Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Essikkä - 22.11.2011, 10:58:44

Otsikko: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 10:58:44
Mulla on -87 240 DL. Toiminu täysin moitteetta kunnes...alkusyksystä parinsadan kilsan mittaselta reissulta palatessa vaan kesken ajon sammui. Siinä sitten hinausautoa paikalle. Aamulla soitin korjaamolle, jonka pihalle se vietiin, että mikä on tarina.

Aivan tyhjästä vaan sammui ilman ennakkovaroitusta, eikä käyntiin lähtenyt. Korjaamon pihalta se oli aamulla kuitenkin lähtenyt käyntiin, niin kuin ei mitään. Korjaamolla putsasivat polttoainepumpun sihdin. Vaihtoivat myös polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen, olivat olleet melko tukossa. Tsekkasivat kaasarin säädöt.

Lähdin ajamaan ja noin 25km ajon jälkeen jätti tien poskeen. Odotin noin 15min ja taas mentiin. Toisella korjaamokerralla vaihdettiin sytytysyksikkö.

Ei mitään vaikutusta, taas jätti tielle noin samanmoisten kilometrien jälkeen. Huomasin siis kesken motarilla ajon, että ei kai se nykähtänyt, nytkö sammuu. Meinaan kun sellainen nykähtävä perstuntuma tulee, ei auta enää painaa kaasua, se vaan sammuu, kojelaudassa palaa kaikki valot, ja ainoa vaihtoehto on enää rullata auton omalla painolla tien sivuun. Tämän tuntuman saatuani, panikoin, ja vaihdoin vajaassa satasessa raa'asti kolmoselle ja kaasu pohjassa, seuraavasta liittymästä ylös ja sainkin hyvän matkan ajettua talla pohjassa, kunnes jouduin himmailemaan kun tuli autoja eteen. Ja siihen jäi. Olisko auttanut, jos ois vaihtanu taas pienemmälle, jotta olis virtaus pysyny mahdollisimman hyvänä? Silloin lähdettiin miettimään neulaventtiiliä. Kolmannella korjaamokerralla keskityttiin kaasarin puhdistukseen, vaihdettiin jalan tiivisteet, jotka oli aika osissa olleet. Puhdistettiin myös polttoaineen höyrystin.

Ja taas testamaan auttoiko viimeisin korjaamokeikka. Jo hetken ajattelin ajettuani, et oon päässy pitemmälle, kuin yleensä, et oisko se tässä. Ja vielä mitä! Kesken kaiken tyhjäkäynnillä paikallaan seisten ylämäkeen liikennevaloihin. Omm omm, mitä herkkua. Käsijarru päälle, ryyppy täysille, käynnistys ja kaasua perkeleesti! Käyntiin lähti ja jäi käyntiin, hyökkäsin valojen vaihtuessa risteyksen yli ja vapaaseen parkkiruutuun chillailemaan, otin taas sen vartin aikalisän ja jatkoin matkaani kotiin. Silloin päätin, että olkoon paska, rahat loppuu, ei pysty enää viemään korjaamolle.  Varsinkin, kun ei vika tunnu löytyvän.

Kummalliseksi tilanteen tekee myös se, että tuo tyhjäkäyntisammuminen oli uusi juttu, ajattelin, et enää en voi luottaa mihinkään. Samoin muutama päivä myöhemmin, akku loppui. Sattumaako?  ???
Myös sekin on hivenen outoa, että kun ajaa suurella tiellä, sattuu ne sammumiset, tai viimeistään sellaisen päätteeksi. Mutta jos ajaa pitkää aikaa ristiin rastiin kaupunkialueella, ei mitään. Lämmöistä ei voi olla kiinni, ei lämpene enemmän kuin normaalisti.

Arviot viasta poukkoilevat vuorotellen sähköistyksessä ja vuorotellen polttoaineen syötössä.  :o

Apu olis tarpeen, joskin auto taitanee olla tämän takia myös myynnissä...?  :'(
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Puavo - 22.11.2011, 11:16:10
Onko moottori 2,0 vai 2,3 litrainen? Tuon ikäisessä kaasutin tarkoittaa B2?0K-konetta mutta koneissa on jonkin verran eroa. Uskoisin että 2,0 sytytysyksikön vaihdon perusteella. Isommassa kun noita sähkölaatikoita on enempi.

Jos on 2,0-litrainen niin minä kohdistaisin ensimmäiset epäilyni virranjakajassa olevaan HALL-anturiin.

