKH:lla olisi 17,17*1,78mm tai 18*2mm. Tuo ensin mainittu kuulostaa siltä että voisi käydä?
(https://i.ibb.co/F45WGM0/IMG-20210501-100732.jpg) (https://ibb.co/F45WGM0)
(https://i.ibb.co/YNQMLbY/IMG-20210501-100740.jpg) (https://ibb.co/YNQMLbY)
-
Rasvan kanssa menee kyllä pykälän isompikin.
Yks suosikki imuvuoto paikka näissä on että lähtee lisäilmaluistin letku irti imusarjan alapuolelta.
-
Ostan molempia o-renkaita ja kokeilen miten istuu.
Pitää laittaa klemmarit siihen lisäilmaluistin letkuun kun se on uusittu eikä istu täydellisesti. Vääntyy luistilta irti ja näkyy lähikuvassakin.
Sit niiden jälkeen pääsee testaamaan imusarjantiivistettä. Voisinhan senkin vaihtaa mutta "jos se toimii, älä koske siihen".
-
Ite laitoin bilteman o-rengas sarjasta sopivan kokoset O-renkaat.
Mutta tää on kyllä hieno peli! 8)
-
Orkkiksiako ei saa? Tossa pari viikkoa sitten vaihtelin suuttimien O-renkaat jotka olleet puoli vuotta paikallaan, siis jotkut yleismalliset tarvikkeet, ne mureni ihan palasiksi. Volvolta uudet, vähän päälle euron / kappale.
-
Varmasti saisi mutta pitäisi mokomat nippelit kuitenkin erikseen tilaamalla tilata. Ne on kuitenkin vain o-renkaat ::).
Toki olen hyödyntänyt sinistä tiskiä, skandixia ja kl-varaosaa erikoisemmissa osissa.
-
Nyt on suuttimien tiivisteet vaihdettu. 18*2mm meni nätisti paikalleen vasaralla naputtamalla. Ja ekaa kertaa sain tämän käymään 900rpm tyhjäkäyntiä. Vielä jotain pientä säätöä ja tutkimista pitää tehdä kaasuläpän ja tyhjäkäyntiruuvin kanssa. Säädin kaasuläpän lämpöisenä virallisen ohjeen mukaan mutta kylmänä ei pysynyt käynnissä. Joten käänsin läppää lisää auki jolloin tyhjäkäynti nousi 1500rpm vaikka ruuvi täysin kiinni. En ole varma toimiiko lisäilmaluisti, sähköä ainakin saa. Ei enää imuilmavuotoja bräkleenillä kokeiltuna
Akku oli tyhjentynyt seisoessa. Mittasin 0,5A vuodon ja paikallistin sähköikkunoiden sulakkeeseen. Sen kun laittaa paikalleen niin rele naksahtaa ja alkaa virtaa kulkemaan. Sulake pois ja tutkitaan mikä juttu siellä on.
Samalla sulakerasialle CRC:tä ja messinkiharjaa. Kaikki sulakkeetkin uusin.
(https://i.ibb.co/bz2Mpbb/IMG-20210507-141610.jpg) (https://ibb.co/bz2Mpbb)
Sulakerasian johdoissa näkyy sokeripaloja ja uusia apikoja. Tutkitaas tarkemmin niitäkin.
-
Ja sulakkeiden takia jäin hetkeksi tien sivuun. Aamuvarhaisella ajelin töihin ja alkoi hyytymään. Lähti käyntiin kun käytin virtoja pois mutta selkeästi hävisi tehoja.
Käännyin ympäri kun en ollut kaukana kotoa. Pari kilsaa ennen kotia hyytyi kokonaan bussipysäkille. Ensimmäisenä tietysti kuuntelin bensapumppua jota en kuullut. Hipaisin pumpun sulaketta, räpsähti kipinää ja pumppu pyörähti.
Sitten lähti käyntiin ja tehotkin palasivat. Ajoin kuitenkin kotia ja avensis alle.
Haluan vaihtaa sen lattasulakerasian...
-
Kannatan.
Minä laitoin sellaisen Amazoniin.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2021/1442%20paikoillaan.JPG?img=medium)
-
Kahtotaas joskus jos tilaan tai teen itse tuollaisen, onkin aika tyyris ja keksin monta kiireellisempää käyttökohdetta sataselle. Nyt on toiminut kun väänsin sulakkeen kontakteja.
Asensin GT raudat jotka ovat täysin alkuperäiset. Aikoinaan purin ne isän GT:stä ja asensin silloiseen 245:seeni. Metsästin kenellä se 245 nykyään on ja kävin hakemassa raudat kotia. Maalia ne kaipaa mutta pysyy tallessa paikallaan.
(https://i.ibb.co/Rg2vnKQ/IMG-20210515-192839.jpg) (https://ibb.co/Rg2vnKQ)
Ja enpä ole yhtään sisustan kuvaa laittanut. 400tkm näkyy jo penkeissä.
(https://i.ibb.co/n15K6Gg/IMG-20210515-192908.jpg) (https://ibb.co/n15K6Gg)
-
Ei ihan näy kuvassa mutta muistitko ne gt rautojen väliholkit pulttien alla rintapellissä :juhau:
-
Kyllä holkit tuli mukaan ja mietin että mikähän niiden funktio onkaan ???.
Laitoin minä ne pulttien alle kuitenkin.
-
Kait ne on ihan pultin venytyskiritys, eli pysyy kiinni kori eläessä
-
Totta! On ne insinöörit fiksuja eläimiä :o
-
Jotain häikkää bensapumpun suunnilla.
Tehoja hävisi, käy tyhjäkäyntiä hytkyen ja bensapumpun sulakkeeseen ei pysty koskemaan käsin.
Onko rele ennen vai jälkeen tuon sulakkeen? Eikös se jälkeen ole.
-
Siinä pari kuvaa aiheeseen.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/001.jpg?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/002.jpg?img=medium)
Komia on peli.
-
Kiitos. Mietin lisää niin ei se kyl releessä voi olla vika, silloin se rele kuumenisi jos olisi huono kontakti.
Epäilys on että bensapumppu vetelee viimeisiään ja vie nyt niin paljon virtaa kuin vaan kykenee saamaan pystyäkseen pyörimään. Toivottavasti pääsen vielä aamulla kotia :D. Harrasteautoilua S*
Vielä kun pumpun vaihtaa niin sitten on melkein koko polttoainelinja korjattu tankista moottoriin.
-
Tuommoinen reilu 50€ halvempi aeromotorsilla. Vois samalla tilata muutakin.
(https://i.ibb.co/zQzQCKN/Screenshot-20210519-202429.jpg) (https://ibb.co/zQzQCKN)
(https://i.ibb.co/xCmCZq6/Screenshot-20210519-202325.jpg) (https://ibb.co/xCmCZq6)
-
Kiitos. Mietin lisää niin ei se kyl releessä voi olla vika, silloin se rele kuumenisi jos olisi huono kontakti.
Epäilys on että bensapumppu vetelee viimeisiään ja vie nyt niin paljon virtaa kuin vaan kykenee saamaan pystyäkseen pyörimään.
Sähkö on jännä juu, vaikka ton kytkennän mukaan iso virta menee relen kautta. Vähän sama kuin oma sormenpää kuumentuis jos painaa katkaisija :)
Sähän puhuit relen ohjausvirran sulakesta ? Jos ton volvo245 liittämä kuvan mukaan pumpun syöttövirran sulake kuumenee silloin varmasti pumppu död
-
Joku saattaisi jo huolestua tästä :D
(https://i.ibb.co/yFrZQtW/IMG-20210523-204429.jpg) (https://ibb.co/yFrZQtW)
Lämpömittari on ollut tuollainen koko ajan mutta öljynpainevalo on uusi. Syttyy alle 2000rpm ja sammuu kun antaa kierroksia. Pitää hakea uusi anturi ja kokeilla olisiko vain siinä vika.
-
Joku saattaisi jo huolestua tästä :D
(https://i.ibb.co/yFrZQtW/IMG-20210523-204429.jpg) (https://ibb.co/yFrZQtW)
Lämpömittari on ollut tuollainen koko ajan mutta öljynpainevalo on uusi. Syttyy alle 2000rpm ja sammuu kun antaa kierroksia. Pitää hakea uusi anturi ja kokeilla olisiko vain siinä vika.
itellä teki 240 b200e aika lailla samaa motonetin öp-anturilla.
-
Anturi näyttää uudehkolta ja ihan kuin vuotaisi öljyä sen läpi. Tilaan senkin viikonloppuna aerolta jos siellä olisi laadukkaampia.
-
Anturi näyttää uudehkolta ja ihan kuin vuotaisi öljyä sen läpi. Tilaan senkin viikonloppuna aerolta jos siellä olisi laadukkaampia.
