Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Larppa - 27.04.2021, 17:27:37
-
Huomasin tossa että ysin ahtoputket ja putsari ui öljyssä, turbossa on lähes uusi keskiosa ja ainakaan väljää ei ollut. Voisikohan kyseessä olla huohotus järjestelmä ja voisikohan sitä kokeilla ihan vaa laittamalla huohottimen letku pulloon ja ajella hetki ja kattoo tuleeko sinne öljyä...?
-
Näkee sen myös kun vaikka kurkkaat siihen putsarikotelolta ahtimelle menevän putken sisään, jos se öljy tulee huohottimesta siellä pitäisi näkyä öljy valumat huohotinletkun reiästä ahtimelle päin.
-
Näkee sen myös kun vaikka kurkkaat siihen putsarikotelolta ahtimelle menevän putken sisään, jos se öljy tulee huohottimesta siellä pitäisi näkyä öljy valumat huohotinletkun reiästä ahtimelle päin.
Ei oo suodatin koteloa vaan turbolta lähtee 90° mutka jonka päässä kartio suodatin, mutkassa kiinni huohotin letku ja kaikki on sen verta öljyssä että ei oikeen valumia nää
-
Eli letkut vähän miten sattuu.
-
Eli letkut vähän miten sattuu.
Eikös alkuperäisessäkin tule huohottimesta letku turbon ja putsarin väliseen imuputkeen? Vai mikä on miten sattuu
-
Tulee kyllä. Pese imupuolen letkut/putket niin näet tuleeko huohotuksen kautta öljyä. Jos huohotus mietityttää voit myös katsoa täyttyykö kumihanska jos korvaat öljykorkin sillä tai "tanssiiko" korkki kun avaat sen koneen käydessä (varo öljyroiskeita).
-
Tulee kyllä. Pese imupuolen letkut/putket niin näet tuleeko huohotuksen kautta öljyä. Jos huohotus mietityttää voit myös katsoa täyttyykö kumihanska jos korvaat öljykorkin sillä tai "tanssiiko" korkki kun avaat sen koneen käydessä (varo öljyroiskeita).
Putsasin nyt huohotuspöntön ja samalla huomasin että huohottimeen tuleva letku imuputkesta oli kuiva. Testasin myös tota kumihanskaa öljykorkin tilalle nii se pullistu hieman tyhjäkäynnillä ja kunnolla ku anto kaasua.
-
Eikös alkuperäisessäkin tule huohottimesta letku turbon ja putsarin väliseen imuputkeen? Vai mikä on miten sattuu
Jostakin luin että noissa pitäs orkinaalina olla t haara siinä huohotin-turbon imuputki välisessä letkussa ja t haarasta lähtis ohut letku jonnekkin päin imusarjaa, sellaista mulla ei ole
-
Suunnilleen näin pitäisi mennä:
(https://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-63797.jpg)
6 on Y-haara, 7 on ohut letku imusarjaan(kaasuläpän jälkeen) ja 8 on letku joka menee turbon imuletkuun. 7 pitäisi vetää huohotuskaasuja imusarjan kautta palotilaan alipaineella. Onko öljyerotinta (1) koskaan putsattu tai vaihdettu? Jos ei, niin se saattaa olla tukossa.
-
Minulla oli tuo y haara aivan tukossa. Oli jostain muualtakin.
-
Suunnilleen näin pitäisi mennä:
(https://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-63797.jpg)
6 on Y-haara, 7 on ohut letku imusarjaan(kaasuläpän jälkeen) ja 8 on letku joka menee turbon imuletkuun. 7 pitäisi vetää huohotuskaasuja imusarjan kautta palotilaan alipaineella. Onko öljyerotinta (1) koskaan putsattu tai vaihdettu? Jos ei, niin se saattaa olla tukossa.
Se saattaa selittää miks ei huohotus toimi kun mulla on vedetty vaan yks suora kumiletku huohotuspöntöltä imuletkuun. Mistäköhän noita y haaroja saa ja mihin se pieni letku menee tarkalleen imusarjaan? Tuon pöntön eilen putsasin ilman vaikutusta.
-
Volvolta nippa 1332660. Kuvassa T-stycke PCV ja siitä letku imusarjaan. Käytännössä ei mitään merkitystä mitä niistä nipoista käytät, kunhan se on vapaa ja kaasuläpän jälkeen.
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd.jpg)
-
Volvolta nippa 1332660. Kuvassa T-stycke PCV ja siitä letku imusarjaan. Käytännössä ei mitään merkitystä mitä niistä nipoista käytät, kunhan se on vapaa ja kaasuläpän jälkeen.
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd.jpg)
Jees, tuli mieleen että eikös se ahdoilla tee paineen huohottimeen ja koneeseen ja pahenna vaan tilannetta
-
Volvolta nippa 1332660. Kuvassa T-stycke PCV ja siitä letku imusarjaan. Käytännössä ei mitään merkitystä mitä niistä nipoista käytät, kunhan se on vapaa ja kaasuläpän jälkeen.
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd.jpg)
Nyt on y-haara ja letku menee kaasuläpän jälkeiseen nippaan mutta ongelma ei lähteny mihinkään. Vieläkin kumihanska täyttyy tyhjäkäynnillä ja pullistuu ihan huolella kaasuttaessa.
-
Volvolta nippa 1332660. Kuvassa T-stycke PCV ja siitä letku imusarjaan. Käytännössä ei mitään merkitystä mitä niistä nipoista käytät, kunhan se on vapaa ja kaasuläpän jälkeen.
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd.jpg)
Jos oem ratkaisun haluaa, niin se yksi nippa on sisähalkaisijaltaan pienempi ja kuuluu huohottimelle. Käytännössä tuskin suuria eroja, ehkä ahtojen puolella voi enempi huohotella?
-
Moro!
Mulla tulee ahdoilla reippaasti öljyä öljynjäähdyttimen luota pakoputkelle.
Olen vaihtanut tiivisteen ja vieläkin tulee.
Oliskoha aika vaihtaa männänrenkaat?