Diagnoosin helpottamiseksi: Onko autossa kierroslukumittaria? Jos on, niin miten se käyttäytyy kun yllätyksellisen sammutuksen jälkeen yrittää käynnistää?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 11:37:41
2,0 litrainen on hän.

Ja ei, ei ole hänessä kierroslukumittaria. Kun käynnistää "kohtauksen" aikana, ei vaan käynnisty, niin kuin olis tulpat märät. Ei auta laittaa ryyppyäkään. Ei edes lupaa.

Jotain ne korjaamolla ehdotti, et pitäs viedä koneistamoon ja paloja laitella...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: TVS - 22.11.2011, 12:13:57
Tämä voi kuulostaa hiukan hakuammunnalta, mutta tässäkin kohtaa olisin valmis veikkaamaan hall-anturia, oireet sopisi silti melko hyvin.

Kun pääsit kaasu pohjassa etiäpäin sen kanssa, kävikö moottori huonosti? Halli 740 tapauksessa yleensä oireilee eniten kyläajossa, mutta muuten oireet natsais hienosti, että kestää ajaa hyvän matkaa, kunnes käynti sekoaa ja koneet toppaa, ja vartin päästä mennään taas. Onnistutko katsomaan avustajan kanssa kipinää kun tuo sammahdus lyö päällensä, tälläin saisit varmistettua, että se on tuo hallianturi kun sytkäpäätekin on jo vaihdettu?

Muoks: uudelle jäsenelle muuten erityismaininta, kerrankin uuden avunpyytäjän teksti on selkeää ja jopa jäsenneltyä, eikä edes kirjoitettu capslock päällä tai sisällä 50% huutomerkkejä. Paitsi nyt otsikko, mutta silti, tämmöseen viitsii vastatakin. :)
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: J_Lanttola - 22.11.2011, 12:28:59
Täältä myös veikkaus hall-anturin suuntaan jos siinä kerran semmonen on. Kerran oon törmännyt vialliseen pyörijään joka alkoi pätkiä lämmettyään, mutta myös vaillinen puola oireilee usein noin.
Siihenhän se viittaisi että joku siellä lämmetessään alkaa takuta.

Bensapuolelta jos ajattelee, niin tukkoinen bensalinja/kaasari voisi tehdä tuon, mutta kohokammio kyllä tyhjenee paljon nopeammin, eli se tekisi tuon sammumisen ihan muutaman kilometrin jälkeen. Eikä luulisi sammuvan tyhjäkäynnillä, vaan ainoastaan reippaammalla kaasulla ajettaessa. Ja jos se kaasari tosiaan on putsattu niin sekään tuskin vikana on.

Tämä menee todella hakuammunnaksi, mutta on niin helppo todeta että kysyn kumminkin. Onhan tankin korvausilmaputket auki? Eli suhahtaako kun avaa tankinkorkin ajon jälkeen? Melko epätodennäköistä että siinä vika olisi, mutta periaatteessa voisi kai olla mahdollista ehkä. Että tekee siis niin suuren alipaineen tankkiin ettei saa imettyä bensaa enää.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 13:09:59
Anteeksi otsikon huutomerkki "TVS", mut oishan tää kiva saada kuntoon. Tai siis, tämmösenä ongelmaisena se on nyt myynnissä, osais edes mahdolliselle ostajalle kertoa osviittaa eteen päin, mistä kannatta vikaa lähteä hahmottamaan.

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...
Huoh, että siis kyllä tää aiheen alkuperäinen auto olis enemmän mun mieleen - vaikkei ohjaustehostinta ookkaan, penkinlämmittimet ei toimi ja keskuslukituskin hajos kesällä.  ;)

Mutta joo, aiheeseen. Kerran ajelulla kaverin kanssa ku oltiin, ja tahallaan ajettiin niin kauas, et "kohtaus" tuli. Korjaamon kehotuksesta käytiin toimeen saman tien, ja tsekattiin tuo tankki. Ei minkäänlaista sihahdusta korkkia avatessa, ihan normi äänetön aukeaminen. Ja puolaa käskettiin kanssa tunnustella, ei ollut tulikuuma (joka näin ollen olisi antanut lisäosviittaa), vaan kylmä.

