Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: JPP64 - 20.04.2021, 19:20:23
-
Jyrinä esiintyy moottorin kierroksilla 1700-2000. 3,4 ja 5 vaihteilla ainakin selvästi. Ääni paikantuu mieluummin vaihdelaatikon ja moottorin suuntaan kun perään. Vaihdekeppi tärisee samalla. Pintakaasulla ei ääntele, mutta tiukemmassa väännössä ja moottorijarrutuksessa ääntää. Tällä palstalla on hyviä ohjeita kardaanin aiheuttamiin vastaaviin ongelmiin ja olen vaihtanut tukilaakerin ja -kumin sekä moottorin ja vaihteiston kumityynyt (volvo original). Voisiko ongelma liittyä moottorin suuntaan kun ilmenee vain tietyllä, melko suppealla kierrosalueella?
-
Entäs kardaanin ristinivelet?
-
takanivel jos jumissa niin jyristää ainakin...
-
Kumilimpun laatikon ja kardaanin väliin vaihdoin, ristikot tuntuu tiukoilta mutta myös riittävän herkiltä,enkä ole niitä vaihtanut. Voiko ristikko aiheuttaa ongelman kun sehän pyörii eri nopeuksilla vaihteesta riippuen?
-
takanivel jos jumissa niin jyristää ainakin...
Todellakin jyrisee :2funny: Kuulosti itellä siltä et kohta tulloo kardaani lattiasta kurkkimaan :D
-
Vaihdoin takapätkään molemmat ristikot,ei muuttunut parempaan eikä huonompaan suuntaan.
-
Lainaan aihetta saman kaltaisella ongelmalla.
-81 autoon vaihdettiin m45 tilalle m47. Samalla lyhennettiin ja tasapainotettiin kardaani. Vaihdettiin uusi laakeri, tukikumi, kytkin ja uudet ristikko nivelet (motonet)
Nyt uutena jyristää aika paljon kiihdyttäessä ja moottorijarrulla. Kytkin pohjassa rauhoittuu.
Mistähän vois alkaa etsiä vikaa?
-
Mikä kumi sinne meni?
Onkohan vaihteisto kunnossa?
-
Tarvike kumi. Ehjänä se mulle myytiin joskus. Kaikki vaiheet löytyy nätisti. Vähän ehkä jostain kuuluu laakerin vinkunaa.
-
Paljonkohan taka-akselin puslissa on väljää? Jos se pääsee kääntymään rasituksessa niin nivelien kulmat eivät pysy enää samoina ja alkaa täristää.
(https://i.ibb.co/BbhyBS4/C-Driveshaft-Angles-Drawing-v2.jpg) (https://ibb.co/BbhyBS4)
-
Tänään kävin auton alla ihmettelemässä ja heti osu silmään että laatikko ottaa kiinni keppitelineen kohdalta kardaanitunneliin :idiot2:
Kokeilin m45 kumilla mutta ei muuttunut mihinkään. Koitin myös m45 taka rautaa mutta se ei sovi edes paikalleen. Pitääkö laatikon vaihdon yhteydessä vaihtaa myös kannatin palkki?
-
M47 kanssa on alumiiniset välikappaleet runkopalkin ja kannatinpalkin välissä. Oisko paksuus 6mm luokkaa.
https://images.simplepart.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-32806.jpg (https://images.simplepart.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-32806.jpg)
Uusia saa näköjään Volvolta: https://www.gcp.se/en_eur/products/1273105
Kumivaimennetun tukipalkin kanssa niitä ei ole.
-
No katos vaan kiitos nopeasta vastauksesta. Osaatko sanoa onko tasan 6mm? Noihan on muuten helppo tehdä itse kunhan tietää vaan paksuuden.