Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamo57 - 11.05.2021, 16:11:58
-
Hei, katsastuksessa löytyi takavakaajan kiinnityksessä väljää. Myydäänkö kumipuslia erikseen, vai pitääkö uusia koko vakaajatanko? Motonet ei löytänyt pelkkiä puslia.
Onko tämä oikea osa: https://www.rexbo.fi/reinhoch/laakerin-holkki-vakaaja-rh174007
-
Vakaajan tankoon voi vaihtaa puslat ja nuo pitäis käydä siihen tankoon..
Tietysti voihan sinne viritellä ohuen peltiliuskan, sähköteippiä, jotta se väljyys saadaan pois, mutta huonon puslan kohdalla kannattaa vaihtaa uusi/uudet.
-
Hei, lisäkysymys. Saako näitä puslia suomesta vai onko tilattava ulkomailta?
-
Ainakaan omaani en muutama vuosi sitte löytäny suomesta, nehän on alunperin vulkanoitu vakaajaan kiinni eli "kiinteä" osa.
Kannattaa sen verran käydä auton alla ja mitata vakaajan paksuus, niitä oli eri paksusia.
-
Ainakaan omaani en muutama vuosi sitte löytäny suomesta, nehän on alunperin vulkanoitu vakaajaan kiinni eli "kiinteä" osa.
Kannattaa sen verran käydä auton alla ja mitata vakaajan paksuus, niitä oli eri paksusia.
Omaan V70 - 01 2,4T päädyin uusimaan koko takavakaajan (alkuperäisosa), ajettavuus parani melkoisesti.
-
paljonko piti köyhtyä uudesta takavakaajasta?
-
paljonko piti köyhtyä uudesta takavakaajasta?
Uusi takavakaaja oli muistaakseni n.260 € + siihen sitten vaihtotyö päälle.
-
Eikös Nimarkista saa irtona.
-
S60 otin Nimarkilta irtopuslat takavakaajaan, ei kylläkään vielä alle asennettu. Paketin tuotetiedon mukaan käyvät S60/V70/S80 00-07
-
Eikös Nimarkista saa irtona.
Tämän kaupan sivuja vaivaa sama ilmiö kuin monien muidenkin. Kysytään rekisterinumeroa, joka kaivaa auton merkin, mallin, vuosimallin ja moottorin mutta sitten niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin jarrupalat, tarjotaan kymmeniä vaihtoehtoja joista suurin osa ei sovi annettuun automalliin. Kokeilin tänään vaimon autolla, aivan yleinen ja rekkarista tuli oikea 520d '12 muttei jarrupaloja voisi verkkokaupasta tilata. Hintahaarukka oli 30-220 euron välillä ja välillä hinta vaihteli vain muutaman euron per paketti (sama valmistaja), muttei ruudulta saanut selville mikä ero niissä oli. Ruudulle tulleiden koodien mukaan osa paloista saattaisi sopia mallin vanhaan E30 bemariin ja toiset 740i malliin.
-
Vaikka on vanha aihe, niin laitetaanpa omat kokemukset tähän. Katsurin mielestä takavakaajan runkokumit olivat väljät, joten ne pitäisi vaihtaa. Täältä selvisi, ettei niitä voi virallisesti vaihtaa, vaan ne on vulkanoitu vakaajan tankoon, uusi osa olisi ollut vähän vajaa 270 e Bilialla.
Irtokumeja myydään ja ostinkin aluksi nämä (oman vakaajan halkaisija on 19mm):
https://iparts.fi/parts/info/maxgear/723034
Sitten kun aloin vaihtaa, niin eiväthän nuo olleet lainkaan sopivat, eli en saanut niitä mitenkään järkevästi paikalleen, joten laitoin vanhan kumin takaisin ja aikalisä. Vanhat kumit olivat muuten irrallaan, mutta luultavasti alkuperäiset, koska niitä ei oltu halkaistu.
Katsoin uudestaan tarjontaa ja sitten bongasin nämä:
https://iparts.fi/parts/info/febest/VLSBS60RD19KIT
Nämä ovat ulkoisesti täysin samanlaiset kuin alkuperäiset ja halkaistukin valmiiksi, eli nämä ovat luultavasti sopivat, nuo Maxgearin ovat selvästi liian isot kiinnikkeeseen. Vielä en ole vaihtanut, mutta uskoisin näiden käyvän. Tuo on siis parin hinta tässä jälkimmäisessä Febestin kitissä.
Ei ole muuten nuo alkuperäiset pitäneet mitään ääntä, vaikka ovat irronneet tangosta.
-
Meillä kohta vuoden olleet nimarklta otetut febestitt.. Asennuskin meni helposti ja istuivat hyvin ja tukevasti kohdalleen.
-
Kaikki ei ehkä hoksaa että vakaaja on vulkanoitu kumeihin siksi että ei pääse luistamaan aksiaalisesti pois paikaltaan. Kiinnitys päistä on pallonivelillä jotka ei ota kuormaa vastaan kuin ylös/alas suuntaan.
En muista varmaksi ottaako vakaaja renkaaseen asti kiinni jos liikkuu ihan äärimmilleen?
-
Kaikki ei ehkä hoksaa että vakaaja on vulkanoitu kumeihin siksi että ei pääse luistamaan aksiaalisesti pois paikaltaan. Kiinnitys päistä on pallonivelillä jotka ei ota kuormaa vastaan kuin ylös/alas suuntaan.
En muista varmaksi ottaako vakaaja renkaaseen asti kiinni jos liikkuu ihan äärimmilleen?
Joo, joku syyhän tuohon vulkanointiin on, tuskin ovat huvikseen niin tehneet, mutta itse kuitenkin aion vaihtaa pelkästään nuo kumit. Veikkaan myös, että vulkanointi ei ylipäätään kauan kestä, jos vakaajaan kohdistuu kovia sivuttaisvoimia - itselläni tuo vulkanointi oli jo pettänyt ja varmaan monella muullakin, kun eipä sitä välttämättä ajossa mitenkään havaitse. En sitä itse ollut huomannut mitenkään, eli ei kolinoita, narinoita eikä myöskään mitään epävakautta ajossa.
Kolmisen vuotta sitten käytin auton Volvon Essential-huollossa ja silloin huoltomies sanoi, että takavakaaja kannattaisi vaihtaa, koska puslat alkavat olla loppu. Se jäi silloin siihen, eli en tehnyt toimenpiteitä. Nyt vasta tuli sitten ensimmäisen kerran noottia katsastuksessa, korjauskehotus tosin vaan.
-
Kaikki ei ehkä hoksaa että vakaaja on vulkanoitu kumeihin siksi että ei pääse luistamaan aksiaalisesti pois paikaltaan. Kiinnitys päistä on pallonivelillä jotka ei ota kuormaa vastaan kuin ylös/alas suuntaan.
En muista varmaksi ottaako vakaaja renkaaseen asti kiinni jos liikkuu ihan äärimmilleen?
Ehjän helan puristus riittää pitämään paikallaan. Eihän esim. uudemman 960 vakaajakaan liiku sivuttain(vaikka liikevara onkin pieni vakaajan muodon takia), eikä heloissa ole alunperinkään vulkanointia ja linnunluut on pallonivelillä.