Mulla on kaks tarvike anturia vuotanut öljyä läpi.Teki samaa että välillä vilkutti öp-valoa.
Ja sotki koneen kylkeä.
-
Osia kun odottelen niin aloin miettimään ajovaloja. Nyt paikallaan on 7 tuumaiset. tarvikeumpiot mutta kehysten aukko on noin 210mm eli 8 1/4". Olen varmaan jo tunteja etsinyt netistä, niin suomesta kuin maailmaltakin.
Mikä on alkuperäisten oikea koko ja saako niitä mistään? Pitääkö lähteä aarteenmetsästykseen purkuautoista vai olisiko joku tarvikemalli sopiva? ???
Jos jollakulla olisi sopivat (ja hyväkuntoiset) umpiot ja/ tai kehykset joissa ei olisi noita pesimien aukkoja niin olisin kiinnostunut.
(https://i.ibb.co/qpZHRQV/IMG-20210603-183708.jpg) (https://ibb.co/qpZHRQV)
Oranssi/valkoisia vilkkujakin kaipailen mutta uudetkin taisi olla v-partsilla 38€/pari jos en väärin muista.
-
Osia kun odottelen niin aloin miettimään ajovaloja. Nyt paikallaan on 7 tuumaiset. tarvikeumpiot mutta kehysten aukko on noin 210mm eli 8 1/4". Olen varmaan jo tunteja etsinyt netistä, niin suomesta kuin maailmaltakin.
Mikä on alkuperäisten oikea koko ja saako niitä mistään? Pitääkö lähteä aarteenmetsästykseen purkuautoista vai olisiko joku tarvikemalli sopiva? ???
Jos jollakulla olisi sopivat (ja hyväkuntoiset) umpiot ja/ tai kehykset joissa ei olisi noita pesimien aukkoja niin olisin kiinnostunut.
(https://i.ibb.co/qpZHRQV/IMG-20210603-183708.jpg) (https://ibb.co/qpZHRQV)
Oranssi/valkoisia vilkkujakin kaipailen mutta uudetkin taisi olla v-partsilla 38€/pari jos en väärin muista.
Jos luettelosta oikein katsoin niin orkkis nro umpiolle on 1215281 olisko joku 8" alkuperäinen koko. vähän joka paikasta taitaa olla loppu tälä hetkellä esim: https://nordicar.com/en/product/612/headlamp-h4-reflector-volvo-164-240-rond-enkel-20cm-1215281.html
-
Juuri näin, 8" on originaalit.
-
Joo niitä ei enää valmisteta. :-\ Purkuautojen metsästykseen.
-
Myös 164 vakiona kasituumaiset
-
Jenkkiumpiota kattonu?
-
Löytyi 8" umpiot. Kiitokset TwistOla -H- -H-
(https://i.ibb.co/wNw39hr/IMG-20210605-150402.jpg) (https://ibb.co/wNw39hr)
Pitää sitten opiskella miten nuo asentuu ja samalla tehdä johdot uusiksi
-
Hyvä kun kelpasi, tosi hyväthän nuo on. Harmi kun GT ei ole ihan tikissä, olisi ollut todella mukavaa nähdä livenä. Mut niinku jutskailtiin, niin sitten kun pelittää turvallisesti 8)
-
Tuossa varaosakuva, jos olisi apua.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/IMG_20210605_0001.jpg?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/IMG_20210605_0002.jpg?img=medium)
-
Sovittelin hieman noita umpioita. 7" Kromikehys ei tietysti istu mutta ei nuo umpiot myöskään istu pohjiin. Luulen kuitenkin että saan patentoitua jotenkin nuo pysymään paikallaan. Nyt nippusiteillä sovitusta.
Todella paljon fiksumman näköinen tulee noilla isommilla. :)
(https://i.ibb.co/HF39z7B/IMG-20210606-162213.jpg) (https://ibb.co/HF39z7B)
(https://i.ibb.co/qsHZQNH/IMG-20210606-161922.jpg) (https://ibb.co/qsHZQNH)
-
Sehän on kohta takaa ku Tanja Vienonen ja eestä ku Esa Pakarinen. :)
-
? :D
(https://i.ibb.co/Fh6CLvx/97ebb5cc79784a848c64a72eae81573b.jpg) (https://ibb.co/Fh6CLvx)
-
Kai oot joskus luonnehdinnan kuullut? :D
-
Kai oot joskus luonnehdinnan kuullut? :D
Minulle tutumpi on "edestä kuin enkeli, takaa ku mankeli"
-
Avensiksen pyöränlaakeri siirtyi rohinasta rouskuntaan eikä enää kehdannut sillä lähteä töihin. Joten pikahuolto GT:lle:
Vaihdoin öljynpaineanturin ja taisi tulla kuntoon. :)
(https://i.ibb.co/dPqxMsw/IMG-20210611-134847.jpg) (https://ibb.co/dPqxMsw)
Ja sitten se tehon hukkuminen.
Väänsin bensapumpun sulakkeen pidintä eri asentoon ja kyllä tuo nyt tuntui kulkevankin niin kuin kuuluu. Kun budjetti sallii niin tilaan sen 100€ lattasulakerasian. Bensapumpun äänikin on ihan siisti. Koitan tutkia vielä viikonlopun aikana johdotuksia ja miltä se pumppu näyttää. Kuulemma se saattaisi olla uusi mutta en ole vielä varmistanut.
Kattoluukku auki ja töihin 8).
Josta tulikin mieleen. Kattoluukun veivin laakeri hirttää kiinni. Luulin että joku mekanismi olisi huonona mutta kun purin veivin katosta niin se jumittaa pahasti irrallaankin. Liekkö kenellekkään jäänyt osaa talteen? Kyllä sen jotenkin pystyy kunnostamaankin mutta ei sitä ole tarkoitettu purettavaksi.
-
Pari kertaa olen lisännyt vettä koneeseen kun vesipumppu näyttäisi vuotavan. Uusi pumppukin tuli viime viikolla mutta meinasin vaihtaa sen kun saan ensin toyotan taas ajokuntoon.
En ehtinyt.
Lisäsin eilen säiliön täyteen, ajoin kaupunkiin ja katsoin auton alle että kämmenen kokoinen läikkä tunnin seisonnan jälkeen. Paisarissa oli kuitenkin vielä jäljellä joten jatkoin töihin.
Töistä lähtiessä laitoin paisarin täyteen ja otin kannullisen vettä mukaan. No 15km ja loppui lämpöisen puhaltaminen. Lisäsin vettä bussipysäkillä. Siitä 5km ja taas haaleaa ilmaa. Kurvasin uimarannalle, järvestä vettä koneeseen ja täysi kannu mukaan ja pääsin sillä kotia parin pysähdyksen taktiikalla.
30km ja 40l vettä. Vedet valuu kampiakselin hihnapyörän kohdalta maahan.
Käynpäs nukkumassa hetken ja päivällä tutkimaan että mistä ne vedet tulee noin kovasti läpi :idiot2:.
-
Ihmeen huonosti tiivistää jos 3 vesipumpun pulttia/mutteria 6:sta on melkein kokonaan irti. :o
(https://i.ibb.co/RH6mhfd/IMG-20210615-124839.jpg) (https://ibb.co/RH6mhfd)
Nyt on uusi pumppu, huuhtelin järvivedet pois ja uudet nesteet sisällä.
(https://i.ibb.co/YfGHt5G/IMG-20210615-135511.jpg) (https://ibb.co/YfGHt5G)
Lähdetäänpä ajamaan seuraavaa vikaa ulos. :sundaydriver:
-
Lähdetäänpä ajamaan seuraavaa vikaa ulos. :sundaydriver:
Löytyi! Bensamittari putosi nollaan vaikka tankki täynnä :D.
Matka-/trippimittari alkoi toimimaan kun se aiemmin liikkui vain välillä.
Kattoluukun veivikin herkistyi, crc vissiin liotti jonkun kökön pois kun sitä voitelin pari viikkoa sitten.
Kiristin etulaakerit, oli huomattava klappi kuskinpuolella.
Jarrut ilmasin oikean järjestyksen mukaisesti kun polkimessa on 1/4 tyhjää. Ei auttanut vaikka kaikki on uutta.
Häiritsevän syvällä nuo takapyörät vakiona. Ja kun varastossa on 25mm spacerit niin toteuttamaan.
Jonzen 144:sta kun tälläinen lähti irti niin osasin katsoa asiaa tarkemmin. Pinnapulttien juuressa on kynnys joka otti kiinni. Jäi millin rako lätyn ja levyn väliin. Vingulla tein viisteet ja nyt istuu tukevasti.