Ja annas kun yritän muistella tuota kuumotustilannetta motari+täysi kaasu... Kyllä sen muistaakseni liikkui, ettei siinä kauheemmin nykiny tai mitään. Tosin paskajäykkänä paniikkissa painaa mennä menemään, ni jostain kumman syystä ajatuskapasitetti keskittyy muuhun. Mutta mun muistaakseni se oli kyllä suhteellisen jouhevaa menoa, kun ei huudatusta ota huomioon. :D

Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: J_Lanttola - 22.11.2011, 13:25:18
Kyllä mä sitten melkeen lähtisi hakemaan sitä vikaa juuri sytytyspuolelta.
Jos sulla tai kavereilla on ylimääräisiä sytytystulppia irrallaan niin on helppo todeta tuleeko kipinää vai ei.
Eli tulppa taskuun ja ajaa kunnes sammuu, pelti auki, yksi tulpanjohto irti ja taskusta se tulppa sen johdon päähän. Sitten vaan tulppa makaamaan jonkun metalliosan päälle silleen että maadottaa ja starttaamaan seuraten samalla näkyykö kipinää. Tulpasta ei sitten kannata pitää kiinni ettei lyö näpeille, sen varmaan tiesitkin mutta mainitaan varmuudeksi. ;)

Jotain ne korjaamolla ehdotti, et pitäs viedä koneistamoon ja paloja laitella...

Tätä en ihan hoksannut, että mitähän ne siellä epäilivät sitten viaksi/mitä pitäisi koneistella?


EDIT: Paljonko muuten on hintapyynti?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 13:51:34
Oh well, jos noita nyt lähtis kokeilemaan ja kyselis tosta hall-anturin vaihdosta ja jos sen saa kuntoon, niin sitten se on tuo toinen myytävänä, josta tuolla jo mainitsinkin.
Samanlainen 240 DL 2,0, -86. Mutta, ensin pitää tuota toista yrittää kuntoon ja katsoa sitten mikä onkaan myynnissä. Ja mihin hintaan...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 13:53:05
Niin, se koneistamojuttu, tihkuu...valuu...jotain aika paljon kuulema liikaa öljyä ympäriinsä...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Puavo - 22.11.2011, 13:59:59
Olisikohan korjaamolla tarkoitettu venttiilien säätöpaloja? ???
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: jen - 22.11.2011, 14:02:12
ja tankkiin ei muodostu alipainetta ?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 14:45:13
Ainakin sen sihauksen -tai sen puuttumisen- perusteella oletettiin, että ei ole kyse alipaineesta.

Joo, niitä paloja varmaan on tarkoitettu. Sen verta tuli liikaa infoa mun makuun sillä kertaa, et en niin viitsinyt kuunnella, kun se ei ilmeisesti ollut se ongelman ydin, vaan sivuhavainto.  ???
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 15:48:49
No niin, asia jatkuu.

Soittelin korjaamolle taas, jossa oli kaveri sitä mieltä, et veisin sen sinne koneistamolle ensin. *tähän kohtaan paljon teksiä venttiilin välyksistä* Kopan tiiviste vaihtoon, ja palojen säätö, ehkä. Tarkistus nyt ainakin ja tiivisteen vaihto, koska sieltä tulee "niin paljon" sitä öljyä.

Erään toisen mielipide oli myös myönteinen sille hall-anturin vaihdolle. Ei voinut uskoa, että lämmetessään venttiilit sentään auki jäisi?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: J_Lanttola - 22.11.2011, 17:35:11

Erään toisen mielipide oli myös myönteinen sille hall-anturin vaihdolle. Ei voinut uskoa, että lämmetessään venttiilit sentään auki jäisi?

Samaa mieltä myöskin. Venttilinvälyksethän muuttuvat jonkun verran moottorin lämmetessä, mutta en uskoisi että ne itsestään olisivat pienentyneet niin paljon että alkaisivat kantaa koneen lämmettyä. enkä varsikaan että se noin yhtäkkiä sammuisi kokonaan.
Jos venttiilit kantaisivat, olisi venttiilien täytynyt upota seeteihinsä melkosen paljon. Yleensähän ne tuppaa ennemmin kasvamaan.
Periaatteessa mahdollista mutta käytännössä hyvin epätodennäköistä. Tosin välyksien tarkastus on todella helppo tehdä samalla kun sen vuotavan venttiilikopan tiivisteen vaihtaa, jos se tosiaan oikein häiritsevästi vuotaa.

Onkos tässä muuten virranjakaja lohkossa vai kannen takapäässä?

Vaihtaisin myös se pyörijän, ihan vaikka muuten vaan jos ei ole vähään aikaan vaihdettu. Maksaa about 5e.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: TOK - 22.11.2011, 17:49:51
Onkos tässä muuten virranjakaja lohkossa vai kannen takapäässä?

