Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kassu2812 - 22.04.2021, 15:34:59
-
Potilas V70 AWD autom.vm.2007 457 TKM. Ajossa n.60 km/h tärisee hetken.kovemmassa vauhdissa ei tärise .moottorijarrutuksessa ei täristä. Kun vaihteen kytkee vauhdissa vaihdevivusta N asentoon tärisee ja tärinä tuntuu ohjauspyörässäkin. Olen yrittänyt paikallistaa vikaa onnistumatta.onko hyviä arvauksia/tietoa syystä.
-
Jos kovemmasta vauhdista hiljentää vauhtia normaalia rajummin, niin tuntuuko tärinä tuolloin?
Varmaankin kannattaa ensiksi paikallistaa, että kumpaa päätä se ravistaa enemmän.
Itelläni oli just ongelmaa toisessa takajarrusatulassa, välillä hohkas jarrulevy punaisena ja tuon vaihdettua tärinä katosi kokonaan. Jarrusatula "kantoi" kokoajan, joka sitten resonoi koko koriin. Jarrutuksessa tuo ongelma hävisi.
Täristi siis koko autoa 60-70km/h vauhdeissa, niin että meinas hampaat tippua.
Saattaa olla myös vanteiden tasapainotuksessa häikkää ja/tai renkaissa runkovaurioita.
Nämä siis ainakin itsellä ensimmäisenä tarkistukseen.
-
Ei tärise hiljentäessä vaihteen ollessa päällä. Olen kokeillut nastarenkailla ja kesärenkailla. Ehkä kesärenkailla täristä enempi.
-
Onko moottorin kierrosluvulla tai valitulla vaihteella vaikutusta tärinään?
-
En ole kokeillut, mutta pitää testata. Oikean puolen takajarrulevy oli lämpimämpi kuin muut ,kun kävin testilenkillä.
-
Kannattaa ne laahaavat jarrut hoitaa ensitilassa kuntoon ensiksi ja katsoo muuttuuko tärinät. Turhaan nostaa kulutusta, kuluttaa jarruosia ja mahdollisesti vielä aiheuttaa tärinää.
-
No niin on hetkinen kulunut vikaa selvittäessä,vaan löytyihän se syyllinen eli vaihdelaatikko oli tullut tiensä päähän. Nyt paikallaan on 370 tkm. ajettu laatikko eikä täristä enää.