(https://i.ibb.co/71mHXtB/IMG-20210624-121328.jpg) (https://ibb.co/71mHXtB)
Motonetistä ostin 1/2" mutterit koska nämä spacerit oli millisillä kierteillä. Auton omat mutterit taasen pitkät kupukannat. Mitkähän nuo iskarit on? Sachsilaiset mutta noin ohuita en ole ennen nähnyt ???.
(https://i.ibb.co/sghjHrL/IMG-20210625-142941.jpg) (https://ibb.co/sghjHrL)
Jo vain. Näin tämän olisi pitänyt olla jo uutena. :P
(https://i.ibb.co/McNCn84/IMG-20210625-143307.jpg) (https://ibb.co/McNCn84)
(https://i.ibb.co/rF36jk3/IMG-20210625-144428.jpg) (https://ibb.co/rF36jk3)
Hyvää juhannusta :)
-
Oon kans joutunu tekemään viisteet :o Vähän epäilisin että johtuu jarrulevyjen keskiosan paksuudesta et joissain joutuu ja joissain ei moisia tarvi ???
-
Pääsee jossain vaiheessa pudottamaan vaihdelaatikon alas. Ylivaihteen saa kytkeytymään vain kun laittaa nelosen päälle sen seitsemän kertaa uudestaan.
Vaihdoin äsken sen tunnistin katkaisijan eikä muuttunut eli varmaan vika on laatikon kannen alla. Mulla onneksi on tuossa toinen m46 osina niin siitä saan varaosia.
-
Kannattaa tarkastaa piuhat , kepistä sinne anturille, useampi katkennut / muutaman karvan / eristeen varassa pysynyt on löytynyt ,
-
Sitäkin mietin ja pitää tarkistaa. Ajattelin tuossa että laitan katkaisijan liittimiin toiset johdot jotka vedän hyttiin. Pääsen testaamaan kytkeekö katkaisija ja toimiiko ylivaihde katkaisijan ohittamalla.
-
Syttyykö ylivaihteen merkkivalo kuitenkin silloin, kun ei kytkeydy?
-
Juu syttyy.
Niin selkeästi vaikuttaa se että kun kytkee nelosen uudestaan ja uudestaan niin alkaa toimimaan. Lämpöisenä toimii lähes aina, kylmänä ei ollenkaan.
-
Sillon vika on solkussa tai itse loikkarissa (ellei ole solkun johto vaurioitunut). Jos valo syttyy niin nelosen tunnistin toimii kyllä.
-
Valo palaa aina kun on napista valittu 5:nen mutta ylivaihde kytkeytyy vain nelosella.
Ja näin sen kuuluu toimiakkin.
(https://i.ibb.co/BCCZ5Z9/Screenshot-20210629-215104.jpg) (https://ibb.co/BCCZ5Z9)
-
Joo noin se valon toiminta menee näissä vanhoissa, joissa liukukytkin kepissä. Tuon perusteella voisi ainakin päätellä itse kepin johtoineen olevan ehjiä. Kokeilisin seuraavaksi mitata jännitteen solenoidilta, kun ylivaihde kytkettynä. Emännän saman vuotisessa oli tismalleen sama ongelma ja syynä oli hapettunut liitin solenoidissa, jolloin siinä itse solenoidilla oli enää jotain ~7V luokkaa. Lisävarusteiden päälläolosta ja laturin lämpötilasta riippuen se joko riitti kytkemään tai ei. Putsaamalla korjaantui.
-
Laitoin toiset johdot 4 vaihteen katkaisijaan jotka vedin hyttiin.
Yleismittarilla mitattuna ei kontaktia kun laittaa nelosen päälle. Eikä kytke ylivaihdetta vaikka johdot yhdistän.
Yleismittari piippaa kun laitan pakin päälle... että mitä häh?? :idiot2:
Ja kyllä kytkin johdot oikeanpuoleiseen kaksinapaiseen katkaisijaan. Jatkanpa tutkimuksia ;D
-
Nonii, tässä on erilainen M46. Oikealla on pakkivalon katkaisija ja nelosvaihteen tunnistin taaksepäin. Ja sieltä kun johtoja heiluttaa virrat päällä niin solenoidi naksuu. Sinne ei käsi mahdu joten joku päivä laatikkoa alaspäin sen verran että mahtuu.
-
Nyt toimii ylivaihde. Otin laatikon kannakkeen irti ja laskin niin alas kuin suostui tulemaan. Sitten piti ottaa vielä keppiteline irti jotta sain edes johdot irti nelosen katkaisijalta. Mutta silti mikään työkalu ei mahtunut jotta olisin saanut sitä katkaisijaa pois >:(. Johdot yhteen ja vastuu käyttäjälle.
Löysin myös löysällä olleet mutterit vaihdelaatikon kumista ja alatukivarren takapuslasta.
Ja selvisi myös se outo tehojen häviäminen mistä epäilin bensapumppua. Silloin kun vika ilmenee tyhjäkäynti putoaa alle tonniin (normaalisti ~1300-1500), kone alkaa käymään epätasaisesti ja silloin vetää huonosti. Pari kopautusta bensapumpun releeseen ja ongelma poistuu. Pitää sekin uusia jos en löydä huonoja juotoksia.
Sumuvalotkin alkoivat toimimaan kun heilutin valojen johtoja. Johtojen takia ei tuo oikea ajovalo pala kuin välillä.
(https://i.ibb.co/QpTJXZg/IMG-20210706-011624.jpg) (https://ibb.co/QpTJXZg)
Voihan 41 vuotiaat sähköt :buck2:
-
Tässä muuten eroja M46:sten välillä.
Oletan että erot on kymppi- ja satasarjalaisten välillä.
Kymppisarjan m46:een keppiteline tulee kiinni sivuilta ja päältä. Ylivaihteen katkaisija keppitelineen alla. Ja pakkivalon katkaisija päällä oikealla.
(https://i.ibb.co/72SjW7r/unnamed-4.jpg) (https://ibb.co/72SjW7r)
Satasarjalaisissa keppiteline on pultattu takareunasta. Ylivaihteen katkaisija päällä oikealla ja pakkivalolle päällä vasemmalla.
(https://i.ibb.co/Z6Zr1q5/Volvo-240-1988-Gear-Box-with-overdrive.jpg) (https://ibb.co/Z6Zr1q5)
-
Yli 4000km tullu ajeltua ja nyt mittarissa on 383500km.
Joku aika sitten otin toisen autonkin pois liikennekäytöstä kun tähän kasvoi luottoa. Pesullakin käytin, koko ajan en tätä pese jotta pysyy kuivana.
(https://i.ibb.co/R7hFdxp/IMG-20210720-155508.jpg) (https://ibb.co/R7hFdxp)
Bensapumpun releestä löytyi paljon murtuneita juotoksia. Kävin nuo kaikki läpi mutta silti siellä vielä on joku huono kontakti. Pitää hakea uusi.
(https://i.ibb.co/nCdDhzs/IMG-20210709-130921.jpg) (https://ibb.co/nCdDhzs)
(https://i.ibb.co/6JSpDny/IMG-20210709-130851.jpg) (https://ibb.co/6JSpDny)
Kulutus muuten on usean tankillisen seurannalla seka-ajossa 11,5.
-
Tämä sen kun parantuu 8)
Tuo on ihan tyypillistä noissa bensapumpun releissä, juotokset murtuu ajan myötä. Koputtaminen on konsti jolla saa usein kontakia sen verran että pääsee tien päältä pois. Monta kertaa korjannut noita juottamalla ne isot liitokset joihin se rele on juotettu siellä piirilevyllä. Jos sattuu olemaan pieni kaasujuotion matkassa, niin releen korjaa vaikka tien päällä. Tälläkin hetkellä isän 940:ssa rele jonka korjasin juottamalla viime kesänä, uusi hankittu, mutten ole vaihtanut vielä sitä
-
Tässä tuli poliisilta 170€ verran terveisiä että ajelin liian kovaa. Kävi ilmi että mittari näyttää 10% liian vähän. Miksi?
Renkaat 185/65R15
Perävälitys laskurin mukaan 4.11
M46
Mailimittari
???
-
Jos trippi näyttää oikein, on todennäköisesti vaan viisarin asento pielessä. Nosta pysäytinneulan yli, jotta näät todellisen nollakohdan. Nosta viisari varovasti pois, kasaa oikeaan kohtaan ja nosta takaisin stopparin taa.
Jos trippikin heittää ja heitto on kokoajan tasaiset 10%, niin epäilisin väärää perävälitys/vaihteisto komboa. Laatikon pyörittäjäratas ja perävälitys pitää olla samaa paria.