240 = lohkojakaja.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: TVS - 22.11.2011, 18:23:51
Anteeksi otsikon huutomerkki "TVS", mut oishan tää kiva saada kuntoon. Tai siis, tämmösenä ongelmaisena se on nyt myynnissä, osais edes mahdolliselle ostajalle kertoa osviittaa eteen päin, mistä kannatta vikaa lähteä hahmottamaan.

Ja annas kun yritän muistella tuota kuumotustilannetta motari+täysi kaasu... Kyllä sen muistaakseni liikkui, ettei siinä kauheemmin nykiny tai mitään. Tosin paskajäykkänä paniikkissa painaa mennä menemään, ni jostain kumman syystä ajatuskapasitetti keskittyy muuhun. Mutta mun muistaakseni se oli kyllä suhteellisen jouhevaa menoa, kun ei huudatusta ota huomioon. :D
Pointti kommentissa oli kehua, aika moni ensikertalainen avunpyytäjä kirjoittaa kaiken capslock päällä ja koristaa rivillä huutomerkkejä ja parhaassa tapauksessa vielä lyhentää tekstiä jättämällä isot kirjaimet ja välimerkit poies. Kerrankin oli semmosta tekstiä että viitsii vastata :hello:

Tuo kierroksilla toimiminen voisi kyllä edelleen viitata siihen hall-anturiin, itellä hall hajosi sillain että se alko rykimään ja kakomaan pahasti, ja siitä vielä jos sai laitteet maaniteltua vauhtiin niin käynti parani, jos taas vauhti loppu ni se tiesi 5min jäähyttelytaukoa. Jos saisit tuon kipinätilanteen tarkistettua kun laitteet toppaa niin se helpottaisi kovasti diagnosointia. Sitä kannattaa seurata ihan hetken aikaa, se voi antaa muutaman kipinän ja sitten taas loppuu, näin viimeksi hallivikainen auto teki, joskus jopa yritti käydä pienen hetken startin aluksi ja lopetti sitten.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: estate - 22.11.2011, 18:40:27
Täältä kanssa ääni hall-anturille. Erimerkkisessä kulkineessa esiintyi ensin satunnaista nykimistä, sitten rupesi vaatimaan pitkää starttausta, että lähti käyntiin ja lopulta sammuili kun ajossa painoi painoi kytkimen pohjaan tai ajoi pienillä kierroksilla. Jäähdyttelytuokion jälkeen lähti käyntiin mutta kerran sitten pimenikin lopullisesti, eikä lähtenyt käyntiin vaikka auto seisoi yön pihassa. Uudella hall-anturilla katosi nykimiset, sammuilut ja pitkät startit.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 19:00:58
Pointti kommentissa oli kehua, aika moni ensikertalainen avunpyytäjä kirjoittaa kaiken capslock päällä ja koristaa rivillä huutomerkkejä ja parhaassa tapauksessa vielä lyhentää tekstiä jättämällä isot kirjaimet ja välimerkit poies. Kerrankin oli semmosta tekstiä että viitsii vastata :hello:

Jes jes joo. Niin niin joo.  :hello:
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 22.11.2011, 19:09:51
Päivän paras teko, kannatti tänne tulla, vastauksia tuli nopeemmin kuin heti. :) Kiitos vaan kaikille, testiä sitten vaan ja katellaan mitä tapahtuu.

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...

Kellään hajua tosta toisesta? Mikä sillä on hätänä? Mulle näköjään näitä vikasia kertyy...  :o
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: järviin - 22.11.2011, 19:22:54
Tuohon ensimmäiseen vikaan: "höyrystin", joka on kytketty polttoainelinjaan estämään kaasarin tulviminen polttoaineen taipumuksesta lämmetä ja sitäkautta laajeta. On sökö.
Siis se muovinen pikku purkki johon liittyy 3 letkua ja löytyy imusarjan alapuolelta.

Ehkä.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Gorgane - 22.11.2011, 23:36:23

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...
Huoh, että siis kyllä tää aiheen alkuperäinen auto olis enemmän mun mieleen - vaikkei ohjaustehostinta ookkaan, penkinlämmittimet ei toimi ja keskuslukituskin hajos kesällä.  ;)



Vähän tarttis lisätietoa tosta -86, että voisi vikaa arvuutella, että onko se ruisku vai kaasari ja millä kaasarilla. Jos kyseessä normaali karvalakki eli Strombergilla, niin tommosia oireita aiheuttaa mm. pielessä oleva sytytys ja aivan liian rikkaalla oleva seos. Stromberg tykkää rikkaasta seoksesta ja on kaikkein parasta säätää pakokaasuanalysaattorin avulla, jolloin sen saa menemään vähän laihemmalla, kun ei tarvitse vain käynnistä kuunnella seosta. Laski 800tkm ajetussa B19A koneessa kulutusta todella roimasti, kun kunnon välineillä säädin ammattikoululla sytkän ja kaasarin kohdilleen.

