Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Somnium - 26.04.2021, 17:40:42
-
Otsikon kulkine tehnyt reilun viikon ajan merkillisiä häiriöilmoituksia, jotka on aika poistuneet uudelleen käynnistämällä. Välillä herjaa luistonestoa, toisinaan tulee vain ilmoitus, että sähköjärjestelmä pitäisi tarkistaa tai jotain vastaava. Samalla latauksen merkkivalo palaa. Yhden kerran jopa herjasi, että hälytin lauennut mikä ei kyllä myöskään pitänyt paikkaansa.
Eilen ajaessa tippui myös kiekkamittari toviksi nolliin. Tänään iltapäivästä auto ei sitten käyntiin lähtenyt kuin tovin taistelun jälkeen ja silloin vilahti näytössä käynnistyksen eston varoitus. Onkohan tässä joku boksi joka ohjaa noita kaikkia em. toimintoja
-
CEM-vikaa voisi olla.
-
Akku, laturi ja niiden kunto..
-
Akku melko uusi. Laturi vaihdettu pari vuotta ja 40tkm sitten. Virtaa kyllä tuntuu riittävän kun hyvin jaksoi pyöritellä kun päivällä käyntiin koittelin.
-
Sitten tuon Cem-boxin tutkintaa..
Onko vikakoodit luettu ??
-
Ei ole vikakoodeja vielä luettu kun tuli töihin lähtö ja myöhästyminen kun auto kyykähti. :D
-
Koodit lukuun ennenkuin kuin muuta tekee, voipi olla iso säästö..
-
Jääkö nuo koodit talteen jos käyttää akkua irti? Jostain tuli tuommoinen vastaan, että hetken pitäisi akkua irti niin voisi alkaa taas pelata. Joka tapauksessa käytän koodin luvussa enne kuin alan cemiä enemmin tutkimaan
-
Poistuu, tai ainakin ei näy perus merkkikohtaisella lukijalla. Vidasta en osaa sanoa. Tulevat tietenkin uudestaan jos vika on päällä tai ilmenee uudelleen.
-
No hitto. No meni syteen tai saveen, taidan huomenna napata cemin irti ja tutkailla jos hapettumaa tahi muuta näkyvää löytyy. Samalla jos kävisi maadoitus pisteet läpi.
-
Jäävät muistiin ja vidalla näkee tarkat ajankohdat milloin vika ilmennyt.
Toki jos poistettu koodit vidalla niin sitten eivät enään nähtävillä.
Jääkö nuo koodit talteen jos käyttää akkua irti? Jostain tuli tuommoinen vastaan, että hetken pitäisi akkua irti niin voisi alkaa taas pelata. Joka tapauksessa käytän koodin luvussa enne kuin alan cemiä enemmin tutkimaan
-
Nyt cem irti ja ei tuossa mitään erikoisempaa näy. Ei hapettumia tai muuta. Näyttäisi enemmän siltä, että on jopa jossain vaiheessa putsattu/vaihdettu. Pitää vielä kontakti sprayllä suihkia ja huomenna laittaa takaisin.
Aamulla siirtelin autoa parempaan paikkaan, pois kerrotalon uteliailta katseilta ja ihan normaalisti käynnistyi ilman häiriö ilmoituksia. Pientä tyhjäkäynnin humppaamista oli hetken aikaa.
Mistäs kaikkialta noita maadoituspisteitä löytyy mitkä kannattaisi käydä läpi?
-
Konehuoneen puolella iskaritolppien vieressä maadoituspisteet ja akun maadoituspiste tavaratilassa..
-
Kiitoksia paljon :)
-
Poksi takas nipussa ja vielä lähti käyntiin :) Miinukaapelia akkuun takaisin laittaessa tuli huomattua sellainen asia, ettei tuo akun kenkä kiristy kunnolla tuohon napaan. Vaikka veti pohjiin asti niin silti sai kengän vielä nostettua irti navasta. Kunhan ei nyt sitten vika olisi ihan vaan tuossa.
-
Poksi takas nipussa ja vielä lähti käyntiin :) Miinukaapelia akkuun takaisin laittaessa tuli huomattua sellainen asia, ettei tuo akun kenkä kiristy kunnolla tuohon napaan. Vaikka veti pohjiin asti niin silti sai kengän vielä nostettua irti navasta. Kunhan ei nyt sitten vika olisi ihan vaan tuossa.
Kyllä sen pitäs olla sen verran tiukka, ettei sitä nosteta ilman työkaluja, mutta joskus saanut tuollaisen pitämään pidemmällä pultilla ja muutamalla prikalla..
Uusi -kenkä/kaapeli kaupasta ja :3/4 jättää sen:
Tuossa vielä Motonetin sivuilta nuita kenkiä:
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/650/899485/Akkukengat
-
https://www.puuilo.fi/bl-maajohto-400mm-akkukenkaan
Tommosen hain ja vielä varuiksi otin yhen irtokengän. Riittääköhän tuommoinen piuha vai laitanko suosiolla uuden kengän vanhaan johtoon?
-
Levität sitä alkuperäistä hieman ja laitat sen pohjaan asti niin se on paras.
-
Ai siis mitä levitän ja minkä laitan pohjaan? Nyt ei ihan aukea. Tuo akunkenkä siis rikki eikä kiristysvara riitä. Jää niin löysään, että nousee käsineen nostamalla pois akun navasta. Tuossa linkin piuhassa akunkenkä mukana, epäilyttää vain jotta on riittävän paksu. No joo, vaihdan huomenna uuden kengän tuohon orkkis piuhaan.
-
No nyt on sen verran jo ajeltu ilman murheita, että kyllä se vika siinä akunkengässä oli. Ei kertaakaan mitään ylimääräisiä herjoja ole tullut. No tulipahan tutustuttua miten cem puretaan :D
-
No toimihan se sit viikon >:( Tänään aamulla syttyi luistoneston valo. Hetken päästä kiekkamittari putosi nolliin. Tankkaamaan pysähdyin ja eipä auto enää sen jälkeen käynnistynytkään. Pari tupakkaa, kiroilua ja sahaamista niin hörähti ja toimi taas kuin mitään ei olisi ollutkaan. Maadoituspisteet hinkkasin nyt kaikki läpi, tuskin auttaa mutta toivotaan.
-
No toimihan se pari kuukautta. Nyt ei enää sitten taida tolkkuuntua ollenkaan. Kiekkamittari tippuu nolliin samoin lämpömittari. Välillä saattaa pompata hetkeksi toimimaan. Luistonestoa ja sähköjärjestelmää herjaa. Auton saa käyntiin pelkästään kun käyttää akunkengät irti.