Muoks: Eikö tässä kuuluisi olla 195/60 rengas? Toisaalta vaan pahentaisi tilannetta.
-
Eikös näitä GT malleja tullut myös 14" vanteilla ?
-
Kyllä nuo renkaat lähellä alkuperäiskokoa on. 195/60R15 on alkuperäiset.
Mietin itsekkin neulan asentoa mutta heitto on prosentteja, eli pienissä nopeuksissa heittää vähemmän kuin isoissa.
Nyt on lyhin perä joten jos siellä on pidemmän perän pyörittäjä niin... Pidemmällä perällä kardaani pyörii hitaampaa samassa vauhdissa joten mittaria pitää pyörittää nopeampaa.
4.11 ja 3.73 on noin 10% ero. Jos yhtään tajuan matematiikkaa tähän aikaan päivästä niin siellä on 3,73 perän ratas. :)
Pitääpä tutkia löytyykö mistään noita rattaita.
-
Eikös se nyt ole nimenomaan niin päin että kun perävälitystä lyhennetään suhteessa alkuperäiseen kokoonpanoon niin mittari alkaa näyttää liikaa?
-
Kyllä. Luulen että perä on vakio mutta jos laatikko tai pyörittäjä on vaihdettu niin sinne voi olla eksynyt 3.73 pyörittäjä joka on paljon yleisempi.
-
Työmatka oli gps:llä 28,7km ja trippimittarilla 28,0km. ???
-
Tuossa dataa. 4.1 välitystä ei Vadiksen mukaan ole.
Skandix myy joitain rattaita, ovat aika kalliita.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Ratas.jpg?img=medium)
Mikä r-numero on nopeusmittarissa?
-
Eli 3.91 ratas on oltava myös 4.1 perän kanssa?
r0.980
Onko mahdollista että nopeusmittarissa olisi likaa tmv joka aiheuttaa että näyttää liikaa? Välillä mittari väpättää mutta ei paljoa.
-
Minulla on Amazonissa 140:n 4.1 perä ja AW70 niin siinä on 21-hampainen (380982) ratas. Sama hammasmäärä oli myös Aman M40:ssä 4.1 perällä.
Sen verran joskus selvitin niin r-0,585 = 20-hampainen (380981) 3.91 ja r-0,605 = 19-hampainen (380980) 3.73.
Tuota sinun r-lukua ei ole tullut vastaan.
Chevyssä myös neula väpätti, niin pesin vaijerin ja öljysin, loppui väpätys.
-
Olisko 0.98/1.609=0.609.
-
Koska tuo matkamittari on hyvin lähellä oikeaa niin ongelman pitäisi olla mittarissa itsessään. Väsynyt jousi jolloin nousee enemmän kuin pitäisi?
Olen kyl suunnitellut että vaihtaisin kilometrimittarin. Pitääkös siinä ottaa tuo r luku huomioon?
-
Voihan se olla puhdistuksen tarpeessa.
Kyllä, kaikki pitää olla "samaa sarjaa", perävälitys, ratas laatikossa ja nopeusmittari (r-luku).
-
Perjantaina oli laskenut jäähdytinnesteitä paisarillisen parkkipaikalle. Näyttää tulevan vesipumpulta. Loppupäivän - eilisen iltapäivän ei vuotanut. Sunnuntaina kirrasin vesipumppua kanteen ja havaitsin että uus pumppu vinkuu. Kuin kuiva stefa ääntäisi. Nyt se pitää sitten vingahduksen aina kun käynnistää.
Ja nyt oon tekemässä lähtöä töistä, puoli paisaria maassa. :idiot2:
Ei tee painettakaan että siitä johtuisi. Vaihdanpa vesipumpun uusiksi. Ihan jo vinkumisen takia.
-
Hän on nyt virallisesti talviteloilla. 239500 mailia mittarissa eli reilu 4000km tuli ajettua.
(https://i.ibb.co/kGCtKRW/IMG-20211018-102417.jpg) (https://ibb.co/kGCtKRW)
Ehkä ens kesänä ei ajettais ihan noin paljoa vaan pistäis kuntoon tiedossa olevia vikoja.
-
Mites tälläinen takan reunalle:
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Volvo_242_GT_1_43_pienoismalli_1978_auto_metalli_89937693.htm?ca=18&w=3
;) ;)
-
Tää meni hattuhyllylle jo keväällä ;)
(https://i.ibb.co/cYzZDP2/IMG-20210427-171010.jpg) (https://ibb.co/cYzZDP2)
-
GT:n kaivoin tallista ulkoilemaan ja ruuvasin wolfracet alle. Avaimesta käyntiin 8)
(https://i.ibb.co/nDWvKxx/IMG20220607142424.jpg) (https://ibb.co/nDWvKxx)
Kaikki kunnia Virgoille mutta minä tykkään enemmän näistä.
Keskikupitkin löytyy mutta minusta noi on paremmat ilman.
(https://i.ibb.co/w03Q0tP/IMG20220607142704.jpg) (https://ibb.co/w03Q0tP)
Täytyy jostain kehittää oikeanlaiset mutterit noille. Vissiin holkkimutterit kartioprikoilla mutta katotaas löytyykö mistään. Vai voisiko noihin koneistaa vakiokartion? Ideoita?
En vielä lähde liikenteeseen vaan nyt alkukesä olisi tarkoitus tehdä erinäisiä huoltoja ja ehostuksia :).
-
Hieno se on edelleen.
Tuo ne virgot tänne, niin saat susirallit vaihdossa ;D
-
GT:n kaivoin tallista ulkoilemaan ja ruuvasin wolfracet alle. Avaimesta käyntiin 8)
(https://i.ibb.co/nDWvKxx/IMG20220607142424.jpg) (https://ibb.co/nDWvKxx)
Kaikki kunnia Virgoille mutta minä tykkään enemmän näistä.
Keskikupitkin löytyy mutta minusta noi on paremmat ilman.
(https://i.ibb.co/w03Q0tP/IMG20220607142704.jpg) (https://ibb.co/w03Q0tP)
Täytyy jostain kehittää oikeanlaiset mutterit noille. Vissiin holkkimutterit kartioprikoilla mutta katotaas löytyykö mistään. Vai voisiko noihin koneistaa vakiokartion? Ideoita?
En vielä lähde liikenteeseen vaan nyt alkukesä olisi tarkoitus tehdä erinäisiä huoltoja ja ehostuksia :).
Noita Wolfracen vanteisiin käypiä holkkimuttereita/kartioprikkoja ei oikein tahdo löytyä muualta kuin englannista.Joskus vuosia sitten tuommoisia kanssa haeskelin niin englannista jouduin tilaamaan,kun ei suomesta mistään sopivia löytynyt..
Ebaysta vaikka hakusanaksi Wolfrace wheel nuts,niin noita löytyy kyllä..
-
Hieno se on edelleen.
Tuo ne virgot tänne, niin saat susirallit vaihdossa ;D
Kestäisipä lähempääkin katselua :D. Ajattelin virgoille laittaa nastat että voi käydä joskus hyvällä suolattomalla kelillä talviajelulla :).
On muuten hävyttömän hintaisia muttereita. Yks ebay ilmoitus oli 110€ + alvit ja tullit vai mitenkä se briteista tilaaminen menikään :buck2:.
-
Ja nyt on jarrutkin.
Pääjarrusylinteri alkoi kuolemaan jo viime kesänä. Oli puolet liikeradasta tyhjää eikä auttanut ilmaus. Talven aikana hävisi kokonaan. En saanut mäntiä pumpattua ulospäin milliäkään. Olisin mielellään painanut nestettä satuloihin ja sitten takaisinpäin uuteen sylinteriin.
Siitä sitten ilmausurakkaan ja nyt on jo siedettävä. Vieläkin voisi ilmata lisää mutta loppui neste.
Uuden näköinen oli vanha. Laitoin todennäköisesti samanlaisen 30€ LPR tuotteen kun parempi olisi ollut yli 100€.
-
Kestäisipä lähempääkin katselua :D. Ajattelin virgoille laittaa nastat että voi käydä joskus hyvällä suolattomalla kelillä talviajelulla :).
On muuten hävyttömän hintaisia muttereita. Yks ebay ilmoitus oli 110€ + alvit ja tullit vai mitenkä se briteista tilaaminen menikään :buck2:.
Joo,hintavia ovat nykyään.Se oli aikaa ennen tuota stanan brexittiä kun minä noita tilasin,20kpl.maksoi silloin posteineen jotain 80-90e.