Tuossa toisessa autossa heräisi itsellä Hall-anturin lisäksi epäilys, että loppuuko siitä kertakaikkiaan sähkö välillä. Jos on vetänyt akunkin kerran tyhjiin. Kun kerta sammuu ajosta yhtäkkiä ja sitten 15min jälkeen taas lähtee. Itsellä teki laturivikainen Mitsubishi Galant samaa: latasi välillä ja sitten taas loppuikin sähkö kesken ajon, jolloin sammui kuin seinään. Valojen himmenemisestä tms. ei huomannut mitään ja 15min kun akku toipui, niin lähti taas tulille kuin ei mitään. Maadoitusten ja muutenkin johdotusten kunnon tarkistamisella ja sulakeboksin putsaamisella on hyvä lähteä myöskin vikoja selvittämään näistä. Esim. se surullisenkuuluisa kampiakselin siivan alta menevä johtosarja voi olla todella säpäleinä ja silti vielä toimia senverta, että ei tule savut pihalle.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 23.11.2011, 21:51:30
No onhan se -86 kaasarilla, mutten tiedä millä kaasarilla. Selvityksen alla.

Ja siitä toisesta, itellä kans kävi tuo laturi mielessä, kun se niin sopivasti sattui samaan syssyyn. Ens maanantaina alkaa tapahtua, sitten taas katellaan mitä seuraavaksi.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Elk - 23.11.2011, 22:09:54
No onhan se -86 kaasarilla, mutten tiedä millä kaasarilla. Selvityksen alla.

Ja siitä toisesta, itellä kans kävi tuo laturi mielessä, kun se niin sopivasti sattui samaan syssyyn. Ens maanantaina alkaa tapahtua, sitten taas katellaan mitä seuraavaksi.
Mikäli se on B200K moottorilla niin kyseessä on Solex Cisac. Ellei joku sitten ole vaihtanut samaan imusarjaan hyvin pienellä viilauksella käyvää Weber DGV:tä. Strombergia kukaan ei toivottavasti ole siihen asentanut.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: lassii - 24.11.2011, 10:38:54
Tuohon ensimmäiseen vikaan: "höyrystin", joka on kytketty polttoainelinjaan estämään kaasarin tulviminen polttoaineen taipumuksesta lämmetä ja sitäkautta laajeta. On sökö.
Siis se muovinen pikku purkki johon liittyy 3 letkua ja löytyy imusarjan alapuolelta.

Ehkä.

Tuota höyrystintä ei varmaan ole kaikissa vuosimalleissa. Mutulla heittäsin että 85-86, omassa vm87 farkussa ei enää ollut luojan kiitos.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 24.11.2011, 20:55:01
Mikäli se on B200K moottorilla niin kyseessä on Solex Cisac. Ellei joku sitten ole vaihtanut samaan imusarjaan hyvin pienellä viilauksella käyvää Weber DGV:tä. Strombergia kukaan ei toivottavasti ole siihen asentanut.

Joo, se on B200K.
Ja edellinen omistaja on pitäny tarkkaa omaa ruutuvihkokirjanpitoa kaikesta. Kas kun ei ole merkannu kun on tankilla käyny. :) Eli sen tossa lukasin läpi, ja se alkaa vuodesta 1994, et tähän tietoon ei ainakaan ei oo vaihdettu kaasaria.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 24.11.2011, 20:57:08
Tuota höyrystintä ei varmaan ole kaikissa vuosimalleissa. Mutulla heittäsin että 85-86, omassa vm87 farkussa ei enää ollut luojan kiitos.

Mulla tossa -87 kaiketi on höyrystin, kun se yhellä korjaamokerralla putsattiin mahdollisimman hyvin, kas kun ei uusia enää saane...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: järviin - 24.11.2011, 21:34:18
Mulla tossa -87 kaiketi on höyrystin, kun se yhellä korjaamokerralla putsattiin mahdollisimman hyvin, kas kun ei uusia enää saane...
Joo ei saa. Itsekin kyselin pari vuotta sitten volvolta.
Mutta helppo testata höyrystimen toiminta jos kaasarin neulaventtiili on kondiksessa=> ohita se.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 25.11.2011, 15:26:40
Tuli tänään päivänvalossa vähän tarkasteltua sitä konehuonetta tuosta -86. Kaasari on aika yltäpäältä märkä. Siinä on yläosassa jokin tiiviste, sekin jotenkin roikkuu toiselta puolelta, on niinkuin valahtanut.  :o
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 31.12.2011, 14:40:35
VALKOINEN VOLVO- asiaa.

