Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: riesel - 22.11.2011, 09:06:28
-
Kertokaapa tiivistetysti miten takapyörän laakerin vaihto tapahtuu (V70 -02), ei ole tullut tuota aiemmin purettua. Meneekö vaihtoon koko pulteilla kiinnitetty napamötikkä laakereineen päivineen, vai prässätäänkö siihen uudet laakerit? Jos korjaus vaatii prässin käyttöä, niin sitten tie käy korjaamolle, mutta muussa tapauksessa voisin vaihdon tehdä itsekin. Entä onko tarvittaville osille summittaista hintatietoa alkup/tarvike?
-
Moi:
Kaveri vaihtoi itse takapään laakerin ja oli neljällä pultilla kiinni eli ei tarvitse prässätä ja hinta oli tarvikkeena mitä volvokin käyttää mut volvon nimi vaan puuttui oli noin 200€.
Ai niin mut se oli xc v70 malli mut luulen että ihan sama napa.
-
Hmmm, voisin melkein väittää että nelikossa todennäköisesti on erilainen napa kuin vain etupyörävetoisessa... Mutta periaate voipi olla sama, pulteilla napa irti ja uutta tilalle. Jos joku vielä voisi vahvistaa etuvetoisen osalta. (Toki selviäähän tuo asia viimeistään jos menen illasta pyörähtämään varaosatiskin kautta.)
-
Joo, eri napa, kuin nelikossa, kun ei tosiaan sitä vetoakselin booria sielä etuvetoisessa tarvi takana :)
Mutta joo, periaate täysin sama ja helpompi homma, kuin nelikossa, kun sitä vetoakselia ei sielä oo riesana :)
Tiivistettynä:
-Pyörä pois
-puretaan jarrut pois edestä
-avataan takaa pultit
-lyödään vanha napa pois
-putsataan olka-akselista navan vastinpinnat
-asennetaan uusi paikalleen
-Jotain momenttejakin niihin pultteihin on, mutta ei muista
-takimmainen ala pultti on vähän hankala, kun on tukivartta edessä, mutta, sopivalla kiinto-avaimella lenkkipäällä sinne pääsee käsiksi
-
Jeps, tosiaan niinkuin mainittiinkin jo niin nelikossa on eri napa. Hintaa motonetissä etuveto ~100e, neliveto ~150e. Paikallisesta tarvikeliikkeestä just tilasin nelikkoon, hinta about sama kuin motonetissä ja on ainakin ns laatumerkki.
-
Kiitos kommenteista! Hyvät perustyökalut (ja taidot) löytyy itseltäkin, mukaanlukien momenttiavain ja momentitkin saan selvitettyä... Joten käyn tänään hakemassa/tilaamassa osaa, eiköhän tuo siitä sitten etene.
-
Homma hoidossa, vaihdoin takanavan eilen illalla omalla pihalla takakulma ylös tunkattuna. Pari tuntia meni aikaa kaikkineen ja siitäkin suuri osa hukassa olevien työkalujen etsintään :)
Alla tarvittaavat kiristysmomentit Alfamerin korjausoppaan mukaan (toivottavasti muistan oikein vielä). Tosin ainakaan mun kolholla momenttiavaimella ei kaikkiin pultteihin päässyt käsiksi...
Takanavan pultit:
- vaihe 1: 20Nm
- vaihe 2: 45Nm
- vaihe 3: 60 astetta
Jarrusatulan kannakkeen pultit: 60Nm
Mulle tuli tarvikkeena SNR napa, 147 euroa. Sinisen tiskin hinta navalle olisi ollut 257 euroa.