Nippeli Tepolta(Nippelit.fi) löytyy kohtuu hintaisia holkkimuttereita,muttei sopivia prikkoja.Ja ne mutterit ovat kaikki tarkoitettu suoralle alusprikalle,kun Wolfracen omissa muttereissa on kartio myös siinä mutterinkin kannassa.Toki niistä saapi käypäiset kun tekee/teettää jollain koneistajalla sopivat prikat.Tai sit koneistuttaa niihin vanteisiin normi 60ast. kartion normi muttereille ja jos oikein hyvät tekee niin ostaa tuolta nippeli Tepolta teräksiset normi kartiolla olevat korjausholkit ja koneistaa vanteen reiät niille passaaviksi..
Hintoihin tulee joka tapauksessa jos ei itsellä ole koneistus mahdollisuuksia tai hyvää tuttua koneistajaa..
-
Onhan Tepolla kartioprikkojakin, mahtasko löytyä sopiva ?
https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=256&editmode=showmain&s=1&p_id=211
Muttereita 12 x 1.25, eikös tuossa ole just tuo hienokierre ? Vasemmasta reunasta löytyy sit muita kokoja.
https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3031&editmode=showmain&s=1&p_id=252
-
Muttereita 12 x 1.25, eikös tuossa ole just tuo hienokierre ?
1/2" UNF eli monissa jenkeissäkin käytetty.
-
Edessä tuumainen kierre ja takana millinen koska spacerit. Joo, kiitoksia ajatuksista. Kyl minä jotain noille keksin.
-
Luulenpa että on mentävä koneistamiseen. Tulin siihen tulokseen että otan spacerit pois ja tilaan tuumaisia muttereita 20kpl.
Mutta sitten ongelmaksi tulikin että ei ole saatavilla 1/2unf kierteellä ja pienellä holkilla olevia muttereita, ainakaan helposti. Joten pitäisi vaihtaa eteen milliset pinnapultit ja sitten tilata ne wolfrace mutterit. Äh...
Nämä kyllä kiinnostaisi. Onko kenelläkään keski-suomessa tiedossa pajaa jossa voisin noi käydä porauttamassa? Mitä pimeämpi, sotkuisempi ja syrjemmässä niin sitä parem..eiku halvempi :D.
(https://i.ibb.co/MPZpdPw/Screenshot-2022-06-21-19-41-16-44-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg) (https://ibb.co/MPZpdPw)
Olen tässä pikkuhiljaa asennellut viime kesänä hankittuja umpioita.
Aika karussa kunnossa nämä vanhat pohjat.
(https://i.ibb.co/rF2Rf8Q/IMG-20220621-195028.jpg) (https://ibb.co/rF2Rf8Q)
Kuumaa vettä, sitruunahappoa maustehyllystä ja pari vuorokautta välillä harjaten ja kertaalleen uusin litkut.
(https://i.ibb.co/wL2WzQL/IMG-20220621-195213.jpg) (https://ibb.co/wL2WzQL)
Mielestäni ihan hyvin toimii. Vielä viimeiset harjaukset ja takas kylpyyn.
(https://i.ibb.co/k49xRfj/IMG-20220621-195346.jpg) (https://ibb.co/k49xRfj)
Pari kerrosta happopohjaa. Tuli varaosanumerokin esille.
(https://i.ibb.co/MBc9cqX/IMG-20220621-195504.jpg) (https://ibb.co/MBc9cqX)
Ja milläs nuo isommat umpiot saadaan kiinni liian pieniin pohjiin?
No toyotan jarrupalojen osilla tietenkin. :D
Istuvat hyvin tiukasti noihin umpion lenkkeihin.
(https://i.ibb.co/T1wHxVj/IMG-20220621-195712.jpg) (https://ibb.co/T1wHxVj)
Leikkasin ylimääräisiä pois ja ruuveilla kiinni.
(https://i.ibb.co/g3cz0j1/Screenshot-2022-06-21-20-02-33-52-92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg) (https://ibb.co/g3cz0j1)
Koesovitus ennen maalausta. Uskoisin noiden pysyvän oikein hyvin.
(https://i.ibb.co/BPHS7jc/Screenshot-2022-06-21-20-00-54-53-92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg) (https://ibb.co/BPHS7jc)
Pientä joutavaa näpertämistä vaikka olisi oikeaakin korjattavaa ::).
-
Nämä kyllä kiinnostaisi. Onko kenelläkään keski-suomessa tiedossa pajaa jossa voisin noi käydä porauttamassa? Mitä pimeämpi, sotkuisempi ja syrjemmässä niin sitä parem..eiku halvempi :D.
TS-Koneistuspalvelu (Niemisjärvi), tuolla oon teettäny palikoita, myös boorien koneistus onnistuu.
Mittapiirroksen kyl joudut piirtämään noista ja epäilen kyl että ajaisi piensarjaa noin halvalla hinnalla, mitä tuolla kaupassa on myynnissä ;)
-
Eei kun vanteiden poraus noille, ilmaisin asian epäselvästi.
Tottakai valmiina ostaisin nuo holkit.
Minäpäs tiedustelen sieltäkin :).
-
Aivan joo, ite väsyneenä luin ja ihmettelinkin miksi noin halpoja holkkeja kannattaa koneistaa :D
Kysäse ihmeessä onnistuisko poraus. Nuo vanteet istuu hienosti gt:n alle O0
Edesmenneellä sedälläni oli uutena muutaman vuoden ajan myös tälläinen 242GT.
Oli silloin ulkomailla töissä ja sai tuotua verovapaana sitten tänne Suomeen.
Tarvis kyllä selvittää, että onko se auto vielä kilpien välissä.
-
Noniin, olipas helppo homma laittaa renkaat alle. Ei siinä menny kuin 2,5 päivää kun alkoi tekemään :D
Päätin että noi vanteet menee alle joko halvalla tai ei ollenkaan. Enhän minä edes tiedä onko varmasti suorat. Ja pehmeetä alumiinia niin menevät takuuvarmasti soikeiksi ensimmäiseen kuoppaan osuessaan. Vaikka hienot ovat mutta en suosittele kenellekkään :D
Elikkäs vanhasta pyörän mutterista tein 60 asteen kartioterän.
(https://i.ibb.co/vPtzPM4/IMG20220726085407.jpg) (https://ibb.co/vPtzPM4)
Kartiot onnistuivat oikein hyvin ja nyt vakiomutterit istuu. Ostin eteen isommalla kartiolla olevat mutterit varmuuden vuoksi. Pienet mittavirheet korjaantui pulttipyssyllä ja momenttiavaimella.
Soviterenkaat ostin myös. Mutta eipä nuokaan käyneet suoraan. Keskireikä on kahden koon välistä joten työstin niitä väljemmiksi. Voi ottaa pois jos täristää.
(https://i.ibb.co/zV2CXWr/IMG20220728095434.jpg) (https://ibb.co/zV2CXWr)
-Lisäksi pinnapultit oli spacerien sisällä liian pitkät takana.
-Jarrulevyjen kiinnityspultit piti poistaa
-Edessä vanne hinkkasi jarrusatulaan.
-Jarrusatulan pultti meni poikki
Ja sain maalailtua ajovalojen kiinnitysosat.
(https://i.ibb.co/8XwLSSt/IMG20220718103101.jpg) (https://ibb.co/8XwLSSt)
Noni. Uskaltaiskohan ottaa liikenteeseen :o.
(https://i.ibb.co/8MNrGSk/IMG20220728171753.jpg) (https://ibb.co/8MNrGSk)
-
Jarrut löytyy nyt mutta vaikka olen litran ilmannut järjestyksen mukaan kannulla, polkemalla ja työntänyt nestettä väärään suuntaan ruiskulla niin silti turhan pehmeä poljin. Satulatkin ovat kaikki oikein päin ja hyvässä kunnossa.
Voisiko syy olla siinä jakotukissa joka on vasemman renkaan lähellä?
-
Hän toimi erittäin iloisesti S*. Renkaat eivät ravista alle 80km/h eikä pultit löystyneet 10km testiajolla. Momenttiavain pysyy mukana nyt lopun kesää.
(https://i.ibb.co/3W4YHLQ/IMG-20220728-200616.jpg) (https://ibb.co/3W4YHLQ)
Ilme muuttui paljon ryhdikkäämmäksi kun on oikeat umpiot. Ne on ehkä sentin liikaa ulkona mutta kattoos ny häiritseekö liikaa.
-
400km ajellu mutta nyt alkoi kytkin luistamaan joten auto ylös ja loota alas.
(https://i.ibb.co/NNWsXNj/IMG20220809125146.jpg) (https://ibb.co/NNWsXNj)
(https://i.ibb.co/MNwpRyQ/IMG20220809131606.jpg) (https://ibb.co/MNwpRyQ)
(https://i.ibb.co/4Vmh5Bn/IMG20220809131612.jpg) (https://ibb.co/4Vmh5Bn)
Ei ollut levy loppu vaan hyvin öljyinen. Vein vauhtipyörän hiottavaksi ja haen motonetistä uutta kytkintä, tiivisteitä ja silmälaakeria.