Tähän aiheen alkuperäiseen kiusankappaleeseen vaihdettiin ennen joulua nyt sitten se pyörijä, oli halki se! Pieniä matkoja sillä ajelin, niitä noin 30km mittaisia lenkkejä, joiden aikana auto on jo kerennyt sitten kertaalleen tielle jättää. Selvisi hienosti noista, ja jo kerkesin ajatella, että nyt taitais olla kunnossa.

Sitten koitti matkaaminen joululomalle noin 300km päähän. Vanha vika kuitenkin yllätti 180km ajon jälkeen. Tampereen moottoritiellä. Hiukan huilattiin ja taas lähdettiin.
Sitten pääsin 100km, ja taas katseltiin hetki pimeää tietä Somerolla.
Ja pitihän sen jättää vielä kolmannenkin kerran sille taipaleelle, 200m ennen pihaan pääsyä, 40km edellisen seisauksen jälkeen.

Ei kyllä harmita seisoskelu tuolla isolla tiellä, piennarta löytyy kyllä, missä huilailla! Mutta, siis, ei tainnut sitten olla pyörijä syynä. Ainakaan yksin. Hall-anturia ei samaan syssyyn vaihdettu, kun ei löytynyt keltään työkalua sytytyksen ajoittamiseen, nyt löytyy. Pitäneekö tuo nyt sitten pistää vaihtoon.

Ja kun se korjaamomiehen mielestä sitä öljyä tiputteli, on kopan tiiviste nyt myös sitten vaihdettu, kun sattui valmiiksi nurkista löytymään.

Huomenna matka takaisin kotiin alkaa, saas nähdä, monestiko nyt jäädään!
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Elk - 31.12.2011, 15:07:57
Hmm... oliskohan kuitenkin se akun tienoilla majaileva sytytyksen pääteaste antanu periksi. B200K:n tyyppivika.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: estate - 31.12.2011, 17:01:01
Saattaisi olla sytytyspuolakin oireiden syynä.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 01.01.2012, 16:40:08
Sytytysyksikkö on kyllä kertaalleen jo vaihdettu...mahtaisko olla tuuri, ja ollu jo sekin valmiiksi viallinen...? :o

Ja puolakin itsetestauksella kertaalleen kohtauksen sattuessa, todettiin kylmäksi...

Kaikki on mahdollista. Kyllä.

Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: s73 - 01.01.2012, 17:16:01
puola on yksi hyvä vaihtoehto. Olen kuullut jopa viallisen virtalukon pohjan tekevän samaa. Sulaketaulu tarkistettu, puhtaita ja hyvin paikallaan? Viallinen akku voisi oireilla. Oliko puolassa 2 apikoliitintä, tarkista ne ettei ole löysällä?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 02.01.2012, 14:08:58
Nyt voin vain todeta jotain uutta.
Ajo eteläisemmästä Suomesta kohti Jyväskylää sujui hyvin, kunnes 24km ennen kotia se jätti. Sain melkeen 300km ajettua ongelmitta. Odottelin tutun hetken, ja kahdesti starttasin, ei mitään lupausta edes. Sitte oottelin taas ja jo ajattelin, että tähän jäätiin. Ei luvannut sittenkään, kaasu pohjassa, jokin mielenvikaisuus minuun sitten iski, ja lähti käyntiin, kun vedin villin kortin hihasta ja otin ryypyn täysille. Ja avot! Sieltä lähti.
Kummallista. 300km ja 3,5h yhtäjaksoista ajoa, noin 15min odottelu ja ryypyllä käyntiin. :o

Tuossa se kerkes jo täällekin päivälle kertaalleen jättää kaupunkiajossa. Ihan kuin olis polttoaineen syötössä vika. Kirjaimellisesti tukahtui tienvarteen. Hetken pällistelin ja kokeilin villiä korttia taas. Ryyppyä ja taas mentiin.

