Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Joukor - 29.04.2021, 08:18:01
-
Mittari ilmoitti, että lisää öljyä.
No hyvä, otin varastosta 10w 40 täyssynteettistä ja lisäsin litran ja ok.
muttamutta, tuossa Volvossa on valmistajan suosituksen mukaan oltava 0w 30, viskositeetilla ei kai ole merkitystä, koska viskositeetit voi toki sekoittaa keskenään.
Se, mikä jäi mieltä kaihertamaan on tuo valmistajan esittämä moottoriöljyn vaatimustaso.
Joko Castrol Edge Professional V 0W-20 tai VCC RBS0-2AE 0w20
Hölmönä kysynkin, onko tuolla litralla 10w 40 merkitystä jollain tasolla, vai odottelenko tyynesti seuraavaan öljynvaihtoon ?
-
Öljysuositus on eri 4 ja 5 sylinterisille moottoreille. 0w20 on nelisylinteriselle tarkoitettu öljylaatu. Jos siellä on nyt seassa vähän 10w40 öljyä, niin tuskin se mitään aiheuttaa lyhyellä aikavälillä. Polttoaineen kulutus ehkä vähän kasvaa.
Suurempi murhe on se, että miksi öljyä piti lisätä. Vuosimallien 2014 ja 2015 nelisylinteeisissä ns. VEA moottoreissa valitettavasti esiintyy öljynsyöntiongelmaa.
-
Kiitos. Samaa arvelin.
Tuota kulutusta minäkin ihmettelin, näyttää Volvo haukkaavan ainakin 0,5 l / 1000 km. No, tehdas tietenkin pitää kulutusta normaalina.. Joten naukuminen aiheesta on täysin hyödytöntä. Autolla ajettu n. 80 tkm. Ostin keväällä.
Aikaisempi 5 pyttyinen D3 muuten ei kuluttanut vaihtovälillä käytännössä yhtään.
-
Minusta 0,5l / 1000km kuulostaa tosi paljolta?!
-
Soitin paikalliseen Volvo huoltoon. Kuten arvasin, piti kulutusta normaalina ja tuumasi sen olevan ehkä hetkellistaä. Sanoi kuitenkin, että on syytä seurata pari-kolme kuukautta. Jos kulutus jatkuu, niin sitten tehdään joku testi.