Tunti tuossa meni kun irroitin laatikon. Helpotti paljon kun 2 ylintä laatikon pulttia puuttui ::).
-
Mihin kesä meni? No töissä.
Kytkin valmistui ja toimi hienosti, kuten myös muutenkin. Vaihteiston kumityynyn vaihdolla hävisi voimansiirron tärinä ja vaihteet alkoi menemään paremmin päälle. Renkaat ei täristä motarillakaan. Valoillakin näkee paremmin kuin noilla 2000 luvun laitteillamme.
240114 mailia, 386583km on nyt mittarissa. Melkein 1000km ajoin siis.
Keskiviikkona kävin töissä. Aamulla olikin ikkunat jäässä joten aika pistää seisontaan
(https://i.ibb.co/J3zPwLR/IMG20220921171026.jpg) (https://ibb.co/J3zPwLR)
Vuokrasin paremman säilytyspaikan ja kävin tänään viemässä GT:n talviunille. Hyvää yötä *nuqquun->
(https://i.ibb.co/ZgDkBVr/IMG-20220923-230857.jpg) (https://ibb.co/ZgDkBVr)
-
Hehee, taas löytyi mun GT julkisuudesta. Kaveri bongasi kuvan alfamerin opuksesta :D
(https://i.ibb.co/jh2QkKp/IMG-20221109-WA0030.jpg) (https://ibb.co/jh2QkKp)
(https://i.ibb.co/7JBW8wp/IMG-20221109-WA0026.jpg) (https://ibb.co/7JBW8wp)
-
Varmaan mukava ylläri kun oma auto tollee löytyy. Tuli yhtäkkiä mieleen että onko tämä ollut siinä vuosituhannen vaihossa täällä keskipohjanmaalla jotenkin rekkari tuttu
-
Minun tietojen mukaan ei ole mutta myynnissä oli silloin.
Alkuperäinen omistaja osti auton 1980 Mainen osavaltiossa asuessaan ja toi suomeen 1981. Piti auton 1999 asti.
1981-1999 Helsinki/Salo
336tkm
1999-2008 Joensuussa.
2008-2009 yksityinen omistaja
2009-2017 Torniossa (09-16 pois liikenteestä.)
2017-2021 Rajamäellä
2021- minulle 379tkm.
Historia on hyvin selvillä pois lukien tuo vuosi Joensuussa :)
-
Ok sitten oli vaan hyvin samanlainen mitä täällä asusteli
-
Hän on taas kotona S*.
(https://i.ibb.co/WWPhyx0/IMG-20230417-173041.jpg) (https://ibb.co/WWPhyx0)
Pari kertaa näpäytin startilla bensanpaineet ylös ja käyntiin. Kuin eilen viimeksi olisi ajettu.
Leima meni vanhaksi viime kuussa joten kävin hakemassa siirtokilvet pariksi päiväksi. Tarkoitus olisi huomenna mennä autopelti korjaamolle keskustelemaan pohjan kunnostamisesta. Nyt tosin vaan leimakuntoon muutama paikka takakontin alueelle.
On se kiva auto ajaa :)
-
8.5 Volvo peltipajalle.
Todettiin että leimakuntoon saa kohtuu töillä mutta oikeasti hyväksi vaatii enemmän töitä kuin hänellä kannattaa teettää. Vanhat korjaukset on niin huonosti tehtyjä >:(.
Joten pitänee lähivuosina sijoittaa siihen kemppiin ja peltivehkeisiin ellen löydä tekijää.
Ilmasin jarrut nyt kunnolla. Kumiseen koritulppaan reikä renkaan venttiilille, päälle 940:n tukivarren kartiopuslan prikka ja pikkuliinalla kiinni. Kireelle sai kun työnti kiilan liinan alle. Tällä sain paineen jarrunestesäiliöön ja ilmaamaan. Tuli hyvä :)
(https://i.ibb.co/BwZBhK6/IMG20230418123922.jpg) (https://ibb.co/BwZBhK6)
(https://i.ibb.co/300XWkV/IMG20230418123928.jpg) (https://ibb.co/300XWkV)
(https://i.ibb.co/82qGw1S/IMG20230418123934.jpg) (https://ibb.co/82qGw1S)
-
Täällähän on lattia :). Purin sisustan pois ja vien huomiseksi hitsattavaksi. Lattiassa, pyöräkoteloissa ja kontissa muutama paikka. Sekä nostokorvake vasemmalla takana. Katsotaan miten paljon hitsari ehtii tehdä parissa päivässä. Takavalojen vaihtoa haaveilin mutta taidan sille varata toisen ajan.
(https://i.ibb.co/JRybTjy/IMG20230506183728.jpg) (https://ibb.co/JRybTjy)
(https://i.ibb.co/rHT6wNx/IMG20230506183734.jpg) (https://ibb.co/rHT6wNx)
(https://i.ibb.co/4PFBPnZ/IMG20230507104202.jpg) (https://ibb.co/4PFBPnZ)
(https://i.ibb.co/HhFnph9/IMG20230507104232.jpg) (https://ibb.co/HhFnph9)
Penkin alta löytyi markka vuodelta 1989. Minusta se kertoo että penkkejä ei ole käytetty pois 90 luvun jälkeen :o
Huomenna onkin hyvä päivä pestä sisustaa ja huoltaa vyöt.
-
Gt haettu taas kotia. 20h verran siihen tuli peltitöitä. Valitettavan paljon kittikorjauksia kiiltävän maalin alla ja huonoja hitsauksia. Tästä tulee vielä joskus työmaa kun joku on oikaissut :facepalm:.
Mutta nyt pitäisi olla parsittu leimakuntoon. Jospa ei enempää löytyisi hitsattavaa.
(https://i.ibb.co/3C8N9WL/IMG20230512161858.jpg) (https://ibb.co/3C8N9WL)
(https://i.ibb.co/nrdvM4s/IMG20230512161905.jpg) (https://ibb.co/nrdvM4s)
Piti korjausten jälkeen maalata lokasuojaa ja helmojen takaosia.
(https://i.ibb.co/kxkv8m3/IMG20230512161932.jpg) (https://ibb.co/kxkv8m3)
(https://i.ibb.co/Wkm63sP/IMG20230512161958.jpg) (https://ibb.co/Wkm63sP)
Ihan siistiä jälkeä ottaen huomioon että oli vain pari päivää aikaa ja löytyi yllätyksiä. Loput paikat tuli lattiaan ja helmojen sisäpuolille. Mut eihän tähän mennyt edes neliömetriä peltiä mikä oli todella positiivista :).
-
GT sai tänään 2v leiman. Hyvää syntymäpäivää mulle :kukkia:.
(https://i.ibb.co/8jQX34V/IMG20230727155940.jpg) (https://ibb.co/8jQX34V)
Lattiamatot pesin ennen kasaamista. Kuten myös kaikki turvavyöt. Purin niistä jouset pois ja liottelin mäntysuopavedessä. Kasauksessa kokeilin montako kierrosta pystyi jousiin laittamaan jännitystä että tulevat vielä täysin ulos. Nyt vyöt on pehmeät ja kelautuvat hyvin sisään.
Käsijarru meinasi tuottaa ongelmaa. Oikea puoli ei pitänyt yhtään kun vasen oli lukossa. Kiristin vaijerin mutteria kunnes huomasin että sehän ei kiristy. Oli säätö tapissaan ja kierre sileenä. Sain kuitenkin mutterin pois, pari isompaa mutteria väliin ja uusi säätömutteri. Nyt pystyi kiristämään mutta ei vieläkään pitänyt. Joten otin jarrun auki. Kun ei ollut aikaa hakea säätöruuveja, laitoin H palikan uraan pari kierrosta 1,5mm rosterilankaa. Nyt toimii.
(https://i.ibb.co/CJxnzg7/IMG20230725191006.jpg) (https://ibb.co/CJxnzg7)
(https://i.ibb.co/HdKM0MP/IMG20230727165141.jpg) (https://ibb.co/HdKM0MP)
(https://i.ibb.co/qx6hrLS/IMG20230727165125.jpg) (https://ibb.co/qx6hrLS)
(https://i.ibb.co/KzXw7hf/IMG20230727164659.jpg) (https://ibb.co/KzXw7hf)
(https://i.ibb.co/SNR7GFB/IMG20230727164711.jpg) (https://ibb.co/SNR7GFB)
Katsastuksessa meinas jäädä kiinni päästöistä. Kävi liian rikkaalla. Co oli jotain 8-9 kun raja 4,5. Katsottiin muu auto ja sain 3mm kuusikolon katsastajalta että olisin säätänyt seosruuvia. Mutta seokset olikin uudelleen käynnistyksen jälkeen hetken kohdillaan, co 1-2 :o. En sitten koskenut siihen ruuviin vaikka nousikin hetken päästä 4,1 ja se lukema jäi lappuun. Lambdasäätö elää omaa elämäänsä. Pitäis varmaan poistaa lambda ja säätää pakokaasumittarilla uudelleen.