Akusta sen verran, se on kertaalleen vaihdettu sekin tässä näiden oireiden välissä, kun edellinen loppui.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: estate - 02.01.2012, 19:27:49
Bensanpuutteeltahan tuo vaikuttaa jos ryyppy päällä lähtee käyntiin. Ihmeellinen vain kun vika on noin satunnainen, tuski viallinen bensapumppu tai imuvuoto tuollaisia oireita tekisi. Oireileeko enemmän kun tankissa on vähän polttoainetta? Käykö ilman ryyppyä kunnolla kun saa käyntiin?
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 03.01.2012, 07:25:43
Käynti ilman ryyppyä ei ole koskaan ollut ongelma. Auto lämpiää nopeasti, joten ryypynkin saa pois aika pian. Kun käynnistän auton kylmänä, jo parin minuutin käynnin jälkeen, ajaessa "hyytyy", vaikka painaa kaasua, siitä tietää, että ryyppyä pienemmälle, ja huomaa heti, kun piristyy. Tuollainen se on ollut aina, on käynyt ja kukkunut. Ja lämpimänä tietää myös, ettei ole asiaa käynnistää ryypyn kera. Loogista.

Ennusteet on viime aikoina heittäneet täysin häränpyllyä, kun "säännöllisen" noin 30km maatieajon aikana/jälkeen, on sammunut. Nyt päässyt pitkiäkin matkoja, ja taas eilen iltapäivällä se tukehtuminen tapahtui noin 10km seka-ajon jälkeen. Ei voi toisin sanoen enää kovin paljon satunnaisempi vika olla.

Bensan määrään en ole kiinnittänyt huomiota... Etelän matkalla tankki on ollu ensimmäisen kohtauksen tullessa noin puolillaan, ja siitä sitten huvennut. Tankkaan tankin lähtöpaikassa aina täyteen, ettei tarvitse matkalla pysähdellä tankkaamaan, saa posottaa vaan ilman taukoja. Samoin oli takaisin tullessa, alle puolivälin. Eilen tankki oli edelleen tyhjenemään päin, muttei lähellä oranssia vieläkään.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: viiksivallu - 04.01.2012, 12:39:01
Käynti ilman ryyppyä ei ole koskaan ollut ongelma. Auto lämpiää nopeasti, joten ryypynkin saa pois aika pian. Kun käynnistän auton kylmänä, jo parin minuutin käynnin jälkeen, ajaessa "hyytyy", vaikka painaa kaasua, siitä tietää, että ryyppyä pienemmälle, ja huomaa heti, kun piristyy. Tuollainen se on ollut aina, on käynyt ja kukkunut. Ja lämpimänä tietää myös, ettei ole asiaa käynnistää ryypyn kera. Loogista.

Ennusteet on viime aikoina heittäneet täysin häränpyllyä, kun "säännöllisen" noin 30km maatieajon aikana/jälkeen, on sammunut. Nyt päässyt pitkiäkin matkoja, ja taas eilen iltapäivällä se tukehtuminen tapahtui noin 10km seka-ajon jälkeen. Ei voi toisin sanoen enää kovin paljon satunnaisempi vika olla.

Bensan määrään en ole kiinnittänyt huomiota... Etelän matkalla tankki on ollu ensimmäisen kohtauksen tullessa noin puolillaan, ja siitä sitten huvennut. Tankkaan tankin lähtöpaikassa aina täyteen, ettei tarvitse matkalla pysähdellä tankkaamaan, saa posottaa vaan ilman taukoja. Samoin oli takaisin tullessa, alle puolivälin. Eilen tankki oli edelleen tyhjenemään päin, muttei lähellä oranssia vieläkään.

