Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 28.04.2021, 09:56:42
-
Hei,
Mistähän voi johtua että minun ysikymppisessä aika jäykkä ohjaus jos vertaan kaverin vastaavaan autoon?
Nestettä tehostimessa ja nekin vaihdettu. Mistään ei vuoda mitään.
Rattiakselin läpivientikumi öljytty ja sen alla oleva nivel myös. Ohjausakselin jouduin vaihtamaan pari vuotta sitten ylemmän laakerin antautuessa.
Täältä veikkaus tehostimelle tai raidetangolle, mutta voiko ne noin ajan mittaan muuttua jäykemmiksi?
-
Joiltain kuullut tuon nivelen aiheuttaneen ongelmia, mutta sen kai pitäisi olla "muljahteleva" lisävastus.
Hammastangon jäykkyyden pitäisi säilyä lähes samanlaisena, siellä on vain porauksia. Ja jos jotain olisi tangossa stefojen välissä, vuotaisi tanko reippaasti.
Todennäköisin syy voisi sitten olla erot joko pumpun tuotossa ja paineessa, oliko siinä jokin kuristuskin painepuolella (jossa voi olla vuosimallikohtaisia eroja).
-
Uskoisin eron johtuvan ohjaustehostimen kunnosta. Sen mitä olen näitä eri P2-autoja ajanut, niin melko radikaaleja eroja noissa ohjaustehostimien kunnossa tuntuu olevan.
-
Uskoisin eron johtuvan ohjaustehostimen kunnosta. Sen mitä olen näitä eri P2-autoja ajanut, niin melko radikaaleja eroja noissa ohjaustehostimien kunnossa tuntuu olevan.
Liekkö miten erikoisosaamista vaativa työ vaihtaa?
Ja onkohan noita sitten mennyt rikki millä metreillä? 350tkm mulla auton mittarissa.
-
Noiden tehostimien totaallinen hajoaminen lienee melko harvinaista, mutta lopussa nuo tehostimet voivat hyvinkin olla jo noilla kilsoilla. Edellisessä V70:ssä oli noilla metreillä tuo tehostin jo melko lopussa, vaikka vaihtoi nesteet ja säiliön, niin ei se sillä parantunut kun tehostin oli keretty jo pilaamaan huonoilla öljyillä / tukossa olevasta sihdistä johtuvilla vajailla öljynpaineilla. Ohjaus oli selvästi jäykempi kuin esim. kaverini vastaavassa autossa ja tehostin piti ääntä kuormituksen alla. Nykyisessä XC70:ssä tehostin on vastaavilla kilsoilla huomattattavasti terveemmän oloinen, tehostin ei ääntele ja ohjaus on about sitä mitä pitääkin.
-
Eroja syntyy myös paljon renkaista.
-
Eroja syntyy myös paljon renkaista.
Tuo on totta, mutta sama tilanne kesällä ja talvella eri kokoisilla ja levyisillä renkailla.
-
Uusilla öljyillä ja rvs lisä aineella omassa parani tehostus huomattavasti.
-
Hammastankoja on erilaisia. Nämä joissa on Servotronic ohjaus on minun makuuni liikaakin tehostavia.
-
Hammastankoja on erilaisia. Nämä joissa on Servotronic ohjaus on minun makuuni liikaakin tehostavia.
Missä malleissa se on? Ainakin V8:ssa?
Mulla D5 Exe ja siinä ei kyllä varmasti ole, koska ei se ikinä ole mitenkään erityisen kevyt ollut..
-
Ainakin MK1 S60 ja S80 löytyy vaihtelevasti.
Tuossa tien toisella puolella ainakin on naapurin S60. Vm: 2003.
Kun taas meidän kuuskympeissä, joita heti kolme kappaletta niin normi SMI-tanko.
-
Minulla myös Xc90 -06. Siitä oli oma juttunsa aikaa sitten takertelevasta ohjauksesta. No se vika on edelleen päällä ja eri tarina. Kuitenkin on ohjaus myös kauttaaltaan alkanut jäykistymään... Ei ole edelleenkään tarkempaa anlyysiä tehty, mutta Marttila-Tornio korjaamo olisi vaihtanut pumpun ensimmäisenä sulkien sen pois halvimpana. Toinen yleiskorjaamo oli lyhyen tarkastelun perusteella hammastangon vian kannalla. No tämä kuitenkin eri juttu kuin sinulla.
Minulla siis servotronic ohjaus. Siitä sen verran, TRW korvaava ohjausvaihde vaihto-osana n. 1200€. Volvo merkkiosa n. 1400€ SAHilta. Molemmissa huono saatavuus - ilmeisesti pitää tilata ja sitten toimittajaketju alkaa rakentamaan. Näin kertoilivat. Vaihto parista paikasta kysyttynä n. 1-2 päivän työ. Moottori kannateltava/ apurunkoa laskettava. Kulmavaihde irti yms kasaus ja säädöt päälle. Niin ja pitikö vielä rattiakselin ja hammastangon välinen nivelkin vaihtaa samalla...
-
Niin ja tuli muuten mieleen vielä että onko oikeat nesteet? Siitähän on paljon juttua jo aiemminkin että tehostimen korkista kattoo sen, että kumpi neste sinne kuuluu.
Punasella/oranssilla korkin tiivisteellä ihan perus MVCHF ja vihreellä tivillä Volvo CHF-11S eli vihriät litkut.
-
Helpointa olisi mitata järjestelmässä oleva paine, jos pumppu ihan sohlo niin se ei nosta painetta*. Jos paineet samat/OK niin sitten voi teoriassa vuotaa ohjausakselin (ei siis hammastangon) tiivisteistä painetta väärälle puolelle. En ole koskaan kuullut sellaisesta.
*)Hydraulikkateoriassa pumppu tuottaa ainoastaan tilavuusvirran ja kuorma muodostaa paineen mutta jos pumppu vuotaa sisäisesti niin ei se saa sitä tilavuusvirtaa aikaiseksi.
-
Uusi pumppu tulossa ja vaihto tulevalla viikolla. Onko tähän jotain specia vinkkejä amtaa? Helpoltahan tuo näyttäs irrottaa, kun osaa varata oikeanlaiset avaimet ja muistaa miten apulaitehihna pyöritellään paikalleen. Millasella avaimella se hihnan kiristin saadaan muuten irti?
-
Tässä ohje P2-pohjaisiin.. Eli kaipa se ysikymppiinkin melko samalla tavalla hoituu
https://youtu.be/QmSpJvTicek
-
Pumppu vaihdettu! Suurin haaste oli saada apulaitehihna pois ja takasi mut yllättävän helposti sekin sujui. Etupään ylös nosto oli tärkeää, että sai renkaita heiluttamalla laidasta laitaa järjestelmän tyhjäksi ennen vaihtoa. Ohjaus keveni myös hieman. Ei kuitenkaan niin paljoa mitä on vaikka vitos sarjan bemussa tai V8 XC90:ssä, jossa ilmeisesti on se servo-ohjaus, jonka vaste vaihtelee.