Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Puatsio - 18.04.2021, 21:45:30
-
Tuollaista Maf-anturiin liittyvää vikakoodia tulee, pysyy hetken poissa kuittauksen jälkeen kunnes tulee uudelleen.
Dpf-pönttö vaihdettu 70tkm sitten, turbo uusittu viime syksynä, lisäainesäiliö täytetty helmikuussa. Auto vaikuttaa laiskalle, noin 18sec 0-100km/h.
Putsasin tuon Maf-anturin, hieman öljyinen oli, mutta siitäkään ei ollut apua.
Mitä seuraavaksi? Kokemuksia ja vinkkejä otan mielelläni vastaan.
-
Maffi anturin vaihdolla luultavammin selviät.
-
Maffi anturin vaihdolla luultavammin selviät.
Tämä vaihtoehto olikin jo mielessä, täytyy tänään metsästää uutta. Johtuneeko laiskuus anturin toimattomuudesta?
-
Tämä vaihtoehto olikin jo mielessä, täytyy tänään metsästää uutta. Johtuneeko laiskuus anturin toimattomuudesta?
Johtuu.
Toi on aika kallis uutena ja usein huonoilla huolloilla olevissa autoissa aika yleistä. Säästetään ilmansuodattimen vaihdoissa ja suodattimesta pääsee pölyä lävitse, mikä tarttuu siihen maffin lankaan. Usein viimeinen niitti maffille on se, että ihmiset putsaavat ties millä aineilla maffia ja siihen maffin lankaan jää epäpuhtauksia "pesuaineesta ja liasta" mitkä vääristää lukemia vielä enemmän.
Uutta purkkia vaan paikalleen uuden suodattimen kera ja matka jatkuu.
-
Ei auttanut uusi maf-anturi. Laiskuus jatkuu ja vikakoodina löytyy ecm-136f, ei tosin sytyttänyt vielä moottorin vikavaloa. Vikakoodit luettu T75 lukijalla.
Mitäs seuraavaksi? Onko nämä oikeasti näin laiskoja kulkemaan vai missä sitä vikaa voisi olla?
-
Ei auttanut uusi maf-anturi. Laiskuus jatkuu ja vikakoodina löytyy ecm-136f, ei tosin sytyttänyt vielä moottorin vikavaloa. Vikakoodit luettu T75 lukijalla.
Mitäs seuraavaksi? Onko nämä oikeasti näin laiskoja kulkemaan vai missä sitä vikaa voisi olla?
Siellä voi olla johdossa vikaa myös, joten tarkista johtojen kunto mittaamalla yleismittarilla.
-
Löytyi egr-venttiilin jälkeen laippa joka liittyy pannalla lämmönvaihtimeen. Lämmönvaihtimen puolelta oli revennyt irti, ainoastaan laippa oli pannan alla, mutta lämmönvaihdin siis irti. Sotkisikohan tuosta tuleva ohivirtaus MAFfin mittausta?
-
Ei auttanut uusi maf-anturi. Laiskuus jatkuu ja vikakoodina löytyy ecm-136f, ei tosin sytyttänyt vielä moottorin vikavaloa. Vikakoodit luettu T75 lukijalla.
Mitäs seuraavaksi? Onko nämä oikeasti näin laiskoja kulkemaan vai missä sitä vikaa voisi olla?
Täällä ihan sama ongelma päällä samassa mallissa. MAF vaihdettu, mutta silti sytyttelee tasaisen epätasaisin välein vikavaloa ja koodina on tuo P1103. Mielenkiinnolla odotan jos löydät tuohon ratkaisun.
-
Auto taas kunnossa. Korjasin tänään tuon lämmönvaihtimen laipan ja asensin takaisin paikoilleen. Normaalit tehot palasi eikä enää anna vikakoodeja.
-
Täällä ihan sama ongelma päällä samassa mallissa. MAF vaihdettu, mutta silti sytyttelee tasaisen epätasaisin välein vikavaloa ja koodina on tuo P1103. Mielenkiinnolla odotan jos löydät tuohon ratkaisun.
Ilmeneekö sinullakin tehon puutetta?
-
Ilmeneekö sinullakin tehon puutetta?
Ainakaan mitään huomattavaa tehon puutetta ei mielestäni ole havaittavissa. Tosin tuossa on juuri uusittu ahtoputki, niin sieltä tuli taas tehoja niin paljon takaisin että saattavat hämätä. Pitää katsoa tuo EGR ja laippa, kiitos vinkistä.
-
Jumitteleva egr-venttiilin saattaisi myös aiheuttaa noita oireita, kannattanee ottaa auki ja tarkastaa ja tarvittaessa puhdistaa.
Tuossa tytön kulkineesta oli imusarja yllättävänkin puhdas kun sisälle kurkkasin.