Huomenna mennään GT:llä tekemään kihlatusta vaimo S*.
-
Aloin tutkimaan tänään tarkemmin miksi lämpö- ja bensamittari näyttää liikaa.
Mittariston jännitteensäädin on rikki. Sen pitäisi 10 volttiin laskea jännite mutta täys jännite menee läpi. Sisällä on kärähtäneen näköistä ja lanka poikki. Saako jostain uutta, onko jollain purkuosana tai miten tuon voisi toteuttaa nykyaikaisilla komponenteilla? Olen nettiä kaivellut mutta ei meinaa löytyä apua.
Eli tämännäköinen palikka.
(https://i.ibb.co/zRv1JTD/Screenshot-2023-07-27-20-46-48-89-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg) (https://ibb.co/zRv1JTD)
-
Minä aikoinaan laitoin 1980 240 ruumariin uudemmasta mittaristosta elektronisen säätäjän, hyvin toimi.
En muista mistä vuosimallista tuo tuli käyttöön, ehkä jo silloin kun mittaristo vaihtui 1981->?
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/245%20GL%201980%20Ruumisauto/2019/097%20j%C3%A4nnitteentasaaja%20proto.JPG?img=medium)
Paljon onnea uuteen elämään.
-
Kyllä ja kiitos :). 7810 tmv piiri ja joku konkka tai pari tuohon. Vien säätimen elektroniikkaa harrastavalle kaverille niin se tekee sen sisälle muutoksen. En tiedä missä mun kolvikaan on :D.
-
Häät vietetty ja GT kuljetti. Oli niin surkea keli ettei tästä Volvon osuudesta tapahtumaan tullut otettua kuvia. Kotimatkalla alkoi nykimään, latauksen merkkivalo välähteli ja kierroslukumittari kävi nollilla. Kotia kuitenkin pääsi. Tutkinpa tätä kun joskus saa hetken vapaata.
Vihdoin tilasin normaalit vilkunkuvut. Vaihdoin tänä aamuna. Nyt näyttää oikealta. :)
(https://i.ibb.co/WvxWbD4/IMG20230803073833.jpg) (https://ibb.co/WvxWbD4)
Mutta kävi näin. :(
(https://i.ibb.co/St2n4bQ/IMG20230803073842.jpg) (https://ibb.co/St2n4bQ)
Vaihdoin nää isommat umpiot viime kesänä mutta mulla ei ollut kiinnitysvanteita, eikä kyllä näille sopivia pohjalevyjäkään. Patentoin noi kiinni mutta eipä käynyt mielessä että ne vanteet myös varmistaa lasien kiinni pysymisen.
https://classicvolvorestoration.fi/
Onko tästä sivustosta tietoa? Tuolla näyttäis olevan mm umpioiden kiinnitysvanteita.
Jos on tiedossa nappisilmän umpioita ja kiinnitysosia niin olisin kiinnostunut tuotteista
-
Häät vietetty ja GT kuljetti. Oli niin surkea keli ettei tästä Volvon osuudesta tapahtumaan tullut otettua kuvia. Kotimatkalla alkoi nykimään, latauksen merkkivalo välähteli ja kierroslukumittari kävi nollilla. Kotia kuitenkin pääsi. Tutkinpa tätä kun joskus saa hetken vapaata.
Vihdoin tilasin normaalit vilkunkuvut. Vaihdoin tänä aamuna. Nyt näyttää oikealta. :)
(https://i.ibb.co/WvxWbD4/IMG20230803073833.jpg) (https://ibb.co/WvxWbD4)
Mutta kävi näin. :(
(https://i.ibb.co/St2n4bQ/IMG20230803073842.jpg) (https://ibb.co/St2n4bQ)
Vaihdoin nää isommat umpiot viime kesänä mutta mulla ei ollut kiinnitysvanteita, eikä kyllä näille sopivia pohjalevyjäkään. Patentoin noi kiinni mutta eipä käynyt mielessä että ne vanteet myös varmistaa lasien kiinni pysymisen.
https://classicvolvorestoration.fi/
Onko tästä sivustosta tietoa? Tuolla näyttäis olevan mm umpioiden kiinnitysvanteita.
Jos on tiedossa nappisilmän umpioita ja kiinnitysosia niin olisin kiinnostunut tuotteista
Ite tilasin tuolta 164 moottorin kumityynyt ja iha hyvin pelasi homma ainakin itsellä. :)
Tää on kyl hieno GT 8)
-
Kiitos Diville! -H-
Nyt on oikein kiinnitetyt ja ehjät nappisilmät.
(https://i.ibb.co/F5cpG8q/IMG-20230812-200839.jpg) (https://ibb.co/F5cpG8q)
(https://i.ibb.co/GxYkhrM/IMG20230812195958.jpg) (https://ibb.co/GxYkhrM)
-
Mittariston jännitteensäädinkin on nyt korjattu ja asennettu. Vihdoin mittarit toimii :D
(https://i.ibb.co/xzWCCDJ/IMG20230813145433.jpg) (https://ibb.co/xzWCCDJ)
(https://i.ibb.co/z6f7026/IMG20230813152802.jpg) (https://ibb.co/z6f7026)
-
Mitäs tälle kuuluu?
0lipa mukava lukea juttua 242 GT:stä joka oli "vain" vuoden takaa, muut kun alkaa olla sieltä 10v takaa jos sieltäkään...
Pitkästä aikaa kaivoin oman 242 GT:n naftaliinista ja aloin tekemään listaa mitä kaikkea pitäisi ostaa, niin tuli tämä ketju vastaan.
Olenkin nähnyt tämän pirssin Torniossa/Haaparannassa 2018 vuonna, tuli hetki vietettyä autoa speksatessa ja vertaillessa omaani.
Mun oma on myös 1980 vuosimallia, ja siihen on aloitettu tekemään ruostekorjauksia vaihtamalla molemmat tai ainakin toinen varapyöräkotelo niin tulin siinä toivossa kurkkimaan olisiko tässä alkuperäiset vielä tallella ja kuvia niistä. Mutta olinkin jo unohtanut että taisi olla niin että viimeisissä on normaalit varapyöräkotelot, ja mullakin taitaa oikeanpuoleinen olla vielä tehtaan jäljiltä- (ja on samanlainen kuin muissa 240 malleissa) Sain autosta kuvia 90-luvulta ja silloin ainakin on ollut noi normaalit jo.
Lisäksi mulla ei ole noita GT-rautoja eikä kojelaudassa oranssia raitaa, vaan on musta ja keskellä "romulokero". Selasin joskus "svensk 242gt klubben" tms. 242gt sivustoa Ja sinne oli kerätty useita näitä listaukseen, ja jostain tietystä alustanumerosta eteenpäin alkoi tippua noita GT-optiikkajuttuja pois. Harmikseni tuota sivua en enää löytänyt millään... Siinä on mennyt bittiavaruuteen paljon hyvää tietoa.
Mielelläni kuitenkin lisäisin tuohon omaani noi GT-raudat jos vain jostain tulevat vastaan.
-
Pitää joskus ajella katsomaan kun saat GT:n liikenteeseen. Näitä ei ole yhtään liikaa :).
Ollut kiireinen kesä niin GT:lle ei tapahtunut oikein mitään. Elokuussa oli noin kuukauden liikenteessä ja ajoin tankillisen verran. Toki kävin ekan kerran ajelemassa oman pojan kanssa. Mahtuu kaukalo ja vaunutkin kyytiin mut ei helposti, ei ole perheauto :D
Otin minä muutaman kuvan kuitenkin.
(https://i.ibb.co/K9FRJm7/Screenshot-2024-10-15-15-03-51-90-92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg) (https://ibb.co/K9FRJm7)
(https://i.ibb.co/vHLpS5V/IMG-20241015-135548.jpg) (https://ibb.co/vHLpS5V)
(https://i.ibb.co/DrXFZ9j/Screenshot-2024-10-15-15-08-56-57-92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg) (https://ibb.co/DrXFZ9j)
Kannentiivisteen kyllä voisi vaihdella. Joka kerta kun kylmästä lähtee ajamaan, ei tule yhtään lämpöä ennenkuin lämpömittari käy punaisen rajalla. Siitä sitten vissiin ilmakupla lähtee liikkeelle, lämmöt laskee normaaliin ja lämpöä tulee sisällekkin. Sen jälkeen voi ajella vaikka koko päivän ja kaikki toimii.