Voisko olla polttoainepumpun rele jonka kautta bensapumpulle menee virta voi olla vaihtokunnossa.Vika esiintyy niin että releen juotoksen lämpiävät ja virta ei kulje läpi silloin pumppu ei toimi, jäähdytetään niin pelaa taasen jonkin aikaa.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: MattiK - 04.01.2012, 12:53:14
Voisko olla polttoainepumpun rele jonka kautta bensapumpulle menee virta voi olla vaihtokunnossa.Vika esiintyy niin että releen juotoksen lämpiävät ja virta ei kulje läpi silloin pumppu ei toimi, jäähdytetään niin pelaa taasen jonkin aikaa.
Ei taida olla B200k:ssa sähköistä bensapumppua saati sitten relettä!!!!!!
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: viiksivallu - 04.01.2012, 13:11:02
Ei taida olla B200k:ssa sähköistä bensapumppua saati sitten relettä!!!!!!
niinjuu, se oli mekaaninen näissä vanhoissa...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Spoileri - 04.01.2012, 17:11:44
Vedetään hatusta. Voiskohan kaasarissa koho jumittaa ylös.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: järviin - 04.01.2012, 17:22:40
Höyrystin...
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: järviin - 04.01.2012, 17:30:54
Vedetään hatusta. Voiskohan kaasarissa koho jumittaa ylös.
ehkä.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: PenttiL - 07.01.2012, 22:46:19
Tässä on jo paljon hyviä vastauksia. Jäätäminen, viallinen kondensaattori yms. saattavat tehdä tuota. Eräs vastaava hankala vika oli aikoinaan vanhassa Granadassani. Siihen tuli vaihdettua yhtä sun toista, aina silti tapasi sammua, usein jopa samaan mäkeen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Tai sitten ei. Monen vaiheen jälkeen vialliseksi "osaksi" paljastui kontaktivikainen liitin rintapellin sisällä ratin takana kajuutan sisäpuolellna, todella hankalassa paikassa. Ko. moninapaliitin oli virtalukon ja sytkäboksin välissä. Sekä virtalukko että sytkäboksi tuli ja aiemmin vaihdettua, joskaan vanhassa autossa noista vaihdoista ei haittaakaan ollut. SItä väliä kun ohmisesti mittasi, kaikki vaikutti olevan kunnossa kun liitin oli kylmä, sähkötkkiin pysyivät päällä jne. Lopulta kerran ihan sattumalta kesken ajon ravistelin nippua kesken ajon, ja auto pysähtyi kuin "seinään" ja sain taas liikkeelle kun käänsin liittimen sopivaan asentoon. Muuta kuin ropsasin liittimen kahta puolta irti ja korvasin uudella. Vika hävisi näin kokonaan. Harmi, että tuo piilovika kummitteli autossa turhan pitkään. Pajallakin kävi ihmeteltävänä ihan maksusta...:-) . Eli, kannattaa aina miettiä ne "typerämmätkin" vikamahdollisuudet...

-Pentti
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: kyösti - 13.01.2012, 10:00:26
Itsellä on nyt ilmennyt hyvin samantyyppinen vika 1987 B200K Vollessani. Rupesi nykimään hieman 350km ajon jälkeen ja sitten sammui. Vaihdoin puolan ja taas matka jatkui 10km kunnes sitten sammui taas. Vaihdoin sytytysyksikön ja matka jatkui hienosti ja moitteetta 50km kotiin asti. Nyt aamulla ei startannut. Pyörittää pirteästi mutta ei sitten muuta.

Pitää vissiin tsekata tuo höyrystin ja kokeilla uusilla sytytysjohdoilla. Vanhat kun on jo 95 000km ajetut. Virranjakajan kansi ja pyörijä on 7 000km ajetut ja tulpatkin on aika tuoreet. Katellaan ja ihmetellään.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: kyösti - 20.01.2012, 16:43:38
Ilmeisesti oli sulakkeissa jotain häikkää. Niiden kanssa kun nysväsi niin ainakin nyt toimii. Täytyy käsitellä ne oikein kunnolla ja laittaa akkunaparasvaa niin luultavasti vältytään tämmöisiltä. Toimii tosiaan mutta täytyy koputtaa puuta ja toivoa parasta.

Toivottavasti ketjun aloittaja selviäisi yhtä helpolla.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 30.01.2012, 09:22:28
Viimeeksi tuohon nyt sitten se bensapumppu on vaihdettu, ja sen jälkeen on taas toiminut. Mutta en myöskään ole kauheasti päässyt ajelemaan, tällä viikolla ajelua tiedossa vähän enemmän, tai siis pitemmälle kuin 5km. Katsotaan miten se reissu menee.
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Essikkä - 14.07.2014, 19:49:13
Joo, siis auto tosiaan on jo myyty, tässä joku kuukaus takaperin.

Mutta, silloin 2,5v sitten tuohon työkaverin toimesta vaihdettiin se bensapumppu, jossa ei tuntunut olevan ainakaan näkyvää vikaa. Sekä samalla vaihdettiin pyörijä, se olikin sitten oikeen selkeesti halki. Ja siihen loppuivat oireet kuin seinään. Ei enää ikinä tehnyt moista. :)
Eikä mitään muutakaan vikaa ilmennyt since, toimi kyllä niin makiasti että. ^^
Otsikko: Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
Kirjoitti: Taavi.H - 14.07.2014, 20:13:39
Hatunnosto kuitenkin, että viitsit vielä vuosien jälkeen tulla kuittaamaan tämän, saattaa olla apua jollekin muulle tästä! -H-