Saattaa joskus myös työntää nesteet parkkipaikalle sammuttamisen jälkeen. Pikku juttuja :D.
1979 ainakin oli pienet varapyöräkotelot joten olisiko näihin -80 malleihin tullut isot. En ole yhtään varma kun tämäkin on hitsailtu jo, ilmeisesti siellä Torniossa.
Minusta niitä GT rautoja on ollut myynnissä ihan uusiakin. Eikä ne ois vaikeita tehdä itsekkään
-
Pistetäänkö vähän kesäkuntoon tätäkin?
11:00
(https://i.ibb.co/gFDqgwLc/IMG20250408104834.jpg) (https://ibb.co/gFDqgwLc)
13:10
(https://i.ibb.co/1t217pBb/IMG20250408130559.jpg) (https://ibb.co/1t217pBb)
Päätin alkaa vaihtaa kannentiivistettä kun työnti paisarista nesteitä ulos eikä tullut lämmintä ennenkuin lämpömittari kävi kerran punarajalla. Sitten kaikki tasoittui ja pystyi ajamaan vaikka kuinka pitkälle.
(https://i.ibb.co/qFV5gmxQ/IMG20250408130305.jpg) (https://ibb.co/qFV5gmxQ)
(https://i.ibb.co/4wg00JLt/IMG20250408130134.jpg) (https://ibb.co/4wg00JLt)
(https://i.ibb.co/35nXKgWn/IMG20250408130138.jpg) (https://ibb.co/35nXKgWn)
Olisiko tuossa vuoto?
Muutama viikko olisi aikaa. Haluaisin kovasti mennä tällä lahteen classic motor show näyttelyyn että voisi muutkin ihmetellä liikkuvaa GT Volvoa :)
-
Se olis hienoa, en oo taas kolmeen enljään vuoteen nähnyt livenä 242GT:tä. Espoon automuseolla viimeksi -78 mallisen.
-
Kuvien perusteella ykkösen liekkirengas on siirtynyt etureunasta joten siellä se vuotokin lienee jos neste pääsee tiivisteen ja lohkon välissä kulkemaan niin pitkälle. Voihan pieniä vuotoja olla muuallakin jos/kun tiiviste on todella vanha.
-
Olet aivan oikeassa. Sehän on ihan mutkalla. Eli epäilykseni vahvistuvat kansipahvin vaihdon tarpeesta.
Laitoin bräkleeniä palotiloihin ja kaikki kanavat kastuivat. Pylväsporasta ja auki leikatusta hylsystä saa hyvän venttiilijousen painimen. Käytin yhden venttiilin irti ja totesin että vaatii hionnan. Ohjuri tuntui timmiltä kuitenkin. En viittiny muita ees kattoa.
(https://i.ibb.co/8nn4x0yL/IMG20250409103905.jpg) (https://ibb.co/8nn4x0yL)
(https://i.ibb.co/WWnsS67R/IMG20250409104124.jpg) (https://ibb.co/WWnsS67R)
-
Kansi on koneistettu. Venttiilit hiottu, tasoa oikaistu 0,3mm, pakosarjan pinnapultit uusittu ja venttiilit säädetty.
(https://i.ibb.co/270tbHq2/IMG20250417162159.jpg) (https://ibb.co/270tbHq2)
Motonetistä hain hihnoja, nesteitä, suodattimia ja sytytystulppia. Vielä pitää hakea uudet pakosarjan mutterit.
Mutta problem.
(https://i.ibb.co/v4JJHMHB/IMG20250420184523.jpg) (https://ibb.co/v4JJHMHB)
Tein suuttimille testipenkin. Avasin polttoainepumpun releen ja kiilasin kärjen kiinni pahvin palalla. Kun kytkin akun navan kiinni niin sain bensapumput pyörimään ja k-jetin ilmalautasta nostamalla pääsin näkemään suuttimien sumun.
Ei oo hyviä. Sumut on hyvin erilaisia ja ruikkii sivuille enemmän kuin suoraan. Yksi on hyvän näköinen. Minimi määrällä kun siitä saa sumun, muista tulee tippaa.
Määrät sentään on lähelle. 1 sylinteriin menee ehkä muutaman prosentin vähemmän.
Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.
-
Kansi on koneistettu. Venttiilit hiottu, tasoa oikaistu 0,3mm, pakosarjan pinnapultit uusittu ja venttiilit säädetty.
(https://i.ibb.co/270tbHq2/IMG20250417162159.jpg) (https://ibb.co/270tbHq2)
Motonetistä hain hihnoja, nesteitä, suodattimia ja sytytystulppia. Vielä pitää hakea uudet pakosarjan mutterit.
Mutta problem.
(https://i.ibb.co/v4JJHMHB/IMG20250420184523.jpg) (https://ibb.co/v4JJHMHB)
Tein suuttimille testipenkin. Avasin polttoainepumpun releen ja kiilasin kärjen kiinni pahvin palalla. Kun kytkin akun navan kiinni niin sain bensapumput pyörimään ja k-jetin ilmalautasta nostamalla pääsin näkemään suuttimien sumun.
Ei oo hyviä. Sumut on hyvin erilaisia ja ruikkii sivuille enemmän kuin suoraan. Yksi on hyvän näköinen. Minimi määrällä kun siitä saa sumun, muista tulee tippaa.
Määrät sentään on lähelle. 1 sylinteriin menee ehkä muutaman prosentin vähemmän.
Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.
Laittelin sulle somen kautta vinkkiä ;)
-
Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.
Voihan niitä koittaa ultraäänipesurilla elvyttää, jos ne vielä heräis henkiin.
Uudet on niin kohtuu hintaset, että vaihtaisin vaan uudet seuraavaksi :)
https://ppmarket.fi/ruiskutusventtiili-bosch-0-437-502-015 (https://ppmarket.fi/ruiskutusventtiili-bosch-0-437-502-015)
-
No kyllähän ainoa oikea ratkaisu ois vaihtaa uudet jos tuo putsaus yritys ei tuota tulosta.
-
Viikko lenssua välissä ja töitä mut sainpas kasaan ja tuntuu toimivan. *taavih->
(https://i.ibb.co/VcdN4CTj/IMG20250502132648.jpg) (https://ibb.co/VcdN4CTj)
Sit ois vielä koeajolla käytävä, pesut ja puunaukset ja jos ei mitään ihmeellistä niin aamulla kohti Lahtea :)
-
Meneekö sisälle näytille vai ulkoparkkiin ?
-
On tää vielä kaukana esittelykelpoisesta niin mennään ihan vaan ulos. Kehtaa kuitenkin sinne jättää näkyville :D.
-
Ja kyllähän se toimii.
(https://i.ibb.co/nNk5FrCb/IMG-20250502-190211.jpg) (https://ibb.co/nNk5FrCb)
Kiihtyy, kulkee ja pysähtyy. Kävin ajamassa 20km lenkin pikkuteillä, motarilla ja kylällä. Nyt jäähdytinnesteetkin pysyy paisarissa. Lämpömittari pysyy vähän turhan korkeella mutta tiiä sit mikä on totuus. Ei voi tarkistaa obd lukijalla :-\
Ainoastaan kytkin vähän luisti vaihteen vaihdossa kun kiihdytin motarille. Liekkö öljyinen kun se on kumminkin uusi. Ajellaan siis nätisti.
-
Perille päästiin
(https://i.ibb.co/KcctmGYR/IMG20250503085132.jpg) (https://ibb.co/KcctmGYR)
-
Oli erittäin hyvä reissu. En ole ikinä nähnyt yhtä montaa mielenkiintoista autoa samassa paikassa. :o
Tosin joutui äsken ottaa päikkärit kun kuunteli 400km 3000rpm huutavaa vinokonetta. :buck2:
(https://i.ibb.co/VcdLpDrP/IMG-20250503-190503.jpg) (https://ibb.co/VcdLpDrP)
(https://i.ibb.co/27jkXDFW/IMG20250503085122.jpg) (https://ibb.co/27jkXDFW)
Kytkin se vaan luistaa edelleen. Piti rauhassa kiihdyttää motarilla 120 vauhtiin mutta kyllä se sitä kulki. Erikoista noin kovaa ajaessa kun mailimittari on melkein tapissa, se riittää vain 140km/h.
Löysäsin vaijeria eikä auttanut. Kytkin on siis vaihdettu ja vauhtipyörä koneistettu. Kytkinkopan alla on öljytippa. Pitää joskus käyttää loota irti ja selvittää asia.
Ja pyöränkulmiin pitää perehtyä. Aika levoton ajettava.